ילדות. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

רשויות מקומיות מנצלות את הסגר להוציא פסיכולגים חינוכיים לחל"ת

דווקא כשילדים ובני נוער זקוקים להם יותר מכל, ולמרות שתקנות הסגר החריגו שירות פסיכולוגי כחיוני, מספר רשויות מקומיות, ביניהן עיריית רמלה, מנצלות את הסגר כדי לחסוך עלויות על ידי צמצום פעילות השירות הפסיכולוגי החינוכי ● יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות ד"ר יובל הירש: "הנפגעים הם הילדים שחוו טלטלות רבות במהלך השנה"

מספר רשויות מקומיות מנצלות את הסגר כדי לצמצם את פעילות השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ"ח) הניתן לציבור בפיקוח משרד החינוך, דווקא בתקופה שהילדים זקוקים לו יותר מכל.

המדובר בפסיכולוגים אשר בימי השגרה מלווים את הצוותים החינוכיים של בתי הספר וגני ילדים. תפקידם גם לזהות ולאתר את הילדים המתקשים, ולספק להם שירות פסיכולוגי פרטני או קבוצתי. גם בימי השגרה נמצא שירות חיוני זה בחוסר חמור של תקנים ואנשי מקצוע, כפי שנחשף בזמן ישראל, אולם כעת מתברר כי במספר רשויות מקומיות, ביניהן עיריית רמלה, צומצם באופן משמעותי.

"החלטת ראשי הערים להוציא את הפסיכולגים החינוכיים לחל"ת דווקא בתקופה זו היא זילות וזלזול בבריאות הנפשית של הילדים", אמר לזמן ישראל ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח (המח"ר) ונציג פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית.

"הנפגעים הם תלמידים וילדי גנים שחוו טלטלות רבות במהלך השנה, שהיציבות הלימודית והחברתית שלהם נפגעה קשות. הפסיכולוגים החינוכיים אחראיים על האיתור והזיהוי של הקשיים בקרב הילדים והם אנשי מקצוע שלומדים את המקצוע במשך 10 שנים וכעת הצורך בהם הוא קריטי. הרשויות שלא משקיעות כעת בנושא הפסיכולוגיה החינוכית גורמות לתושבים שלהן לשלם מחיר כבד על כך".

"הנפגעים הם תלמידים וילדי גנים שחוו טלטלות רבות במהלך השנה. רשויות שלא משקיעות כעת בפסיכולוגיה החינוכית גורמות לתושבים שלהן לשלם מחיר כבד על כך"

בתקנות של הסגר הנוכחי, כמו גם בתקנות הסגר הראשון והשני, הוחרג שירות מתן טיפול רגשי והוגדר כשירות חיוני – אך לא הוחרגו באופן מפורש הפסיכולוגים החינוכיים המועסקים ברשויות המקומיות. משמעות הדבר היא כי כפי שקרה בסגרים הקודמים, הרשויות המקומיות אומנם נאלצו להשאיר את השירות פתוח, אך יכלו לצמצם אותו באופן ניכר.

ערב כניסת הסגר המהודק לתוקף ביום חמישי האחרון, הוציא פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית מכתב למשרד ראש הממשלה ובו קריאה לתקן את המצב.

ד"ר יובל הירש (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר יובל הירש (צילום: באדיבות המצולם)

"לעצירת עבודת הפסיכולוגים החינוכיים דווקא בעת סגר, משמעויות רחבות: הפסקת ליווי הצוותים החינוכיים בלמידה מרחוק ובהחזקת ילדים בסיכון; הפסקת טיפולים פסיכולוגים לילדים והוריהם; הפסקת ליווי ילדי החינוך המיוחד, ועוד.

"התוצרים הינם נזקים נפשיים לציבור. אנו קוראים לכם, שוב, להחריג באופן ברור בתקנות את הפסיכולוגים החינוכיים, על מנת למנוע מצבים בהם שיקולים זרים מונעים מהאזרחים שירותים חיוניים", נכתב.

הישובים שבהם צומצמו השירותים נמנים עם הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. "ידוע כי השירותים של הפסיכולוגיה הציבורית גם ככה פחות זמינים בפריפריה", אומר הירש, "וזה מזעזע, כי התושבים נמנים עם אוכלוסייה במצב סוציו-אקונומי נמוך שלא יכולים להרשות טיפול פרטי לילדיהם ולכן זקוקים לשפ"ח יותר מכולם".

"ידוע כי השירותים של הפסיכולוגיה הציבורית גם ככה פחות זמינים בפריפריה, וזה מזעזע, כי התושבים נמנים עם אוכלוסייה במצב סוציו-אקונומי נמוך שלא יכולים להרשות טיפול פרטי לילדיהם ולכן זקוקים לשפ"ח יותר מכולם"

התקינה של הפסיכולוגים החינוכיים בישראל לא עודכנה מזה שני עשורים, והיא מציבה מומחה אחד בלבד על כל 1,000 תלמידים בכיתות הגבוהות, ומומחה אחד לכל 500 תלמידים בכיתות הגן. על פי הבדיקות של הפורום, נכון להיום, יש כ-3,200 פסיכולוגים חינוכיים, שמאיישים 2,250 תקנים.

כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה, יש להכפיל את מפתח התקינה פי-1.5 עד פי-2. המשמעות היא שבשטח חסרים כיום לפחות כ-1,650 תקנים לפסיכולוגים חינוכיים בארץ. זאת בימי השגרה; בתקופת משבר הקורונה, שמחריף את הצורך, החוסר מורגש יותר והצמצום הנוסף בלתי נתפס.

נוסף על התקינה החסרה, גיוס אנשי מקצוע לשירותי הפסיכולוגיה הציבורית בישראל הוא אתגר בפני עצמו מכיוון שמדובר במקצוע שאינו מתגמל מבחינה כלכלית.

שכר הבסיס של פסיכולוג בשירות הציבורי עומד על כ-47 שקל לשעה, קטן פי עשרה ואף יותר מהשכר במגזר הפרטי. חומרת היציבות התעסוקתית ברשויות המקומיות בימי הקורונה, כגון חופשת ללא תשלום בתקופות הסגר, הופכת את המקצוע לאטרקטיבי עוד פחות.

תגובות

מעיריית רמלה נמסר: "על רקע התחלואה הגבוהה בעיר וסגירת מערכת החינוך והמעבר ללמידה מצומצמת, החליטה עיריית רמלה לצמצם במספר הפסיכולוגים העובדים בכל יום בשפ"ח.

"יצוין כי הרשות רואה חשיבות רבה בהתערבות צוות השפ"ח בכל העשייה החינוכית הן ברמת הפרט והן ברמת הכלל.

"עיריית רמלה רואה לנגד עיניה את טובת ילדי העיר, ואין בצעד זה להעיד על כל פגיעה בטיפול ההוליסטי בילדי העיר. עם חזרת מערכת החינוך לפעילות מקיפה, יתקיים דיון בנושא על החזרת פעילות צוות השפ"ח לפעילות מלאה".

עוד 611 מילים
סגירה