כישלון בניהול והצלחה בשיווק הפוליטי של המשבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו בשדה התעופה עם קבלת המשלוח הראשון של חיסונים לקורונה. 9 בדצמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)
עמוס בן גרשום/לע"מ‎
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשדה התעופה עם קבלת המשלוח הראשון של חיסונים לקורונה. 9 בדצמבר 2020

ישראל 2021 מתחילה את השנה החדשה עם בחירות חדשות. מפלגות חדשות מול מפלגות וותיקות, וביניהן מועמדים רבים שמחפשים בית. נכון להיום מנסים המועמדים לחפש אוזן קשבת, בניסיון לייצר מבנים פוליטיים שיאפשרו להם לחצות את מחסום המנדטים ולהיכנס אל בית הנבחרים פעם נוספת. כל זאת בתקווה שהפעם יפסק מחול השדים והם יוכלו לנוח, לנאום, להרים ידיים בעד ונגד חוקים, להתכסות בסוללת עוזרים ויועצים, ומדי פעם לצייץ דבר חוכמה שיעצבן וישמח בעת ובעונה אחת. כן, כך נראה יומם של פרלמנטר ופרלמנטרית.

ישראל 2021 מתחילה את השנה עם בחירות חדשות. מפלגות חדשות מול וותיקות, וביניהן מועמדים רבים שמחפשים בית, בתקווה שהפעם יפסק מחול השדים והם יוכלו לנוח, לנאום, להרים ידיים בעד ונגד חוקים

אם כן, כך נראית שנת 2021, כשהמרוץ להתחסן בעיצומו, ובמקביל עולה גם התחלואה. יש לכך הסברים אינספור, אבל לא בטוח שההסברים הללו מספקים. לפיכך נוותר אליהם וניצמד לעובדות, בלי פרשנות. התחלואה עולה ויורדת ובכל פעם כשהיא יורדת, כך לפתע היא עולה, כי אז מתברר שלווירוס הקורונה יש קרובי משפחה. מוטציות, שמדיניות השמים הפתוחים למחצה מסייעת להם להגיע אלינו ולהשתקע בגופם של ישראלים, שנעים ונדים בעולם וכמובן גם בישראל.

אף אחד לא חשב לחסום הרמטית את שדה התעופה בן גוריון, את הגבול שלנו עם העולם, כדי לא לאפשר יציאה וחזרה של נוסעים עד שתקטע שרשרת ההדבקה ובמיוחד כדי למנוע את כניסת הקורונה וקרובי המשפחה שלה ל"אי" הישראלי. כשזה קורה אין פלא שאנו צופים בעליה מדאיגה של התפשטות המוטציות. כבר זיהו יותר מאחת שמתנחלת כאן לבטח במדינת ישראל.

מה שכן מתנהל בסדר כמעט מופתי ומדהים, הוא מבצע החיסונים, ולצידו אינסוף הופעות של פרזנטור המגפה בנימין נתניהו שדואג להצטלם ליד המטוס שאך זה נחת בארץ עם מנות חיסון. הוא מצטלם כשהוא מקבל את החיסון, הוא מצטלם כשעוזריו מגלים מיהו המחוסן המיליון, ואפילו עם אלה שמתחסנים ונתפשים כאייטם מקדם קמפיין.

בכל פעם ראש הממשלה טורח להזכיר את השיחות האישיות שלו עם מנכ"ל פייזר בשעות לילה מאוחרות, כדי להמחיש את מידת הרעות וידידות ביניהם. הכל כדי לשווק לאזרחי ישראל תמונה אופטימית, לפיה כבר בחודש מרס המגפה תהיה מאחורינו. כמובן שהוא מבין שהחיסון לא פותר את בעיית העסקים שקרסו וכמובן לא פותר את בעיית הגרעון המעמיק והולך.

מה שכן מתנהל בסדר כמעט מופתי הוא מבצע החיסונים, ולצידו אינסוף הופעות פרזנטור המגפה נתניהו, שדואג להצטלם ליד המטוס שנחת עם מנות חיסון, כשהוא מקבל את החיסון, וכשעוזריו מגלים את המחוסן המיליון

אגב כך, כמובן שגם קופות החולים מאפשרות כניסה חופשית של כלי התקשורת למתחמי החיסונים, הרופאים והרופאות הופכים והופכים לדמויות תקשורתיות, מה שאפיין את המגפה כמעת מתחילתה. מי מהם שמעז להביע עמדה ביקורתית מוכתר באחת כמכחיש קורונה וחיסונים ומאבד באחת את מקומו בתקשורת המסורתית.

יש כאן חיבור אינטרסים שטוב לכולם, לציבור שמבקש להתחסן, לקופות החולים שמשוועות ללקוחות וניראות תקשורתית חיובית, וכמובן שלמערכת הפוליטית ובראשה ראש הממשלה. כזה שבאומנות השיווק דוחק את העובדה שיש נגדו כתבי אישום ושהוא בעצם כשל בעצירת שרשראות ההדבקה. אבל נתניהו, כאמור, יודע לצאת מכל כישלון כמנצח וכעת מנצח על תזמורת החיסונים ושואב את הקרדיט לקמפיין שלו.

אני מוכרח לציין שבנימין נתניהו בבסיסו משווק מעולה ומנהל קמפיינים מהמשובחים בעולם התקשורת הפוליטית. הוא תמיד נמצא עם המצלמות והאיפור המדוקדק, ממלא באדיקות את כל פרטי הפורמט שנועד למסגר אותו כמועמד נצחי לראשות הממשלה.

הוא יודע איך לגעת בליבם של אנשים, ולעשות זאת בצורה מדויקת שתביא אותם לסקרים ואז לקלפי כדי שיצביעו עבורו. בליכוד כבר הבינו שהמפלגה היא ביבי וביבי זה המפלגה. זה עלול להיות נזק בלתי הפיך לליכוד שהפך למפלגה של המנהיג.

הקמפיינים של ראש הממשלה מקבלים חיזוקים אינסופיים ככל שמבצע החיסונים מתקדם. הקמפיין שלו התחבר לרצון המשותף של אזרחים רבים מאוד לצאת מהמשבר וכבר הספיקו להתחסן או נמצאים כעת בדרך אל מתחמי החיסון. אזרחי ישראל מצביעים ברגליים ומגיעים אל מה שהם מזהים ובצדק כפתרון נוכחי למגפה.

כולם מבינים שניהול המגפה עד כה כשל ומה שנותר כפתח להצלה הוא מבצע החיסונים. זה בדיוק המסר המרכזי של הקמפיינים של ראש הממשלה (להוציא החלק הראשון של ניהול המגפה הכושל, האותיות הקטנות של הטיפול המרושל והפוליטי שהמיט עלינו את המגפה במלוא עוצמתה ואף את המוטציות שלה) ולכן הוא אישית עולה בסקרים.

זהו חיבור אינטרסים שטוב לכולם, לציבור שמבקש להתחסן, לקופה"ח שמשוועות ללקוחות וניראות תקשורתית חיובית, וכמובן שלמערכת הפוליטית ולראש הממשלה. נתניהו יודע לצאת מכל כישלון כמנצח, וכעת מנצח על תזמורת החיסונים

במילים אחרות, כל מה שהוא לא הצליח לעשות במשך שנה, מה שכן הצליחו לעשות בניו זילנד ואוסטרליה, למשל, לא נזקף לפי שעה לחובתו, כי מבצע החיסונים מאפיל על הכל. גם על הגרעון האדיר וגם על הכלכלה המדממת. נתניהו נותן לכולנו שיעור מדהים בתקשורת פוליטית.

מיכאל מירו הוא דוקטור למדע המדינה, עיתונאי למעלה מארבעים שנה, לשעבר מנהל קול ישראל. חוקר ומתעניין בפוליטיקה, חברה, סביבה, מוסר ואתיקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 702 מילים
סגירה