על כשלון ההפיכה של טראמפ ועל הצלחת ההפיכה הצפויה של נתניהו

פועלים תולים כרזת בחירות של הליכוד, המראה את בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, בירושלים, ב-4 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
פועלים תולים כרזת בחירות של הליכוד, המראה את בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, בירושלים, ב-4 בספטמבר 2019

עיני כל העולם נשואות לארצות הברית, שם ניתן אקורד הסיום לכהונה של פושע, מטריד מינית ואנס לכאורה, גזען, אנטישמי, מיזוגן, בור, עילג נזעם ואלים – שהושב על כסא הנשיא. תחילה כסוג של בדיחה של איל תקשורת שבחן את השטח, ואחר כך ברצינות, ככלי למלחמה באליטות, בהשכלה, בליברליזם.

ויש לומר שהפושע לכאורה לא הכזיב. אקורד הסיום של שלטונו היה תמצית מזוקקת של כהונתו האלימה, הפרועה, רווית ההסתה והשיסוי ורצופת השקרים.  ובכל זאת, הייתי מפנה את הזרקור אלינו, אל ישראל.

ויש לומר שהפושע לכאורה לא הכזיב, אקורד סיום שלטונו היה תמצית מזוקקת של כהונתו האלימה, הפרועה, רווית ההסתה והשיסוי ורצופת השקרים – אבל הייתי מפנה את הזרקור אלינו, אל ישראל

הייתי מפנה את הזרקור לישראל, לא רק כדי להראות שאצלנו זה אפשרי. לא רק כדי להראות שאין מדינה החסינה מפני אפשרות של המון מוסת המסתער באלימות על בית הנבחרים, או על כל יעד אחר אליו הוא מכוון.

הייתי מפנה את הזרקור לישראל, כדי להראות שאומנם הסתה ושיסוי של המון הם כלי יעיל בדרך להפיכה שלטונית – אבל השתלטות על מוסדות השלטון ועל התקשורת באמצעים לגיטימיים, תוך פירוקם מכל נכסיהם ורתימתם למערכה לטובת השלטון – היא כלי לא פחות יעיל בדרך להפיכה ואולי אפילו יותר.

במשך קדנציה שלמה התמקד טראמפ בהסתה של ציבור תומכיו. אלה שתמיד היו באמריקה, לרוב מתחת לפני השטח, וטראמפ בהסתה פרועה ומשתלחת נתן להם לגיטימציה לצאת למפגני שנאה לאור היום. ההסתה שלו הגיעה לשיאה במסע הבחירות שלו ולאחריו – הדיבורים על הניצחון שלו ועל גניבת הבחירות – כשהתברר לו שהפסיד.

טראמפ התמקד ברחוב, בשלהוב היצרים של ההמון. בציוציו האינסופיים הוא הוציא את תומכי ה-KKK ממאורותיהם. מפני שארצות הברית היא דמוקרטיה חזקה, עם חוקה קשיחה שאינה ניתנת לשינוי בקלות, עם מגילת זכויות אדם ועם כהונת נשיא המוגבלת לשתי קדנציות בלבד – לא היתה לטראמפ ברירה אלא להתמקד ברחוב.

הוא סבר שדי ברחוב אלים ומשולהב, הניזון משקרים ומהסתה משתלחת, כדי להתגבר על המגבלות ולהביא לידי הפיכה שלטונית. אתמול ראינו שהסברה שלו לא היתה בלתי מבוססת. ובכל זאת, המתקפה האלימה והפרועה לא רק נעצרה, אלא שזה קרה ללא נפגעים רבים, וחשוב לומר – הקונגרס התכנס ואישר את כהונת ביידן כנשיא ה-46 של ארצות הברית.

טראמפ סבר שדי ברחוב אלים ומשולהב, הניזון משקרים והסתה משתלחת, כדי להביא להפיכה שלטונית. אתמול ראינו שהסברה לא היתה בלתי מבוססת. ובכל זאת, המתקפה לא רק נעצרה, אלא גם ללא נפגעים רבים וכהונת ביידן אושרה

ואצלנו? ישראל אומנם מוגדרת כדמוקרטיה פרלמנטרית, אך אנחנו מדינה צעירה שאין בה מסורת דמוקרטית ארוכת שנים. אומנם יש לנו חוקה מהותית, אך היא חלקית ואיננה קשיחה – כלומר היא ניתנת לשינוי בקלות רבה, בפרט מגילת זכויות האדם. וחשוב מכך – כהונת ראש הממשלה איננה מוגבלת בזמן.

לכן, נתניהו, שאף בטרם נבחר לראשות הממשלה היה מעורב בהסתה ושיסוי של אזרחים בישראל, הסתה שהובילה לרצח ראש ממשלה מכהן, ממשיך להשתמש בהסתה ושיסוי ככלי מרכזי לביסוס שלטונו. הוא ממשיך לפזר שנאה ולזרוע הרס בחברה, שגם כך היא חברה רב תרבותית המורכבת מקבוצות השונות זו מזו בתפיסת עולמן.

אבל בד בבד עסוק גם בהשתלטות על כל מוסדות השלטון – החל בתקשורת, דרך מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט וכלה בבית המחוקקים עצמו, ברשות המחוקקת. הוא מרוקן מכל תוכן את שתי הרשויות: הרשות השופטת והרשות המחוקקת – תוך שהוא מעביר את סמכויותיהן אל הרשות המבצעת, כלומר אליו – ובכך מבטיח את המשך שלטונו גם ללא המון מוסת שעולה על בית המחוקקים.

וחשוב לומר – בחודש מאי 2020 נפתח משפטו של נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. בסוף הדיון אילתר הנאשם נתניהו פודיום ונשא נאום הסתה משולהב כזה, שאינו שונה במאום מנאומי ההסתה של טראמפ ואולי אפילו גרוע יותר.

דבריו, כשהוא מוקף בתומכיו האילמים – אלה שהובטחו להם משרות נאות בשכר חלומי, היו דברים של פושע מסוכן לכאורה, העושה דלגיטימציה למערכת המשפט כולה. הנאום שנתניהו נשא היה אחד לאחד הנאום של טראמפ. אותה ההסתה, אותה הדלגיטימציה, אותה הקריאה לפעולה.

והמצב של ישראל הרבה יותר מסוכן משל אמריקה. בישראל אין הגבלה של מספר הקדנציות, ונתניהו משמש בשלטון מעל לעשור, אחרי שכבש בשנות שלטונו את כל מוסדות השלטון, בעיקר באמצעות ג'ובים לתומכיו. המצב מסוכן יותר גם כי בישראל אין חוקה, ונתניהו שינה את חוק יסוד הממשלה כך שיאפשר את שלטונו בקדנציה הנוכחית. אבל הגרוע מכל הוא כי הוא נאשם בפלילים קיבל לגיטימציה מבית המשפט העליון להמשיך ולכהן. אומנם תחת תנאים – אך אלה לא קויימו ולא היתה לו כוונה לקיימם מלכתחילה.

דברי נתניהו על הפודיום בביהמ"ש, מוקף בתומכיו האילמים עם המשרות הנאות בשכר חלומי, היו דברי פושע לכאורה נגד מערכת המשפט כולה. נאומו הזכיר את נאום טראמפ. בהסתה, בדלגיטימציה, בקריאה לפעולה

ולמען הסר ספק – אלימות כמו זו שראינו אתמול בוושינגטון אפשרית גם אצלנו – אבל נתניהו ככל הנראה לא יזדקק לה. אצל נתניהו הסדר היה הפוך – קודם נרצח ראש ממשלה, ואחר כך נכבש השלטון – והנה הוא תכף משלים כבר את ההפיכה השלטונית.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
שלום, אני נירה אחרי שניהלתי מערכת יחסים עם אנדרסון במשך שנים, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שאפשר כדי להחזיר אותו אבל הכל היה לשווא, כל כך רציתי שהוא יחזור בגלל האהבה שיש לי אליו התחננתי ב... המשך קריאה

שלום, אני נירה אחרי שניהלתי מערכת יחסים עם אנדרסון במשך שנים, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שאפשר כדי להחזיר אותו אבל הכל היה לשווא, כל כך רציתי שהוא יחזור בגלל האהבה שיש לי אליו התחננתי בפניו עם הכל, הבטחתי אבל הוא סירב. הסברתי לחברתי את הבעיה שלי והיא הציעה שאעדיף לפנות לגלגיית כישוף שתעזור לי להטיל כישוף להחזיר אותו אבל אני מהסוג שמעולם לא האמין בכישוף, לא הייתה לי ברירה מאשר לנסות את זה, אני שלח בדואר את גליל הכישוף, והוא אמר לי שאין שום בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור אלי לפני שלושה ימים, הוא הטיל את הכישוף ובאופן מפתיע ביום השני, זה היה בסביבות השעה 16:00. האקס שלי התקשר אליי, כל כך הופתעתי, עניתי לשיחה וכל מה שהוא אמר היה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו, שהוא כל כך אוהב אותי. שמחתי כל כך והלכתי אליו וכך התחלנו לחיות יחד שוב בשמחה. מאז, הבטחתי שכל מי שאני מכיר שיש לו בעיה בזוגיות, אעזור לאדם כזה על ידי הפנייתו לבעל הקסמים האמיתי והחזק היחיד שעזר לי בבעיה שלי. דוא"ל: babawalewiseman01@gmail.com תוכל לשלוח לו דוא"ל אם אתה זקוק לעזרתו במערכת היחסים שלך או בכל מקרה אחר.
1) לחשי אהבה
2) לחשי אהבה אבודים
3) לחשי גירושין
4) לחשי נישואין
5) כישוף מחייב.
6) לחשי פרידה
7) לגרש מאהב עבר
8.) אתה רוצה להתקדם במשרד שלך
9) רוצה לספק את המאהב שלך
10) תרפא לכל מחלה שאתה סובל ממנה
צרו קשר עם האיש הנהדר הזה אם אתם נתקלים בבעיה כלשהי בפתרון בר-קיימא
דרך babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp +2348136951551 Viber +2348136951551

בכתבה מס' אי דיוקים . השלטון לא "נכבש" , במאי 96 נתניהו גבר על פרס ברוב ברור . התקשורת אינה חלק ממוסדות השלטון , במדינה דמוקרטית היא אמורה להיות חופשית ובלתי תלויה . אך בדבר אחד את צוד... המשך קריאה

בכתבה מס' אי דיוקים . השלטון לא "נכבש" , במאי 96 נתניהו גבר על פרס ברוב ברור . התקשורת אינה חלק ממוסדות השלטון , במדינה דמוקרטית היא אמורה להיות חופשית ובלתי תלויה . אך בדבר אחד את צודקת לחלוטין "המצב מסוכן יותר גם כי בישראל אין חוקה" – שמח שהגעת למסקנה שבישראל אין חוקה .

אצלינו ההמון המוסת זה השמאלנים הממורמרים שלא יודעים להפסיד בבחירות ומנסים להדיח ראש ממשלה נבחר בהפגנות עלימות ההתנהגות שלכם מביחה בידיוק כמו ההתנהגות של טראמפ ותומחו המתפראים תתבישו לכ... המשך קריאה

אצלינו ההמון המוסת זה השמאלנים הממורמרים שלא יודעים להפסיד בבחירות ומנסים להדיח ראש ממשלה נבחר בהפגנות עלימות ההתנהגות שלכם מביחה בידיוק כמו ההתנהגות של טראמפ ותומחו המתפראים תתבישו לכם

עוד 746 מילים ו-5 תגובות
סגירה