מאות עובדי משרד ראש הממשלה חוסנו ללא קשר לגילם או חיוניות התפקיד

פרסום ראשון עובדי משרד ראש הממשלה זכו להתחסן בשבוע שעבר, ללא קשר לגילם או מצבם הבריאותי ● לא מדובר רק בעובדים בלשכה המקיפים את נתניהו ביומיום, אלא גם עובדי מחלקות ואגפים שאינם בעלי אופי חירום ● מלשכת רה"מ נמסר כי העובדים חוסנו "בעקבות עודפי חיסונים שתוקפם יפוג וייזרקו ללא שימוש" ● ומה לגבי יריביו של נתניהו? האם סער, בנט, לפיד ואחרים זכו להתחסן? ● בדיקת זמן ישראל

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם דרייב אין מכבי לחיסוני קורונה בתל אביב (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם דרייב אין מכבי לחיסוני קורונה בתל אביב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין היו הראשונים בישראל להתחסן נגד נגיף הקורונה. אירוע ההזרקה הלאומי הועבר בשידור חי אחר כבוד וזכה לתהודה רבה. זו הייתה יריית הפתיחה למבצע חיסונים חסר תקדים שמיקם את ישראל במקום הראשון בעולם, בהפרש ניכר, במספר המתחסנים לנפש.

אלא שבימים האחרונים החלו לעלות ספקות באשר למהירות שבה ניתן יהיה לחסן את מרבית האוכלוסייה, זו שמתחת לגיל 60 וללא מחלות רקע. בזמן שהמנות הראשונות שנרכשו מפייזר על סף חיסול, עיכובים ברכישת והגעת המשלוחים הבאים מעלים סימני שאלה באשר לשלב הבא של מבצע החיסונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחסן נגד קורונה על ידי רופאו האישי, ד"ר צבי הרמן ברקוביץ, במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 19 בדצמבר 2020 (צילום: GPO via Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחסן נגד קורונה על ידי רופאו האישי, ד"ר צבי הרמן ברקוביץ, במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 19 בדצמבר 2020 (צילום: GPO via Flash90)

בתוך כך, לזמן ישראל נודע כי מבצע החיסונים הגיע גם למשרד ראש הממשלה. לא מדובר רק בחיסון העובדים בלשכת ראש הממשלה – כלומר האנשים המקיפים את נתניהו יום-יום – אלא במבצע חיסון כולל למרבית עובדי משרד ראש הממשלה וגם למחלקות של אלה העובדים מהבית ובאגפים שאינם בעלי אופי חירום.

מדובר בהתחסנות כוללת, של צעירים ומבוגרים, ובלי קשר למצבם הבריאותי. כלומר, גם אנשים שאינם נמצאים ברשימת ההעדפה – בשל גילם, מחלות רקע או צורך חיוני/מבצעי – זכו לקבל להתחסן. נכון ל-2019, עובדים במשרד ראש הממשלה כאלף איש.

בחלק מהמחלקות הועברה הוראה להגיע להתחסן ביום רביעי האחרון, 30 בדצמבר. במחלקות אחרות, העובדים התבקשו לבחור כ-50% מביניהם שיגיעו להתחסן. כאמור, לא מדובר בעובדים שחצו את גיל 60.

מלשכת ראש הממשלה מסרו לזמן ישראל: "משרד הבריאות אישר לחסן בעלי תפקידי מפתח, במטרה לשמור על הרציפות התפקודית של המשרד. מעבר לכך, עובדים חיוניים נקראים לקבלת חיסון אך ורק עם פנייה מהגופים המחסנים, בעקבות עודפי חיסונים שתוקפם יפוג וייזרקו ללא שימוש מיידי בהם".

מבנה משרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מבנה משרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

האם גם בשאר משרדי הממשלה התבצע מבצע חיסונים שכזה? פנינו לשני משרדים, משרד הבריאות ומשרד החינוך, כדי לברר אם כלל או מרבית עובדי המשרד זכו לחיסונים.

ממשרד החינוך נמסר שעובדי המשרד לא קיבלו חיסונים, אלא אם מדובר באנשים מעל לגיל 60 שנרשמו להתחסן שלא במסגרת מקום העבודה. ממשרד הבריאות נמסר כי עובדי המשרד שנחשפים בעבודתם לקהל – כגון מבצעי בקרות, יחידות שמקבלות קהל אזרחים וכדומה – חוסנו לצד הנהלת המשרד ועובדים מעל גיל 60.

ממשרד החינוך נמסר שעובדי המשרד לא קיבלו חיסונים, אלא אם מדובר באנשים מעל לגיל 60. ממשרד הבריאות נמסר כי עובדי המשרד שנחשפים בעבודתם לקהל חוסנו לצד הנהלת המשרד ועובדים מעל גיל 60

יתרון בהתמודדות על ראשות הממשלה

בזירה הפוליטית והציבורית, סמלי השלטון של המדינה זכו אף הם למנת החיסון הראשונה. נשיא המדינה ראובן ריבלין התחסן ביומו הראשון של המבצע; נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התייצבה לחיסון כאחת האדם בתור בבית חולים; ואפילו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שאינו בקבוצת הגילאים בסיכון, זכה להתחסן בהיותו סמל שלטון.

יו"ר הכנסת יריב לוין, בן 50, טרם התחסן. "איש לא פנה אליו להתחסן והוא ממתין בסבלנות שיתחילו לחסן את קבוצת הגיל שלו", נמסר מלשכתו.

ראשי מפלגות ומועמדים בולטים אחרים, החשופים מאוד לציבור, טרם התחסנו. גדעון סער ונפתלי בנט, אינם נמצאים בקבוצת הגילאים ואין להם מחלות רקע ולכן אינם מבין המחוסנים בשלב זה.

סער, בן 54, ובנט, בן 48, עלולים להידבק או להידרש להיכנס בידוד פעם אחר פעם, דבר היכול להקשות על ניהול הקמפיין בשבועות הקרובים. במידה מסוימת, הדבר מקנה יתרון לכאורה לראש הממשלה נתניהו בהתמודדות מולם.

חיסון מפלגתי

ומה לגבי ראשי המפלגות האחרים? פנינו לכולם, ואלו התשובות:

  • יו"ר ימינה נפתלי בנט טרם קיבל את החיסון, כאמור. מבחינתו, נמסר לזמן ישראל, שקודם כל יתחסנו האוכלוסיות המבוגרות והאוכלוסיות בסיכון, ורק לאחר מכן, כאשר יגיע תורו, הוא יתחסן.
  • יו"ר תקווה חדשה גדעון סער טרם התחסן בשל גילו, כאמור. לאחרונה, סביב השבוע של פיזור הכנסת, הוא שהה בבידוד ביתי אחרי שכמה ימים לפני פיזור הכנסת הוא נפגש עם חולה מאומתת, ח"כ הלה שי וזאן מכחול-לבן.
  • יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, בן 72, חלה בקורונה באפריל 2020. מאז חלפו כתשעה חודשים. ליצמן נבדק לאחרונה ולמרות חלוף הזמן, נמצא שיש בדמו רמת נוגדנים גבוהה ולכן הוא יתחסן רק בהמשך הדרך ובהתאם להמלצה הרפואית.
  • יו"ר ש"ס אריה דרעי, מתקרב לגיל 62. הוא חוסן הן מפאת גילו וגם כי רצה לשמש דוגמה לאוכלוסייה החרדית, לדבריו.
יו"ר ש"ס אריה דרעי מקבל חיסון נגד נגיף הקורונה, 20 בדצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי מקבל חיסון נגד נגיף הקורונה, 20 בדצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
  • יו"ר כחול-לבן בני גנץ, בן 61, הגיע ביום חמישי האחרון למרפאת מכבי בראש העין והתחסן.
  • יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בן 62, היה מבין הראשונים שהגיעו להתחסן ואף פרסם את תמונתו במרפאה בעת החיסון.
  • יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בן 57, משמש כיו"ר האופוזיציה ולכן חוסן, כאמור.
  • יו"ר הישראלים רון חולדאי, בן 76, התחסן גם הוא.
  • יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, בן 55, טרם חוסן. דוברו ציין כי הוא מחכה שהאפשרות תיפתח לבני גילו.
  • יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, בן 46, פרסם תמונה שלו עם הוריו במתחם החיסונים בחיפה, אחרי שבשבוע האחרון נודע כי בחברה הערבית לא מצליחים לשכנע את האוכלוסייה להגיע להתחסן. באשר לעצמו, מסר, הוא ממתין להרחבת המבצע לבני גילו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הצגת דברים מגוכחת וקנטרנית. אם אתם עושים את יאיר לפיד כסמך שךטון כדי לתרץ את זה שהוא נדחף בשל מעמדו לתור החיסונים ובכך דחק זקן, אז אני מבין שכל הסוגיה הזאת - של מי ולמה מתחסן - היא כמסט... המשך קריאה

הצגת דברים מגוכחת וקנטרנית. אם אתם עושים את יאיר לפיד כסמך שךטון כדי לתרץ את זה שהוא נדחף בשל מעמדו לתור החיסונים ובכך דחק זקן, אז אני מבין שכל הסוגיה הזאת – של מי ולמה מתחסן – היא כמסטיק בפיכם, אותו אתם יורקים מעת לעת כשאין לכם מילים בקנה.

יאיר לפיד הוא לא שלטון ולא סמל. הוא יו"ר הפופוזיציה שנוכחותו בכנסת דלה ביותר. ז אחד שאמר שביבי עובד על כולם בעיניים ושבינואר יגיעו אולי 5 חיסונים, ושביבי גורם לכך שהישראלים יתחילו להתחסן בקיץ או בסוף 2021. אז תמשיכו ללקק לו כחיילים נאמנים ב"רק לא ביבי".

לגבי משרד ראש הממשלה, מדובר במגוון רחב של גופים שכלולים בהם גם המוסד, השב"כ, נתיב, לשכת העיתונות הממשלתית,המטה לבטחון לאומי, ארכיון המדינה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוועדה לאנרגיה אטומית, הרשות הארצית לשירותי דת, המשרד לענייני גמלאים, ועדת השמות הממשלתית, רשות התקשוב הממשלתי ובודאי לא ציינצתי עוד כמה. רובם מתחסנים במקומות עבודתם, וכשנשארים חיסונים פנויים, מה לעשות, שמחסנים גם את הצעירים והבריאים, במקום לזרוק את החיסונים לפח.

אז יאללה, תמשיכו לרנן!

עוד 716 מילים ו-1 תגובות
סגירה