אגודת ישראל על סף פיצוץ

הקרע באגודת ישראל הולך ומעמיק ● יעקב ליצמן, האיש החזק בסיעה, מסובב את ראשו כשהוא חולף על פני מאיר פרוש וישראל אייכלר, והשנאה שהוא רוחש כלפי חברי סיעתו גלויה והרסנית ● ואל מאבק האיתנים, שמאחוריו מלחמות בין חסידויות גדולות וקטנות, מנסים עכשיו לגרור את בנימין נתניהו ● פרשנות

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יעקב ליצמן

יעקב ליצמן לא אומר שלום לחברי סיעתו מאיר פרוש וישראל אייכלר. כאשר הוא רואה את השניים הוא מסובב את ראשו, כמו שחרדים במאה שערים מסיטים את מבטם הצידה מול נשים שעוברות מנגד. כאשר השניים מברכים אותו בברכת שלום, הוא לא עונה להם. יד מושטת נשארת באוויר.

את השנאה שהוא רוחש כלפי השניים, בעיקר נגד פרוש, קשה לפעמים לתפוס. דרך ארץ קדמה לתורה? לא ביהדות התורה.

יהדות התורה מחולקת בין דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית. אנחנו עוסקים עכשיו באגודה, שם ההתרחשות בימים אלה קרובה למפץ.

ליצמן הוא האיש החזק באגודת ישראל. החסידות שלו, גור, היא הגדולה והמשפיעה ביותר. אצל הגררעס (כך מכנים את חסידי גור) אין חוכמות; הם חסרי פשרות ונאמנים לחסידות שלהם עד אין קץ. משום כך, הם גם לא יתנו לאיש להתחלק איתם בכוח, בעיקר אם מדובר ביריבים פנימיים מרים.

יעקב ליצמן בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)
יעקב ליצמן בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)

היריב הגדול הוא פרוש, שמייצג קבוצה של חסידויות קטנות שמאוחדות תחת השם שלומי אמונים. המלחמה בין ליצמן ופרוש מרה ונמשכת שנים. אומרים שהשורשים מגיעים עד אבותיהם בפולין. בגור טוענים תמיד כי האינטרס של פרוש הוא לייצר ולטפח שנאה מתמדת נגד גור, החסידות הגדולה, וכך לשמר את השליטה שלו על החסידויות הקטנות. כך נהגו החסידויות הללו גם בגולה.

כדי להתמודד ביעילות מול ליצמן וגור, חבר פרוש לישראל אייכלר, שמייצג את חסידות בעלז, השנייה בגודלה. ליצמן לא יכול היה לסבול את המהלך הזה, והתחיל לנשל את אייכלר מכל סמכויותיו. לפני כמה חודשים הא סילק אותו מהוועדה לפניות הציבור בכנסת. זו אמנם ועדה שולית, אבל חשובה מאד לציבור החרדי. כל זה קרה בסוף תהליך פרלמנטרי ארוך, שאין טעם לפרט אותו.

אייכלר נעלב עד עמקי נשמתו. "לקחו לי את הוועדה בצורה מבזה וברוטלית", הוא מתלונן. "אם ליצמן לא אומר לי שלום, אולי זה בגלל שהוא מתבייש בדרך שהוא הוציא ממני את הוועדה".

אייכלר נעלב עד עמקי נשמתו. "לקחו לי את הוועדה בצורה מבזה", הוא מתלונן. "אם ליצמן לא אומר לי שלום, אולי זה בגלל שהוא מתבייש בדרך שהוא הוציא ממני את הוועדה"

ליצמן החזק פגע היטב גם בפרוש. לפני כמה שנים הסמיכה מועצת גדולי התורה את פרוש לרכז את כל נושא המאבק בגיוס. זהו מאבק פופולרי מאד, וכל מנהיג חרדי שמנהל אותו זוכה ליוקרה גדולה. ליצמן נישל את פרוש גם מהתפקיד הזה.

"ליצמן מידר אותי בנושא הכי מהותי שיש, נושא הגיוס", פרוש אמר אתמול (חמישי) לרדיו קול חי. "הוא הסביר לי שמועצת גדולי התורה החליטו, אבל בדקתי וכולם היו שם בעדי".

מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

את שני התיקים הללו – המאבק בגיוס ופניות הציבור – העביר ליצמן לבעל הברית החדש שלו, ח"כ יעקב טסלר, שמייצג את חסידות ויז'ניץ הבינונית בגודלה.

 

מול החיבור החזק הזה, גור-ויזניץ', אין לפרוש ואייכלר מה לעשות. הניסיונות שלהם להחזיר בכל זאת את הכוח מרתקים וראויים לציון, אבל חסרי תוחלת, ונתקלים בבוז אכזרי של ליצמן ואנשיו.

מול החיבור גור-ויזניץ', אין לפרוש ואייכלר מה לעשות. הניסיונות שלהם להחזיר בכל זאת את הכוח מרתקים וראויים לציון, אבל חסרי תוחלת, ונתקלים בבוז אכזרי של ליצמן ואנשיו

לפני שבוע שיגרו פרוש ואייכלר מכתב תקיף לליצמן ותבעו ממנו לחלוק איתם את ההחלטות בוועדת הכספים של אגודת ישראל, שמגלגלת מיליונים רבים. הם תבעו גם לקדם את מקומו של אייכלר ברשימה הבאה לכנסת, שתופס היום את המקום השביעי הגבולי.

"אנחנו יותר גדולים מטסלר ו-ויזניץ'", אמר אייכלר, "למה אנחנו במקום השביעי והוא בחמישי. זה רק המשך להתנהגות מתלמת ומזלזלת".

ליצמן אכן הגיב בצורה מזלזלת. "אני לא חייב לשניים האלה שום דבר", הוא אמר, והמשיך לסדר את הרשימה לכנסת הבאה כרצונו.

ביום שלישי המאבק עלה שלב. פרוש, אייכלר וחבריהם התכנסו במשרדו של פרוש בירושלים והפעם תבעו גם ממשה גפני, שהוא בכלל מדגל התורה, שלא יסגור את הרשימה עם ליצמן. גפני ביקש שיעזבו אותו בשקט.

משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

באגודת ישראל דיברו כבר על פיצוץ ועל מרד, ואנשי פרוש ואייכלר דורשים פריימריז בתוך הקהילות. יש כאלה שמאיימים בפילוג. אייכלר חלה בינתיים בקורונה, ובגור מיהרו להודיע ש"זה מה שקורה למי שמתעסק איתנו".

הדרמה בעיצומה. בסביבה של פרוש ואייכלר הגו תכסיס חדש: להכניס את בנימין נתניהו לתוך הסכסוך. איך עושים את זה? מזמינים את גדעון סער לפגישה עם האדמו"ר מבעלז, הרב דב יששכר רוקח, ברוב עם ועדה (בחסידות בעלז לא מאמינים בקורונה, והכל מתנהל שם כרגיל). המסר לנתניהו ברור. "אם לא תתערב עבורנו אצל ליצמן, יש לנו כתובת אחרת".

תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, אבל החכמים באגודת ישראל יודעים בעיקר לנהל מלחמות. עכשיו צריך לראות אם נתניהו ישבור את הראש מתוך חשש מסער. קשה להאמין.

עוד 667 מילים ו-1 תגובות
סגירה