השגריר הבא יהיה חסר בית

בדיקת זמן ישראל אחרי שהחליט להעביר את השגרירות לירושלים, ממשל טראמפ הלך צעד נוסף בביצור המעבר ומכר את המעון הרשמי בהרצליה לשלדון אדלסון ● המשמעות היא שהשגריר הבא, שעתיד להגיע לישראל לקראת הקיץ, נותר ללא בית ● מבנה הקונסוליה בירושלים לא מתאים, ואם לשגריר (או שגרירה) יהיו ילדים, המצב בכלל יסתבך ● אבל לא צריך לרחם עליו, יהיה מי שיהיה: הסוויטה המפוארת בקינג דיוויד עומדת לרשותו כמעט בכל ימות השנה

  • הקונסוליה האמריקאית ברחוב אגרון, ירושלים, מקושטת לכבוד יום העצמאות של ארה"ב ביולי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
    הדס פרוש/פלאש90
  • בית שגריר ארצות הברית בהרצליה בספטמבר 2020, רגע לפני שנמכר לשלדון אדלסון (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
    AP Photo/Sebastian Scheiner
  • הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
    AP Photo/Ariel Schalit
  • שגרירות ארצות הברית בארנונה, ירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
    נועם רבקין פנטון/פלאש90
  • חיילי מארינס בבית שגריר ארה"ב בהרצליה במלאת חמש שנים לאסון התאומים, 11 בספטמבר 2006 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
    AP Photo/Ariel Schalit

השגריר הבא של ארצות הברית בישראל יהיה חסר בית. ואולי זו בכלל תהיה שגרירה, אם לשפוט לפי גישת השוויון המגדרי המסתמן בממשל ביידן.

דיוויד פרידמן, השגריר האמריקאי המכהן, יסיים את כהונתו זמן קצר לאחר השבעת הנשיא ג'ו ביידן ב-20 בינואר 2021 ומי שימונה להחליפו עלול להתאכזב כשיגלה כי מעבר למשרה הרמה, לא יחכה לו כאן מעון לבנות בו בית.

מקום מגורים ראוי הוא מרכיב חשוב בשליחות לחו"ל, במיוחד כשמדובר בדיפלומט הבכיר מטעם ארה"ב, ידידתה הגדולה ביותר של ישראל. הבית הוותיק והמרווח של שגריר ארה"ב בישראל – נכס יוקרתי ורחב ידיים על הצוק של הרצליה – נמכר ממש לאחרונה לשלדון אדלסון, התורם הגדול ביותר של דולנד טראמפ.

עסקת מכירת בית השגריר לאדלסון תושלם כשלוש שנים אחרי ההכרזה על העברת השגרירות האמריקאית מרחוב הירקון בתל אביב למבנה בשכונת תלפיות בירושלים.

שגרירות ארצות הברית בארנונה, ירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שגרירות ארצות הברית בארנונה, ירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בשנים שחלפו, שירותים רבים של השגרירות האמריקאית ממשיכים להתבצע בתל אביב אך התפיסה הכללית היא שהצוות הבכיר של ממשל טראמפ לאיזור תיכנן את מכירת בית השגריר בהרצליה, כך שהממשל הבא, ומי שישמש כשליחו, לא יוכלו להחזיר את הגלגל לאחור ולא ישקלו אפילו לגור מחוץ לירושלים.

העסקה למכירת בית השגריר בהרצליה, נחשפה לפני מספר חודשים בעיתון גלובס. סכום העסקה הסופי הוא קצת מעל 230 מיליון שקל – כ-67 מיליון דולר לפי שער החליפין בזמן העסקה.

בית השגריר בהרצליה נבנה בסוף שנות ה-60 והוא מורכב משטח בנוי של כ-1,000 מ"ר ויושב על חלקה עצומה בגודל של חמישה דונם. הבית והמדשאה הסמוכה משתרעים על הצוק המשקיף לים התיכון.

במשך שנים ממושכות שימש הנכס היפה את האירועים המרשימים של השגרירות האמריקאית, כאשר המוזמנים היו מגיעים למקום על רקע שקיעה אדומה וחמה, מן הנופים היפים באיזור.

הכנות בבית השגריר האמריקאי לקראת חגיגות ה-4 ביולי 2017 (צילום: U.S. Embassy Jerusalem)
הכנות בבית השגריר האמריקאי לקראת חגיגות ה-4 ביולי 2017 (צילום: U.S. Embassy Jerusalem)

אולם כעת, לשגריר האמריקאי הבא, לא יהיה בית.

"הבית אינו המקום בו אתה חי, אלא המקום בו מבינים אותך", כתב המשורר הגרמני כריסטיאן מורגנשטרן לפני יותר ממאה שנה. במקרה של השגריר האמריקאי החדש, מי שזה לא יהיה, הוא עלול לסבול מתקלה כפולה: לא יבינו אותו ואף לא יהיה לו בית.

הקונסוליה ברחוב אגרון

במרץ 2019, הודיעה מחלקת המדינה (בציוץ בטוויטר) כי הממשל החליט לאחד את פעילות הקונסוליה האמריקאית עם שגרירות ארה"ב בירושלים. הקונסוליה נועדה לייצג את האינטרסים של הממשל אל מול תושבי הגדה המערבית והרשות הפלסטינית. עם איחוד השגרירות והקונסוליה, סווג בית הקונסול האמריקאי ברחוב ארגון בירושלים כבית הרשמי של שגריר ארה"ב בישראל.

למרות הסיווג, השגריר הנוכחי פרידמן לא מתגורר בבית באגרון. למעשה, בשנתיים שחלפו מאז סגירת הקונסוליה, פרידמן השתמש מעט בנכס ברחוב אגרון – וממילא כמעט ולא היו אירועים פומביים מאז מרץ 2020 בגלל מגפת הקורונה, כך שגם לא היתה לו ההזדמנות. מדי פעם פרידמן אירח אנשים בבית באגרון ואולי אף ישן שם לילה אחד או שניים, ככל הידוע לזמן ישראל.

השירותים שסופקו במשרדי הקונסוליה הועברו לבניין השגרירות החדש בשכונת תלפיות. משיחות עם נוגעים בדבר, נאמר לזמן ישראל שאגף המגורים בקונסוליה ברחוב אגרון מצריך שיפוץ מאסיבי וגם לכשזה יתרחש, מדובר בנכס קטן וישן מאוד שאינו מתאים לשמש כבית השגריר.

הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בינתיים, הנשיא הנבחר ביידן הצהיר במהלך קמפיין 2020  כי בכוונתו להחזיר את הקונסוליה של מזרח ירושלים לשימוש פעיל, כמקום ממנו ניתנים שירותים לפלסטינים תושבי הגדה ולרשות הפלסטינית.

לארה"ב לא נותרה כיום משלחת דיפלומטית המטפלת בנושאים פלסטיניים בנפרד מן הנושאים הישראלים וזאת בהשוואה למספר מדינות – כמו  צרפת, בריטניה, איטליה, ספרד, הולנד ויוון – המחזיקות קונסוליה נפרדת לנושאים פלסטיניים בירושלים.

ממשל ביידן עלול להיתקל בקשיים אם אכן יבקש להחזיר את הקונסוליה למזרח ירושלים לתיפקוד מלא. גורם המעורה בפרטים אמר לזמן ישראל: "זה הולך להיות הרבה יותר מסובך ממה שאנשים חושבים".

ממשל ביידן עלול להיתקל בקשיים אם אכן יבקש להחזיר את הקונסוליה למזרח ירושלים לתיפקוד מלא. גורם המעורה בפרטים אמר לזמן ישראל: "זה הולך להיות הרבה יותר מסובך ממה שאנשים חושבים"

השבת הקונסול למזרח ירושלים לפעילות והפעלה מחודשת של הקונסוליה, זה עניין  למשא ומתן בין ישראל לארה"ב, שהרי הקונסול החדש יזדקק לאבטחת אישים ולתעודות דיפלומטיות. כל זה תלוי בישראל, וזה יכול להפוך למאתגר, אם ישראל לא תאהב את המהלך".

אנשים עמם שוחחנו, ציינו שהבית ברחוב אגרון הוא "צנוע, לא הולם למגורי משפחה, אך הוא במצב סביר למחייה. אם שגריר ארה"ב הבא לישראל הוא גם הורה לילדים בגיל בית הספר, עלולה להתעורר בעיה, שכן בית הספר האמריקאי באבן יהודה מאד רחוק משם".

בית הספר האמריקאי הבינלאומי באבן יהודה (צילום: Walworth Barbour American International School)
בית הספר האמריקאי הבינלאומי באבן יהודה (צילום: Walworth Barbour American International School)

רבים משגרירי ארה"ב בישראל בעבר היו הורים לילדים בגילאי בית ספר בתקופת כהונתם כאן. הם נהגו במשך שנים לשלוח את הילדים ללימודים בבית הספר האמריקאי על שם וולוורת ברבור באבן-יהודה. כך עשה השגריר פרידמן עם בתו הצעירה מבין כל ילדיו שלומדת שם בתיכון וכך היה עם קודמו בתפקיד, השגריר לשעבר דן שפירו שבנותיו היו צעירות יותר בעת שכיהן ושלושתן למדו שם.

בית הספר האמריקאי, שנחשב לאופצית לימודים היחידה לילדי דיפלומטים בישראל בגילאי התיכון, נמצא במרחק של 86 ק"מ מירושלים לעומת 19 ק"מ מהרצליה. עם מכירת בית השגריר בהרצליה והעברת השגרירות לירושלים, ממשל טראמפ מנע בפועל ממי שיהיה השגריר הבא את האפשרות לשלוח את ילדיו ללימודים בבית הספר האמריקאי.

עם מכירת בית השגריר בהרצליה והעברת השגרירות לירושלים, ממשל טראמפ מנע בפועל ממי שיהיה השגריר הבא את האפשרות לשלוח את ילדיו ללימודים בבית הספר האמריקאי באבן יהודה

כיוון שמרבית פעילות השגרירות היא  עדיין בתל-אביב ובתוספת בעיית הקרבה לבית הספר,  יש להניח שהשגריר הבא יאלץ ממילא לשכור נכס נוסף למגורים באיזור המרכז.

הסוויטה בקינג דיוויד

מאז שנמכר בית השגריר בהרצליה לאדלסון, השגריר פרידמן חילק את זמנו בין ירושלים להרצליה. בירושלים, הוא התגורר בסוויטה במלון המלך דוד. בהרצליה, גם אחרי עסקת המכירה, משפחתו ובעיקר אשתו תמי ובתו הצעירה, המשיכו לחיות בבית הגדול, כיוון שהבת המשיכה בלימודיה בבית הספר האמריקאי באבן יהודה.

בית שגריר ארצות הברית בהרצליה בספטמבר 2020, רגע לפני שנמכר לשלדון אדלסון (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בית שגריר ארצות הברית בהרצליה בספטמבר 2020, רגע לפני שנמכר לשלדון אדלסון (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

בשגרירות ארה"ב בישראל לא הסכימו לספק תשובות לשאלת מקום מגוריו של השגריר, מסיבות בטחוניות לדבריהם. אולם לזמן ישראל נודע כי פרידמן משתמש מפעם לפעם בנכס ברחוב אגרון, בעיקר למטרות אירוח.

הסוויטה במלון המלך דוד היא מעין דירה מפוארת ולעיתים המלון מצרף לה חדר נוסף כדי שישמש לבני משפחה נוספים. אולם מדובר בסידור לא ביתי ולא נוח למגורים מעבר לכמה שבועות.

הסידור בין שגרירות ארה"ב למלון החל הרבה לפני פרידמן. מזה 20 שנה, שגרירות ארה"ב שוכרת מהמלך דוד את אחת הסוויטות במלון על בסיס קבוע, בתשלום חודשי. לעיתים השגרירות משתמשת בסוויטות אחרות במלונות בירושלים למטרת מגורי השגריר בעיר.

מזה 20 שנה, שגרירות ארה"ב שוכרת מהמלך דוד את אחת הסוויטות במלון על בסיס קבוע, בתשלום חודשי. לעיתים השגרירות משתמשת בסוויטות אחרות במלונות בירושלים למטרת מגורי השגריר בעיר

הסוויטה הספיצפית בקינג דיוויד משמשת את שגרירי ארה"ב בישראל בקביעות – למעט בתקופת חגי תשרי, אז יש לרוב ביקוש גבוה לחדרים וסוויטות ובית המלון מבקש מהשגרירות לפנות את הסוויטה לתקופה קצובה.

 אחת הסוויטות במלון המלך דוד בירושלים (צילום: רשת מלונות דן)
אחת הסוויטות במלון המלך דוד בירושלים (צילום: רשת מלונות דן)

בתשובה לשאלת זמן ישראל, נמסר משגרירות ארה"ב: "בעקבות ההודעה על העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, מחלקת המדינה ביצעה בחינה של הנכסים הדיפלומטים הקיימים והזמינים בישראל כדי להחליט על הסידור ההולם ביותר לשליח הדיפלומטי. בהמשך לבחינת הנכסים, החל תכנון מכירת בית השגריר בהרצליה בשנת 2019 והשיווק של הנכס תוכנן לינואר 2020".

הבדיקה בקונגרס

בספטמבר 2020 פרסם אתר ה"דיילי ביסט" שוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים פתחה בבדיקה בנוגע לעסקת מכירת בית השגריר בהרצליה. השאלה שהטרידה את המחוקקים הייתה: כיצד יתכן שהתורם הגדול ביותר של טראמפ הוא מי שזכה לרכוש את בית השגריר בהרצליה.

מעטים האנשים שהונם גדול מספיק ויכולים להרשות לעצמם לרכוש את הנכס האמריקאי בהרצליה. אדלסון הוא לא רק התורם הגדול ביותר של טראמפ אלא גם אחד התורמים הגדולים ביותר למטרות שונות ברחבי ישראל. במשך שנים, אדלסון היה אורח קבוע במסיבות יום העצמאות בבית השגריר.

לפי דיווחים בעיתונות הישראלית, רק מס הרכישה על העסקה של רכישת בית השגריר בהרצליה עשוי להגיע לסך של 16 מיליון ש"ח. לזמן ישראל נודע שמתווכת הנדל"ן שנפל בחלקה לעבוד על העסקה היא איימי לינק-גבעתי מחברת קאשמן-ווייקפילד, חברה גלובלית למתן שירותי נדל"ן מסחרי, במקור משיקגו. לקאשמן-ווייקפילד יש סוכנות מקומית בישראל והם ניהלו את המו"מ על העסקה.

איימי לינק-גבעתי (צילום: Linkedin)
איימי לינק-גבעתי (צילום: Linkedin)

מתווכי נדל"ן מרוויחים לרוב 2% מסך העסקה, בתוספת מע"מ. אולם במקרה של עסקאות נדל"ן בסדר גודל כזה, מקובל להוריד את העמלה באופן משמעותי, לסך של 0.5% עד 1.0%. כלומר, ההכנסה הפוטנציאלית של סוכנות קאשמן-וויקפילד היא בין 1.15 מליון ש"ח ל-2.3 מליון ש"ח על העסקה.

זמן ישראל ניסה להפנות מספר שאלות ללינק-גבעתי ביחס לעסקה אך היא ביקשה שלא להשיב והפנתה את כל השאלות לשגרירות ארה"ב בישראל.

מהשגרירות נמסר: "מתווכי נדל"ן בעלי הסכם עם הממשל האמריקאי הוציאו את הנכס לשיווק, תוך תיאום עם עורכי דין ישראלים, שגם הם חתמו על חוזים עם הממשל האמריקאי. כל הגורמים פעלו בצמידות עם הגורמים הרשמיים בשגרירות ארה"ב כדי לסיים את המכר, בדיוק לפי כללי השימוש בנכסים של מחלקת המדינה, כמו גם כללים וחוקים של הדין הישראלי".

ברישומי הטאבו של הנכס בהרצליה, נרשמה לפני מספר חודשים הערת אזהרה לטובת חברה מסוג LLC בשם  "בית ליד הים". החברה, ככל הנראה בבעלות אדלסון, נרשמה ברשם החברות של מדינת דלאוור באפריל 2019, במקביל לימים בהם הוצא הנכס לשיווק.

סגירת עסקת הנדל"ן מתוכננת להתקיים בסוף חודש מרץ 2021. העסקה תהיה בלתי הפיכה במובן הזה שהשגריר האמריקאי הבא, לא יוכל להתגורר בבית הזה, אלא אם במהלך חיפושים לנכס מושכר אחר לשגריר, הממשל יבקש לשכור את הבית הזה מאדלסון. וזהו כבר תרחיש לא סביר.

שלדון אלדסון (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
שלדון אלדסון (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

אדם המכיר את הנושא מקרוב אמר לזמן ישראל שמחלקת המדינה תיאלץ לצאת לחפש נכס אחר עבור השגריר הנכנס, בין אם בהרצליה או בערי האיזור: "זה יהיה חייב להיות בית להשכרה המופרד יחסית מהסביבה והשכונה, בית שניתן לאבטח אותו ואשר עומד בסטנדרטים".

השגריר הבא גם יזדקק לבית באיזור תל אביב רבתי. אם לא ימצא לו בית להשכרה, תיאלץ השגרירות לשכור לו סוויטה באחד מבתי המלון באיזור תל אביב וזאת בנוסף לסוויטה הקבועה בירושלים.

השגריר הבא גם יזדקק לבית באיזור תל אביב רבתי. אם לא ימצא לו בית להשכרה, תיאלץ השגרירות לשכור לו סוויטה באחד מבתי המלון באיזור ת"א וזאת בנוסף לסוויטה בירושלים

ביידן צפוי להכריז על הבחירה שלו לשגריר לישראל תוך זמן קצר אחרי השבעתו בעוד שבועיים. אולם הליכי השימוע בסנאט ואישרור השגריר הבא עשויים להיגרר מספר חודשים, כך שהשגריר הבא יגיע לישראל רק לקראת הקיץ.

"חבל שמכירת בית השגריר בהרצליה נעשתה בחיפזון בלי לחשוב על ההשלכות של המהלך", אומר לזמן ישראל גורם המכיר את הנושא מקרוב.

בית הוא רק בית, אך כשזה מגיע לשגריר ארה"ב בישראל, בית השגריר הקודם היה לסמל. השגריר פרידמן מתקרב לשבועותיו האחרונים בתפקיד והוא יותיר מאחוריו שגרירות שהועברה רק באופן חלקי לירושלים וללא מקום מגורים ראוי לשגריר הבא.

עוד 1,558 מילים
סגירה