הציוץ האחרון של טראמפ

כ-12 שנים מאז פתח חשבון בטוויטר, ואחרי שצבר 88.7 מיליון עוקבים, דונלד טראמפ נחסם לצמיתות מהרשת החברתית ● הציוץ האחרון נראה תמים: הנשיא היוצא הודיע שלא יגיע לטקס ההשבעה של מחליפו ג'ו ביידן ב-20 בינואר ● אולם ניתוח הארועים ביומיים האחרונים לא השאיר מקום לספק באשר לכוונותיו

דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב)
AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב
דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה

11 שנים ו-8 חודשים אחרי דונלד טראמפ צייץ בפעם הראשונה, חברת טוויטר החליטה אמש לחסום לצמיתות את חשבונו של נשיא ארצות הברית המכהן.

ההחלטה התקבלה באיחור רב, ורק אחרי שג'ק דורסי, המנכ"ל רב העוצמה של חברת טוויטר, חזה יחד עם שאר העולם בנסיון התקוממות של תומכי טראמפ בקונגרס ביום רביעי. הארוע הסתיים עם חמישה הרוגים ונזק לרכוש היסטורי, אבל מעבר לכך הותיר אומה המוממה וכועסת אך חסרת ספקות באשר לתרומתו של טראמפ עצמו בהסתה וליבוי היצרים לקראת הארוע.

וכשמעבר לפינה כבר ניצב הנשיא הבא ג'ו ביידן, בחברת טוויטר תפסו ביטחון לסגור את אחד החשבונות הכי ידועים והכי שנויים במחלוקת בפלטפורמה.

ציוצו הראשון של טראמפ במאי 2009 נועד לקדם את השתתפותו בתכנית הלייט-שואו של דיוויד לטרמן ברשת סי-בי-אס. מאז, חשבון הטוויטר שלו צבר 88.7 מיליון עוקבים והפך לכלי ההשפעה החזק בעולם.

באמצעות חשבונו הפרטי, הנשיא ה-45 צייץ החלטות של מדיניות, הודעות על פיטורי בכירים, נאצות נגד יריביו ובשנים האחרונות הטפה מתמשכת נגד שיטת הבחירות האמריקאית, מסרים גזעניים וקריאות לאלימות.

היממה האחרונה

בעצרת ה-6 בינואר, על המדשאת ה"אליפס", דרומית לבית הלבן נשא טראמפ נאום ממושך, בו קרא לתומכיו לצעוד לעבר גבעת הקפיטול ולמנוע את הליך האישרור של ביידן בבית הנבחרים.

"אנחנו לעולם לא נודה בהפסד", אמר לתומכיו שהתאספו שם וקרא להם: "לא תצליחו להשיב לנו את המדינה אם תהיו חלשים. עליכם להראות עוצמה ולהיות חזקים. עלינו לבוא ולדרוש שבקונגרס יעשו את הדבר הנכון ויספרו אך ורק את האלקטורים שיועדו באופן חוקי. אני יודע שכולכם תצעדו כעת לבניין הקפיטול, באופן שקט ופטריוטי, ותשמיעו את קולכם".

דונלד טראמפ בעצרת עם תומכיו בוושינגטון הבירה, שעות ספורות לפני שהמפגינים יתפרצו לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
דונלד טראמפ בעצרת עם תומכיו בוושינגטון הבירה, שעות ספורות לפני שהמפגינים יתפרצו לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

בחלק אחר של הנאום, אמר טראמפ: "הילחמו, הילחמו בכל הכוח, ואם לא תילחמו בכל כוחכם, לא תהיה לנו מדינה יותר. אנחנו נלך לגבעת הקפיטול ואנחנו ננסה להשיג עבור הרפובליקנים גאווה ואומץ כדי להחזיר את המדינה".

טראמפ, אגב, אף הוסיף כי "אני אהיה אתכם". הוא לא היה.

העצרת הסתיימה סביב השעה 13:00 (שעון ארה"ב), בדיוק שהקונגרס החל בתהליך האישרור. כניסתם של המתפרעים לקונגרס החלה בסביבות השעה 14:00.

בשעה 14:24, בזמן שסגן הנשיא מייק פנס מנהל את דיון המשותף של שני בתי הקונגרס טראמפ צייץ: "למייק פנס אין אומץ לעשות את הדרוש להגנת מדינתנו והחוקה שלנו ולאפשר למדינות לאשרר על פי המידע העובדתי ולא לפי תוצאות ההונאה או התוצאות הלא-מדויקות, שהונחו בפניהם. ארה"ב דורשת אמת!"

הציוץ של דונלד טראמפ ב-14:24(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)
הציוץ של דונלד טראמפ ב-14:24(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)

במהלך השעות הבאות החלו להגיע דיווחים ברשתות החברתיות, קטעי וידאו, ציוצים ותמונות על האלימות בקונגרס, הברחת סגן הנשיא פנס מן הפודיום בידי השירות החשאי, הכנסתם של נבחרי הציבור לבונקר המאובטח והשתוללות הפורעים ברוטונדה בתוך בניין הקפיטול ובשאר חלקי המבנה.

כמה דקות לאחר מכן, שלח הסנטור הרפובליקני טד קרוז הודעות סמס ואימיילים, בהם בקשה לגיוס תרומות. קרוז, מתמודד לשעבר על ראשות המפלגה הרפובליקאית, הוא מבין מובילי הקבוצה הקיצונית הקוראת בשבועות האחרונים שלא לאשרר בקונגרס את ההצבעה בעד ביידן ואת ההכרעה של האלקטורים.

בשעה  14:38, צייץ טראמפ: "אנא תמכו במשטרת הקפיטול ובכוחות אכיפת החוק. הם באמת לצדנו. היו רגועים".

הציוץ של דונלד טראמפ ב-14:38(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)
הציוץ של דונלד טראמפ ב-14:38(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)

אולם האלימות, הפלת המחסומים, טיפוס על גדרות, פיצוץ הזגוגיות, הפלישה למליאה ולחדרים והוונדליזם – כבר יצאו משליטה.

בשעה 15:00 נשמעות יריות בגבעת הקפיטול.

ב-15:13 טראמפ צייץ פעם נוספת, אחרי שמנהיג המיעוט בבית הנבחרים קווין מקארתי התקשר אליו מתוך הקונגרס ועידכן אותו על המתרחש שם.

"אני מבקש מכולם בגבעת הקפיטול לנהוג ברוגע. ללא אלימות", כתב הנשיא. "זיכרו, אנחנו מפלגת ה'חוק וסדר'. אנא כבדו את החוק ואת אנשינו במדים הכחולים. תודה!"

הציוץ של דונלד טראמפ ב-15:13(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)
הציוץ של דונלד טראמפ ב-15:13(שעון וושינגטון) (צילום: צילום מסך, טוויטר)

סביב השעה 16:20 העלה טראמפ קטע וידאו בחשבון הטוויטר שלו עם המסר:

"אני מכיר את כאבכם, אני יודע שאתם פגועים. הבחירות נגנבו מאיתנו. אלה היו בחירות עם ניצחון מוחץ וכולם יודעים זאת, במיוחד הצד השני. אך עליכם ללכת הביתה כעת. אנחנו זקוקים לרוגע. עלינו להשיג חוק וסדר ועלינו לכבד את החוק והסדר. אנחנו לא רוצים שאנשים ייפגעו. אלה הם זמנים קשים. לא הייתה תקופה כזו, עם התרחשויות אלה, כשהם מסוגלים ליטול מאיתנו הכול. ממני, מכם, מהמדינה. הבחירות היו הונאה, אך לא ניפול לידיהם. לכו הביתה, אני אוהב אתכם, אתם אנשים מיוחדים".

את קטע הווידאו הזה לא ניתן לראות יותר. בטוויטר, הוא תויג כמכיל מידע לא מהימן באופן מיידי וכעבור כמה שעות הוא הוסר. גם ביוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם הסירו את הסרטון במקביל.

בשלב הזה, חברת טוויטר החלה לתייג חלק מציוציו של טראמפ כמכילים מידע לא מהימן וכן לא מאפשרת לשלוח תגובות לציוצים, לרטווט או לפברט אותם.

כעבור זמן לא רב, בשעה 17:01, טראמפ צייץ פעם נוספת: "זה מה שקורה כשניצחון מוחץ נלקח מידיהם של הפטריוטים באופן שאינו מכבד. פטריוטים שקיבלו יחס רע ובלתי הוגן במשך זמן רב. לכו הביתה באהבה ובשלום. זכרו את היום הזה לעד!"

התגובה של טוויטר הייתה מיידית. ב-17:02 הודיעה החברת כי היא משעה את חשבונו הפרטי של הנשיא ל-12 שעות. לפי הודעת טוויטר, הם דרשו מהנשיא להסיר שלושה ציוצים אשר הפרו את כללי טוויטר – כולל זה האחרון וכן סרטון הווידאו, שכבר הוסר מפלטפורמות האחרות.

ככל הידוע, טראמפ מילא אחר דרישת חברת טוויטר ומחק את שלושת הציוצים. במקביל, הוא הוזהר על ידי החברה שחשבונו ימחק אם הוא ימשיך לפרסם תיאוריות קונספירציה.

בשמונה בערב, מליאת הקונגרס התכנסה מחדש, בהובלת סגן הנשיא, וב-03:47,הקונגרס אישרר את בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא.

בשעה 03:49, כשחשבונו בטוויטר עדיין מושעה, טראמפ פירסם הודעה באמצעות חשבון הטוויטר של יועצו דן סקאבינו:

"על אף שאני חולק לחלוטין על תוצאת הבחירות, והעובדות עומדות לצדי, אף על פי כן, תהיה העברה מסודרת של השלטון ב-20 בינואר. תמיד אמרתי שאנו נמשיך במאבקנו להבטיח שרק קולות חוקיים יספרו. בעוד היום אנו מציינים את סיומה של הקדנציה הראשונה הגדולה בתולדות ארה"ב, זו היא רק תחילת המאבק להפוך את אמריקה לגדולה שנית".

ההודעה של דונלד טראמפ דרך חשבון הטוויטר של יועצו דן סקאבינו (צילום: צילום מסך, טוויטר)
ההודעה של דונלד טראמפ דרך חשבון הטוויטר של יועצו דן סקאבינו (צילום: צילום מסך, טוויטר)

חשבון הטוויטר של טראמפ חזר לפעול במהלך יום חמישי, והנשיא היוצא העלה בו סרטון בו נדמה כי החליט להכיר בהפסד בבחירות.

בעוד שבגבעת הקפיטול מדברים על שימוש בתיקון ה-25 לחוקה להעברת טראמפ מתפקידו באופן מיידי, ובמקביל במפלגה הדמוקרטית מדברים על משפט הדחה נוסף, טראמפ עצמו בחר להעביר מסר רגוע יחסית. המטרה: להוריד ממנו את הליכי ההדחה הנוספים. האותו הוידאו טראמפ נראה רגוע יחסית.

שני הציוצים האחרונים של טראמפ הועלו בשישי בבוקר.

ב-09:46, שעון וושינגטון, טראמפ צייץ:

"75 מיליון פטריוטים אמריקאים נהדרים שהצביעו עבורי, 'אמריקה-פירסט', 'מייק אמריקה גרייט אגיין', יהיה להם קול משמעותי בעתיד. לא ניתן יהיה לזלזל בהם או להתייחס אליהם בחוסר הוגנות בכל צורה ואופן".

והציוץ האחרון, ב-10:44:

"לכל מי שהתעניין, אני לא אגיע להשבעה ב-20 בינואר".

החשבון של דונלד טראמפ עם שני הציוצים האחרונים, לפני שנסגר (צילום: צילום מסך, טוויטר)
החשבון של דונלד טראמפ עם שני הציוצים האחרונים, לפני שנסגר (צילום: צילום מסך, טוויטר)

האלימות תימשך

בשעה 17:26 שעון וושינגטון – 01:26 אחר חצות בישראל – חשבונו של דונלד טראמפ נסגר סופית.

בהודעה שפירסמה חברת טוויטר, הוסבר כי הצירוף של שני ציוציו האחרונים יצר הקשר לפיו האלימות עלולה להימשך.

"בחנו את הציוצים ואת ההקשר סביבם ובמיוחד כיצד הציוצים שלו עלולים להתפרש הן בטוויטר והן מחוץ לטוויטר, והחלטנו להסיר את החשבון לצמיתות בשל חשש להסתה או אלימות נוספת", נכתב בהודעה.

מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי (צילום: AP Photo/Francois Mori)
מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי (צילום: AP Photo/Francois Mori)

"הבהרנו ביום רביעי, אחרי האירועים הטרגיים [בבית הנבחרים], שהפרות נוספות של הכללים יובילו לתוצאה הזו … את שני הציוצים יש לקרוא כך שהצהרת הנשיא יכולה להניע קהלים שונים – כולל אלה המעודדים פעולות אלימות. הם עלולים להביא לכך שאנשים רבים ינסו לחקות את המעשים שהתרחשו בקונגרס ב-6 בינואר, יאדירו אלימות ויספקו השראה לאחרים לנקוט באלימות דומה.

"הצהרתו של הנשיא כי הוא יעדר מטקס ההשבעה, מתקבלת על ידי תומכיו כאישרור נוסף לכך שהבחירות היו בלתי לגיטימיות, והצהרה זו נתפסת כחרטה שלו על הציוצים שהעלה באמצעות דוברו, דן סקאבינו, לפיהם הוא תומך בהעברה מסודרת של הממשל.

"הציוץ האחרון של הנשיא אף עלול לעודד אנשים לפעולות אלימות שכן כעת, אירוע ההשבעה יוכל לשמש כ'מטרה בטוחה', עם העדרו של טראמפ משם.

"השימוש במונח 'פטריוטים אמריקאים' בתיאור תומכיו של טראמפ, גם הוא מונח המעודד את האלימות שהתרחשה בגבעת הקפיטול. איזכור תומכי הנשיא כ'קול משמעותי בעתיד' והאמירה 'לא ניתן יהיה לזלזל בהם או להתייחס אליהם בחוסר הוגנות בכל צורה ואופן' – כל אלו מעידים כי הנשיא אינו מתכוון לאפשר העברה סדירה של השלטון. תחת זאת, הוא מתכנן להמשיך לתמוך, לחזק ולגונן על אותם אנשים המאמינים שהוא ניצח בבחירות".

החשבון של דונלד טראמפ אחרי שהוסר על ידי טוויטר (צילום: צילום מסך, טוויטר)
החשבון של דונלד טראמפ אחרי שהוסר על ידי טוויטר (צילום: צילום מסך, טוויטר)

השורה האחרונה בהודעת חברת טוויטר היא אולי המבהילה מכל: "תוכניות לפעילות מחאה של חמושים החלו לפעפע בטוויטר ומחוץ לטוויטר, כולל מתקפה שניה על בניין הקפיטול ב-17 בינואר 2021".

עם הסרת החשבון, טראמפ ביצע שני ניסיונות נוספים לצייץ – האחד באמצעות החשבון הרשמי של נשיאות  ארצות הברית – חשבון השייך לממשל האמריקאי ולא לנשיא אישית – ובו כתב שהוא יקים פלטפורמה חברתית נפרדת. חברת טוויטר הסירה במהירות את הציוצים הללו.

ניסיון שני טראמפ עשה דרך חשבון הטוויטר של המנהל הדיגיטלי בצוותו, גארי קובי – וגם הוא נחסם.

חברת טוויטר אף חסמה את חשבון הטוויטר של קמפיין טראמפ ואת חשבון הטוויטר של מקורבו והיועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, כמו גם את עורכת דינו לשעבר וממובילות הפצת תיאוריות הקונספירציה על גניבת הבחירות, סידני פאוול.

לעת עתה, חשבונות הטוויטר של רודי ג'וליאני, של בניו של טראמפ אריק ודון ג'וניור, ושל הקמפיין התומך בטראמפ "חדר המלחמה" לא הוסרו או נחסמו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הרטוריקה שהשתמשת בה לאורך הפוסט, ובפרט הניסוח "ההחלטה התקבלה באיחור רב" בתחילת הפוסט - מראים לי שהתקווה לאתר חדשות אובייקטיבי, ביקורתי וענייני - אבדה. אם אפשר לטעון שטראמפ ליבה את היצ... המשך קריאה

הרטוריקה שהשתמשת בה לאורך הפוסט, ובפרט הניסוח "ההחלטה התקבלה באיחור רב" בתחילת הפוסט – מראים לי שהתקווה לאתר חדשות אובייקטיבי, ביקורתי וענייני – אבדה.

אם אפשר לטעון שטראמפ ליבה את היצרים ויצר קרקע פורה למעשים המזעזעים בגבעת הקפיטול – הלא את, טל שניידר, נותנת יד לצעדים המזעזעים לא פחות של טוויטר (ופייסבוק, וכו') ולהתקדמות שלנו כחברה אל עבר טכנוקרטיה שמוביליה הם ראשי ענקיות הטכנולוגיה האלה.

מסתבר שאם אתה אדם יצירתי ואיש עסקים מוכשר, והצלחת לייצר חברת טכנולוגיה בקנה מידה של טוויטר, אז אתה אוטומטית מוכתר כנציג הצדק והאמת, והסמכות לקבוע מה נכון ומה לא – בידיך.

הצעד של טוויטר הוא פסול, הוא פרסונלי לחלוטין, הוא מנוגד לחלוטין לעקרון היסודי של חופש הביטוי (שהוא אולי הפיסה הכי חשובה בפאזל הדמוקרטיה), והוא בעיקר מפחיד. מפחיד לחשוב שאנשים (מאזרחים פשוטים ועד נשיאי מדינות) יכולים להיות מושתקים אם הם לא שייכים לצד האידאולוגי של צוקרברג או של ג'ק דורסי.

טראמפ אולי גס, אפילו דוחה; הוא אולי רע לאמריקה ואולי אפילו רע לעולם. אבל אין שום צידוק הגיוני לחסום אותו מהפלטפורמות האלה, ומצער אותי שלא את טל, ולא אף עיתונאי אחר במיינסטרים – מתעסקים בסכנות שכרוכות בכך.

עוד 1,293 מילים ו-2 תגובות
סגירה