שכרון כוח או הפרעה נפשית?

טראמפ בבית הלבן, אפריל 2020 (צילום: AP)
AP
טראמפ בבית הלבן, אפריל 2020

במהלך כהונתו של הנשיא עם הבלורית הכי מרשימה אשר האדם המודרני זכה לראות, כולנו הבנו בזמן כזה או אחר שמדובר באדם עם אגו גדול מאוד. ההתמקדות הבלתי פוסקת של טראמפ בעצמו העניקה לו לא פעם את התווית נרקיסיסט. אבל מה זה בעצם אומר והאם התווית הזאת נכונה באמת במקרה של טראמפ?

כולנו הבנו מתישהו שמדובר באדם עם אגו גדול מאוד. ההתמקדות הבלתי פוסקת של טראמפ בעצמו העניקה לו לא פעם את התווית נרקיסיסט. אבל מה זה בעצם אומר והאם התווית נכונה במקרה של טראמפ?

לדתיים יש את התורה, לנוצרים את הברית החדשה, לאיסלאם את הקוראן ולפסיכולוגים יש את הדי.אס.אם. – ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, אשר נחשב לגביע הקדוש של האבחון, ובו שוכן המתכון להפרעת אישיות נרקיסיסטית. על פי הספר אישיות נרקיסיסטית מאובחנת בדימוי עצמי מנופח, צורך תמידי בהערצה וקושי באמפתיה. אם טראמפ עומד בחמישה קריטריונים מתוך התשעה שמופיעים בספר, נוכל לבשל לנו טראמפ נרקיסיסט:

1

חשיבות עצמית מנופחת – החשיבות העצמית של טראמפ באה לידי ביטוי עוד הרבה לפני ימיו כנשיא. הוא הרבה להגדיר את עצמו כאיש העסקים הטוב באמריקה ואף פתח קורס שלימד אנשים איך להיות טובים כמוהו, קורס שתגלה כמרמה ואף זכה בתביעה.

טראמפ גם כתב ספרים שאמורים ללמד את קוראיו איך להצליח כמוהו, ובעוד שטראמפ היה אכן מצליח ברמה מסוימת – הוא ממש לא היה מהמצליחים ביותר, היה פושט רגל סדרתי שהפסיד לא מעט כסף והפיל את חובותיו על בעלי המניות.

בימיו כנשיא, הפנטזיה של גדולה זכתה להתגשם והקצינה עוד יותר את הדימוי העצמי. היה אפשר לראות זאת באמירות רבות של טראמפ אשר טענו כי הוא הנשיא הטוב ביותר של אמריקה ושאמריקה זכתה לכהונה הראשונה הטובה שלה. טראמפ יכול לספר לכם שטיפל במגפה בצורה הטובה ביותר, הפך את מצבה הכלכלי של אמריקה וכמה הוא נשיא טוב לאמריקה, למרות שעל פי הנתונים הוא לא בהכרח כזה. כל הישג שטראמפ משיג הוא היסטורי ויחודי, גם אם מדובר בהישג אשר קודמיו השיגו גם כן. כאשר מדובר בהישג שלו עצמו – בהכרח מדובר בהישג מרשים.

2

התעסקות בפנטזיות על שליטה, כוח יופי וניצחון – אי אפשר לדעת מה קורה בראש של אדם באופן מוחלט, אבל לפי היחס של טראמפ אל ההפסד שלו במירוץ לנשיאות, נראה שטראמפ חי בפנטזיה בה הוא הנשיא הכי טוב שראה העולם. ההפסד של טראמפ לא מתיישב עם הפנטזיה בה הוא חי ולכן הוא לא מוכן לקבל את ההפסד שלו. בטוח משהו בבחירות לא היה בסדר – לא הוא. אה והשיער. הטיפוח הבלתי פוסק של השיער והשיזוף.

התעסקות בפנטזיות על שליטה, כוח יופי וניצחון – לפי היחס של טראמפ להפסדו במירוץ לנשיאות, נראה שהוא חי בפנטזיה בה הוא הנשיא הטוב בעולם. ההפסד לא מתיישב עם הפנטזיה ולכן הוא אינו מוכן לקבלו

3

אמונה ביחודיות והסתובבות במעגלים בעלי סטטוס גבוה ומעמדות חברתיים גבוהים – גם לפני הנשיאות, טראמפ היה יוצא עם דוגמניות, מככב בריאליטי ומסתובב עם האנשים החזקים והמוכרים ביותר – כך הגיע לפוליטיקה.

4

צורך בסגידה ובהערצה – חשבון טוויטר אחד יספק את כל ההוכחות לסעיף הזה.

5

ציפייה לטובות מיוחדות וציות מוחלט לציפיותיו, תחושה של זכאות – את הבקשה של טראמפ לפנס לא לקבל את תוצאות הבחירות והאכזבה האמיתית שלו מכך שפנס לא היה מוכן לא לקבל את התוצאות כולנו ראינו בשבוע שעבר.

6

מנצל אחרים כדי להגיע למבוקשו – אפשר למצוא הרבה דוגמאות, אבל השבוע האחרון מוכיח שלטראמפ אין בעיה לנצל את תומכיו ומצביעיו לטובתו. הוא קרא להם, למשל, לצעוד איתו לגבעת הקפיטול, אבל הוא עצמו נשאר לראות את אירועי הפריצה האלימים והמדממים לקונגרס, כשהוא ספון מול מסך הטלויזיה בבית הלבן. גם צעדים פוליטיים רבים של טראמפ לוקחים מצוקה ומנצלים אותה לטובת סיכוי להיבחר – טראמפ ניצל את המגפה ואת הפגיעה באנשים כדי להפיץ "פייק ניוז" ולפגוע בדמוקרטים במחיר של חיי אדם.

7

חוסר יכולת או חוסר רצון לזהות ולהכיל את הרגשות של אחרים – חוסר אמפתיה כלפי אוכלוסיות חלשות יותר, כולל לעג פומבי לבעלי מוגבלויות והתייחסות מחפיצה, בוטה ומטרידה לנשים, וחוסר אמפתיה גם אל מצביעיו, כשידע כי הם עלולים להיפגע במהומות בקונגרס. בעולם של טראמפ יש מנצח ויש מפסיד, שולט ונשלט. ככה הוא כותב בספריו וכך הוא גם למד מעולם העסקים של אביו. בנוסף לכך, טראמפ לא מתחשב ברגשות האנשים אשר הצביעו נגדו, ולא מקבל את החלטתם. הם לא חשובים לדידו.

8

קנאה באחרים או אמונה שאחרים מקנאים בו – טבעי שאנשים שרוצים להיות הכי חזקים והכי טובים יקנאו באנשים שהגיעו לשם. בעוד טראמפ אמר הרבה פעמים שמקנאים בו, יש אדם אחד שבוודאות מהווה מושא קנאה עבורו – ברק אובמה. טראמפ תוקף את אובמה באובססיביות בטוויטר ומשקיע מאמצים רבים בפגיעה בתדמית שלו תוך כדי הפצת פייק ניוז כמו "תעודת הלידה של אובמה מזויפת". כואב לטראמפ שמישהו כמו אובמה יותר אהוב ממנו, הוא רוצה להגיע לרמת האהדה שאובמה זכה לה.

ציוץ של טראמפ
ציוץ של טראמפ

9

הפגנת התנהגויות או עמדות יהירות ומתנשאות – במהלך הקריירה הנשיאותית שלו, טראמפ ניצל את הטוויטר כדי להשפיל ולהקטין יריבים פוליטים, נשיאים וראשי ממשלות בעולם ואף אוכלוסיות שלמות. הוא אפילו צייץ שיש לו כפתור לנשק גרעיני הרבה יותר גדול משל קים ג'ונג און, ובניגוד ל"כפתור" של קים, שלו גם עובד.

הפגנת התנהגויות או עמדות יהירות ומתנשאות – במהלך הקריירה הנשיאותית שלו, טראמפ ניצל את הטוויטר כדי להשפיל ולהקטין יריבים פוליטים, נשיאים וראשי ממשלות בעולם ואף אוכלוסיות שלמות

בואו נאמר את האמת, לא מפתיע שטראמפ יכול לענות על כל תשעת הסעיפים. אבל כן מפתיע כמה פוליטיקאים ואנשי מפתח מתאימים למתכון הזה – קנאה בדמויות פוליטיות מצליחות, הקטנת יריבים פוליטיים ואוכלוסיות מהצד הפוליטי השני, הסתובבות במעגלים חברתיים גבוהים, ולפעמים גם היעדר אמפתיה ודימוי עצמי מנופח. אז אם כוח הוא תחושה ממכרת אשר רק מעצימה את הכמיהה אליה ככל שהיא מושגת, מתי בעצם מדובר בהפרעה?

ההגדרה הגמישה והרווחת של הפרעה היא כשמה, משהו שמפריע – או לנו או לאחרים. אם אדם עונה על כל הסעיפים אבל הוא נמצא בסביבה אשר מוקפת אנשים דומים או סביבה אשר מאדירה ומחבקת מאפייני אישיות כאלה, איזה טעם יש באבחון הפרעה כזאת? ייתכן שההבדל היחיד בין האדם הפשוט שחושב שהוא ביג שוט ועסוק רק בלקדם את עצמו, לבין הפוליטיקאי הנפוץ שעסוק באותו הדבר – הוא רק המקום בו הוא נמצא. אז אולי הטיפול הטוב ביותר שאפשר למצוא להפרעת אישיות נרקסיסטית – הוא להיכנס לפוליטיקה.

*כותב הפוסט סובל מנרקיסיזם קל.

גיא פלביאן הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה, עבד בעבר ב"כאן", תאגיד השידור הישראלי, מחפש את ההסבר הרגשי לכל תופעה אקטואלית, ומחבר הבלוג - "כל מה שאנושי".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 947 מילים
סגירה