מי ימשול בכיפה הסרוגה: בנט הליברל או סמוטריץ החרד"ל?

המאבק על זהותה של מפלגת ימינה קרוב להכרעה, ואיתו השאלה האם השאיפות הליברליות של בנט יכולות להתיישב עם תפישת העולם החרדית-לאומית של סמוטריץ' ● פגישה בין השניים אתמול הסתיימה ללא הכרעה, אבל סמוטריץ' כבר מכין תשתית לריצה בנפרד ● גם נתניהו בוחש מאחורי הקלעים, בדאגה שריצה של בנט ללא סמוטריץ' תסלול את הדרך לממשלת מרכז ללא הליכוד ● פרשנות

נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-14 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-14 במאי 2020

הפרישה אתמול של השר רפי פרץ מהחיים הפוליטיים לא הפתיעה רבים. כל מי שמצוי בהלכי הרוח בבית היהודי ובכלל הבין שהוא בדרך לפנסיה. אין כמעט טעות שפרץ לא ביצע, החל בברית עם איתמר בן-גביר מעוצמה יהודית ועד לכניסה לממשלת נתניהו בתפקיד זוטר שבזוטרים. שלא לדבר על אמירות מביכות שרק קיצרו את ימיו בציבוריות הישראלית.

בבית היהודי משוכנעים, בנוסף לכל, כי נפתלי בנט, שעומד היום בראש ימינה, תמרן את דרכו של פרץ החוצה.

לבנט יש חברים טובים בבית יהודי. אחד מהם, מנכ"ל המפלגה ניר אורבך, נחשב עושה דברו. אורבך תמך בכמה מהלכים הזויים של פרץ, ועכשיו הוא שמח כמובן לראות אותו בפרישתו.

מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך (צילום: פלאש90)
מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך (צילום: פלאש90)

בעוד שבועיים, ב-19 בינואר, תבחר ועידת הבית היהודי את היו"ר החדש במקום פרץ, ואורבך הוא המועמד המוביל לזכות בתפקיד. עם התואר החדש שבו יזכה, אם לא יהיו הפתעות, הוא יגיע לימינה של בנט, ויקבל את המקום השמיני ברשימה ועוד מקום בעשירייה השנייה.

אבל הבעיה העיקרית של בנט היא בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי והשותף הנוכחי של בנט בימינה.

סמוטריץ' דורש ארבעה חברי כנסת בשמינייה הראשונה של ימינה. בנט נחרד מהמחשבה. זה לא רק עניין של מקומות בצמרת הרשימה. בנט חלם לאורך השנים על מפלגה ציונית, ולא על מפלגה ציונית- דתית. הוא רוצה כמה שיותר חילונים ברשימה. סמוטריץ', לטעמו, רוצה להפוך את המפלגה לחרד"לית.

"סמוטריץ' שווה מנדט וחצי", אומר גורם המקורב לבנט. "מה פתאום ארבעה מנדטים, ועוד בריצ'רץ' בעשירייה הפותחת? ואלה עוד אנשים מהליבה החרדית-לאומית. הם יבריחו לנו את כל המצביעים בדרך הזו".

"סמוטריץ' שווה מנדט וחצי. מה פתאום 4 מנדטים, ועוד בריצ'רץ' בעשירייה הפותחת? ואלה עוד אנשים מהליבה החרד"לית. הם יבריחו לנו את כל המצביעים בדרך הזו"

גורם בימינה שמזוהה עם סמוטריץ' טוען שהוא מביא אנשים מכל גווני הקשת של הציונות הדתית והכל בתיאום עם בנט, אבל החבר'ה של בנט לא משתכנעים. הם אומדים ברגע זה נזק מול תועלת. "אנחנו חייבים להביא קולות מהמרכז. להדחיק את סמוטריץ', את הדימוי שלו ואת הדעות שלו", אומר המקורב לבנט.

הדרמה בעיצומה. אתמול בערב (שלישי) נפגשו בנט וסמוטריץ' לשיחה צפופה בירושלים, אבל לא הצליחו להגיע לסיכומים. בנט המשיך לערוץ 13, שם נתן הופעה מיליטנטית והודיע כי יטפל רק בענייני הכלכלה והפרנסה.

בראיון למהדורה המרכזית של ערוץ 13:מה עליכם לעשות ביחס להתפשטות המוטציה הבריטית, המחדל שהוביל לסגר שלישי, מיליון מובטלים- ואיך הממשלה שלנו תטפל בזה.צפו

Posted by ‎נפתלי בנט – Naftali Bennett‎ on Tuesday, January 5, 2021

בערוץ 12 התפרסם במקביל סקר מרתק. בנט וימינה קיבלו שם 14 מנדטים עם סמוטריץ'. אם סמוטריץ' רץ לבד – הוא לא עובר את אחוז החסימה וימינה מטפסת במקרה כזה ל-16 מנדטים.

במחנה סמוטריץ' לא מתרשמים מהסקרים. במועד א' של הבחירות, באפריל 2019, החליט בנט לרוץ בראש מפלגה עצמאית שהקים יחד עם איילת שקד תחת השם "הימין החדש".

הרשימה תאמה את הפילוסופיה הפוליטית של בנט עם דמויות חילוניות בצמרת ומצע מפויס, אבל לא עברה את אחוז החסימה. הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית רצו במשותף וקיבלו חמישה מנדטים. בנט ושקד תכננו אז לחזור להייטק, אבל בסוף הלכנו לסיבוב בחירות נוסף.

"אני מקווה שבנט לא יעשה את הטעות של מועד א'", אומר גורם בימינה. "הוא עלול לשבור את הראש. הקולות שלנו עכשיו פריכים ובורחים לכל הכיוונים, לכן בנט מחפש מכנה משותף גדול ומדבר על כלכלה בלבד. זה מלמד על מצוקה. שתי מפלגות זה אסון. זה עלה לכולנו בכך שעד היום אין ממשלת ימין".

"אני מקווה שבנט לא יעשה את הטעות של מועד א'. הוא עלול לשבור את הראש. הקולות שלנו עכשיו פריכים ובורחים לכל הכיוונים. שתי מפלגות זה אסון. זה עלה לכולנו בכך שעד היום אין ממשלת ימין"

אבל סמוטריץ' מצדו לא מחכה לבנט. הוא רואה את עצמו כמנהיג היחידי של הציונות הדתית במדינה ואת המעמד זה הוא כבר מבקש לחדד.

במסגרת משחק האיומים ההדדי, סמוטריץ' הקים אתמול פלטפורמה חדשה. במקום האיחוד הלאומי, אמרו מעתה: "מפלגת הציונות הדתית".

דפנה ליאל פרסמה אמש בחדשות 12 את הסלוגן של המפלגה החדשה, "כי יש לנו דרך", באותיות בצבע לבן על רקע כחול, כמובן. המודעות הגדולות יתפרסמו בעיתוני הימין בסוף השבוע, עם תמונות של הנבחרת הציונית-דתית הבכירה של סמוטריץ'.

לא ברור מה יקרה בסוף. גם לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה מה לומר. הוא רוצה את סמוטריץ' עם בנט כדי שקולות ימניים לא ילכו לאיבוד. הוא גם רוצה שסמוטריץ' ימנע מבנט חיבורים עם מפלגות במרכז-שמאל. נתניהו כבר הוכיח שהוא יודע לבחוש היטב בציונות הדתית. רק אתמול הוא עוד ניסה להשאיר את הרב פרץ בפוליטיקה, אבל במקרה הזה הוא נכשל.

מי ימשול בכיפה, בנט הליברל או סמוטריץ החרד"ל? האווירה עוינת והחשדנות בין השניים רבה, אבל ההימור הציוני דתי הוא על ריצה משותפת. למרות הכל.

עוד 665 מילים
סגירה