72 השעות שבהן ישראל לא התנהלה כמדינת חוק

ב-12 בדצמבר 2016 החליט היועמ"ש שראש הממשלה חשוד בעבירות פליליות, וכי ה"בדיקה" בעניינו תהפוך לחקירה מלאה ● את מי הוא מעדכן בהחלטה? רק את נתניהו עצמו ● מנדלבליט לא משתף בהחלטתו את פרקליט המדינה, ראש אגף החקירות ואנשי המשטרה והפרקליטות המלווים את התיקים ● במשך שלוש יממות, ראש התביעה הכללית והחשוד המרכזי הם שותפי סוד ● פרשנות

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90, עיבוד מחשב)
יונתן זינדל/פלאש90, עיבוד מחשב
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015

בינואר 2003 חשף העיתונאי ברוך קרא, אז ב"הארץ", את קיומה של חקירה פלילית סודית שהתקיימה באותה עת נגד ראש הממשלה אריאל שרון. נגד שרון התנהלו באותה עת שתי חקירות פליליות – פרשת האי היווני ופרשת "אננקס מחקרים" – והפרשה השלישית, פרשת "סיריל קרן", הייתה הסתעפות של מידע שנולד במסגרת החקירות האחרות.

בהוראת היועץ המשפטי לממשלה היא נשמרה בסוד מהציבור, כדי לאפשר לה להתקדם כחקירה סמויה, במטרה למנוע מהחשודים לשבשה ולהעלים ראיות. באה הפרקליטה המלווה באותה פרשה, עו"ד ליאורה גלט-ברקוביץ', שלא הסכימה עם האיפול שהוטל על החקירה, הדליפה את קיומה לעיתונאי קרא והביאה לחשיפתה לאור הזרקורים. המחיר היה פיטוריה המיידיים מהפרקליטות, והעמדתה לדין משמעתי ופלילי.

חקירות פליליות מתחילות לעתים כחקירות סמויות, עד לשלב ה"פרוץ". אפילו חקירות נגד ראשי ממשלות עשויות להתחיל כחקירות שיש עליהן איפול. אך הן אינן סודיות מפני ראשי מערכת אכיפת החוק. יש בכל זאת כמה אנשים שיודעים עליהן – צוות החקירה, הפרקליטות המלווה, פרקליט המדינה. עוד אנשים. זה עניין חיוני למשטר הדמוקרטי שלנו.

חוק יסוד הממשלה מחייב שחקירה פלילית נגד ראש ממשלה תיפתח רק בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה. המונח "הסכמה" פירושו בהקשר זה – באישורו של היועץ, דהיינו שמדובר בהחלטה שלו-עצמו.

בשבועות האחרונים עלתה הסוגייה הזו בשלב הטענות המקדמיות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נוכח דרישת סנגוריו של נתניהו שהיועץ ימסור את כל האישורים שהוא נתן לביצוע פעולות החקירה בתיקי נתניהו בשנים 2016-2017.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה מאבי ניסנקורן במשרד המשפטים, 3 בינואר 2021 (צילום: גדעון שרון, לע"מ)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס הפרידה מאבי ניסנקורן במשרד המשפטים, 3 בינואר 2021 (צילום: גדעון שרון, לע"מ)

כזכור, פעולות החקירה בוצעו במהלך 2016 תחת הכותרת של "בדיקה מקדימה". גם הבדיקה, כמו החקירה עצמה, נפתחה והתקיימה באישור פרטני של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

אתמול (שלישי), בהוראת בית המשפט, הגישה הפרקליטות מזכר שכתב מנדלבליט עצמו, ובו הוא מתעד את ההסכמות שנתן בפגישות העבודה שלו עם ראשי הפרקליטות ואגף החקירות לפעולות הבדיקה והחקירה שנוהלו בתיקי האלפים במהלך אותן שנים.

המסמך של מנדלבליט, המבוסס לפי דבריו על תרשומת שנעשתה בזמן אמת של הדיונים בלשכתו, מעבה באופן דרמטי את לוח הזמנים של חקירות נתניהו ב-2016, וחושף שתי עובדות שלא ניתן לקבל בהבנה:

  1. חלפו שלושה שבועות מרגע שמנדלבליט החליט להעביר את המהלכים מסטטוס של "בדיקה" לסטטוס של "חקירה" ועד שמשרד המשפטים פירסם על כך הודעה לציבור.
  2. חלפו שלוש יממות מרגע שמנדלבליט עידכן את נתניהו עצמו כי הוא עובר לסטטוס של "חשוד" המצוי בחקירה, ועד שהיועץ טרח לשתף בהחלטתו זו גם את ראשי הפרקליטות וצוות החקירה.

הנה לוח הזמנים, מתוך מסמך היועץ:

3.3.2016

מעט יותר מחודש ימים לאחר שמנדלבליט נכנס לתפקידו, הוא מאשר "בדיקת מידע" על ביצוע עבירות על ידי נתניהו, בתיק שלימים יתגלגל ויהפוך לתיק 2000.

26.6.2016

בישיבה עם פרקליט המדינה שי ניצן, ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, ובכירים נוספים, מנדלבליט מאשר שהמשטרה "תבדוק טענות" שנתניהו ביצע עבירות על טוהר המידות, בפרשות שיהפכו להיות תיקי 1000 ו-2000.

6.7.2016

מנדלבליט מסכים שתפורסם העובדה שמתקיימת "בדיקה מקדימה" בעניין חשדות פליליים נגד נתניהו. ההודעה מתפרסמת כעבור שלושה ימים, ב-10.7.2016. עד עתה מועד הפרסום נחשב למועד שבו נפתחו הבדיקות הפליליות נגד נתניהו, אך מתברר שהן החלו לפחות שלושה חודשים קודם לכן.

1.9.2016

מנדלבליט מסכים ש"אדם כלשהו" (מדובר כנראה במו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס) ייחקר באזהרה, כחשוד במתן שוחד לנתניהו בתיק 2000. המשמעות: בשלב שבו אדם נחקר כחשוד, זוהי כבר לא "בדיקה" אלא "חקירה", אבל נתניהו עדיין אינו מוגדר "חשוד" אלא רק "נילון" המצוי תחת "בדיקה". מבולבלים? גם אנחנו.

12.12.2016

בשיחה אישית ביניהם (לא ידוע אם טלפונית או פנים אל פנים), מנדלבליט מודיע לנתניהו כי החליט לאשר למשטרה לחקור אותו.

15.12.2016

רק שלושה ימים לאחר מכן, מנדלבליט טורח לעדכן בדבר החלטתו זו את בכירי מערכת אכיפת החוק – פרקליט המדינה, ראש אגף החקירות והמודיעין ואנשיהם.

25.12.2016

שוב מתקיימת ישיבה אצל מנדלבליט עם בכירי מערכת אכיפת החוק, והיועץ נותן "הסכמה" (בהתאם ללשון חוק יסוד הממשלה) שנתניהו ייחקר כחשוד בתיק 1000.

2.1.2017

נתניהו נחקר במעון ראש הממשלה בפעם הראשונה. כמובן שהחקירה מתקיימת באזהרה. רק בתום החקירה מתפרסמת לציבור הודעה רשמית של משרד המשפטים, המודיעה כי היועץ אישר לחקור באזהרה את נתניהו וכי חקירתו התקיימה באותו יום.

הנה אם כך, שחור על גבי לבן: ב-12 בדצמבר 2016 מנדלבליט מחליט שנתניהו הוא חשוד בעבירות פליליות. ה"בדיקה" בעניינו הופכת לחקירה מלאה. מי יודע מזה? רק מנדלבליט ונתניהו עצמו.

שלוש יממות ארוכות חולפות לפני שמנדלבליט משתף בהחלטתו את שי ניצן, מני יצחקי ואנשי המשטרה והפרקליטות המלווים את התיקים. שלוש יממות שבהן רק ראש התביעה הכללית וראש הממשלה יודעים מה מתרחש.

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2013 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2013 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

חולפים עוד שלושה שבועות לפני שהיועץ מדווח על כך גם לציבור. הוא לא עושה כן מרצונו הטוב. יש הנחיות וכללים המחייבים מסירת מידע לציבור על חקירות המתנהלות נגד נבחרי הציבור הבכירים. יש לכך סיבה טובה.

במשטר דמוקרטי תקין, אין לאפשר מצב שבו חקירות מתנהלות באפלה. חקירות שמנהלת מערכת אכיפת החוק נגד פוליטיקאים עלולות להיות מכשיר רב עוצמה לשיבוש המשטר הדמוקרטי.

במשטר דמוקרטי תקין, אין לאפשר מצב שבו חקירות מתנהלות באפלה. חקירות שמנהלת מערכת אכיפת החוק נגד פוליטיקאים עלולות להיות מכשיר רב עוצמה לשיבוש המשטר

במצב שבו רשויות החוק אינן עצמאיות, חקירות פליליות נגד פוליטיקאים עשויות לשמש מכשיר לרדיפה פוליטית של יריבי השלטון; במצב שבו רשויות החוק אינן פועלות על פי חוק, חקירות נגד פוליטיקאים עשויות לשמש כלי לאיים על השלטון; כל עוד החקירה לא דלפה ולא הגיעה לידיעת הציבור, אפשר אפילו "לסחור" בה. כל אלה אינם סממנים של משטרים נאורים, אלא של דיקטטורות אפלות.

נכון, לפעמים יש הכרח לקיים חקירות סמויות, מטעמים מבצעיים, כפי שגם חקירות פליליות "רגילות" עוברות לעתים שלב סמוי. אך הן אינן מצויות בידיעתו של אדם אחד בלבד, שבמקרה גם מקיים שיחות בארבע עיניים עם נבחר הציבור הבכיר, שהוא החשוד המרכזי. היותן מצויות בידיעתם של כמה וכמה אנשים בפרקליטות ובמשטרה יוצרת איזונים ובלמים פנימיים, מצב שבו כל אחד נשמר על-ידי האחרים.

מנדלבליט הוציא את עצמו מהתבנית הזו. הוא לבדו ידע על קיומה של חקירה נגד ראש ממשלה, נמנע מלשתף בה את שותפיו, אך שיתף בה את החשוד. במשך שלוש יממות, היושב בצמרת המערכת המשפטית והיושב בצמרת הפוליטית היו שותפי סוד, שהם הסתירו מפני הציבור ומפני הגורמים המקצועיים.

במשך 72 שעות, קשה לומר שישראל הייתה לגמרי מדינת חוק.

עוד 668 מילים ו-1 תגובות
סגירה