מחיר הדמים והטראומה הקולקטיבית

אסון צור הראשון, צילום מסך מסרט של ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
אסון צור הראשון, צילום מסך מסרט של ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

הפעם לא מדובר ברשומה פוליטית לקראת הבחירות. גם בלא ברשומה משפטית. ואפילו לא ברשומה תרבותית או סוציולוגית קצרה. הפעם אתמקד בנושא היסטורי מפחיד. נושא צבאי-ביטחוני. ובעצם נושא אנושי מפחיד. לרגל שידור סדרת המופת התיעודית "לבנון" בכאן 11. סדרה שחברי המוכשר כל כך, איתי לנדסברג נבו, הוא בין יוצריה. נתחיל.

טראומה עמוקה וקולקטיבית היא כמובן פיגועי התופת בלב ת"א ובלב ירושלים בין השנים 1994-1997. אלה בוצעו בידי חמאס וג'יהאד איסלאמי בתגובה לטבח שביצע ברוך גולדשטיין בחברון בתחילת 1994, ולאחר מכן בתגובה להתנקשות הישראלית בחיי יחיא עייאש ברצועת עזה בתחילת 1996. עייאש היה מהנדס פיגועי התופת האיומים.

טראומה עמוקה וקולקטיבית היא כמובן פיגועי התופת בלב ת"א ובלב ירושלים בין השנים 1994-1997, שבוצעו בידי חמאס וג'יהאד איסלאמי בתגובה לטבח גולדשטיין ולהתנקשות ביחיא עייאש

טראומה עמוקה ומקיפה יותר היא כמובן פיגועי התופת שהתחוללו בין השנים 2000-2004 בלב ת"א, בלב ירושלים ובלב חיפה. למעשה, פיגועי התופת התחוללו הן בתחום מדינת ישראל הריבונית, הן בלב הגדה המערבית והן ברצועת עזה בתקופה בה שלטה ישראל ברצועה זו באופן קרקעי (כיום היא שולטת על הרצועה מבחוץ). היה זה לאחר עליית שרון למתחם הר הבית שמכונה חראם א-שריף בפי הפלסטינים.

פיגועי התופת הללו בוצעו תחילה בידי חמאס וג'יהאד איסלאמי אך לאחר התנקשות בחיי מספר אנשי אש"פ, הצטרפה גם הזרוע הצבאית של אש"פ (פתח-תנזים) לביצוע פיגועי התופת הללו.

מאז שנת 2006 הוחלף האיום המחריד והקטלני של פיגועי התופת באיום המטרת הרקטות. אך על כך בפעם אחרת.

מאות אזרחי מדינת ישראל וכן מאות חיילי צה"ל נהרגו בפיגועי התופת הללו. למעלה מ-200 נהרגו בין השנים 1994-1997. למעלה מ-1000 נהרגו בין השנים 2000-2005 (גם באמצעות פיגועי ירי, דקירה ודריסה).

אלא שמוסד פיגועי התופת המחרידים הללו החל במזרח התיכון בכלל בתחילת שנות ה-80. המקום: לבנון. המושכת בחוטים: איראן. המבצעים: פלגים שיעים שיהפכו לימים לארגון מאוחד בשם חיזבאללה.

קיים קשר בין עליית משטרו של חומייני באיראן בשנת 1979 וכינון משמרות המהפכה האיראניים לבין עיצוב הדפוס המחריד והבלתי אנושי של פיגועי ההתאבדות.

קיים גם קשר בין פלישת צה"ל ללבנון וניסיונה של ישראל לכונן סדר מדיני חדש בלבנון (של מלחמת האזרחים) לבין פיגועי התופת הללו שהניבו מאות חיילים הרוגים מישראל, ארצות הברית, צרפת וגם אזרחים הרוגים מלבנון עצמה.

מוסד פיגועי התופת המחרידים החל במזה"ת בתחילת שנות ה-80 בלבנון. המושכת בחוטים: איראן. יש קשר בין עליית חומייני  וכינון משמרות המהפכה האיראניים לבין עיצוב הדפוס המחריד של פיגועי ההתאבדות

בנובמבר 1982 קרס מתחם הממשל הצבאי הישראלי בצור (אסון צור הראשון). 91 איש נהרגו. החקירה הרשמית בצה"ל הניבה קביעה בדבר דליפת גז. אך חקירת מצ"ח וגם ראיות נוספות שנחשפו לאחר מכן, לימדו שבעצם היה מדובר במכונית תופת שהנהג שלה הוביל אותה לבצע פיצוץ נפחי, המזכיר פיצוצים שנובעים מדליפות גז.

בנובמבר 1983 – כעבור שנה בדיוק – התחולל אסון צור השני: קריסת מתחם משמר הגבול ושב"כ בצור. הפעם נהרגו 60 איש. הפעם לא היה ויכוח שמדובר בפיגוע תופת. במכונית תופת.

משמרות המהפכה האיראניים הדריכו אז את הג'יהאד האיסלאמי – פלג שיעי מיליטנטי שהוקם לאחר שצה"ל גירש את בכירי אש"פ מלבנון אך נשאר בה בהוראת ממשלת ישראל. פלג שפעל לגירוש הכובש מלבנון, תוך שאנשיו אוחזים באידיאולוגיה שיעית קנאית. פלג זה, ביחד עם פלגים שיעים נוספים שאומנו בידי משמרות המהפכה האיראניים, הניחו כעבור זמן לא רב את התשתית המשולבת לכינון מפלגת האל השיעית בלבנון:

חיזבאללה.

בין פיגוע התופת במתחם הממשל הצבאי הישראלי בצור של נובמבר 1982 לבין פיגוע התופת במתחם משמר הגבול ושב"כ בצור של נובמבר 1983, התחוללו פיגועי תופת איומים ועצומי ממדים גם כלפי צבאות זרים, שהתמקמו בביירות הן לבקשת ממשלת לבנון באוגוסט 1982 בעקבות פלישת צה"ל (ולצורך פיקוח על עזיבת אנשי אש"פ את לבנון) והן בעקבות הטבח הנורא שביצעו בספטמבר 1982 הפלנגות הנוצריות במחנות הפליטים הפלסטינים בביירות: סברה, שתילה ובורג'-אל-בראג'נה.

במסגרת הטבח הנורא נרצחו 800-1000 ילדים, זקנים, גברים ונשים פלסטינים. משפחות שלמות הועמדו ליד הקיר והוצאו להורג בידי אנשי מיליציית הפלנגות הנוצריות האכזריות בשטח שהיה בשליטת צה"ל.

במסגרת הטבח הנורא נרצחו 800-1000 ילדים, זקנים, גברים ונשים פלסטינים. משפחות שלמות הועמדו ליד הקיר והוצאו להורג בידי אנשי מיליציית הפלנגות הנוצריות האכזריות בשטח שהיה בשליטת צה"ל

באפריל 1983 דהרה משאית תופת למתחם שגרירות ארצות הברית בביירות והתפוצצה. המתחם קרס. נמנו 63 הרוגים. טביעות האצבע (המודיעיניות) של עימאד מורנייה בהדרכת משמרות המהפכה האיראניים התגלו מאוחר יותר בידי המודיעין של ארצות הברית, ישראל ומדינות נוספות.

באוקטובר 1983 התחוללו שני פיגועי תופת עצומים במקביל במתחם מטה הנחתים של ארצות הברית (241 הרוגים) ובמתחם המטה הצבאי של הצבא הצרפתי בביירות (58 הרוגים צרפתים וכן 6 הרוגים לבנונים). 305 הרוגים בשני פיגועי תופת שבוצעו באמצעות משאיות תופת שעליהן היו חומרי נפץ בהיקף עצום. מדובר במספר ההרוגים הגדול ביותר של נחתים מצבא ארצות הברית ביום אחד מאז קרב איוו-ג'ימה המפורסם בין צבא ארצות הברית לצבא יפן הקיסרית במלחמת העולם השנייה. וכן מדובר במספר הגבוה ביותר של הרוגים צרפתים מאז סיום מלחמת אלג'יר. מדהים.

ושוב: עימאד מורנייה בהדרכת המודיעין האיראני (שהכחיש כמובן כל קשר למעשי הטבח) הוא השם שעלה ברבות השנים כאחראי למעשי הטבח. מדובר במי שהופקד לאחר מכן על הזרוע הצבאית של חיזבאללה. הוא ימות בהתפוצצות מכונית תופת מסתורית בלב דמשק בשנת 2008. המודיעין של מדינת ישראל ושל ארצות הברית, כך יטענו מקורות זרים, הם שאחראים למותו.

פיגועי התופת הללו הולידו את החלטת הממשלים בארצות הברית ובצרפת לקפל את הזנב ולפנות את כוחות הצבא של שתי המדינות מלבנון בשנת 1984. תעבור שנה עד שצה"ל ייסוג לרצועת הביטחון בשנת 1985 וימשיך לדמם ברצועה זו. יעברו 4 שנים נוספות עד שייחתם הסכם טאיף בין כל הפלגים בלבנון וזאת בחסות סורית בשנת 1989.

בכך תסתיים מלחמת האזרחים הלבנונית שהחלה בשנת 1975 והסתיימה כעבור 14 שנים. מלחמת אזרחים איומה שגבתה 150 אלף קורבנות (מלחמת האזרחים הסורית של העשור האחרון גבתה בין 400 אלף ל-500 אלף מתים. מלחמת האזרחים בתימן של השנים האחרונות, לשם השוואה, גבתה 230 אלף הרוגים).

כל המיליציות פורקו מנשקן למעט מיליציה צבאית אחת: חיזבאללה. הנימוק: הצורך להמשיך להיאבק בכובש הישראלי ברצועת הביטחון. חיזבאללה משלב עד היום בין מפלגה פוליטית שמיוצגת בפרלמנט הלבנוני לבין הזרוע הצבאית. מדובר בעצם בצבא גרילה שהוא הכוח הצבאי הדומיננטי בלבנון לצד צבא לבנון.

ויעברו 11 שנים תמימות מאז הסכם טאיף שנחתם להפסקת מלחמת האזרחים הלבנונית, עד שגם צה"ל ייסוג מלבנון במאי 2000.

כל המיליציות פורקו מנשקן למעט מיליציה צבאית אחת: חיזבאללה. הנימוק: הצורך להמשיך להיאבק בכובש הישראלי ברצועת הביטחון. חיזבאללה משלב עד היום בין מפלגה פוליטית שמיוצגת בפרלמנט הלבנוני לבין הזרוע הצבאית

מחיר הדמים הישראלי: 1215 חיילי צה"ל שנהרגו בלבנון בין השנים 1982-2000. מתוכם נהרגו 650 חיילי צה"ל בין השנים 1982-1985. לאחר מכן נהרכו מאות חיילים נוספים ברצועת הביטחון עד שנת 2000. הקזת דם איומה. אובדן נורא של חיים צעירים, לרבות חברי ובן כיתתי חי קלומיטי ז"ל שנהרג בינואר 1993 מפגיעת רסיס בעקבות פיצוץ מטען חבלה מטעם חיזבאללה. הוא עדיין לא היה בן 20 במותו. חלפו מאז 28 שנים בדיוק. הוא היה אמור לחגוג בשנת 2021 את יום הולדתו ה-48. כמה חבל.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
מבצע חומת מגן התבצע באיחור מזעזע של שנתיים בגלל קונספציה שגויה - הממשלה חשבה שחיי החיילים שתפקידם להגן על האזרחים גבוה יותר מחיי האזרחים. ישבו להם חיילים מעולים בבסיסים וחיכו בשעה שאזרח... המשך קריאה

מבצע חומת מגן התבצע באיחור מזעזע של שנתיים בגלל קונספציה שגויה – הממשלה חשבה שחיי החיילים שתפקידם להגן על האזרחים גבוה יותר מחיי האזרחים. ישבו להם חיילים מעולים בבסיסים וחיכו בשעה שאזרחים נהרגים מידי יום ברחובות.

הרעיון של משאיות תופת לא הומצא ע"י האיראנים... כחיפאי שמתגורר בעיר התחתית, ידוע לי שהאצ"ל פוצצו משאית עם חבית נפץ בפתח מטה המשטרה והבולשת הבריטית שהיה ממוקם ברח' העצמאות 82 (Kings rd דר... המשך קריאה

הרעיון של משאיות תופת לא הומצא ע"י האיראנים… כחיפאי שמתגורר בעיר התחתית, ידוע לי שהאצ"ל פוצצו משאית עם חבית נפץ בפתח מטה המשטרה והבולשת הבריטית שהיה ממוקם ברח' העצמאות 82 (Kings rd דרך המלכים) דאז.

ובכל זאת האיראנים לא המציאו את הסכסוכים במזרח התיכון, הם לא יצרו מציאות של כיבוש אכזרי שנמשך עד היום בגדה המערבית. אפשר לומר יותר נכון שהקיצוניות האיראנית היא סימפטום. פצע שיכל להופיע ב... המשך קריאה

ובכל זאת האיראנים לא המציאו את הסכסוכים במזרח התיכון, הם לא יצרו מציאות של כיבוש אכזרי שנמשך עד היום בגדה המערבית. אפשר לומר יותר נכון שהקיצוניות האיראנית היא סימפטום. פצע שיכל להופיע בכל מקום בגוף אבל בין כה ובין כה היה מופיע כך או כך. אפשר לומר שפיגועי ההתאבדות האכזריים ובכלל האכזריות שלבשה תנועת המחאה הפלסטינית היא תולדה של אכזריות הכיבוש. אם תבחן את הכלים בהם נאבקו הפלסטינים בתחילת המאבק (לצורך הדיון נסמן אותו בסוף שנות השישים) אפשר לזהות מגמה ברורה של עלייה ברף האלימות, בהתאמה כמעט מושלמת של העלייה ברף האלימות שהופנה כלפיהם.

כתבה מאוד מעניינת, וקשה מאוד באותו זמן. אובדן מאות אלפי חיים צעירים של כמה מדינות במטחנה לבנונית לבנונית הערורה ובטח פי כמה פצועים שנשארו נכים קורבנות פגועי תופת נוראים. מזרח התיכון איז... המשך קריאה

כתבה מאוד מעניינת, וקשה מאוד באותו זמן. אובדן מאות אלפי חיים צעירים של כמה מדינות במטחנה לבנונית לבנונית הערורה ובטח פי כמה פצועים שנשארו נכים קורבנות פגועי תופת נוראים.
מזרח התיכון איזור של רצח ומוות, קיצוניות דתית ושנאה רצחנית.

עוד 1,050 מילים ו-5 תגובות
סגירה