הדרך לניצחון בדמוקרטיה מתגוננת

הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
הפגנה "להצלת הדמוקרטיה בישראל" בבלפור, 17.7.2020

פחות משלושה חודשים לפני מערכת הבחירות הרביעית, ויום אחרי המהומות בוושינגטון, מדינת ישראל היא דמוקרטיה מתגוננת. העומד בראשה, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים, קיבל לידיו את המנדט להרכיב ממשלה מתוך חולשת יריבו וגילויי חולשה מצד בית המשפט הגבוה לצדק ונשיא המדינה.

פחות מ-3 חודשים לפני מערכת הבחירות ה-4, ויום אחרי המהומות בוושינגטון, ישראל היא דמוקרטיה מתגוננת. הנאשם בפלילים העומד בראשה, קיבל מנדט להרכיב ממשלה מתוך חולשת יריבו וגילויי חולשה של בג"ץ ונשיא המדינה

מיד עם הרכבת ממשלתו, שנפלה זה עתה, המשיך והתמיד במתקפה המכוונת שלו ושל שליחיו על יסודות הדמוקרטיה. בחסות משבר הקורונה הוא ייסד כאן פולחן של מנהיג יחיד אוטוריטרי. ביטל את ההפרדה בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת. הכפיף את אזרחי המדינה למעקב של שירותי הביטחון, ועל ידי כך הפך אותם מאזרחים לנתינים. שיסה את משטרת ישראל, האמורה לשמור על הסדר הציבורי, ואת מעריציו ותומכיו, במפגינים המוחים נגדו. מנע מינויים בכירים בשירות הציבורי. עצר העברת תקציב מדינה ותקף את מערכות האכיפה, החוק והמשפט.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הוא האדם המסוכן ביותר כיום לישראל. הוא מחזיק בשלטונו לא מכוח רוב, מפני שלא זכה ברוב באף אחת ממערכות הבחירות הקודמות. הוא זכה בשלטון מכוח החולשה המוסרית של בית הדין הגבוה לצדק ושל נשיא מדינת ישראל, ומכוח התרמית וההונאה שהונה את בכירי האופוזיציה נגדו, כששכנע אותם להיכנס אתו להסכם קואליציוני רק כדי לפורר אותם ולרסקם.

מאבקו במוסדות הדמוקרטיה בכלל, ובמערכת המשפט בפרט, נועד לחלצו ממשפט צדק. אבל כתב האישום התלוי נגדו מעיד כאלף עדים, כי האיש הזה הוא שליט אוטוריטרי בשלבים מתקדמים של השתלטות על המדינה. הוא יזם, בחש ועסק מעל לראשו בפירוק גופי תקשורת, מכירת, שליטת אנשים משלו בתוכם והכתבת תנאיהם. זהו אחד התנאים הראשונים לריסוק הדמוקרטיה. הוא הסית ושיסה קהילות ועדות זו בזו, עד כדי מתקפות אלימות של תומכיו במתנגדיו. זה אחד התנאים הנוספים המבהירים, כי מדובר באדם חסר מעצורים, כוחני, נטול כול עכבות מוסריות.

מאבקו במוסדות הדמוקרטיה בכלל, ובמערכת המשפט בפרט, נועד לחלצו ממשפט צדק. אבל כתב האישום התלוי נגדו מעיד כאלף עדים, כי האיש הזה הוא שליט אוטוריטרי בשלבים מתקדמים של השתלטות על המדינה

לא פחות מכך, הוא עושה שימוש במנגנונים הדמוקרטיים כדי לרסקם, ותוך כדי היפוך הלשון והנדוס התודעה. הוא משתמש במונחים כמו "הכרעת הרוב", "משילות", "אקטיביזם שיפוטי", וקורא להחלת "חוק צרפתי" או "פסקת התגברות" על מערכת המשפט, כאשר מושגים דמוקרטיים אלה משמשים בידיו ככלים לריסוק וחיסול הדמוקרטיה.

הסכנה בהמשך שלטון נתניהו באה לידי ביטוי חריף וראשון מסוגו גם בדו"ח המכון האסטרטגי למחקרי בטחון לאומי שפורסם אתמול (6.1.21):

"משבר הקורונה פרץ בעיצומם של שני משברים מתמשכים, חוקתי ופוליטי, המתבטאים בשחיקה מתמשכת במעמדם של ערכים דמוקרטיים ובניסיונות להחליש את כוחם של שומרי הסף, במערכת הממשלתית ומחוצה לה. ביטויים נוספים לכך הם התגברות תופעת ההתעלמות מהעמדות של הדרגים המקצועיים והעדפה של אינטרסים פוליטיים מבלי להתחשב בכללי מנהל תקינים, וכן ערעור היסודות של השיח הדמוקרטי, הנוטה להיות מקוטב בעליל.

הצורך לבלום את התפשטות המגפה גרם להשעיה חסרת תקדים של זכויות וחירויות יסוד במסגרת חקיקת חירום, בחלקה ללא פיקוח פרלמנטרי. כך הופעלו השב"כ וצה"ל לצורכי מעקב אחר תושבי המדינה, ולממשלה כוח רב בעל השלכות פוטנציאליות מסוכנות לדמוקרטיה.

ככלל, מנגנוני הפיקוח והבקרה ובראשם בתי המשפט והכנסת עדיין ממלאים תפקיד חשוב בפיקוח על הממשלה ובריסון פעולותיה. זאת למרות מתקפות חוזרות ונשנות על שומרי הסף ובפרט על מערכת המשפט, שהתגברו מאוד מאז פתיחת ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה. היעדרו של שיח ענייני לבחינת הגבולות הראויים להתערבות המשפטית וקיום שיח לעומתי ופוליטי במקומו מעלים חשש לכך שכבר עתה קיים ריסון עצמי מוגזם בקרב שומרי הסף והוא אף יגבר בעתיד, תוך פגיעה מסוכנת ביחסי הכוחות והסמכויות בין הרשויות.

הקולות שנשמעו בארצות הברית בעקבות הבחירות לנשיאות – שלא לאפשר את העברת השלטון – צריכים לעורר דאגה בכל המדינות הדמוקרטיות, ובישראל בכללן. ניתן לקוות שתוצאות הבחירות בארצות הברית יבלמו התחזקות של הכוחות הפופוליסטיים והאנטי-דמוקרטיים ברחבי העולם, אשר נהנו מרוח גבית בתקופתו של הנשיא טראמפ. להתפתחויות אלה תהיה השפעה גם על מצב הדמוקרטיה בישראל, שכן ככל שהמציאות העולמית מייחסת חשיבות רבה יותר לערכים הדמוקרטיים, כך גוברת הציפייה מישראל לכבדם, גם בישראל גופא".

"הצורך לבלום את התפשטות המגפה גרם להשעיה חסרת תקדים של זכויות וחירויות יסוד במסגרת חקיקת חירום, בחלקה ללא פיקוח פרלמנטרי. כך הופעלו השב"כ וצה"ל לצורכי מעקב אחר תושבי המדינה"

כוחו השלטוני של נתניהו ניתן לו על מגש של זהב, בידי אנשי כחול-לבן לשעבר, בכירי 'העבודה' ו'גשר.' כמו בכול דמוקרטיה מתפוררת, השליט האוטוריטרי אינו חייב להפיל את השלטון במרחץ דמים. די לו בכריתת ברית עם יריביו, המאמינים כי יצליחו בזה לרסן אותו, ואז גם לגבור עליו. התסריט הזה התחולל באינספור דמוקרטיות, במהלך המאה העשרים והעשרים ואחת, באירופה, בארה"ב וגם בדרום אמריקה. מי שמעוניין בהשוואות היסטוריות יוכל לקראן בספר המונומנטלי, "כיצד דמוקרטיות מתות".

מול הניסיון של הנאשם להחריב את הדמוקרטיה ולהשליט על ישראל שלטון יחיד, התגבש גוש, שהפרשנים הפוליטיים קוראים לו "רק לו ביבי", אבל האמת היא, שלא מדובר בטינה אישית כלפי נתניהו, אלא בדבר אחר לגמרי – בהגנה על ערכי הדמוקרטיה. המפלגות הקיימות והמפלגות החדשות בגוש זה שמו כולן בראש מטרה אחת ויחידה – ההגנה על הדמוקרטיה מפני ניסיון ההשתלטות הדיקטטורי של בנימין נתניהו ומפלגתו על ישראל.

אם זוהי אכן המטרה של כול המפלגות המרכיבות את גוש "רק לא ביבי" – הדרך היחידה שלהן לגבור עליו, ועל שיתוף הפעולה שלו עם החרדים ועם מפלגות הימין, היא בחיבור כול מפלגות הגוש לרשימה אחת. רשימה, שתצא לקמפיין בחירות על טיקט אחד בלבד – ערכי הדמוקרטיה. חירות, צדק, שוויון וערבות הדדית.

ההסכמה על יציאה לקמפיין על ערכי הדמוקרטיה בלבד היא לא רק טקטית. היא אסטרטגית. היא תכתיב אחרי כן את המדיניות ואת ההחלטות שייגזרו מערכים אלה. או אז, כדי למצוא את דרך הזהב להתמד שיתוף הפעולה ביניהן, יצטרכו כול מפלגות הגוש הדמוקרטי למדוד כול מדיניות וכל החלטה על פי ערכי הדמוקרטיה, ולקיימן בהתאם.

רוב ברור של מצביעי גוש "רק לא ביבי" מצפה ממנהיגי המפלגות הקיימות והמפלגות החדשות בגוש להתעלות מעל עצמם, לשים את האגו בצד, להיכנס יחד לחדר ולצאת ממנו עם רשימת מועמדים.ות מוסכמת אחת.

הדרך היחידה לגבור עליו ועל חיבורו עם החרדים ומפלגות הימין, היא בחיבור כול מפלגות הגוש לרשימה אחת, שתצא לקמפיין על טיקט אחד בלבד – ערכי הדמוקרטיה. חירות, צדק, שוויון וערבות הדדית

אך מכיוון שחלק מן המפלגות בגוש כלל אינן מקיימות פריימריז, כמו המפלגה הדמוקרטית, שאני מבין מייסדיה וחבריה.ותיה, אני מבקש להציע רעיון מהפכני אחד – ראשי הגוש הדמוקרטי, הוכיחו את מידת המחויבות שלכם להגנה על הדמוקרטיה. סיימו את הרכבת רשימות המועמדים.ות שלכם לכנסת, ואז נקיים יחד פריימריז של הגוש, שבו כלל חברי.ות המפלגות שירכיבו אותו יבחרו מתוך רשימת מועמדים הכוללת את כול רשימות המפלגות המרכיבות אותו – את ההנהגה הראויה ביותר שתנהיג אותם.

אם כך נעשה, נגרום לסחף אדיר של מצביעים מכול קצווי הקשת הפוליטית לגוש הדמוקרטי, ונכריע את הבחירות.

אילן שיינפלד הוא סופר ומשורר, מראשי מחאת הסופרות/ים והמשוררות/ים. הוא בן למשפחה מנובוסליץ אוקראינה ומשדלץ פולין. סבו וסבתו מצד אמו חיו בשיכון ד' בבני ברק וקבורים בבית העלמין "חזון איש". עיקר יצירתו עוסקת בפרשות מן ההיסטוריה היהודית, עליה זכה בפרסים רבים ובהם פרס ברנר לספרות ופעמיים בפרס ראש הממשלה לסופרים. אילן הוא אב גאה יחידני לתאומים בני אחד עשר, ומתגורר בתובל בגליל המערבי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,035 מילים
סגירה