• יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)
    Saudi Royal Court via AP, File
  • פסל של קאסם סולימאני בביירות שבלבנון, 6 בינואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)
    Bilal Hussein, AP
  • אצטדיון בדוחא שבקטר, שיארח חלק ממשקי מונדיאל 2022 (צילום: Hassan Ammar, AP)
    Hassan Ammar, AP
  • בדיקת קורונה באוניברסיטת עין שמאס שבקהיר, 17 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)
    AP Photo/Nariman El-Mofty, File
  • תומך חזבאללה מחזיק תמונות של מנהיג חזבאללה שיח' חסן נצראללה ושל המנהיג העליון של איראן אייטולה ח'מנאי (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
    AP Photo/Hussein Malla

מעבר לגבול המצור נכשל, אז סעודיה הסירה את החרם על קטאר

אף שיחסים בין בני אותו מין אסורים באיחוד האמירויות, תארח דובאי את הוועידה הבינלאומית בנושא זהות מגדרית וזכויות להט"ב ● הרשויות במצרים מכחישות שחולי קורונה מתו בגלל מחסור בחמצן, אבל סרטונים שמופצים במדינה מעידים אחרת ● והגולשים בלבנון תוקפים את המנהיגים שטוענים שהמדינה עצמאית ולא בת חסותה של איראן ● קסניה סבטלונה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

בלבנון מתנערים מאיראן

הגנרל האיראני אמיר עלי חג'יזאדה חולל סערה אדירה בלבנון כשאמר בראיון לערוץ אל-מנאר, השייך לארגון חיזבאללה, ש"כל המערך הרקטי בעזה ובלבנון נוצר בסיוע האיראני", ולאחר מכן הוסיף שהטילים הללו "הן הקו הראשון במאבק נגד ישראל".

למרות שהבכיר האיראני סיפק תיאור מהימן של המצב בארץ הארזים, הפוליטיקאים הלבנוניים חשו צורך עז להגן על כבודה של ארצם ולשלול את דבריו.

תומך חזבאללה מחזיק תמונות של מנהיג חזבאללה שיח' חסן נצראללה ושל המנהיג העליון של איראן אייטולה ח'מנאי (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
תומכת חיזבאללה מניפה בביירות את תמונותיהם של מנהיג הארגון נסראללה ושל המנהיג העליון של איראן ח'מנאי (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

הנשיא מישל עאון – שמונה לתפקידו רק לאחר שהושגה הסכמה של חיזבאללה – אמר ש"ללבנונים אין שותפים בשמירה על העצמאות של ארצם, ריבונות של שטחם ועצמאות ההחלטה" – ועורר תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. רבים הצביעו על התמונות הרבות של קאסם סולימאני – הבכיר האיראני שחוסל לפני שנה בבגדאד – שנתלו על ידי אנשי חיזבאללה ברחבי לבנון וכתבו שכך צריכה להיראות איראן, לא לבנון.

גם חוסיין וג'יה, יועצו של ראש הממשלה המיועד של לבנון, סעד אל-חרירי, צייץ ש"לבנון לא תשלם שום מחיר עבור הרפובליקה האיראנית" – וזכה לקיתונות של רותחין גם הוא.

בלבנון, שבשנים האחרונות הפכה לפושטת רגל במישור הפיננסי והפוליטי, כבר לא מאמינים לפוליטיקאים ולהצהרות שלהם. הבעיה היא שגם בלבנון לא יודעים בינתיים כיצד ניתן להמציא את השיטה הפוליטית מחדש.

2

יאללה, סולחה: סעודיה השלימה עם קטאר. לעת עתה

המטוסים, שנשאו על סיפונם את הנסיכים, הסולטאנים והשייח'ים נחתו ליד העיר הסעודית העתיקה אל-עולא, שבשנים האחרונות הפכה לסמל של סעודיה החדשה – מודרנית ופתוחה לעולם.

המתח הגיע לשיא כאשר מאחד המטוסים הללו יצא השליט הקטארי, שייח' תמים בן חמד אאל תאני. במורד המדרגות, ליד כבש המטוס כבר חיכה לו הנסיך מוחמד בן-סלמאן, יורש העצר הסעודי, שהיה הארכיטקט הראשי של המצור הגדול נגד קטאר. שני המנהיגים הלכו יד ביד, עשו סיבוב בג'יפ הגדול של בן-סלמאן ושוחחו בטבעיות על הסכם הפיוס המתגבש.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)
בן סלמאן ואמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, השבוע (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)

אחרי שלוש שנים וחצי של מצור ימי, יבשתי ואווירי שנטלו בו חלק איחוד נסיכויות המפרץ, בחריין ומצרים התברר שקטאר התגברה על מרבית הקשיים אותם חוותה בתחילה. במקום להיכנע לדרישות הסעודיות – לוותר על התמיכה באחים המוסלמים, לרסן את אל-ג'זירה ולהתנתק מטורקיה ואיראן – היא המשיכה במדיניותה, שנחשבת לבלתי-מתקבלת על הדעת בעיני סעודיה ושותפיה בעולם הערבי.

מי שחשב שהמצור הערבי על קטאר יעשה את העבודה – טעה. העמדות העקרוניות של דוחא נותרו ללא שינוי. אז מדוע בכל זאת הסכים מוחמד בן-סלמאן לתיווך הכוויתי ולשיתוף פעולה עם הנשיא טראמפ, שביקש להשלים בין בנות הברית של ארה"ב במהלך השנים האחרונות?

הסיבה העיקרית היא, ככל הנראה, ג'ו ביידן. במפרץ מתכוננים לעידן אחר, פחות מסביר פנים לריאד ואבו-דאבי ויודעים שחזית מאוחדת במפרץ חיונית להתמודדות טובה יותר עם הלחצים האמריקאיים הצפויים.

המצור לא הוכיח את עצמו ולא היה כל צפי לכך שקטאר תיכנע לדרישות הסעודיות בקרוב. לכן בריאד בחרו במדיניות פרגמטית, שנועדה לקדם גם את מעמדה של סעודיה כ"אחות הגדולה" שמסוגלת גם לאיים בחרם אדיר, אך גם לשנות את דעתה לעת הצורך, וגם לצאת מהפלונטר רגע לפני שביידן נכנס לבית הלבן.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שהסאגה הזאת עדיין רחוקה מלהיגמר. בטקסט של "הכרזת אל-עולא" סיום המצור על קטאר כלל לא מוזכר, ורק מתשובות של שר החוץ הסעודי לשאלות של עיתונאים ניתן היה להבין מדוע מנהיגי המפרץ בכלל התכנסו שם. הטקסט מנוסח באופן כללי ביותר, ככל הנראה מתוך הבנה שקטאר לא תשנה את התנהגותה באופן מוחלט – כך שבעת הצורך ניתן יהיה לחזור לשפת האיומים ולזנוח את דברי נועם.

קשה להאמין שקטאר תוותר על תמיכתה בארגונים המזוהים עם האחים המוסלמים ברחבי מזרח התיכון, או שתתרחק באופן משמעותי מאיראן, איתה היא חולקת שדה גז אדיר. אז יאללה, סולחה – עד החרם הבא.

3

דובאי שמה את הנושא הלהט"ב במרכז

על פי החוק, היחסים הלהט"ביים עדיין אסורים בשטחה של איחוד נסיכויות המפרץ, אך נראה שדובאי לוקחת עוד צעד במישור הפתיחות והסובלנות. במאי הקרוב תארח דובאי את הוועידה הדיגיטלית הבינלאומית בנושא של זהות מגדרית וזכויות הלהט"ב. בוועידה ידונו מגוון סוגיות העוסקות בג'נדר, זהות להט"בית ועוד.

ההודעה על אירוח הוועידה מגיעה מספר שבועות לאחר שינויים משמעותיים בחקיקה האמירתית העוסקת בנושאים אישיים, כגון צריכת אלכוהול ומגורים של בני זוג שאינם נשואים בחדר מלון משותף. נראה שההחלטה לקיים את הוועידה גם נוגעת לביקורת שנשמעת כנגד הכוכבים הבינלאומיים שמבקרים בדובאי מצד ארגוני זכויות האדם וזכויות להט"ב.

בשנים האחרונות איחוד נסיכויות המפרץ הפכה את נושא הסובלנות לסוגיה מרכזית, והשאלה היא האם לאחר קיום הוועידה צפוי גם שינוי בחוק האמירתי.

אצטדיון בדוחא שבקטר, שיארח חלק ממשקי מונדיאל 2022 (צילום: Hassan Ammar, AP)
אצטדיון בדוחא שבקטאר, שיארח חלק ממשקי מונדיאל 2022 (צילום: Hassan Ammar, AP)

בשנה שעברה גם קטאר הודיעה שתאפשר לבאי מונדיאל 2022 להניף את דגלי הגאווה, אך בין הצעד הסמלי הזה – שללא כל ספק הוכתב על ידי הלחצים הבינלאומיים – לבין המציאות במדינה השמרנית עדיין קיים פער עצום.

4

מצרים זקוקה לחמצן

סרטון וידאו דרמטי משני בתי חולים, שבו נראים אנשי צוות וקרובי משפחה של חולי קורונה רצים מבוהלים במסדרונות וצועקים "החמצן נגמר! כולם מתו!" ממשיך לככב בכותרות של העיתונות המצרית. ככל הנראה, מדובר בתמונות אותנטיות משני מחוזות שונים במצרים, שם אזל החמצן ומספר חולי קורונה קשים נפטרו בבת אחת.

השלטונות המצריים מודים עתה בכך שבמדינה קיים מחסור חמור בחמצן, אך הרשויות עדיין מכחישות שחולי הקורונה באותם בתי החולים הלכו לעולמם בגלל שלא קיבלו אספקת חמצן. במספר כתבות שפורסמו בכירים מצרים הדגישו את גילם המבוגר של החולים שמתו ואת מחלות הרקע שמהן סבלו.

אך העיתונאים של ה"ניו יורק טיימס" בדקו ומצאו שלא כל החולים היו מבוגרים, והיו בינם גם כאלה שגילם לא עלה על 40, ושלפחות כמה מהם לא הוגדרו כנתונים במצב קריטי ואף לא קשה

עד כה הצליחה מצרים לשמור על יציבות ביטחונית וכלכלית למרות המגפה, אך התמונות הקשות מבתי החולים מצביעות על מציאות קשה שמסתתרת מתחת לדיווחים אופטימיים על התמודדות מוצלחת.

בדיקת קורונה באוניברסיטת עין שמאס שבקהיר, 17 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)
בדיקת קורונה באוניברסיטת עין שמאס שבקהיר ביוני האחרון (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty, File)

5

שנה להתנקשות בסולימאני

ב-3 בינואר 2020, בשעה אחת לפנות בוקר, בשדה התעופה של בגדאד, חוסל הגנרל האיראני הבכיר קאסם סולימאני, שעמד בראש כוח קודס והיה מופקד על מערך הכוחות האיראניים מחוץ לגבולותיה של הרפובליקה האיסלאמית. הוא חוסל על ידי טיל שפגע ברכבו, בו היה גם אבו-מהדי אל-מוהנדיס, מראשי "אל-חשד אל-שעבי", המיליציה הפרו-איראנית בעיראק.

פסל של קאסם סולימאני בביירות שבלבנון, 6 בינואר 2021 (צילום: Bilal Hussein, AP)
פסל של קאסם סולימאני בביירות, השבוע (צילום: Bilal Hussein, AP)

טקסים רבים התקיימו באיראן, עיראק, תימן ולבנון לכבודו של סולימאני, פסלים הוצבו במוסול ובביירות. ברשתות החברתיות אזרחים איראנים רבים כתבו שאילו רק השלטון בטהרן היה דואג כך לחיים כמו שהוא דואג למתים – המדינה הייתה נראית אחרת לגמרי.

כשחוסל סולימאני דובר רבות על הפגיעה האנושה במערך של כוח קודס האיראני בסוריה, תימן ובמקומות האחרים שם הוא פועל. אסמאעיל קאאני, שהחליף את סולימאני התברר כאיש אפור, שאינו ניחן בכריזמה כמו קודמו – אך במבט לאחור ברור לכל שחיסול סולימאני לא בלם את איראן, שהמשיכה לקדם את המדיניות שלה מחוץ לגבולותיה, וקודם כל בסוריה.

עוד 970 מילים
סגירה