הנורמליזציה יוצרת בקיעים באסלאם הפוליטי

פגישת ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת ומוחמד השישי מלך מרוקו ברבאט (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עמוס בן גרשום, לע"מ
פגישת ג'ארד קושנר, מאיר בן שבת ומוחמד השישי מלך מרוקו ברבאט

הנורמליזציה בין ישראל למרוקו יוצרת מבוכה ומשבר פנימי בתנועת "האחים המוסלמים", השוללת את קיומה של מדינת ישראל. חמאס תוקפת בחריפות את מפלגת "הצדק והפיתוח" האסלאמית במרוקו התומכת בנורמליזציה. יש חשיבות גדולה להמשיך בתהליך כדי להרגיל את האסלאם הקיצוני כי ישראל היא עובדה קיימת שיש להשלים עמה.

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למרוקו מתקדם במלוא הקצב. משלחת מרוקאית הגיעה לפני כמה ימים לישראל כדי לדון בהמשך ההתקרבות ביחסים בין שתי המדינות ולפתוח את משרדי הקישור בשתי המדינות.

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למרוקו מתקדם במלוא הקצב. משלחת מרוקאית הגיעה לפני כמה ימים לישראל כדי לדון בהמשך ההתקרבות ביחסים בין שתי המדינות ולפתוח את משרדי הקישור בשתי המדינות

ראש הממשלה נתניהו שוחח בסוף השבוע שעבר בטלפון עם מלך מרוקו והזמין אותו לביקור בישראל.

נראה שתהליך הנורמליזציה בין ישראל לארבע מדינות ערביות:איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו מצליח להביך את את העולם המוסלמי ובמיוחד את תנועת "האחים המוסלמים" שמוגדרת במצרים ובחלק ממדינות המפרץ כ"תנועת טרור".

זו סיבה נוספת לחשיבותו של התהליך: להרגיל את העולם האסלאמי הקיצוני לכך שישראל היא עובדה קיימת, והיא נמצאת במזרח התיכון כדי להישאר. אי אפשר להשמידה ויש להשלים עם קיומה.

תנועת חמאס, שגינתה את הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, פירסמה הודעה ב-26 בדצמבר בה תקפה את מפלגת "הצדק והפיתוח" האסלאמית, שמובילה את הממשלה במרוקו, על  כך שחתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

בהודעתה נאמר:

"עמידת ראש המפלגה האסלאמית לצד פושע מלחמה שידיו מגואלות בדם פלסטיני (הכוונה לראש המל"ל מאיר בן שבת) היא אירוע מעציב וכואב. חתימת ראש ממשלת מרוקו על הצהרת הנורמליזציה ותמיכת מפלגת 'הצדק והפיתוח' בה היא סטייה מעקרונות המפלגה".

ובהמשך ההודעה נאמר:

"החתימה היא שבירה של עמדת הזרם האסלאמי, לפיה יש קונסנזוס על דחיית הנורמליזציה עם ישראל. העקרונות אינם ניתנים לחלוקה. אינטרסים מיידים ורווחים פוליטיים אינם יכולים להיות על חשבון המטרה הראשונה של האומה (האסלאמית)".

נראה שתהליך הנורמליזציה בין ישראל ל-4 המדינות הערביות: איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו – מצליח להביך את העולם המוסלמי ובמיוחד את "האחים המוסלמים", שמוגדרת במצרים ובחלק ממדינות המפרץ כ"תנועת טרור"

מלך מרוקו מנהל היטב את הממלכה ויודע לרתום גם את הכוחות האסלאמיים השותפים בממשלה לתהליך הנורמליזציה. הודעת הגינוי של חמאס, וההתייצבות מפלגת "הצדק והפיתוח" לצד מזכ"ל המפלגה וראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אלעות'מאני בנושא התמיכה בנורמליזציה עם ישראל – מעוררים ויכוח בקרב תנועת "האחים המוסלמים" במזה"ת. התנועה, שמתנגדת לנורמליזציה עם ישראל, נמצאת בדיוק באמצע הקמפיין שלה נגד איחוד האמירויות ובחריין שחתמו על ההסכמים עם ישראל.

התמיכה של מפלגת "הצדק והפיתוח" במרוקו בהסכם הנורמליזציה עם ישראל נתפסת כ"דקירה בגבה של תנועת 'האחים המוסלמים'" וכ"בגידה", ויוצרת משבר פנימי.

התמונות שהופצו בעולם הערבי מטקס החתימה ברבאט בין המשלחת הישראלית-אמריקנית לממשלה מרוקו לפני שבועיים מרתיחות את הארגונים האסלאמים הקיצונים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי.

בכיר חמאס באסם נעים אמר בסוף השבוע שעבר:

"מה שמצער הוא שראש ממשלת מרוקו אלעות'מאני, הנחשב כשייך לזרם האסלאמי, חותם על הסכם עם מאיר בן שבת שאחראי על הרס בתים פלסטינים במהלך המלחמה ב-2014 ברצועת עזה (מבצע 'צוק איתן')".

ואילו בכיר אחר בתנועת חמאס, מחמוד א-זהאר, אמר כי מה שעשתה מפלגת "הצדק והפיתוח" מנוגד לדוקטרינה האסלאמית ומפר את הכללים של האסלאם שאסור לוותר עליהם.

"ראשי המפלגה צריכים לשאול את עצמם מה יענו לאללה כשישאל אותם על  ההפרה של כללי האסלאם  ומה יגיד לאלוהים בזמן שיונחו בקברותיהם", הוסיף א-זהאר.

עבד אלרזאק מקרי, ראש מפלגת "חמס" במרוקו האשים את מפלגת "הצדק והפיתוח" במדינה כי היא "ציונית" וקרא לראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אלעות'מאני במילה "בוגד" בגלל תמיכתם בנורמליזציה עם ישראל.

התמונות שהופצו בעולם הערבי מטקס החתימה ברבאט בין המשלחת הישראלית-אמריקנית לממשלה מרוקו לפני שבועיים מרתיחות את הארגונים האסלאמים הקיצונים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי

גם בתוניסיה התעוררה תנועת "אלנהדה", המזוהה עם "האחים המוסלמים", ופירסמה הודעה פומבית שבה היא דחתה את הנורמליזציה עם ישראל, אבל מבלי להתייחס למפלגת "הצדק והפיתוח" במרוקו. היא נזהרת מלתקוף אותה, במיוחד לאור העובדה שעד היום היא מסרבת לחוקק חוק בפרלמנט התוניסאי שמגדיר את הנורמליזציה עם ישראל כ"פשע".

מעמדה של ישראל כמעצמה אזורית והיותה בת ברית של ארה"ב במזרח התיכון הן עובדות, שגם תנועת "האחים המוסלמים" איננה יכולה להתעלם מהן. הדבר מחלחל לחלקים ממנה, שמוכנים לגלות פרגמטיות ולהתאים את עצמם למציאות החדשה במזרח התיכון.

דוגמה לכך ניתן לראות בסוף השבוע שעבר בדבריו של נשיא טורקיה ארדואן, אחד ממנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" העולמית וראש מפלגת "הצדק והפיתוח" בארצו. בסוף השבוע הוא דיבר על יחסי טורקיה עם ישראל והסביר כי היחסים עמה, מבחינת טורקיה, אינם מתקדמים לעבר יחסים טובים יותר בגלל המחלוקות בנושא הפלסטיני בין שתי המדינות.

"הקשרים שלנו עם ישראל בתחום המודיעיני נמשכים ולא נפסקו אך יש לנו כמה קשיים עם אישים בראש הפירמידה", אמר ארדואן בשיחה עם עיתונאים לאחר תפילת יום השישי, "המדיניות הישראלית בנושא פלסטין איננה מקובלת עלינו".

על פי גורמים אמריקנים, ממשלו של ג'ו ביידן יתמוך בהמשך תהליך הנורמליזציה. זוהי בשורה חשובה לישראל ולמדינות שמעוניינות בנורמליזציה עמה ונמצאות בעמדת המתנה.

מעמד ישראל כמעצמה אזורית ובת ברית של ארה"ב במזה"ת הן עובדות, שגם "האחים המוסלמים" איננה יכולה להתעלם מהן. הדבר מחלחל לחלקים ממנה, שמוכנים לגלות פרגמטיות ולהתאים את עצמם למציאות החדשה במזה"ת

זו גם אחת הסיבות שטורקיה מחפשת כעת להתקרב מחדש לישראל כדי שתסייע לה מול הממשל האמריקני החדש. חשוב מאוד שממשלת ישראל תעשה מאמץ אדיר לשמור על המומנטום של תהליך הנורמליזציה ולצרף אליו כמה שיותר מדינות ערביות ומוסלמיות.

לא רק בגלל החשיבות של הקמת ברית צבאית מול הסכנה האיראנית, אלא בגלל ההשפעה הפסיכולוגית הגדולה על האסלאם הקיצוני. יש בו חלקים שמוכנים לגלות פרגמטיות ולמתן את הגישה האנטי ישראלית והאנטישמית מסיבות אינטרסנטיות, חזוהי מגמה שצריך לעודד אותה כדי לשנות גם את השיח הבין-דתי לשיח יותר סובלני.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 844 מילים
סגירה