הצוות הרפואי נזרק מהמרפאה לרחוב לרגל ביקור נתניהו

תושבי אום אל-פחם הפגינו נגד נתניהו בזמן ביקורו במרכז החיסונים בעיר: "עדיין מתייחס אלינו כאל אויבים" ● בני גנץ: "מתכוון לרוץ עד הסוף. מצטער על התוצאה של המהלך שעשיתי, לא על המהלך" ● עדית מטות: "רוני גמזו בדרך לפוליטיקה" ● יפה בן דוד: "אם המורים לא יחוסנו - בתיה"ס יושבתו ב-12 לינואר" ● חיים ביבס: "הפקחים שלי כבר לא אוכפים את הסגר וההגבלות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל (צילום: חיים צח / לע"מ)
חיים צח / לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל

לפי סקר של מנחם לזר ופאנלס פוליטיקס שפורסם הבוקר ב"מעריב", כחול לבן מקבלת 2.6% מהקולות – ולא עוברת את אחוז החסימה.

בימים האחרונים הודיעו רבים מחברי סיעת כחול לבן – גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, מיקי חיימוביץ', אסף זמיר, יזהר שי, רם שפע, מיכל קוטלר-וונש ועינב קאבלה – על פרישתם מהמפלגה או מהחיים הפוליטיים. מי שנותרו במפלגה לצד יושב הראש בני גנץ – נכון לשעת כתיבת שורות אלה – הם השרים מיכאל ביטון, חילי טרופר, אורית פרקש-הכהן, מירב כהן, עומר ינקלביץ', פנינה תמנו שטה ואלון שוסטר וחברי הכנסת איתן גינזבורג, תהלה פרידמן, הילה שי וזאן ויעל רון בן משה.

בסקר נמצא שאם ציפי לבני תצטרף לרשימת יש עתיד – יגדל כוחה של הרשימה ל-16 מנדטים.

יאיר לפיד וציפי לבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 3 בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד וציפי לבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 32014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

העבודה מקבלת 1.1% מהקולות ורשימתו של עפר שלח – 0.4%, וגם הן לא עוברות את אחוז החסימה. מי שגם כן לא מצליחות להיכנס לכנסת הן עוצמה יהודית, גשר, הבית היהודי והמפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה.

בסקר, שנערך אתמול, השתתפו 531 מרואיינים. טעות הדגימה המרבית – 4.3%.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' נזכר בדבריו של אורי אורבך על חגיגות השנה האזרחית החדשה –

חברי מזכירות הליכוד יתבקשו לאשר מחר, במוצאי שבת, את החלטת ועדת החוקה של המפלגה – לבטל את הבחירות המקדימות לרשימת המפלגה לכנסת ולאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לשריין שישה מועמדים ברשימה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין: היום יחצה מספר המתחסנים בישראל את המיליון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כולם יכולים וצריכים להתחסן".

"עכשיו אני מבין מה זה אופורטוניסטים פוליטיים – משהו שידעתי פעם רק בתיאוריה. אבל לחוש את זה – זו ספרה אחרת של תובנה" – כך אומר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בראיון לגבי בר-חיים וליובל קרני, שמתפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

על השאלה האם חש ששר המשפטים אבי ניסנקורן – שעזב השבוע את כחול לבן והצטרף למפלגתו של רון חולדאי, הישראלים – תקע לו סכין בגב השיב בחיוב. על השיחה האחרונה ביניהם סיפר גנץ: "אמרתי לו 'אבי, אני מבין שבחרת בית פוליטי חדש. אני לא יכול להגיד לך שאני לא מרגיש את הדקירה בגב ואת הסיבוב של הסכין, אבל אני מכבד את ההחלטה שלך. אמרתי לו שאני מצפה שהוא יתפטר – וזה הכול".

יושב ראש כחול לבן התייחס בראיון להסכם הקואליציוני עם הליכוד: "יש סעיף אחד שאנחנו לא קיימנו בהסכם – בכך שלא הוקמה הוועדה לבחינת אופן המינויים, וזה היה באחריותו של ניסנקורן. זה סעיף אחד ויחיד שבו הייתה הפרה של ההסכם מטעם כחול לבן".

שר הביטחון בני גנץ והשר מיכאל ביטון בסיור בגבול לבנון היום. על זירת המטענים שנחשפה בגדר הגבול ברמת הגולן, גנץ אמר כי "סוריה אחראית למטען הזה שנעשה משטחה. לא נעבור לסדר היום", 17 בנובמבר 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
גנץ בגבול לבנון בנובמבר האחרון (צילום: David Cohen/Flash90)

על הקו שבו נקט ביחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "הייתי צריך להיות הרבה יותר לעומתי ממה שהייתי. כן, מודה שהייתי צריך להיות יותר לעומתי. אבל אני עדיין רוצה לדבוק בקו הממלכתי. אני באמת חושב שזה מגיע לאזרחי מדינת ישראל". עוד אמר גנץ שלא יישב בממשלה עם נתניהו.

גנץ גם נדרש לנאום שנשא ביום שלישי האחרון בכפר המכבייה. "היה לי קטע בנאום שהוא לא טוב. אנשים הבינו שאני כועס על הבוחרים שלי בגלל ה'בכיינים'. הדבר האחרון שאני עושה זה לכעוס על הבוחרים שלי. אני אוהב את הבוחרים שלי – אלה שהצביעו לי ולא רוצים לבחור בי עכשיו ובטח אלה שהצביעו ונשארו איתי".

הוא מתח ביקורת על תוכנית פתיחת העונה של "עובדה", ששודרה בשבוע שעבר. "זה אשכרה חארטה. חמישה אחוזים תוכן ו-95% דרמה טלוויזיונית. 'בעוד דקה נספר לכם שבעוד דקה נודיע לכם שבעוד שתי דקות נגיד לכם' – ככה בערך זה נשמע".

"לא פרצו את הטלפון. זה לא פריצת טלפון, זה היה למיילים, כמו שמגיעים לכל מיני מיילים בעולם", אמר בהתייחס לסוגיה המדוברת. "הייתה חדירה לתוך אחת ממערכות המייל שלי, שדרכה היה חשש שיידעו איפה אני מסתובב. אין שם מידע ביטחוני, אין שום מידע מביך, אין שם משהו שאני בסוף סחיט עליו. הכול קשקוש".

בני ורויטל גנץ בכנס של כחול לבן בפתח תקווה, 13 במרץ 2019 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
בני ורויטל גנץ בכנס של כחול לבן בפתח תקווה, 2019 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

כשנשאל עד כמה, להערכתו, אחראית יש עתיד לשמועות שאפפו אותו השיב: "אני מעריך שהרבה".

"יש לי תמיכה מאוד גבוהה מבני הבית שלי, שמכבדים כל החלטה שאני אקח ויימצאו איתי אם אני אמשיך או אם אחליט שלא", אמר.

חברת הכנסת תמר זנדברג קוראת לשר הביטחון בני גנץ "להפסיק את הלבנת המאחזים הלא חוקיים".

"האשימו אותי בעריקה", אומרת השרה עומר ינקלביץ' – שדבריה מתפרסמים על ידי עמית סגל בטורו ב"ידיעות אחרונות" – את השמיים והארץ הציעו לי מהליכוד כדי שאקים איתם ממשלה. אבל אני לא יורקת לבאר ששתיתי ממנה. ומי בסוף תקע לגנץ סכין בגב?", היא שואלת וגם משיבה: "אלה ששנתיים השתלחו בי שאני אוטוטו נוטשת. אחד-אחד הם הודיעו על נטישה".

ינקלביץ' מכחישה את ההשפעה המיוחסת לה על יושב ראש כחול לבן, בני גנץ. "כעורכת דין", היא מספרת, "ראיתי את הפרצות העצומות בהסכם הקואליציוני עם הליכוד. הזהרתי את בני: זה הסכם שחייבים לתקן אותו. לא הקשיב".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' במשרדה בירושלים, 26 בנובמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ינקלביץ' במשרד התפוצות בירושלים בנובמבר האחרון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לגבי השמועות על יחסיה עם גנץ היא אומרת כי "לא היו דברים מעולם". "רק לפני שבועיים בני ורויטל באו לארוחה אצלנו בבית", היא מספרת. "הפכו אותי למדליפה הלאומית, עם עיתונאים שלא דיברתי איתם מימיי עד השבוע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יבקרו היום בשעה 13:00 בצהריים במתחם החיסונים באום אל פחם. זאת אחרי שאתמול ביקר נתניהו בקופת חולים בטירה.

אחרי שנים שרגלו לא דרכה בכפרים ערבים, נתניהו נחוש ככל הנראה למשוך קולות בוחרים מהחברה הערבית. בחודשים האחרונים הוא מקיים קשר פוליטי הדוק עם יושב ראש הרשימה האיסלמית (רע"ם), חבר הכנסת מנסור עבאס. לפני עשרה ימים ארבע חברי הכנסת של הרשימה נעדרו מההצבעה להארכת מועד אישור התקציב – הצבעה שנפלה בסופו של דבר – אולם שיתוף הפעולה בין נתניהו לרע"ם הנו גלוי וברור.

48 שעות אחרי שהגיש שר המשפטים אבי ניסנקורן את התפטרותו מהממשלה – נכנסה ההתפטרות לתוקף. את תפקיד שר המשפטים ימלא כעת בני גנץ, המכהן גם כראש הממשלה החליפי, שר הביטחון ושר התקשורת.

שר המשפטים אבי ניסנקורן בעיריית ירושלים, 10 בנובמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניסנקורן בעיריית ירושלים בנובמבר האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ג'ודי שלום ניר מוזס: "אני עדיין שוקלת לרוץ, אם תהיה מסגרת מעניינת. המסגרת של גדעון סער היא פחות אטרקטיבית בעיניי כי יש שם את האוזר ויועז הנדל. אם פעם אחת הם תקעו סכינים בגב, אז אני לא יכולה לסמוך עליהם. המסגרת של חולדאי היא מסגרת מעניינת בגלל חולדאי, למרות שגם ניסנקורן תקע לבני גנץ שנלחם בשבילו סכין בגב. בנט ילך עם ביבי. אז אני מחכה לראות מה יהיה עם מפלגת האנשים שדואגים לאנשים".

ג'ודי ניר מוזס שלום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ג'ודי ניר מוזס שלום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בראיון לניסים משעל ב-103fm אמרה שלום ניר מוזס: "עכשיו קמה קבוצה של עצמאים, קבוצה גדולה ומתחזקת שהמון-המון עצמאים מתכנסים אליה. אני לא יודעת אם הם יכריזו ומתי הם יכריזו אבל אני מחפשת אנשים כאלה, הגיע הזמן שיפסיקו לנהל אותנו פה פוליטיקאים".

יושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר מבקר את ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, ואת מפלגתו החדשה הישראלים –

העובדה שחולדאי מסרב להתפטר מתפקידו כראש עיריית ת"א, מוכיחה העדר רצינות וכנות סביב מועמדותו לראשות הממשלה.

כנראה שהוא יודע שאין לו סיכוי לנצח והוא בסך הכל מניח תשתית למפלגת שמאל שניסנקורן יוביל בהמשך.

עמדות השמאל גרמו להם לאבד את יכולתם להנהיג את ישראל והם יודעים את זה.

הממשלה תצביע היום, בישיבה טלפונית, על מינוי קובי שבתאי לממלא מקום המפכ"ל וקטי פרי לממלאת מקום נציב שירות בתי הסוהר. השניים מתמנים לממלאי מקום בלבד בשל חילוקי דעות בין הליכוד וכחול לבן.

אבי ניסנקורן, שפרש השבוע מכחול לבן, הצטרף למפלגתו של רון חולדאי, הישראלים, וסיים היום את כהונתו כשר המשפטים, משתף את הציבור במה שעבר עליו –

חברים וחברות, בסופו של שבוע סוער, חשוב לי לשתף אתכם במה שעבר עליי בשבועיים האחרונים.

אני מוקיר את הדרך המשותפת בה צעדתי עם בני גנץ ויש לי הערכה כלפיו כאדם. השבוע, אחרי שבתקופה האחרונה הלכו והתעצמו חילוקי הדעות בינינו, נפרדו דרכנו. אל תחפשו רכילות. אין פה תככים ובוודאי שלא מאבק אישי. הסיבה לפרידה פשוטה: המצפן הערכי שלי לא אפשר לי להישאר בכחול לבן.

כשר המשפטים הנהגתי מדיניות של מאבק נחוש למען זכויות הפרט ולחיזוק יסודות הדמוקרטיה. הגנתי על זכות ההפגנה ועל תפקוד הכנסת, שמרתי על פעילות בתי המשפט בסגרים ועל עצמאותם של שומרי הסף.

הדרך שלי הייתה מאוד ברורה ועניינית, אבל לראש הממשלה היה אינטרס אחר. כתבי האישום החמורים המרחפים מעל ראשו גרמו לו לאבד כל רסן. הוא שם לו למטרה לרסק את מנגנוני שלטון החוק, ולהשתמש בכוחו השלטוני כדי לפגוע במערכת לצרכיו המשפטיים האישיים.

נתניהו ציפה שכחול לבן תתיישר ותתן לו את מבוקשו. זה לא קרה. הוא נאלץ להפנים את העובדה הפשוטה, ששר המשפטים החדש עובד אצל הציבור, לא אצלו. אלא שנתניהו לא השלים עם התעקשותי שלא לאפשר לנאשם בפלילים לבחור את פרקליט המדינה, את היועץ המשפטי לממשלה וגם לא את השופטים.

בעת האחרונה, בשיחות שקיימתי עם בני, הלכו והתחדדו לצערי המחלוקות בינינו.
השיא הגיע לפני שבועיים, כאשר התברר לי שמאחורי גבי התנהל משא ומתן בין גנץ לנתניהו לריקון סמכויות שר המשפטים ולפגיעה קשה בשלטון החוק.

ההסכמות בין הצדדים היו לא פחות ממטורפות: פוליטיזציה של הליכי בחירת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, זכות וטו לשלוחיו של נתניהו בבחירת שופטי בית המשפט העליון, מעקף שהיה מייתר את סמכויות שר המשפטים כיו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה ועוד.

עצם קיומו של משא ומתן על ראשם של שומרי הסף חותר תחת עקרונות דמוקרטיים יסודיים ותחת הערכים בשמם נבחרנו לשרת את אזרחי ישראל.

התנגדתי למהלך ויחד עם מספר חברים נוספים בסיעה מנענו את העסקה האיומה. אני לא מתכוון להתנצל על כך, להיפך. מי שרקם את העסקה הוא שצריך לספק הסברים לציבור.

בשבוע שחלף קיימתי עם גנץ מספר שיחות, במהלכן שיתפתי אותו בצורה ברורה וכנה במשבר שאני חווה מולו ואת תחושתי כי כחול לבן הולכת ומתרחקת מתפיסת עולמי.
ביום שני בבוקר נפגשנו וקיימנו שיחה פתוחה. במהלך הפגישה בני סיפר כי הוא אינו שולל ריצה משותפת בבחירות עם ימינה. אני מצדי, הבהרתי לבני את כוונותיי.

למרות הלחצים בימיה האחרונים של הכנסת, מתוך כבוד לגנץ, סירבתי להוביל לפיצול סיעת כחול לבן (דבר שהיה מפחית נתח גדול מתקציב הבחירות של כחול לבן). זו לא דרכי.

עזבתי את כחול לבן כי נשארתי נאמן לדרך בשמה שלחתם אותי ואת שאר חברי כחול לבן לכנסת. זו גם בדיוק הסיבה שבחרתי להצטרף לרון חולדאי ולהקים יחד מסגרת פוליטית חדשה. מפלגה שתתבסס על דרך אידיאולוגית ברורה, שלא תנסה להסתיר עמדות ולא להתחפש. מפלגה שמה שמוביל אותה זה ערכים.

מי שמכיר אותי יודע שזו דרכי. אני מביט בראי ולא בורח מהמציאות, גם כשצריך לקבל החלטות קשות. מוטב שגם אחרים יעשו כך. במקום לירות לכל הכיוונים, ראוי יותר שייקחו אחריות על טעויות קשות ויתמודדו עם ההשלכות שלהן.

לבקשת גנץ, אני מסיים היום את כהונתי כשר המשפטים, אבל אני אמשיך להיאבק על אותם ערכים ועל אותן מטרות גם בתפקידיי הבאים. כי כשזה נוגע לשלטון החוק וליסודות הדמוקרטיה הישראלית, חייבים לנצח.

כחול לבן הגיבה לדבריו של אבי ניסנקורן, שעזב השבוע את התנועה והצטרף למפלגתו של רון חולדאי: "אבי ניסנקורן עשה מכירת חיסול של משרד המשפטים למען עתידו הפוליטי. אין גבול לשקרים. כחול לבן לא תוותר על סמכויות משרד המשפטים בשום מחיר".

שיפור חל במצבו חבר הכנסת דוד ביטן, המאושפז במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הוא הועבר ממחלקת טיפול נמרץ קורונה למחלקה פנימית קורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו במתחם החיסונים בעיר אום אל פחם. שם פגשו את האחות שחיסנה, לדבריה, את המחוסן המיליון בישראל – אדם בשם ג'בראין. נתניהו החזיק יחד עם ג'בראין, לאחר שחוסן, את השלט "אני המחוסן המיליון". "נראה לי שהוא מתרגש יותר מאיתנו", אמר.

"חשוב לי שגם הציבור הערבי יתחסן מהר – יחזור לחיים נורמליים", אמר ראש הממשלה. "ברגע שנגיע לכמה מיליוני מתחסנים, נוכל לפתוח את המסעדות, והחנויות ונוכל לנסוע לחו"ל".

עוד אמר נתניהו: "אני יודע שבציבור הערבי יש הרבה אתגרים. פתחנו שמונה תחנות משטרה, וזה נועד להציל חיים, אבל פה אנחנו מדברים על הצלת חיים ממש. זה חוסר אחריות לאפשר למחלה להשתולל. מסיבות פופוליסטיות, יש פוליטיקאים שמנעו מאיתנו את הסגר הקצר והמהודק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל (צילום: חיים צח / לע"מ)

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הגיב לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר ש"יש פוליטיקאים שמנעו מאיתנו לעשות את הסגר הקצר וההדוק שרצינו" –

חבר הכנסת אלי אבידר תוקף את ההחלטה למנות את קובי שבתאי כממלא מקום המפכ"ל. לדבריו, הצעד נועד "להבטיח שיתוף פעולה מלא שלו בתקופת הבחירות".

הממשלה אישרה את מינוי קובי שבתאי לממלא מקום המפכ"ל ואת מינוי קטי פרי לממלאת מקום נציבת שירות בתי הסוהר.

יואב סגלוביץ' מיש עתיד קורא למנות מפכ"ל עכשיו. הוא קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החליפי בני גנץ שלא להעלות בישיבת הממשלה את היוזמה למנות ממלא מקום מפכ"ל, אולם הישיבה כבר נערכה, והמינוי כבר בוצע.

חובה למנות מפכ"ל ומיד. על בנימין נתניהו ובני גנץ להסכים על העלאת המינוי בישיבת הממשלה הקרובה, המדינה אינה עניין פרטי. האם היה עולה על הדעת שלא ימונה רמטכ"ל בעת חירום?! מספיק, נגמרו התירוצים.

ישיבת הממשלה שתוכננה ליום ראשון הקרוב בוטלה. זוהי הפעם הרביעית בחודש האחרון שהישיבה לא התקיימה במועדה, ואם הישיבה לא תתקיים ביום אחר – תהיה זאת הפעם השנייה החודש שבו לא התקיימה ישיבת ממשלה בכלל.

בנימין נתניהו ובני גנץ. פרצה בהסכם הרוטציה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ. פרצה בהסכם הרוטציה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

" אני מעוניין בתמיכה של האוכלוסייה הערבית. חד משמעית", אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לאתר ynet. לדברי נתניהו: "אני רוצה תמיכה שלכם כי אני רוצה לתת לכם. אני כבר נותן, מגיע לכם. לא בחסד, בזכות".

לדברי נתניהו: "אני חושב שהיום אזרחים יהודים וערבים מרגישים שמשהו השתנה. למה שלא יהיה פה כמו בדובאי? אתם רואים את החיבוקים של יהודים וערבים בדובאי ובבחריין. למה שזה לא יהיה פה? זה הדבר שאני מביא, דבר חדש. אני רוצה שתצטרפו לזה. תהיו חלק מזה. קודם תהיו חלק מהחיסונים, שנית נביא חוק וסדר נשלים את הפעולה, שלישית נסגור את פערי התשתיות. אני עושה את הדברים, אני לא אומר אותם, בניגוד לכל מיני אנשים אחרים בציבוריות הישראלית. אני הבאתי את ה-15 מיליארד שקל, הבאתי ארבעה הסכמי שלום, הבאתי תחנות משטרה ועכשיו אני מביא מיליוני חיסונים בשבילכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במתחם חיסוני הקורונה באום אל פחם יחד עם המחוסן המיליון בישראל (צילום: חיים צח / לע"מ)

ראש הממשלה נתניהו הצהיר היום כי הוא מעוניין בתמיכתם של הערבים בבחירות. ח"כ לשעבר עופר שלח, שפרש לאחרונה מיש עתיד והקים מפלגה משלו, לא התרשם מהצהרתו של רה"מ, בלשון המעטה.

משרד הבריאות מצא 23 אנשים שנדבקו במוטציה ה"בריטית" של נגיף הקורונה. יו"ר ימינה, נפתלי בנט, מזהיר מפניה ומאשים את הממשלה בהתפשטותה:

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס, קוראים לממשלה וקופות החולים לאפשר לתושבי היישובים הערביים להתחסן מגיל 16. כך אמרו השניים היום בגלי צה"ל, על רקע הדיווחים על היענות נמוכה למבצע החיסונים.

ואילו יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התחסן היום יחד עם הוריו:

מנכ"ל בית החולים איכילוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ופרוייקטור הקורונה לשעבר, רוני גמזו, בדרך לפוליטיקה. כך העריכה הפרופסור עדית מטות, מנהלת מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הנחשבת למקורבת לגמזו, בראיון בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

מטות נשאלה בראיון האם היא שוקלת להיכנס לקריירה פוליטית ואמרה: "הציעו לי, וסירבתי, אני רופאה, טוב לי עם מה שאני עושה ואני לא רוצה לעשות שום דבר אחר". מטות סירבה לומר איזו מפלגה הציעה לה להצטרף. כשנשאלה: "ומה עם גמזו, הוא בדרך לפוליטיקה"? אמרה "אני חושבת שכן".

לדברי מטות, שלא הסבירה או מסרה פרטים על טענתה לגבי גמזו: "אני אצטער שמנהל מעולה עוזב את בית החולים איכילוב, אבל חשוב לי שהוא יממש את יכולותיו ורצונותיו, ופוליטיקה היא אחת מהן".

בתחילת דצמבר פורסם שגורמים שונים – שלא פורסם מי הם – מנסים להקים מפלגה שבה ירוצו אנשי מקצוע בלבד, ביניהם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד, שגם הוא התפטר השנה, ופקידים בכירים נוספים, ביניהם גמזו.

.פרופ' רוני גמזו, כמנהל ביה"ח איכילוב, מריע למטס האוירי של יום העצמאות לכבוד צוותי הרפואה 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
.פרופ' רוני גמזו, כמנהל ביה"ח איכילוב, מריע למטס האוירי של יום העצמאות לכבוד צוותי הרפואה 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

 

"הפקחים שלי ושל עוד ראשי עיר לא אוכפים את ההגבלות הנוכחיות". כך הצהיר ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הערב בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

לדברי ביבס: "הסגר הזה הוא לא ממש סגר, הוא רק הגבלות, הוא לא רציני. בסגר הראשון והשני אכפנו, עשינו מה שצריך. עכשיו, כשכל העולם ואשתו הולכים ברחוב, אתה לא יכול לבוא למישהו ולתת לו דו"ח על כך שהוא הולך ברחוב".

ביבס, שנשאל האם הוא מתכוון להיכנס לפוליטיקה הארצית ולרוץ בבחירות, ואם כן, באיזו מפלגה, אמר שאין לו כוונה כזאת. לדבריו: "ההתמודדות של חולדאי ומה שקורה עם גנץ ויעלון מראה שתם עידן הגנרלים, והתחיל עידן ראשי הערים. אבל לי כרגע אין כוונה כזאת. בכל מקרה אם הייתי נכנס לכנסת זה רק בליכוד, זה הבית שלי. אני מעדיף את נתניהו כראש ממשלה ולא עוזב את הליכוד".

עם זאת, כשביבס נשאל שמונה פעמים "האם אתה עדיין מאמין למילה של נתניהו", הוא סירב לענות. גם כאשר נשאל: "אנחנו מבינים שאתה לא עונה, שאתה בעצמך לא מאמין לאף מילה של נתניהו?", הוא לא ענה.

חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"אם כל המורים לא יחוסנו נגד קורונה – אנחנו נשבית את כל מערכת החינוך ב-12 לינואר". כך הצהירה יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בראיון שהעניקה לתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

יצויין שבן דוד אינה יכולה להשבית את חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים, שהמורים המלמדים בהם מיוצגים בידי ארגון המורים, וכן את הפעוטונים שעובדיהם אינם מאוגדים, אלא רק את גני הילדים העירוניים ובתי הספר היסודיים שהסתדרות המורים מייצגת.

לדברי בן דוד: "לא מבינה למה צריך לעשות שביתה על מה שאמור להיות מובן מאליו. לא מספרים על זה לציבור, אבל יש עשרות גנים ועשרות כיתות בבידוד. יש המון מורים שמגיעים לבתי הספר רק בגלל שאין להם ברירה".

עוד אמרה בן דוד: "אני לא מבינה למה לא מעריכים את העבודה של המורים, שהם אלה שמחזיקים כיום את הילדים, לא רק לימודית, אלא גם נפשית, ואת הפרנסה של ההורים. למה עשו מטס הצדעה לרופאים ולא למורים, שנמצאים בחזית של המשבר הזה, ולמה חיסנו קודם כל את הצוותים הרפואיים ולא מיד אחר כך את המורים. ולמה כבר היו בתי חולים שבהם התחילו לחסן את המורים והפסיקו באמצע".

כשבן דוד נשאלה, האם השבתה נוספת של מערכת החינוך לתקופה ארוכה לא תפגע עוד יותר בילדים שנפגעו לימודית ונפשית בחודשים שבהם בתי הספר היו סגורים, ולא תדרדר עוד יותר את החינוך בישראל, אמרה: "קודם כל הבריאות, הבריאות מעל הכול".

עם זאת, בן דוד העריכה שהמורים יחוסנו בשבוע הבא. לדבריה: "גלנט איתנו ומנסה לדאוג שנתחסן. אבל במשרד הבריאות עושים שרירים, הם אומרים שהם שומרים את החיסונים לאוכלוסיות שבסיכון גבוה יותר. זה לא נכון, המורים הם אלה שבסיכון הכי גבוה".

"לא ניתן לנתניהו הזדמנות נוספת. הבחירות הללו הן הזדמנות חד-פעמית להחליף את השלטון, ואנחנו ננצל אותה". כך אמר הערב ח"כ יועז הנדל, שהצטרף לאחרונה למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער, בראיון לתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

כאשר נשאל, האם ניתן לסמוך על המילה שלו אחרי שכבר הבטיח הבטחות דומות כאשר התמודד במסגרת כחול לבן בבחירות הקודמות, אמר הנדל: "נתנו לו הזדמנות, וזה לא עבד. זה נכון, אני דחפתי לממשלת אחדות עם נתניהו, וזה לא עבד. תפישת עולמי היא שצריך להרכיב ממשלה, ומי שחושב שאפשר לעשות את זה בטהרנות, טועה, בסוף צריך להרכיב קואליציה".

כשנשאל מדוע הוא חושב שסער יצליח להרכיב קואליציה בלא נתניהו וימנע בחירות חמישיות, אמר: "אני בטוח שהמפלגות הדתיות יצטרפו הפעם לסער ולא לנתניהו, וכך נצא מהפלונטר ונרכיב ממשלה ממלכתית שתוציא את המדינה לדרך חדשה".

יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: גילי יערי פלאש 90)

"מצטער על התוצאה של המהלך שעשיתי, לא על המהלך". כך אמר הערב שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בראיון בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

לדברי גנץ: "ביבי פוליטיקאי יותר שנים ממני וייתכן שהוא פוליטיקאי יותר מוצלח ממני. אני לא מתחרט על המהלך שעשיתי בגלל מה שהיה יכול לקרות פה אם לא הייתי עושה את זה. אני מעכשיו שר המשפטים, וכמו שהגנתי על מערכת המשפט אמשיך להגן עליה. אני כן מצטער שלא הצלחתי להסביר לאנשים שאני נאמן לדרך הערכית והישרה ורוצה לשרת את אזרחי ישראל, להגן על מערכת המשפט, לעזור לחלשים, למנוע פשיעה. שאני הראשון ששם קצובה לנתניהו, שהעמיד לו אלטרנטיבה".

כשגנץ נשאל, האם הוא לא טעה כאשר האמין לנתניהו, ענה: "לא האמנתי לנתניהו ואני לא מאמין לנתניהו, ולכן היה הסכם". ועם זאת, מיד אחר כך, באותה נשימה, אמר: "כשהיה קורונה כמו שהייתה, סגרים כמו שהיו, כלכלה קרועה, העדפתי לקחת את הסיכון על עצמו ולא על מדינת ישראל, וקיוויתי שנתניהו יתעלה ברגע הקריטי הזה מעל ענייניו והאינטרסים האישיים שלו. צדקו מי שאמרו שאסור להאמין לו אבל אני האחרון שהרגיש את זה. נתניהו פספס הזדמנות לעבוד עם שותף ממלכתי שהולך בדרך ישירה, דרך מרכזית, ולעבוד לטובת מדינת ישראל והציבור הישראלי יחד אתי, ובחר שוב לעשות. לדעתי הוא ייזרק מהמשרה שלו ויעמוד מול גורלו המשפטי".

גנץ התייחס לעזיבתם של שאר בכירי מפלגתו, תקף אותם בחריפות וגם האשים אותם בכישלון המפלגה: "בחלק מהמקרים רואה את זה כתקיעת סכין בגב, כולל של ניסנקורן, אני הבאתי אותי, דאגתי לו, עבדתי איתו, והוא מצא לו סידור אחר. עברתי תקופה לא פשוטה, זה לא נעים לראות חברים שמוותרים על המאבק ולא מצליחים לגייס את החוסן שצריך כדי להמשיך קדימה. אם החברים לא היו עוזבים, יכול להיות שנתניהו היה עובד עלינו עוד יותר, אבל היינו עם יותר כוח".

גנץ סירב לענות לשאלה, האם הוא מתכוון לצרף למפלגתו אישים בכירים חדשים במקום אלה שעזבו, ובכל פעם שנשאל על כך ענה בסיסמאות. כשנשאל על האפשרות לשיתוף פעולה עם גדעון סער, ענה: "הוא מאוד מאוד מאוד ימני". כשנשאל האם הוא שוקל לפרוש מהמירוץ לראשות הממשלה, ("כי אתה כזה איש טוב, וכזה נחמד, מה אתה צריך את זה?") ענה: "אני אלך עד הסוף, היחידים שיעצרו אותי הם הציבור הישראלי".

כשנשאל על הצלחת מבצע החיסונים "שנתניהו הביא", ענה גנץ: "אלה חיסונים שמדינת ישראל הביאה, ויותר נכון להגיד שאני הבאתי מאשר שנתניהו. לא יודע לומר לך שהזריקות היו מגיעות בלעדיו, אבל אני מכבד את המאמץ שלו. זה קריטי שהציבור ישתף פעולה ונוריד את התחלואה ושזה יהיה הסגר האחרון. חבל שהיו סגרים במקומות מסויימים ושלא השגיחו במקומות אחרים, אבל בואו נתקדם".

כשנשאל על הפרסומים אודותיו בתוכנית "עובדה" ענה: "אני לא אלך למקומות האלה. לעם ישראל מגיע משהו אחר חוץ מאשר הרכילות הנמוכה הזאת על דיוקיה ואיש דיוקיה, הזבל הזה, הרכילות הנמוכה הזאת".

בני גנץ (צילום: GALI TIBBON / POOL VIA AP)
בני גנץ (צילום: GALI TIBBON / POOL VIA AP)

 

עשרות תושבים באום אל-פחם ואנשי ציבור ערבים הפגינו היום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן שביקר היום במתחם החיסונים בעיר כדי לברך את המתחסן המיליון. כך מדווח אתר וואלה! NEWS. יחד איתם הפגינו חברי כנסת מהרשימה המשותפת, ביניהם סמי אבו שחאדה מבל"ד ויוסף ג'בארין מחד"ש".

ראש העיר אום אל-פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, שהשתתף גם הוא בהפגנה, "יש לי שתי בקשות", אמר. "לעסוק באופן יומיומי באלימות בחברה הערבית, שכן האנשים זועקים השמיימה, וכן לטפל בתשתיות העירוניות. אני מבקש טיפול נקודתי בעיר. רק שלשום נהרג בחור קרוב לכאן בגלל תשתיות".

בין המפגינים נמנה יו"ר ארגון "הוועד העממי" של אום אל-פחם, מחמוד אדיב אגרביה, שאמר: "תושבי אום אל-פחם אינם מחסידי נתניהו או מפלגות הימין בכלל, בעקבות ההסתה כלפי החברה הערבית. לפתע פתאום הוא בא. באופן חסוי, כאילו היה מדובר במבצע צבאי. אנחנו עדיין חושבים שהוא רואה בנו כאויבים".

קבלן בניין ופעיל חברתי בשם יוסף אגבריה מאום אל פחם אמר: "תושבים בעיר מבינים את חשיבות החיסונים גם בלי נתניהו. צריך שהוא יבין שאין תשתיות, אין תקציבים, הפשיעה משתוללת. אין התפתחות ביישובים. אין בנייה. הרסו לי אישית כבר ארבעה בתים על אדמה פרטית שלי". עורך הדין אחמד כליפה, תושב העיר, אמר: "אבסורד שבכל החברה הערבית שמו ארבעה-חמישה מרכזי חיסון ועוד באים לעשות על זה הון פוליטי".

מבט על אום אל-פחם (צילום: Matanya Tausig/Flash90)
מבט על אום אל-פחם (צילום: Matanya Tausig/Flash90)

וגם זה קרה בזמן חיסונו של המתחסן המיליון בישראל: לרגל ביקורו של ראש הממשלה נתניהו במרכז החיסונים באום אל-פחם, שבו התרחש האירוע המשמח, הוצא הצוות הרפואי מבניין המרכז:

סגירה