יעלון הסיר את איימן אבו רייא מרשימת תל״ם; "נאה דורש נאה מקיים״

גנץ החליט שלא להכשיר את מאחזי ״ההתיישבות הצעירה״ ● מבקר המדינה לשעבר שפירא יעמוד בראש ועדת הבדיקה לצוללות ● נתניהו הגיע לנתב״ג לקבל עוד מטען חיסונים והבטיח שכל הישראלים יחוסנו עד מרץ ● פייזר התחייבה לשלוח מאות אלפי חיסונים בשבוע ● עובדי מסגרות הגיל הרך יחלו להתחסן השבוע ● יהדות התורה תנסה להעביר חוק נגד הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח

משה (בוגי) יעלון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90     )
Noam Revkin Fenton/Flash90     
משה (בוגי) יעלון

מאות מתנחלים ופעילי ימין הפגינו אמש במוקדים רבים ברחבי הארץ במחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בשומרון לפני כשבועיים.

בנתניה מחו כ-150 בני אדם מול ביתה של ראש מח"ש, קרן בר מנחם, וקראו לה להתפטר מתפקידה. בארגון חוננו, המייצג את הצעירים שנסעו ביחד עם אהוביה במהלך התקרית, דיווו כי עשרה מוחים נעצרו בכמה מההפגנות.

הפגנות נוספות התקיימו גם בחיפה, צומת אלונים, צפת, מעלה אפרים, גוש עציון, צומת תפוח, צומת מכמש, צומת רעננה, נוף הגליל, בת ים, קרית ארבע, קדומים, הר חברון, צומת ניצן, יד בנימין ובעשרות נקודות נוספות. בכמה ממוקדי המחאה נרשמו תקריות אלימות.

בגשר המיתרים בכניסה לירושלים, שם מחו כמה עשרות צעירים, ניפצו כמה מהמוחים חלון של אוטובוס שעבר במקום.

כמו כן, ארגון יש דין דיווח במהלך הערב כי במוקדי ההפגנה ביהודה ושומרון המפגינים חסמו כבישים ויידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים וגרמו להן נזק. לפי עדויות, יידוי האבנים אירע בין היתר בצמתים של שילה, קדומים, תפוח, יצהר וגוש עציון. עוד נמסר מיש דין, כי מאז פרוץ המחאה תחקירני השטח של הארגון דיווחו על 26 מקרים במהלכם מתנחלים ביצעו תקיפות כלפי פלסטינים ורכושם ברחבי הגדה המערבית. בין השאר, דווח על 18 מקרים של יידוי אבנים על רכבים פלסטינים וחסימות תנועה בצמתים מרכזיים, וארבעה מקרים של פלישת מתנחלים לתוך יישובים פלסטינים תוך גרימת נזקים בגוף וברכוש.

מחאה על מותו של אהוביה סנדק בכיכר רבין, 29 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בכיכר רבין, 29 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

עשרות מחסומי משטרה יוצבוהבוקר ברחבי הארץ כדי לאכוף את הידוק הסגר עם החזרה לשגרה השבועית. מחסומי המשטרה יתוגברו בפלוגות של משמר הגבול המוצבות בדרך כלל ביהודה ושומרון. מהמשטרה נמסר כי החילוף נועד לאפשר לכוחות מג"ב לסייע למשטרת ישראל במשימותיה. מערכת החינוך מושבתת, למעט החינוך המיוחד והפנימיות הסגורות, והמסגרות השונות פועלות בזום.

במקביל לסגר יחל מבצע חיסוני המנה השנייה למתחסנים מפני קורונה. ב-16:00 צפוי לנחות משלוח החיסונים הנוסף של חברת פייזר – במסגרת ההסכם שיאפשר לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת בישראל עד הבחירות.

המשטרה הודיעה אתמול כי פריסת המחסומים תשתנה מהבוקר "בהתאם לשעון החיים", ותפעל במתכונת מדורגת של הצבת המחסומים במהלך היום כדי למנוע פקקים. "הצבת 25 מחסומי הבוקר תחל מהשעה 09:00, ומשעה 15:30 יוסרו המחסומים עד השעה 18:00 לערך ולאחר מכן ייפרסו בשנית עד הלילה, הכול במטרה לאפשר הגעה מהירה של נהגים למקומות עבודה חיוניים ושהותרו לפעול ובחזרה לביתם". שוטרים בניידות ובאופנועים ימשיכו לסייר ללא קשר לפריסת המחסומים, "בכדי להמשיך ברצף הפיקוח והאכיפה בכל שעות היממה".

חרף העלייה בתחלואה גם בתוך הצבא – שם הגיעו נתוני ההדבקה בימים האחרונים ליותר מאלף חולים – הוחלט בצה"ל באופן חריג שלא לעצור את היציאות ביחידות הסגורות, בהן הקרביות, ולאפשר לחיילים להמשיך בשגרת החופשות, בניגוד לגלי התחלואה הקודמים. בצה"ל הסבירו את ההחלטה בכך ש"חיילים שיוצאים לחופשה מחויבים לעמוד בהנחיות משרד הבריאות. צה"ל עושה מאמצים רבים ונוקט משנה זהירות על מנת לשמור על תחלואה נמוכה ומקיים הערכות מצב שוטפות". גורמים צבאיים הוסיפו כי "נכון להיום, לא נמצא צורך לבצע סגר יציאות עבור כלל יחידות צה"ל. צה"ל ימשיך לקיים הערכות מצב שוטפות".

בסוף השבוע הרחיבו בפיקוד העורף את הסיוע לרשויות המקומיות – בעיקר במגזר החרדי – עם גיוס בני ישיבות למערך החקירות האפידמיולוגיות וצירוף אברכים לסיוע למשפחות מרובות ילדים שנתקעו בביתם בגלל הסגר. יחידות הקישור של פיקוד העורף ברשויות המקומיות נפתחו מחדש, מתוך היערכות למשך חודש שבמהלכו יסייעו אלפי חיילי פיקוד העורף לאוכלוסייה להתמודד עם

הסגר שנכנס לתוקף בחצות שבין חמישי לשישי יימשך שבועיים, אך בכירים במשרד הבריאות העריכו כי ייתכן שיוארך לנוכח נתוני התחלואה הקשים.

ההגבלות כוללות את סגירת מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד ופנימיות סגורות, סגירת המסחר והעסקים וסגירת מקומות עבודה למעט אלו שהוגדרו חיוניים. גם בתי הכנסת נסגרו ותפילה מותרת בשטח פתוח בלבד.

בנוסף, אסורה שהייה בבית של מישהו אחר. ספורט, למעט ספורט יחידני, מותר ללא הגבלת מרחק. מספרות וסלוני יופי, מלונות וצימרים, גני חיות, שמורות טבע ומוזיאונים נסגרו. הרפואה המשלימה הוחרגה מהאיסורים. טיסות לחו"ל אסורות, אך מי שרכש כרטיס בטרם כניסת הסגר, רשאי לטוס.

יציאה מהארץ לאחר כניסת הסגר אפשרית רק לאחר קבלת אישור מוועדת חריגים של משרד הבריאות. גם הכניסה לארץ מ"מדינות מסוכנות" (שטרם הוגדרו) תתאפשר לאחר בידוד של עשרה ימים במלונית ובכפוף לשתי בדיקות שליליות, וזאת כדי למנוע את התפשטותן של המוטציה הבריטית והדרום-אפריקנית.

בדומה לסגרים הקודמים, סופרמרקטים, בתי מרקחת ומאפיות, נותרו פתוחים. המסעדות ובתי האוכל פועלים במתכונת משלוחים. יציאה מהבית מותרת עד למרחק של קילומטר, התקהלויות מותרות עד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה אנשים במקום פתוח. בנוסף, התחבורה הציבורית פועלת במתכונת של 50% תפוסה. הפגנות מותרות תוך הקפדה על שמירת מרחק ועטיית מסכה. בתי המשפט פועלים וקבלת טיפול רפואי או סוציאלי והעברת קטינים בין הורים פרודים מותרות. חתונות, בריתות, בר מצווה ובת מצווה מותרים בנוכחות המשפחה הגרעינית תוך שמירה על מגבלת ההתקהלויות.

בשיבא החלו לחסן את הצוות הרפואי במנת החיסון השנייה והיום יחלו לתת את הזריקה השנייה לצוותים הרפואיים ביתר בתי החולים, ובקופות החולים יחסנו שנית את המבוטחים שקיבלו את הזריקה הראשונה. מיום ראשון הבא יחלו בתי החולים לחסן במנה השנייה את מי שקיבל דרכם את הזריקה הראשונה. כמו כן, השבוע יחל חיסון עובדי ההוראה בבתי החולים. לפי נתוני משרד הבריאות, עד כה קיבלו את הזריקה הראשונה 1.8 מיליון בני אדם, 70% מהם בני 60 ומעלה.

CORONAVIRUS
CORONAVIRUS

יחידת אבטחה של משרד רה"מ אספה לאחרונה פרטים על שכניו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בשכונת נווה אפק בראש העין. כך מדווח הבוקר עיתון "הארץ". לפי הדיווח,  אחד השכנים סיפר שאנשי ביטחון סירבו לומר לו מדוע המידע נאסף, וכי דייר אחר אמר לו שהתבקש לדווח להם במקרה של הפגנות. "אנחנו נעזור לכם ואתם תעזרו לנו", אמרו לו אנשי היחידה

העיתון מצטט שכנים, שטוענים כי "אנשי ביטחון הגיעו לפתח ביתם, הציגו בפניהם תעודות מזהות וביקשו מהם את מספרי הטלפון, תעודות זהות וכלי הרכב שלהם – מבלי להסביר את הסיבה לבקשתם". לדבריהם: "אנשי הביטחון הגיעו לבניין מגוריו כמה פעמים. לדבריו, תחילה הם הגיעו לאחר שגנץ מונה לשר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בחודש מאי, אז ביקשו להיכנס לביתו ו"לראות מה אפשר לראות מהבית".

מפגינים מוחים ליד ביתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בראש העין, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מפגינים מוחים ליד ביתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בראש העין, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתחסן אתמול והיה הישראלי השני שקיבל את המנה השנייה של החיסון נגד קורונה, מנופף בהישגי מבצע החיסונים:

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו מצא דרך לרבע את המעגל ולשבח את ממשלו של הנשיא האמריקאי, האהוד על הישראלים, מבלי להחמיא לנשיא עצמו המקורב לנתניהו: הוא מודה לסגנו של טראמפ, מייק פנס, על פועלו של טראמפ לטובת ממשלת ישראל, ובאותה נשימה – על כך שהזעיק את כוחות הביטחון בזמן הפריצה לבניין הקפיטול.

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ נפגש עם נציגים מההתיישבות ביו"ש בביתה של השרה עמר ינקלביץ' ודן עמם בעניין הסדרת ההתיישבות הצעירה. כך דווח הבוקר בגלי צה"ל. גנץ אמר בשידור בתגובה לחשיפה "העובדה שהבטחה כללית לסייע הופכת לדיווח חדשותי היא תמוהה".

בני גנץ (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
בני גנץ (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ממשיך לנופף בהחלטתו שלא לתת עדיפות לאסירים בחיסון מפני קורונה. בראיון לגלי צה"ל אמר אוחנה הבוקר: "נחסן אסירים, אבל לא צריך להם עדיפות לפני שאר האוכלוסייה, ובפרט סגל השב"ס והמורים. אני לא מקבל הוראות ממשרד היועמ"ש".

הפרופסור רן בליצר, ראש הצוות המייעץ ל"מגן ישראל", אמר לגל"צ בתגובה: "חובתנו להגן על האסירים בסיכון ואסור להתייחס אליהם דיפרנציאלית".

יצויין כי משלל הפרסומים בנושא, לא ברור אם המחלוקת בין משרד הבריאות והיועמ"ש לבין אוחנה נוגעת לשאלה האם לחסן את האסירים שנמצאים בקבוצות סיכון גבוהות – מעל גיל 60 וחולים במחלות כרוניות קשות – שהיו אמורים כבר לקבל הזדמנות להתחסן כמו אנשים במצבם בשאר האוכלוסייה, או לשאלה האם לתת עדיפות לכלל האסירים על כלל האוכלוסייה בשל הצפיפות בבתי הסוהר והחשש מהתפרצות קורונה במתקני הכליאה.

העמותה לזכויות האסיר תגיש היום עתירה בבקשה לחייב את שב"ס לחסן את האסירים שבסיכון.

אמיר אוחנה (צילום: דוד כהן/פלאש90)
אמיר אוחנה (צילום: דוד כהן/פלאש90)

20,000 מורים לנוער בסיכון, שעובדים כרגיל גם בזמן הסגר, לא יקבלו תעדוף בתור לחיסונים כמו עובדי החינוך המיוחד. כך מדווחים הבוקר בגלי צה"ל. לפי הדיווח: "ועדת התעדופים של משרד הבריאות קבעה שרק המורים בחינוך המיוחד יקבלו קדימות בתור, ואותם – שכחו. במשרד החינוך הופתעו לגלות על כך לראשונה מהדיווח".

נוער בסיכון, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: באדיבות עלם)
נוער בסיכון, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: באדיבות עלם)

המחלקה לחקירות שוטרים עצרה את אחד השוטרים שהשתתפו במרדף המשטרתי בשומרון שבו נהרג אהוביה סנדק ונעצרו חבריו, לאחר שברחו מהמשטרה שביקשה לעצור אותם בחשד שזרקו אבנים.

השוטר נעצר בחשד לשיבוש הליכי חקירה. עם זאת, דווח כי השוטר לא נעצר בחשד להמתה או לעבירה אחרת שקשורה ישירה למותו של סנדק.

מוחה תולה על תמרור בצפת את תמונתו של אהוביה סנדק שנהרג בעת מרדף משטרתי, 22 בדצמבר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מוחה תולה על תמרור בצפת את תמונתו של אהוביה סנדק שנהרג בעת מרדף משטרתי, 22 בדצמבר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצהיר הבוקר כי הוא מנהל שיחות שמטרתן להביא לאיחוד בין מפלגות הימין והמרכז המתנגדות לנתניהו. אבל לפחות אחת מהן מכחישה שבכלל מתקיימות שיחות שכאלה:

סגן שר הבריאות, יואב קיש, מדווח כי במשרדו נערכים להרחבת מבצע החיסונים לאוכלוסיות נוספות כבר בתקופה הקרובה. קיש, שהתראיין הבוקר לתוכנית הבוקר של ניב רסקין בערוץ 12, אמר: "להערכתי, החל מאמצע ינואר, אולי לקראת סוף ינואר, נתחיל לחסן בקצב מאוד גבוה אוכלוסיות נוספות. הצעירים יחכו לאיזור אמצע פברואר, אבל זה יקרה מהר מאוד. לא רוצה להתנבא יותר מדי, אבל אני חושב שהחל מעוד חודש מהיום נהיה בעולם אחר מבחינת מי שיכול ורוצה להתחסן. יש כמות חיסונים, יש קצב חיסונים, התמונה תהיה מצויינת. יש מגיפה עולמית, כל העולם משלם מחיר כבד מאוד, אבל אנחנו בישראל עשינו מהלכים מצויינים ובלמנו את המגיפה. המחיר נמוך מאוד, גם בריאותית וגם כלכלית באופן יחסי. אנחנו הראשונים בעולם שמנצחים את המגיפה".

בהתייחסו לחיסוני מודרנה, אמר: "אנחנו צריכים לשמור על הסכם הסודיות. מה שפורסם זה שהמשלוח הראשון הגיע והוא קטן מאוד, סביב כ-100,000 מנות. את המנות האלה נפנה לאנשים מבוגרים בסיכון שנמצאים בבתים. למודרנה יש יתרונות בלוגיסטיקה וננסה להשתמש בהם במקרה הזה. מודרנה לא הוציאו חיסונים לאף מדינה בעולם חוץ מלארצות הברית, הם מתעכבים אבל אנחנו לא מחכים להם, אנחנו עובדים מהר, חזק ועם מה שיש ומחסנים בכל הכוח".

בהתייחסו לסגר, ולשאלה האם הוא יקוצר בזכות קצב ההתחסנות הגבוה והירידה הקלה בקצב ההדבקה, אמר קיש: "צריך לחכות עוד יום יומיים להמשך השבוע כדי לדעת מה קצב התחלואה והאם המגבלות הקודמות היו אפקטיביות", הסביר קיש, "אני אוהב להיות אופטימיסט, אבל קשה לי לראות איך מ-8,000 מאומתים נרד תוך שבועיים ל-1,000. קשה להאמין שנגיע לשם ולכן הסגר לא יימשך פחות משבועיים".

קיש נשאל לאן יוכל לטוס מי שהתחסן ואלו פעילויות ייפתחו בפניו בקרוב, וענה: "מדינת ישראל מקדימה את כל העולם, אנחנו מעבירים את המידע לארגון הבריאות העולמי ועל בסיס מה שאנחנו נותנים ייבנו את התקן הבינלאומי שנוכל כולנו ליהנות ממנו. לגבי מדינות אחרות, זה עוד לא מוסדר עם הסכמים אבל זה יקרה. לגבי בתוך הארץ, כשתהיה לך תעודת מתחסן ירוקה, לעסקים תהיה אפליקציה שתוכל לסרוק ולראות אם אתה ירוק ואם אתה יכול להיכנס או לא. זה יקרה בסדר גודל של שבועיים מהיום".

יואב קיש בקומת הממשלה בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)
יואב קיש בקומת הממשלה בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)

הפרופסור חגי לוין, אפידמיולוג ששימש עד אתמול כיו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור וכחבר בצוות היועצים של קבינט הקורונה והודיע אתמול כי ייכנס לפוליטיקה, הודיע הבוקר כי הצטרף למפלגת תל"ם בראשות משה (בוגי) יעלון. הודעתו של לוין התקבלה יום אחרי שיעלון הודיע כי הוא עוזב את יש עתיד של יאיר לפיד ומתמודד באופן עצמאי. לוין יהיה מספר 2 ברשימת תל"ם.

 

משרד ראש הממשלה ניצל את תקופת הקורונה כדי לשפץ ולמגן את חדר ישיבות הממשלה, חדר הקבינט והחדרים הסמוכים להם בעלות של שבעה מיליון שקל. כך מדווחים הבוקר העיתון ידיעות אחרונות ואתר ynet.  לפי הדיווח, העבודות בוצעו בתקופה האחרונה כיוון שהדיונים מתקיימים בשיחות וידאו והחדרים היו פנויים.

רוב הסכום הוקצה לעבודות מיגון וסייבר וכ-500 אלף שקל הוקצו לשיפוץ עצמו שכלל החלפת מיזוג, עבודות חיפוי עץ על הקירות, החלפת כל כיסאות השרים, שטיח, חידוש המנורות וצביעת השולחנות. במהלך עבודות השיפוץ התפוצץ צינור ונעשו גם עבודות אינסטלציה וסניטציה בחדרי השירותים הסמוכים. כמו כן הותקנה מערכת מחשוב לשיחות ווידאו וכן בוצעו תיקונים נוספים. עבודות המיגון נדרשו במשך שנים והוזכרו גם בדו"חות של מבקר המדינה וגורמי אבטחה.

גורמים במשרד רה"מ צוטטו כאומרים "העבודות שנעשו הן רק קצה קצהו של מה שצריך היה לעשות. זהו מבנה מאוד ישן בן עשרות שנים ולא מתאים לדרישות המיגון והאיומים העכשוויים והיה צורך לעשות את זה".

ממשרד רה"מ נמסר: "בהתאם להנחיות שב"כ וכמענה לדו"חות ביקורת המיגון משנת 2018 שהוגשו לאגף הביטחון והחירום במשרד רה"מ, הושלמו כל הפערים הביטחוניים הנדרשים. כמו כן בוצעו תיקוני תשתיות חשמל, אינסטלציה, צבע, התקנת מערכת מחשוב לשיחות וידאו והתקנת חיפוי עץ על הקיר".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת קבינט משרד החוץ, יוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת קבינט משרד החוץ, יוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

הרב חיים קנייבסקי והאדמו"רים של החסידויות הגדולות הורו לסגור את הישיבות ותלמודי התורה החרדיים, ולפי הדיווחים התקשורתיים הבוקר, מרבית מוסדות החינוך והלימוד בשכונות ובישיבות החרדיים סגורים הבוקר.

עם זאת, חלק מהישיבות ותלמודי התורה של חוגים קיצוניים, כמו הפלג הליטאי הירושלמי וקהילות העדה החרדית, נשארו פתוחים. בשכונת מאה שערים בירושלים מרבית מוסדות הלימוד, אם לא כולם, לא נסגרו.

התמונות של הישיבות הפתוחות היוו פתיחה מוצלחת לקמפיין הבחירות של ישראל ביתנו. כך צייצה הבוקר, למשל, ח"כ יוליה מלינובסקי, נציגת המפלגה בוועדת הקורונה של הכנסת:

שתי עתירות הוגשו הבוקר לבג"ץ נגד החלטת השר לביטחון-פנים, אמיר אוחנה, שלא לחסן את אוכלוסיית האסירים שמעל גיל 60 ולתעדף את סגל הסוהרים, וזאת בניגוד להנחיית משרד הבריאות ולהוראת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. העתירה הראשונה הוגשה ע"י רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה וארגונים נוספים. העתירה השנייה הוגשה ע"י העמותה לזכויות האסיר.

בעתירות נטען כי לאסירים יש זכות לקבל טיפול רפואי בדומה לזה הניתן בקהילה, מחוץ לכותלי בתי הסוהר. מניעת חיסונים מהאסירים, נטען, מפלה אותם לרעה ומהווה ענישה נוספת המנוגדת לחוק. עוד נטען כי השב"ס כפוף מקצועית בנושאי בריאות להנחיות ולהוראות משרד הבריאות, וזאת אף בהתאם לנהלי שב"ס עצמו. עוד נטען כי יש הצדקה לתעדף את חיסון אוכלוסיית האסירים אף מעבר לסדרי העדיפויות בנוגע לחיסונים הניתנים באוכלוסייה הכללית, שבכוחה לשמור טוב יותר על כללי הריחוק החברתי, בעוד שלאסיר אין אפשרות לצאת מתאו או לאכול את מזונו בתנאי ריחוק. העותרים מבקשים מבית המשפט לקיים בשתי העתירות דיון דחוף ביותר.

אסירים ביטחוניים בכלא בישראל (צילום: חסאן ג'גי)
אסירים ביטחוניים בכלא בישראל (צילום: חסאן ג'גי)

שר המדע, יזהר שי, מנהל משא ומתן על הצטרפות למפלגתו של משה ("בוגי") יעלון. כך מדווחים הבוקר בערוץ הכנסת ובאתר "מעריב". לפי הדיווחים, שי עומד להתפטר מתפקידו בממשלה, ומאחר ועזב את הכנסת במסגרת החוק הנורבגי – יוכל לחזור לכנסת יומיים אחרי פרישתו מהממשלה, ואחד הח"כים מכחול לבן יצטרך להתפטר כדי לפנות לו מקום.

יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"ההחלטה לחסן מורים הייתה נכונה, אבל אני מאוד מצטער שהיא נעשתה בלא תיאום עם משרד הבריאות, שאותו אני מאוד מעריך". כך אמר היום מנהל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, בראיון לאולפן ynet.

לדברי גמזו: "יומיים אחרי שהחלטתי במצב של מצוקה ועודף של מספר חיסונים לחסן מורים – הממשלה החליטה את זה. המורים מקבלים את התפקיד הקשה ביותר במדינה היום, יחד עם הצוות הרפואי, לעמוד למול הקהל, אפילו בסגר. אז אני חושב שהיינו צריכים לעשות את זה. היינו בצהרי יום שני עם 2,000 עד 3,000 עודפי חיסונים עקב העובדה שכבר חיסנו הרבה, כל מי שמעל 60 ואפילו מעל 50. עמדתי מול מורים בוכים. אנחנו בשטח ומבין את הצרכים".

גמזו התייחס לסגר ואמר כי "אנו נמצאים כעת ברמת תחלואה גדולה מזו של הגל השני. אנחנו פותחים כרגע מחלקה רביעית. אנחנו רואים חולים קשים וגם קשים מאוד, גם כאלה שהיו בתוך הקהילה והיו צריכים להתאשפז בתוך בתי החולים. לא צריך להיבהל, בתי החולים בהחלט יעמדו בכך, אבל צריך הרבה אמצעים כדי להפחית את התחלואה. סגר זה לא הדבר העיקרי שמפחית את התחלואה, אלא התנהגות שונה שלנו – אמון הציבור, הבנה של הציבור, חיבור של הציבור. אנחנו חייבים להישמע לכללים כדי שנחזור למספרים הרבה יותר נמוכים".

בתשובה לשאלה, האם הגידול בתחלואה קשור למוטציה, ענה גמזו: "אלו ספקולציות. אין לנו מספיק מידע ונתונים כדי לומר שהמוטציות ממש שונות מהקורונה. מה שאנחנו יכולים לומר, שזה וירוס דינמי, הוא משתנה, כרגע אנחנו יודעים לטפל בכל. לגבי החיסון, כרגע אנחנו לא יכולים לומר שיש בעיה אתו מול המוטציה, הוא טוב כנראה לכולם".

בתשובה לשאלה: "אתה יכול להבטיח לציבור שבעצם אין בהחלטות שלך שום דבר פוליטי? כי כבר מדברים בך כראש העיר ת"א הבא או אולי חלק מרשימה פוליטית", ענה גמזו: "באמת, אני מוחה על השאלה בכלל. אני מקבל החלטות מקצועיות כל הזמן. אין לי כרגע שום רשימה, אני לא שייך לשום מפלגה. איזו פוליטיקה? גם הסיפור הזה של ראש עיריית ת"א הוא ספקולציה. אני אקבל החלטה ברגע שזה יהיה רלוונטי, כרגע אני לא מקבל על זה החלטה. כרגע אני רץ לעיריית איכילוב, כרגע אני עובד בשביל איכילוב, בשביל התושבים. אם יהיה מצב שראש העיר יתפטר, אשקול את צעדיי".

בתשובה לשאלה, האם הוא יכול "לחתום" על האמירה שעד חג הפסח תהיה חזרה מלאה לשגרה, אמר גמזו: "אני יכול לחתום על זה אבל אתה רואה את ההסתייגות הזעירה שלי. הקורונה הביאה לנו הרבה מאוד הפתעות, אי-ודאויות, תרגילים וכל מיני דברים שאנחנו מתעוררים בבוקר ופתאום הכל משתנה. אבל לפי החישובים האפידמיולוגים שלי כרגע ושל הרבה אחרים, בהחלט תוך שלושה-ארבעה חודשים אנחנו יכולים להיות אחרי האירוע הזה, ברובו. עדיין יהיו חולי קורונה ועדיין אני אומר לכל אדם – בסוף יש לך שתי ברירות בטווח של שנה – או לחלות או להתחסן. אני חושב שהאופציה הנכונה, החכמה, זה להתחסן.הדבר הבא שאני אומר – תמשיכו לשמור על מסכה, ההגבלות, על מרחק. תמשיכו לשמור על החברים, על המשפחה ועל הקרובים. רק ככה ננצח".

רוני גמזו (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
רוני גמזו (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה עתירה של הרבנות הראשית לקיום דיון נוסף בהרכב מורחב בפסק הדין שהורה לאפשר הכנסת מזון לא כשר לחולים בבתי החולים במהלך חג הפסח.

ח"כ אורלי פרומן, מסיעת תל"ם ברשימת יש עתיד תל"ם, עוזבת את יש עתיד יחד עם יו"ר תל"ם, משה יעלון, וממשיכה עם יעלון שמתמודד ברשימה עצמאית יחד עם הפרופסור חגי לוין וכנראה גם עם שר המדע יזהר שי.

מורי החינוך המיוחד, שממשיכים ללמד במהלך הסגר יתחילו להתחסן השבוע נגד קורונה ויקבלו עדיפות ראשונה בחיסון לפני כל קבוצת אוכלוסייה אחרת. המורים לנוער בסיכון, לעומת זאת, לא קיבלו תיעדוף ויחוסנו עם כלל המורים, למרות שגם הם ממשיכים לעבוד בזמן הסגר. ח"כ קארין אלהרר דורשת ממשרד הבריאות להעניק להם עדיפות ראשונה.

שירות התעסוקה מדווח כי כ-21 אלף דורשי עבודה חדשים נרשמו מאז החמרת הסגר ביום חמישי בחצות.

 

יו"ר ש"ס אריה דרעי צפוי להמשיך בתפקידו כראש המפלגה גם אם ייאלץ להתפטר מתפקיד שר הפנים בעקבות הגשת כתבי האישום. כך דווח היום באתר וואלה! NEWS.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רשימת האישים שמצטרפים למפלגת תל"ם הולכת ומתרחבת: עו"ד גונן בן יצחק, מהפעילים הבולטים של מחאת בלפור, הודיע היום שהוא מצטרף למפלגה.

מפלגת "ביחד -מעאן- לעידן חדש" בראשותו של מוחמד דראושה הודיעה היום על הצטרפותה לקמפיין הבחירות לכנסת ה 24.

דראושה, פעיל מוכר בתחום שותפות יהודית-ערבית, מנהל תחום שוויון וחברה משותפת במרכז גבעת חביבה וחבר סגל במכון הרטמן, אמר במהלך השקת המפלגה כי המטרה העיקרית של מפלגתו היא להיות בממשלה.

"אנחנו רוצים תפקידי שרים ומעורבות מלאה של האזרח הערבי ולא רק הצגת הכעס והכאב של החברה הערבית. יש לי כבוד למי שמייצג את הכעס, אך יש מספיק מכך" אמר דראוושה. הוא ציין שהמפלגה החדשה תעסוק בנושאי כלכלה, חברה, אלימות בחברה הערבית ומצוקה כלכלית ועוני של הקשישים של החברה הערבית. "אנחנו חוששים מירידה בשיעור ההשתתפות לרמה של 39% וזה מטריד מאוד. יש חשש מזליגה של קולות הציבור הערבי לימין, כאשר הימין הוא מי שהביא להפליה עם חוק קמיניץ וחוק הלאום. אנחנו רוצים רשימה יהודית ערבית משותפת, חצי חצי, עם יהודים, בימים הקרובים נשלב מועמדים יהודים ונציג גם אותם. היום פתחנו בצורה צנועה עם 4 מועמדים תוך שאנחנו מנהלים מו"מ עם אישים מן החברה היהודית."

יו"ר תל"ם, שנמצא היום ב"מסע רכש" של מועמדים מעניינים לרשימתו, מברך את המצטרף החדש, עו"ד גונן בן יצחק ממובילי מחאת בלפור:

התקשורת העולמית עוקבת בהשתאות אחרי מבצע החיסונים הישראלי וראש הממשלה נתניהו מנופף בפרסומים:

ובינתיים, הסגר נמשך ומספר המובטלים מאמיר – ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, מנופף בכך:

יו"ר הליכוד והקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, מודאג מהפגיעה האפשרית של הצטרפותו של הפרופסור חגי לוין לרשימת "תל"ם" במנהל התקין. כך עולה מתגובה שפרסם היום זוהר ברשתות החברתיות. "עיקרון הצינון חייב לחול על כל גורמי המקצוע שעבדו בשירות המדינה, ולא משנה באיזה תחום הם עסקו", כתב זוהר היום בציוץ בטוויטר, "העיקרון הזה, יכול למנוע בעתיד מצב בו עובדי ציבור כמו פרופ' חגי לוין ישמיעו ביקורת לא אובייקטיבית ולא מקצועית שנועדה אך ורק כדי לשרת את עצמם וכדי ליצור עבורם פלטפורמה נוחה לרוץ בה בבחירות".

מיקי זוהר במליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת)
מיקי זוהר במליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת)

שר הבריאות יולי אדלשטיין מעריך כי "עד סוף מרס נוכל לחסן כ-5 מיליון אזרחים במנה הראשונה של החיסון לקורונה". כך אמר היום אדלשטיין לגלי צה"ל בתום הערכת מצב שקיים עם הצוותים המקצועיים במשרדו. לדברי אדלשטיין: "חיסון צוותי ההוראה מתוכנן לימים רביעי-שישי השבוע, ותיבחן אפשרות לחסן גם בשעות הלילה".

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי יואל אדלשטיין במפעל טבע בשוהם במקום יאוחסנו החיסונים לנגיף הקורונה, 26 בנובמבר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי יואל אדלשטיין במפעל טבע בשוהם במקום יאוחסנו החיסונים לנגיף הקורונה, 26 בנובמבר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

ח"כ אנדריי קוז'ינוב נשאר בסיעת "תל"ם" בראשות בוגי יעלון, ויעזוב יחד איתו את רשימת יש עתיד.

 

הפעיל החברתי טל אלוביץ הגיש עתירה לועדת הבחירות המרכזית למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין לעשות שימוש פוליטי למטרות קמפיין בנושא הגעת החיסונים לישראל וקמפיין החיסונים.

"נתניהו ואדלשטיין במסגרתם תפקידם אכן עומדים בראש המערכת המתכללת את מבצע החיסונים, אולם אינם נחוצים באתר נחיתת המטוס לטובת הצלחת המבצע", נכתב בעתירת אלוביץ', "ההגעה למעמד נחיתת המטוס ונשיאת דברים אינה מתאפשרת לכלל המתמודדים במערכת הבחירות והינה 'זכות' השמורה לנתניהו ואדלשטייין, שניהם ממפלגת הליכוד".

אלוביץ מבקש מיו"ר ועדת הבחירות לקבוע כי מסיבת העיתונאים סביב החיסונים הנה תעמולת בחירות אסורה "ככל שתאושר מסיבת העיתונאים, מבוקש כי יאסר על הליכוד לעשות שימוש במסיבת העיתונאים כתעמולה ויאסר על כלי התקשורת לשדר בשידור חי את האירוע" הוא כותב בעתירתו לצו.

ב1 בינואר פנה גם עו"ד שחר בן מאיר לליכוד ולנתניהו וציין בפניהם שהם עושים שימוש במבצע החיסונים כקמפיין של המפלגה לבחירות לכנסת ה-24 וכי הדבר אסור על פי חוק הבחירות, במסגרת איסור השימוש בכספים או נכסים השייכים לציבור בכלולתו. בנוסף הוא ציין כי השימוש בצילומים של הליך רפואי הנם בניגוד לחוק זכויות החולה.

ראש הממשלה נתניהו מקבל את מנת החיסון השנייה נגד קורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו מקבל את מנת החיסון השנייה נגד קורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

חברי הכנסת החרדיים הגיבו היום בזעם לפסיקת בג"ץ, שדחה היום את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון נוסף בפסק הדין שקבע כי לבתי חולים אין סמכות לאסור הכנסת חמץ לתחומם בחג הפסח.

יו"ר מפלגת דגל התורה (מרשימת יהדות התורה), ח"כ משה גפני מחה על הפסיקה וטען כי "שופטי בג"ץ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשנייה, שאי-אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח". הוא סיכם כי יידרשו "בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכוח הלא מוגבל שלהם".

יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף גם הוא ואמר כי "לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית, בתי חולים יחוייבו להכניס לתחומם חמץ בפסח. מיד לאחר הבחירות תדרוש סיעת ש"ס בכנסת את קידום הצעת חוק זכויות החולה כפי שהוריתי לח"כ משה ארבל להגיש בכנסת ה-23, אשר מבקשת לשמור על הסטטוס קוו ולהסמיך את מנהלי בתי החולים בנושא זה. שהרי בית חולים המשרת אוכלוסייה יהודית אינו דומה לבית חולים המשרת אוכלוסיות מיעוטים".

סגן שר התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה הוסיף: "פסיקת בית המשפט אינה מגיע על רקע חוקתי, אלא מתוך השקפת עולם מנוכרת של השופטים שאינם מייצרים את הרוב בארץ ישראל השומר כשרות בפסח. פסיקה אטומה ומנוכרת זו לא באה לאפשר חופשיות למי שאינו רוצה להקפיד על חמץ בפסח – אלא פוגעת באופן ממשי ברוב ישראל השומרים מחמץ בפסח, ופוגעת באופן המעשי מהחולים המאושפזים בבתי החולים לשמור כשרות בפסח. בית המשפט בפסיקתו זו מייצג את עצמו בלבד".

ואילו יו"ר סיעת מרצ, תמר זנדברג, אמרה בתגובה כי "להכניס את היד לצלחת של האזרחים זה לא מתפקידה של המדינה, ולמשטרת חמץ אין מקום בישראל, ובטח שלא בבתי החולים". היא הוסיפה ש"מי ששומר כשרות זכאי לכך כמובן, אבל אינו רשאי לכפות זאת על השאר. בג"ץ עושה צדק נגד כפייה במדינה דמוקרטית".

ליצמן, גפני ומקלב (צילום: Roy Alima/Flash90)
ליצמן, גפני ומקלב (צילום: Roy Alima/Flash90)

החלטת בג"צ, המסרב לדון שוב בכשרות לפסח בבתי החולים ובכך אוסר, למעשה, על בתי החולים לאסור הכנסת אוכל שאינו כשר לפסח לתחומם, ממשיכה לעורר תגובות במערכת הפוליטית: השרה עומר ינקלביץ' מכחול לבן מצרה על ההחלטה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מברך עליה ומזהיר מפני ניסיונות לשנות את החוק:

אופיר סופר מימינה:

הפוליטיזציה של הרפואה: ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הד"ר שרון אלרעי-פרייס, תקפה בסוף השבוע בחריפות את הפרופסור חגי לוין, שהצטרף היום לרשימת תל"ם של משה (בוגי) יעלון. כך חושף היום אתר ynet, על סמך תכתובת פנימית בקבוצת וואטספ של רופאים שהגיעה לידיו.

"מציעה לך, חגי, לעשות חשבון נפש", כתבה לו אלרעי פרייס, "מותר לחשוב אחרת, מותר להעביר ביקורת. אבל כמי שחווה את זה בחודשים האחרונים מקרוב – אין עבודה מקצועית ועניינית במטרה לתרום לבריאות הציבור ולסייע במלחמה במגפה, יש ריצה לתקשורת ולוועדות בכנסת ומעל כל עץ רענן כדי להתנגח. לרוב בלי נתונים. בלי אמת. בלי לבדוק אפילו. אלא עם סיסמאות שאין מאחוריהן כלום, ולא באמת מועילות אלא רק תורמות לפגיעה באמון הציבור שאתה כל כך מזועזע ממנה".

היא הוסיפה: "וכשבכירים באיגוד רופאי בריאות הציבור משתתפים במהלך מגפה עולמית שמאיימת על כולנו בסרט של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים, שכל מטרתו לערער את אמון הציבור, נדרש לעצור ולעשות חשבון נפש עמוק".

הסרט אליו מתכוון אלרעי פרייס הוא סרט הרשת החדש של אורלי וילנאי וגיא מרוז – שבו מראיינים השניים מומחים בודדים שמתנגדים לסגרים ומקדמים את הרעיון של חסינות עדר. לוין, שמתנגד לסגרים אך אינו מכחיש קורונה ואינו שותף לדעתם של הרופאים הסומכים על חסינות עדר טבעית, אמר בסרט: "אחת הבעיות שאנחנו רואים באירוע הזה זה כל מיני פסאודו-מומחים שבאים ותופסים את הבמה, או שיש מי שדואג לקדם אותם. אי אפשר להבין למה ראש הממשלה או המל"ל או כל גורם אחר מקימים צוות מומחים שאין בו לא רופאים ולא רופאות, לא אפידמיולוגים, לא נשים כמעט, לא ערבים, לא חרדים, וגם לא מומחים בתחומים הרלוונטיים".

בהמשך אמר: "גם אנחנו וגם חברים אצלנו, שהם בכירים מאוד במשרד הבריאות, לא היו נגישים לא למידע על התחלואה ולא לדיונים שבהם התקבלו החלטות גורליות. הם לא שותפו. נראה שפתאום כולם התיישרו לקו אחד והולכים לכיוון מסוים. מדינת ישראל לא רצתה לשמוע את העמדה המקצועית. כמו שיש שומרי סף בתחומים אחרים, יש שומרי סף בתחום האפידמיולוגיה ובריאות הציבור – ומחקו אותם".

אלרעי-פרייס כבר תקפה את לוין: בדיון בוועדת חוקה, לפני פחות משבועיים, אמרה ד"ר אלרעי פרייס בתגובה לביקורת שהשמיע לוין כי "זה יפה לשבת ולדבר ולא לתת שום עצה אפקטיבית באשר להורדת התחלואה".

בכיר במשרד הבריאות אמר היום ל-ynet כי "לוין לא עשה שום דבר חכם חוץ מלתקוף מתוך אג'נדה אישית. המשבר מזמן מנוהל בדיון מקצועי ולא בדיון פוליטי, והוא עשה שימוש במשבר לצרכים פוליטיים. עכשיו אנחנו רואים את התוצאה. המשרד לא מצא לנכון להיעזר בו יותר מדי כי הוא בעיקר היה עסוק בלהגיד מה לא טוב. כל מה שהוא שהציע לא החזיק מים".

מפרופ' לוין נמסר בתגובה: "הסרט של אורלי וגיא הביא אנשים שונים עם דעות שונות, שאת חלקן אני מבקר בעצמי ומתנגד להן. לא הייתה לי כל שליטה על בחירת המרואיינים האחרים, מסגור הסרט או ההחלטות על אופן עריכתו. בסרט הבעתי את עמדתי העקבית ביחס למגפה, לאופן הטיפול הרצוי בה ולהתערבות הפוליטית החובבנית וחסרת האחריות שהביאה לתוצאות חמורות בטיפול במשבר הקורונה. עמדתי נשמעה פעם אחר פעם בקבינט המומחים ומהווה את העמדה הרשמית, המקצועית והמחייבת של איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל. כרופא ומדען אני נכון להתמודד עם כל ביקורת מקצועית. על דבר אחד אין מחלוקת: הפוליטיזציה של הטיפול בקורונה גבתה מחיר בלתי נסלח בחיי אדם".

מד"ר אלרעי פרייס נמסר בתגובה: "ביקורת היא לגיטימית. מחשבה שונה היא לגיטימית. רק כדאי שמי שמדבר יתבסס על נתונים וייתן הצעות אופרטיביות לצמצום תחלואה. רק ככה נוכל באמת להתמודד עם המגפה הזו".

פרופ' חגי לוין (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
פרופ' חגי לוין (צילום: צילום מסך, יוטיוב)

40% מהמורים חוסנו, כך הודיעה הסתדרות המורים – חלק מהמורים כי עברו את גיל 60 וחלקם עודפים. בגלי צה"ל מדווחים כי סכסוך העבודה נשאר על כנו.

יאיר גולן מחק ציוץ נגד תלמידי ישיבות:

כמה שעות לאחר מכן גולן פרסם ציוץ עם הסבר:

יהדות התורה הודיעו כי הם יוזמים דיון פגרה מיוחד במליאת הכנסת, כדי לאשר את החוק שימנע הכנסת חמץ לבתי חולים טרם הבחירות. על פי הדיווח בוואלה ח"כ משה גפני צפוי לשוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הכנסת, יריב לוין, ולדרוש מהם קידום מהיר של הצעת חוק פרטית, אותה הציעו לפני כמה חודשים. לפי ההערכה ש"ס וימינה יצטרפו למהלך.

במסיבת עיתונאים ראשונה של יאיר לפיד לקראת קמפיין 2021 הוא אמר כי אינו שולל חיבור עם מפלגת תל"ם, אך זה אינו על הפרק כרגע. לפיד הציג את המיתוג החדש של יש עתיד, עם לוגו הכולל כדור כתום המסמל את הזריחה, אות לשיר מחאה שהוא כתב, ודני ליטני הלחין.

לפיד אמר שהוא מאמין באיחודים בגוש המרכז שמאל "אני חושב שצריך ליצור איחודים של גופים ליברליים, אנשים שמאמינים שהמדינה צריכה לטפח את מעמד הביניים ולשמור על בית המשפט. כל מי שמאמין בכך צריך להצטרף".

באשר לחיבור אפשרי עם רון חולדאי, לפיד ציין שהוא ביחסים מצויינים עם חולדאי וגם עם ניסנקורן "אבל זה מוקדם מדי לדבר על כך. הדברים יתקדמו לקראת ה 4 בפברואר".

לפיד מספר שאחרי הבחירות בארה"ב הוא נפגש עם אנשים שעבדו במפלגה הדמוקרטית וסייעו לג'ו ביידן לנצח והתייעץ איתם בנוגע לאופן בו ניתן לנהל מערכה בזמן המגיפה. אותם אנשים ציינו בפניו שדווקא במצב דברים הזה יש חשיבות גדולה מאוד לשטח ולמפגשים עם אנשים.

לפיד ציין כי "יש סכנה גדולה בפיצולים ורסיסי המפלגות, כיוון שזה משרת את נתניהו. כי הרי בסופו של דבר, סתם יזרקו קולות".

באשר למו"מ שהיה בין לפיד ליעלון ולשאלה מדוע התפצלו דרכיהם אמר לפיד "לא הסכמנו איך ממשיכים יחד. אמרתי לבוגי שהוא צריך להיכנס לתוך יש עתיד. אני מחבב אותו מאוד והוא מתאים מאוד ליש עתיד, כדופן ימין של מפלגת מרכז. הוא רצה להישאר כמפלגה עצמאית. השיחות שלנו היו בידידות ומעט עצב בין הצדדים"  אמר לפיד, "אני לא בטוח שהוא יעבור את אחוז החסימה, אבל מאמין  שאם כן הוא יהיה שותף לכל קואליציה עתידית".

ראש הממשלה נתניהו הגיע לנתב"ג לרגל הגעת מטען חיסונים של חברת פייזר.

אדלשטיין הצטרף:

אתמול במהלך הפגנה על מות אהוביה סנדק: מפקד סיירת גולני הותקף בידי מתנחל. על פי הדיווחים, התוקף נעצר.

גנץ בתגובה:

לא נקבל שום פעולת טרור או אלימות כלפי אזרחים או חיילים. אני מגנה ומוקיע את תקיפת מפקד סיירת גולני על ידי פורע חוק. צה"ל ושאר גופי הביטחון ימשיכו לשמור על החוק והסדר אל מול רוחות ההסתה הרעות – ביושרה ובנחישות. תופעת האלימות שאנו נתקלים בה בתקופה האחרונה, תטופל ביד קשה.

מיכאל ביטון:

אני מגנה את התקיפה של קצין גולני על ידי בן בליעל. מי שנוקט באלימות כלפי קצין בצה"ל, ראוי שיטופל בחומרה על ע"י גורמי אכיפת החוק. את החוק יש לקיים, ואת מפקד סיירת גולני כדאי גם שיכבד. כגולנצ'יק אני מצדיע לסא"ל איוב כיוף, וראוי שגם ציבור המפגינים מקרב המתנחלים יעשה כך.

סמוטריץ':

אני מנסה כבר חצי שעה לברר מה קרה שם ולא מצליח. אבל צריך לומר בצורה הכי ברורה שאפשר: הרמת יד על חייל או שוטר היא מחוץ לתחום. מותר וצריך למחות, אסור לפעול באלימות. אנשים אחים אנחנו. אני מבקש לחזק את ידי לוחמי צה"ל, ובתוכם את לוחמי פלס"ר גולני התותחים ואת מפקדם סא"ל איוב כיוב. 
רם בן ברק:
ככה נראת ממשלת ימין שמפחדת לאבד את הבייס שלה ונותנת גיבוי לפורעי חוק. עד עכשיו רה"מ לא גינה את המעשה. איזו ממשלה פח. במרץ היא עפה הביתה.

המשטרה מסרה כי "בהמשך לאירוע המדווח שאירע סמוך לבית רה"מ והגעתם של קבוצת מפגינים עד לשער הנמצא מטרים ספורים מהכניסה למעון, מחשש שהאירוע עלול לצאת משליטה, דיווח משטרתי הועבר לכוחות האבטחה של שב"כ בתוך המתחם אשר פעלו בהתאם לתרגולת והנהלים הקיימים". במשטרה הוסיפו: "אנו דוחים כל ניסיון או טענה בשמם של גורמים עלומים באשר לטיפול במחאות מחוץ למעון רה"מ והסדרי האבטחה הנלווים להם. נמשיך לפעול ביחד עם השב"כ במשימות ההגנה והביטחון ביחס לנבחרי ציבור ובכלל. כך היה תמיד וכך ימשיך להיות גם בעתיד".

אתמול גורם בכיר במשטרה אמר ל-N12 כי לא הייתה הצדקה להכניס את ראש הממשלה למתחם מאובטח, "כי לא נשקפה סכנת פריצה של מפגינים". לדבריו, "הופתענו מההחלטה להעביר את ראש הממשלה למתחם מאובטח. על פניו, לא הייתה לכך הצדקה שכן לא נשקפה שום סכנת פריצה למעון. המפגינים לא פרצו שום מחסום, אלא רק לא שמעו להוראות השוטרים להתרחק".

בוגי יעלון מודיע על מצטרפים חדשים למפלגתו:

יזהר שי הודיע על ריצתו עם משה יעלון:

גאה להצטרף לבוגי יעלון, על מנת לשמש כיד ימינו ביצירת בית פוליטי למחנה הליברלי-דמוקרטי בישראל. תל"ם תיבנה כמפלגה פתוחה שתאפשר צמיחתו של דור מנהיגים חדש. נבקש את אמון הישראלים שדורשים מנהיגות אחרת, שתייצר את השת"פים להחלפת השלטון וריפוי השסעים בחברה הישראלית.

הממשלה תאשר בישיבתה הקרובה את מינויו של ניצב יעקב שבתאי למפכ"ל קבוע.

מח"ש: "בעקבות פרסומים שונים בעניין העיתונאי קלמן ליבסקינד, הרינו להבהיר כי הנ"ל לא זומן לחקירה במח"ש כחשוד, ואיננו חשוד בעבירה כלשהי. עדותו נתבקשה לצורך הבהרת עניין נקודתי שעלה בחקירת מח"ש, ובהמשך להתפתחות נוספת בחקירה עדות זו בינתיים התייתרה ואיננה נדרשת עוד.

עוד נעדכן כי השוטר שנחקר בחשד לשיבוש מהלכי משפט שוחרר בתום חקירתו בתנאים מגבילים".

איילת שקד כתבה: "חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל לא מפסיקה להעלות סימני שאלה קשים. התנהלות מח"ש בארוע מצער זה שערורייתית. החל בכך שהשוטרים לא נחקרו ביום המקרה, עובר לקמת צוות חקירה משותף עם המשטרה, וממשיך בזימונו ההזוי של העיתונאי קלמן ליבסקינד לחקירה. טוב שלפחות החקירה המיותרת הזו בוטלה".

בצלאל סמוטריץ' בגלי צה"ל: "בנט חתם על הסכם העודפים עם סער בלי להתייעץ איתי".

סמוטריץ' אמר גם כי "עדיין, הכי נכון שבנט ואני נרוץ יחד, אבל אם לא – אני משוכנע שהציונות הדתית תעבור את אחוז החסימה".

בוגי יעלון בהצהרה על מפלגת תל"ם ומטרותיה:

הצטרפו לשידור החי מהצהרת ח"כ משה ( בוגי ) יעלון, יו"ר תל"ם

הצטרפו לשידור החי מהצהרת ח"כ משה (בוגי) יעלון, יו"ר תל"ם על התמודדותה של מפלגת תל"ם בבחירות לכנסת ה 24 והצגת צמרת הרשימה. צפו ושתפו:

Posted by ‎משה (בוגי) יעלון – Moshe (Bogie) Ya'alon‎ on Sunday, January 10, 2021

יעלון אמר: "מדינת ישראל נמצאת במשבר מנהיגות חריף, החמור ביותר שידענו, כי מי שעומד בראשות הממשלה נמצא בניגוד עניינים חריף עם מדינת ישראל. הוא לוקח את סדר היום של מדינת ישראל ואת האינטרסים של כולנו כבני ערובה, משועבדים לאינטרסים הצרים שלו, כנאשם בפלילים. הוא מוביל דרך של פילוג והסתה, של ריב ומדון בין כולנו – אזרחי ישראל. אנחנו כאן כדי להגיד לו 'עד כאן'. תם זמנך בנימין נתניהו, אזרחי ישראל מראים לך את הדרך החוצה מבלפור".

עוד אמר יעלון: "אנחנו מאמינים במנהיגות ממלכתית עם ניסיון מוכח. אנחנו מאמינים בעיגון עקרון השוויון של כלל אזרחי ישראל ללא דת גזע ומגדר. אנחנו מאמינים בפיתוח ההתיישבות, בחקלאות ובהגנה על הקרקע. אנחנו מאמינים בביצור שלטון החוק ובהגנה על מערכת המשפט. בימים הקרובים נציג חברות וחברים נוספים לדרך. מיד לאחר הבחירות נפעל להחזר הממשלה לתלם. אנו בשיאה של תקופה קשה שבה יתגלו הכוחות של העם הזה. ישנה הזדמנות גדולה שנתונה בידיים של כל אחד ואחת מאתנו. בואו ביחד איתי לממש את התקווה והחזון".

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולגורמים נוספים בבקשה לבחון חשש לניגוד עניינים במכרז למכירת נמל חיפה. הפנייה היא בהמשך לכתבה שפורסמה בנושא הזה בזמן ישראל לפני כשבוע.

התנועה מפרטת במכתבה כי אחד המתמודדים במכרז הוא שלומי פוגל, (באמצעות חברה בשליטתו), יחד עם סולטן אחמד בין-סוליאם.

להורדת המכתב ליועמ"ש בפורמט  PDF 

פוגל היה בעבר חבר מרכז ליכוד ומקורב לבנימין נתניהו. בנו של בין-סוליאם נפגש לאחרונה עם יאיר ואבנר נתניהו, ו"את פגישה זו ארגן לא אחר מאשר מר פוגל".

בפנייה נכתב כי "הנה כי כן תטען התנועה – ובזהירות המתבקשת – כי בהיותו חבר מרכז ליכוד במשך זמן רב וקירובו לראש הממשלה ולצמרת ההנהגה בישראל, עולה החשש הכבד שמא השרים האמונים על הליך זה אשר במסגרת סמכותם מתחייבת הסכמתם להשלמת המכירה, עשויים להימצא בניגוד עניינים אסור".

התנועה מפנה את מכתבה גם ליועמ"ש משרד התחבורה מלי סיטון ולממונה על התחרות מיכל הלפרין, ומסכמת אותו כך:

"אשר על כן, ולנוכח החשש המתעורר מהדברים שפורטו לעיל, אתכבד לפנות אליכם בבקשה כי תערכו בחינה בעניין ובפרט הידרשו שמא לא מתעורר חשש לניגוד עניינים אסור במקרה דנן".

בחדשות 13 מדווחים: מנדלבליט החל בבדיקת פרשת הפריצה לניידי המפגינים בבלפור ומעקב השב"כ.

אתמול חשפו בערוץ כיהשב"כ עיין בהודעות ווטסאפ של מפגינים בבלפור ואסף חומר מודיעיני לאחר שהטלפונים שלהם נפרצו ע"י המשטרה, זאת מחשש שבכוונתם לפרוץ למעון ראש הממשלה.

עובדי מסגרות הגיל הרך יחוסנו החל מהשבוע ואיציק שמולי לוקח קרדיט:

מוקדם יותר חולדאי תקף את נתניהו על ההחלטה שלא לחסן את צוות הגנים והמעונות:

בכאן מדווחים כי גנץ החליט כי 46 מהמאחזים שבמחלוקת לא יוכשרו.

בחדשות 12 מדווחים כי פייזר התחייבה לספק לישראל מאות אלפי חיסוני קורונה בשבוע. 

בדיווח מסבירים כי האספקה השוטפת מבטיחה לענקית התרופות סוג של בלעדיות על מבצע החיסונים בישראל ועובדה זו תאפשר לה להציג את ישראל כמודל העולמי שלה.

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי הגיש הערב את התפטרותו מהממשלה לשר הביטחון בני גנץ ולמזכיר הממשלה.

דיווח: מבקר המדינה לשעבר, יוסף שפירא נעתר לבקשת גנץ לעמוד בראש ועדת הבדיקה בעניין הצוללות.

החבר החדש במפלגתו של יעלון, עו"ד איימן אבו ריא מסכנין, הוסר מהרשימה לאחר שהתברר שהוא חשוד בפלילים בפרשת קרקעות שנעצר בגינה לפני כשנתיים.

"ערכי תל"ם ובראשם הדוגמא האישית, מחייבים אותנו בראש ובראשונה. נאה דורש נאה מקיים", נמסר מטעם יעלון שהודיע על החלטתו זו לעו"ד אבו רייא.

אחר הצהריים הכריז יעלון על אבו ריא בציוץ:

סגירה