המצור החמישי על בלפור

המצור החמישי על בלפור (צילום: עידו רז)
עידו רז
המצור החמישי על בלפור

את כל הסופרלטיבים כבר כתבתי בפוסטים הקודמים. הקבוצה שמרכיבה את המשתתפים בפעולה עשתה זאת שוב, והפתיעה את המשטרה בפעולת חשאית, שהביאה את המפגינים הכי קרוב שהיו עד היום אל בית ראש הממשלה ברחביה. סמולנסקין פינת בלפור.

השיטה בה המשטרה מרחיקה מפגינים ומונעת מהם להפגין קרוב ככל האפשר למתקן ציבורי, אותו חוכר מושא ההפגנה על חשבון הציבור, היא פגיעה אנושה בזכות להפגין ובחופש הביטוי. אין כזה דבר הפגנה לא חוקית.

קבוצת המשתתפים עשתה זאת שוב. היא  הפתיעה את המשטרה בפעולת חשאית, אשר הביאה את המפגינים הכי קרוב שהיו עד היום אל בית רה"מ ברחביה. סמולנסקין פינת בלפור

שוב המשטרה התבלבלה מול הפעולה. מה עושים שוטרים מבולבלים? הרבה דברים לא חוקיים. כמו למשל:

  • למנוע ממפגינים להפגין ברחוב שגם ככה חסום על ידה, בלי שום הצדקה חוקית.
  • לעצור מפגינים מעצרי שווא, בהם העצורים משוחררים ללא תנאים וללא הגבלות ומעצרים שלא מבשילים לכתב אישום.
  • לחטוף מפגינים ולפזר אותם ברחבי ירושלים, ללא עיכוב/מעצר.

הבלבול ניכר על פני השוטרים, התסכול ניכר על פני השוטרים. אבל אל דאגה, השוטרים נסוגו מבלפור והוצבו בהפגנת הימין אל מול המטה הארצי של משטרת ישראל. אני מניח שאחרי מטח האבנים שהם יחטפו שם, הם יתגעגעו למפגיני בלפור מגישי הפרחים.

בפעולה, אחד העצורים היה ארנון ראובני, פסיכולוג במקצועו, לוחם ב"יחידה" במילואים. ארנון הוא חבר שלי, מאז אותו יום שעוכבתי לחקירה בקיסריה והוא היה לצידי שם. ארנון כותב בפייסבוק המון על ההפגנות ועל האלימות המשטרתית, ואיך היא משפיעה מעבר להיבט הפיזי. איך הוא מוחצת ובסופו של דבר מנפצת את הנפש. איך היא מייצרת פרנויה אצל אנשים שנמנעים לבוא להפגנות בגלל שהם פוחדים. לצערי, האוירה הזו תורמת לשלטון, וקשה לחשוב שהמשטרה לא נוהגת באלימות כדי ליצור את האוירה הזו בכוונה תחילה.

זהו הבן שלנו, נוני, אזרח שומר חוק, נשוי, אב לשלושה, פסיכולוג, לוחם ביחידה מובחרת, שוכב אזוק תחת ברכו של שוטר, וכל זה בגלל מימוש זכותו להפגין כנגד ראש ממשלה מושחת.. ישראל 2021. בושה!!Arnon Noni Reuveni

Posted by Tamar Reuveni on Saturday, January 2, 2021

ארנון, פסיכולוג, כותב בפייסבוק על ההפגנות והאלימות המשטרתית, והשפעתה מעבר להיבט הפיזי. איך הוא מוחצת ואף מנפצת את הנפש. איך היא מייצרת פרנויה אצל אנשים שנמנעים בגללה לבוא להפגנות. לצערי, האוירה הזו תורמת לשלטון

במצור הרביעי על בלפור, זכה ארנון לככב בתמונה אייקונית שצילם הצלם עידו רז. התמונה צולמה רגע אחרי שעבד נערני, שוטר שתועד מספר פעמים נוהג באלימות כלפי אזרחים, גם במגרשי כדורגל וגם בהפגנות, הביא על דעת עצמו מטפה וניסה לכבות מדורה שהבעירו המפגינים. זאת למרות שכיבוי אש היו בשטח וסירבו לכבות את המדורה בטענה שהיא לא מסכנת אף אחד והכיבוי עצמו יסכן את האנשים סביבה.

ארנון (נוני) ראובני במצור על בלפור (צילום: עידו רז)
ארנון (נוני) ראובני במצור על בלפור (צילום: עידו רז)

גם אתמול השוטרים "אילתרו" וניסו לכבות מדורה עם ציוד מטפה ששלפו מאחד הרכבים שלהם, שלא מתאים לסוג החומר שבער, וגרמו לענן אדים שהקשה על המפגינים לנשום וצרב בעיניהם.

המצור הרביעי על בלפור (צילום: עידו רז)
המצור הרביעי על בלפור (צילום: עידו רז)

גם גיל ברדה, פעיל מחאה בולט שנאם בקבלת השבת בבלפור ביום שישי האחרון. סוג של "עוכב". הוא עמד יחד עם עוד חבר, הרחק מהשוטרים, לא היה חלק משום חיכוך/עימות כזה או אחר עם המשטרה, ואז פשוט "נקטף" על ידי שוטרי יס"מ ונלקח הצידה. השוטרים "רק" רצו "לדבר" איתו, ולקחו אותו לשיחים.

על מה יש לשוטרים לדבר עם מפגין? למה הם צריכים "לקטוף" אותו מההמון ולקחת אותו לשיחים כדי לדבר איתו? למה דווקא הוא? האם המשטרה מסמנת מפגינים ופועלת להביא אותם לחקירות הפחדה? כי ככה זה בהחלט נראה. כאילו בכל תדריך לפני יציאה להפגנה, הם עוברים על הפיד של השבוע שחלף ובודקים איזו תמונה קיבלה הכי הרבה לייקים. אולי המשטרה פשוט רצתה להחזיר לגיל את הנעל שלו?

מעצרו של גיל ברדה (צילום: יאיר מיוחס)
מעצרו של גיל ברדה (צילום: יאיר מיוחס)

תוך כדי הפעולה, מפלגת הליכוד הוציאה את התגובה הבאה לכל הכתבים:

"בשעה שההורים וסבא וסבתא שלהם מתחסנים, המפגינים מנסים לפרוץ באלימות לתוך מעון ראש הממשלה שהביא להם את החיסונים. אין גבול לאבסורד".

לא נתניהו, לא טופז לוק, לא עופר גולן, לא יונתן אוריך, לא בעמוד של ראש הממשלה, אלא מפלגת הליכוד. ישראל כ"ץ, יובל שטייניץ, אבי דיכטר, כולם עומדים מאחורי ההודעה הזו, ירצו או לא ירצו.

הם יושבים כנועים בצד וכנראה מאפשרים, אני מנחש, לגבר כמעט בן 30, שגר בבית הוריו, שהוא גם במקרה בית ראש הממשלה הרשמי עליו הציבור משלם, להחליט בשביל חברי כנסת מה יאמר בשמם. ולמה אני מניח שזה הוא? אזכיר לכם שהוא צייץ:

"מקווה שהזקנים שימותו בעקבות ההפגנה הזאת יהיו רק של המחנה שלכם".

טביעות האצבע או ההשראה נראות, לתחושתי, על המסך של הסמארטפון. והן נופלות על קרקע פוריה:

"מקווה שיחידת 730 תפתח באש. אוייבי ישראל בוגדים", כותב מגיב.

ציוץ תגובה על המצור בבלפור
ציוץ תגובה על המצור בבלפור

שלא תעזו להגיד לי שאברושמי פעל לבד. שלא תעזו להגיד לי שיגאל עמיר פעל לבד. שלא תעזו להגיד לי שעמירם בן אוליאל פעל לבד, ושלא תעזו להגיד לי שיוסף חיים בן דוד פעל לבד. גם הרוצח הבא, חלילה, לא יפעל לבד. כי המסיתים ושלוחיהם, יהיו שם לצידו של הרוצח, וידם תהיה על הסכין/אקדח שיהיו בידו.

גם אתמול המשיכו להסית בתגובת הליכוד, שמעלילה על אזרחי ישראל, המפגינים הלא אלימים, כאילו הם מנסים לפרוץ לבית ראש הממשלה. לא לפני שהם כמובן שוב נתנו קרדיט לנאשם נתניהו על הבאת החיסונים. תגידו, אם כך, למי מגיע הקרדיט על מיליון מובטלים? על 3300 מתים?

גיל סולומון הוא עצמאי בן 31. צלם, יועץ פוליטי, יזם, ערכיסט ואקטיביסט. מתעניין בפוליטיקה, ותקשורת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 735 מילים
סגירה