הסוכן רייסין רואץ'-ואדן (צילום: (David Azagury/U.S. Embassy Jerusalem)
(David Azagury/U.S. Embassy Jerusalem

ראיון שלום, קוראים לי רייסין, ואני סוכן ה-FBI בתל אביב

רייסין רואץ'-ואדן, נציג ה-FBI בישראל, שעוסק בלוחמת סייבר, אומר: "אמריקה בונה רשת שותפים מקרב סוכנויות אכיפת החוק ברחבי העולם" ● "ארה"ב, ברזיל וישראל עבדו בשיתוף פעולה קרוב כדי לסכל מכירת סמים באינטרנט" ● "מעולם לא היה לי יום שגרתי במשרד"

רייסין רואץ'-ואדן הוא סוכן של FBI שהוצב לאחרונה בישראל.

הוא עובד בשגרירות האמריקאית כעוזר הנספח המשפטי לאבטחת סייבר, ומשתף פעולה עם משטרת ישראל ועם סוכנויות ביטחוניות וממשלתיות נוספות, וחולק איתן מידע על איומי רשת לישויות ציבוריות או פרטיות.

לדבריו, שיתופי פעולה עולמיים בין ממשלות, סוכנויות וחברות פרטיות הם חיוניים להרחקתם של האקרים. בעולם אידאלי, היה מוקם מעין או"ם לענייני סייבר, שבו השותפים היו חולקים זה עם זה את כל המידע הרלוונטי בזמן אמת, כדי להילחם באיומי הסייבר ההולכים ומתרבים,

הסוכן רואץ'-ואדן החל את תפקידו בישראל בחודש מאי האחרון, ובזמן הקצר ו"המאוד עמוס" הזה הוא כבר הספיק לעסוק במקרים של איומים על הביטחון הלאומי, תכנות כופר, פריצות והונאות רשת.

רייסין אומר שכמו כל חוקר, אין לו שגרת יום קבועה. מה שטוב בעבודה עם ה-FBI, לדבריו, הוא ש"מעולם לא היה לי יום שגרתי".

הוא עובד עבור ה-BFI מאז 2010. הוא החל כחוקר אבטחת סייבר וכסוכן מיוחד במגוון חקירות, ופיקח על ניהול מקרים מורכבים הקשורים לרשת האפלה ולתכנות כופר. ואז הוא הוצב בישראל. פגשנו אותו בחודש שעבר, בשולי כנס הסייבר שהתקיים באוניברסיטת תל אביב לרגל שבוע הסייבר.

מה אתה עושה במסגרת תפקידך?
"אני עוזר הנספח המשפטי לאבטחת סייבר של ה-FBI. ל-FBI יש נציג כמעט בכל שגרירות כנספח משפטי. אני מתרכז בבניית קשרים במרחב הסייבר עם חוקרי אבטחת מידע בסוכנויות שונות, בהן סוכנויות ביטחון ומשטרת ישראל, וכרגע אני בונה קשרים עם מערך הסייבר הלאומי.

"הגעתי לישראל בחודש מאי, ומיד היו לי הזדמנויות רבות לעבוד לצד המשטרה וסוכנויות ישראליות בחקירת איומי סייבר ובמלחמה בהם.

"באופן כללי, תיאמתי פעולות נגד איומים על הביטחון הלאומי ותכנות כופר, פעלתי נגד האקרים, הונאות רשת. אלה סוגי חקירות הסייבר שאנחנו עובדים עליהן בשיתוף פעולה קרוב, ואנחנו מוכנים לקיים שיתוף פעולה אפילו קרוב יותר, לפי הצורך.

"יש לנו מזל שהמותג שלנו, ה-FBI, מוכר היטב. כך שכשאנחנו נוקשים בדלת של מישהו, הוא יודע שאנחנו באים לעזור. יש אנשים שכאשר אנחנו נוקשים בדלת שלהם, יש לנו נקישה מסוג מסוים, והם יודעים שהם בצרות"

האם החקירות שלך קשורות בעיקר לארצות הברית?
"בדרך כלל אנחנו מתרכזים בכל מה שקשור לארצות הברית, בין אם אלה נתינים, קרבנות או מישהו שמתעסק בתשתיות של ארצות הברית. צריך להיות קשר כלשהו לארצות הברית, אחרת ה-FBI לא יכול להיות מעורב.

"אבל אנחנו כן עובדים קרוב וחולקים מידע על איומים שאנחנו נתקלים בהם. אנחנו חולקים מידע כשאנחנו נתקלים בו, מכיוון שאנחנו מבינים שכולם קרבנות כאן. אנחנו עובדים עם משטרת ישראל כשאנחנו נתקלים באיום סייבר. גם אם הוא עדיין לא הגיע לישראל, אנחנו רוצים לספק את המידע כשאנחנו יכולים".

האם אתה עוזר הנספח המשפטי הראשון לאבטחת סייבר של ה-FBI?
"אני לא הראשון. במשך כשנתיים-שלוש היה מישהו שעבד על בניית הקשרים בהדרגה. אני חייב להודות שקודמיי בתפקיד עשו תפקיד מצוין. אני מרגיש בר מזל שאני יכול להרים את הטלפון ולהתקשר למשטרת ישראל או לסוכנויות אחרות ולדעת שיש שם מישהו שכבר עבד עם ה-FBI, שהקשרים כבר טופחו. והתפקיד שלי כאן הוא להמשיך לבנות את הקשרים האלה".

מה נדרש מהקשרים האלה לצורך העבודה?
"זו צריכה להיות שותפות, לא רק עם המשטרה והממשלה, אלא גם עם התעשיות הפרטיות. אני, כ-FBI, עדיין צריך לעבוד עם משטרת ישראל או עם מערך הסייבר הלאומי. אבל דרכם, אני ארצה לעבוד עם חברות ההייטק כאן, כך שהן ואנחנו נבין את האיומים שהן נתקלות בהם, ואיך אנחנו יכולים לפעול יחד. זו אחת הסמכויות שיש לי ממטה ה-FBI.

"יש לנו תכנית שנקראת Infra Guard, שפיתחנו בארצות הברית, שהיא בעיקרו של דבר שותפות פרטית-ציבורית, ואני נעזר בה כמודל לבניית קשרים כאן. הייתי רוצה להכיר את מנהלי אבטחת המידע של החברות, הייתי רוצה להכיר את המנכ"לים שלהן, הייתי רוצה להכיר את הטכנאים הראשיים שלהן, לפני שיש להן בעיה.

"וזה מתגמל. במקרה של איום, אני יודע שאני יכול להתקשר אליהם ולהתחיל לעבוד על זה, זה קל יותר מאשר להתקשר אליהם ללא היכרות מוקדמת.

"יש לנו מזל שהמותג שלנו, ה-FBI, מוכר היטב. כך שכשאנחנו נוקשים בדלת של מישהו, הוא יודע שאנחנו באים לעזור. יש אנשים שכאשר אנחנו נוקשים בדלת שלהם, יש לנו נקישה מסוג מסוים, והם יודעים שהם בצרות.

"אבל אנחנו גם נוקשים כדי לומר, 'היי, קיים איום נגדך, ראינו איום סייבר נגד החברה שלך. אנחנו כאן כדי לעזור'. ואנחנו צריכים לקדם את זה לא רק בארצות הברית, אנחנו רוצים לחלוק את זה גם עם השותפים שלנו כאן בישראל.

"היו גם מקרים ששותפים שלנו ממדינות זרות התקשרו ואמרו, 'היי, אנחנו רואים איום, ויכול להיות שהוא משפיע על החברות שלכם'. זה קרה. אני לא רשאי לספר פרטים. הם מיידעים אותנו כשמשהו לא בסדר".

איך אנחנו יכולים להילחם באיומי סייבר?
"זה חייב להיות מאמץ משותף, זה דורש אמון, יכולת לשתף מידע. דרושה הבנה הדדית, או קשרים, לא רק עם המגזר הציבורי אלא גם עם הפרטי, כדי להילחם באיומי סייבר עתידיים, כי אנחנו לא יודעים איך זה הולך להתפתח".

למה שאנשים לא ירצו לשתף פעולה?
"זו פשוט המורכבות של העניין. אין הרבה קובעי מדיניות שמבינים בסייבר. הם לא באו מהעולם הזה. וזה נהיה יותר ויותר מורכב. יש בזה כל כך הרבה שכבות עכשיו. אנחנו מנסים לעבוד על השכבות האלה, אבל אנחנו צריכים לעבוד על זה בשיתוף פעולה. והמצב משתפר. אפילו ב-FBI, כשהתחלתי לעבוד שם, לא כל כך נהגנו לחלוק מידע. זה היה כאילו, 'הו, תודה לך'. היינו צריכים לשאוב את המידע.

"עכשיו, אני יכול לומר לך בהדגשה, כשאנחנו נתקלים באיום ואנחנו עורכים חקירה, אם אנחנו יכולים לחלוק את המידע הזה ולעזור לאנשים נוספים, אנחנו עושים את זה. זה מה שאנחנו צריכים לעשות. להמשיך להתקדם כדי להצליח.

"אולי אנחנו לא מצליחים להשיג את ההאקרים, אבל אנחנו יכולים לנסות להישאר קרובים ככל האפשר, כי ברגע שהם תוקפים חברה אחת, החברה הזאת חולקת את המידע. ואז אני יכול לחלוק אותו עם חברה אחרת. אולי הן לא ידברו ביניהן, כי הן מתחרות, אבל הן ידברו איתנו.

"וזה מה שאנחנו מציעים. אנחנו מציעים מעין שווייץ של עולם הסייבר, מקום שבו אפשר לחלוק, מקום שכולם יכולים לבוא אליו. אנחנו ניטרליים. אנחנו לא עושים את זה למטרות רווח. אנחנו עושים את זה כדי לתפוס את הרעים".

"בעולם אידאלי יהיה לנו מעין או"ם של סייבר. יכולת לאסוף מידע, לאתר איומים ולעזור לקרבנות בזמן אמת. זה דבר אחד שכולנו יכולים לעבוד לקראתו: אנחנו צריכים לבנות שיתופי פעולה ואמון כדי לזהות את הרעים"

איזו מין רשת של שותפוּת סייבר יש לכם?
"ארצות הברית בונה לאט-לאט רשת של שותפים מקרב סוכנויות אכיפת החוק ברחבי העולם. מפני שבעיקרון, כבר לא מדובר באיום על ארצות הברית בלבד. יש שחקנים במדינות אחרות, יש שחקנים בארצות הברית שפועלים נגד מדינות אחרות. הם חושבים שהם יוכלו לחמוק מאיתנו מפני שהם גרים במקום אחר.

"למשל, הרשויות בארצות הברית, בברזיל ובישראל עבדו בשיתוף פעולה קרוב כדי לסכל מכירת סמים באינטרנט, ברשת האפלה.

"כל מה שקשור בפשע באמצעות מחשבים נמצא בתחום העיסוק שלי, מכל המגוון – אם זה טרור, פריצות, תכנות כופר או סחר בסמים ברשת האפלה".

בעולם אידאלי, מה היית רוצה לראות בתחום אבטחת הסייבר?
"בעולם אידאלי יהיה לנו מעין או"ם של סייבר. יכולת לאסוף מידע, לאתר איומים ולעזור לקרבנות בזמן אמת. זה דבר אחד שכולנו יכולים לעבוד לקראתו: אנחנו צריכים לבנות שיתופי פעולה ואמון כדי לזהות את הרעים ולסייע בהגנה על הקרבנות".

עד כמה אנחנו רחוקים מזה?
"זו שאלה טובה. זה קשור בחוקים שונים ובמדיניויות שונות שמשפיעים על מדינות שונות. אני יודע שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה קרוב, יש לנו בארצות הברית יוזמות בזירת הסייבר, שעושות אותה יותר ויותר רציפה.

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה קרוב עם משטרת ישראל וחולקים מידע כמעט בזמן אמת. יש להם את מספר הטלפון שלי, ולי יש את שלהם.

"אנחנו יכולים לעבוד מהר ככל שהחקירות שלי יכולות לספק לי מידע מארצות הברית. אני יכול להביא להם אותו. אנחנו מנסים למצוא דרכים לעשות את זה בקנה מידה עולמי".

איך נראה היום שלך?
"כמו אצל כל חוקר, היום שלי משתנה. התפקיד שלי הוא לשמש צינור לשיתוף מידע בעניינים של אכיפת חוק וביטחון לאומי. אז כל יום יכול להיות שונה.

"אני יכול לקום בבוקר ולתכנן לבוא לפגישה הזאת, לריאיון הזה. כשנסיים את הריאיון, אני יכול לקבל שיחה שבעקבותיה אני אצטרך להעיר מישהו בוושינגטון הבירה ולומר לו, 'היי, מצאנו איום. קורה משהו. יש עכשיו תוכנת כופר שמתפשטת בכל העולם. מה אנחנו עושים?'. אז, שוב, היום שלי משתנה. זה מה שטוב בעבודה עם ה-FBI. במהלך הקריירה שלי, מעולם לא היה לי יום שגרתי".

האם העבודה שלך בישראל עוסקת יותר בלוחמה בטרור, בפשע מאורגן או חצי-חצי?
"זה משתנה. אני כאן רק חודש, וזה היה חודש מאוד עמוס. קשה לי אפילו לתאר אותו. רגע אחד אני מבלה את כל זמני עם משטרת ישראל, ואז אני עובד עם סוכנויות ביטחון. וזה כל הזמן משתנה. זה דינמי, בדיוק כמו הסייבר – הסייבר כל הזמן משתנה. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו ולהשתנות יחד איתו".

מה אתה יכול לספר לנו על הבחירות?
"אני לא יכול לדבר על זה".

עוד 1,326 מילים
סגירה