• יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)
    Saudi Royal Court via AP, File
  • מחמוד אחמדינג'אד (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
    AP Photo/Ebrahim Noroozi
  • נער עובר בדיקת קורונה במחנה הפליטים ג'באליה שברצועת עזה, 30 באוקטובר 2020 (צילום: Adel Hana, AP)
    Adel Hana, AP
  • עדנאן אוקטר בוועידת תקשורת באיסטנבול, 12 במאי 2011 (צילום: Emrah Gurel, AP)
    Emrah Gurel, AP
  • מפגינים דורכים על תמונתו של זין אל-עאבדין בן עלי במלאת שלוש שנים להדחתו מתפקיד נשיא תוניסיה, 14 בינואר 2014 (צילום: Hassene Dridi, AP)
    Hassene Dridi, AP

אחרי קטאר, גם איראן מאותתת למדינות המפרץ שהיא רוצה פיוס

הנשיא לשעבר אחמדינז'אד קרא לפתוח בדיאלוג עם הסעודים ● משרד הבריאות הפלסטיני אישר את החיסון הרוסי לקורונה, אך לא ברור מתי הוא יגיע לרמאללה ● מנהיג של כת מין בטורקיה נידון ל-1,075 שנות מאסר ● תוניסיה מציינת עשר שנים להפלתו מהשלטון של הנשיא בן עלי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

המפרציות השלימו עם קטאר, ואיראן רומזת שגם היא בעניין

לאחר פסגת הפיוס באל-עולא שבסעודיה בין מדינות המפרץ לקטאר – גם איראן החלה לאותת שהיא מעוניינת לפתוח בשיח עם ריאד ולהפיג את המתיחות, שהגיעה בשנים האחרונות לשיא. נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינז'אד, שנמנה עם המחנה השמרני, יחד עם פוליטיקאים בכירים במחנה ברפורמיסטי, היה בין אלה שקראו לפתוח בדיאלוג עם ערב הסעודית.

מחמוד אחמדינג'אד (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
אחמדינז'אד בראיון עיתונאי במשרדו שבטהראן, 15 באפריל 2017 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

בינתיים לא מתפתים בממלכה הסעודית להצעות האיראניות. בריאד מנתחים את הגמישות המפתיעה הזאת כסימן ללחץ מפני הברית החדשה, האמריקאית-ערבית-סונית-ישראלית, שנוצרה באזור – ומעדיפים להמתין לכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארצות הברית בשבוע הבא כדי לבחון את המדיניות שלו ביחס לאזור.

לא רק איראן, אלא גם טורקיה מאותתת שהיא מוכנה לשנות את גישתה ולחמם את היחסים גם עם מדינות המפרץ וגם עם ישראל. קטאר, הכבשה השחורה שחזרה לחיק המשפחה המפרצית, הציעה לאחרונה לתווך בין אנקרה לריאד ואבו-דאבי.

כבר בנובמבר האחרון הודיעו המלך הסעודי סלמאן והנשיא הטורקי רג'יפ טאיפ ארדואן על כך שהם מתכוונים "לפתוח את ערוצי הדיאלוג לטובת שיפור ביחסים הבילטרליים". נראה שגם טורקיה לפתע קלטה שממדיניות של "אפס אויבים" היא הגיעה למבוי סתום של "אפס ידידים", ובטרם נכנס ביידן לשלטון היא מנסה בקדחתנות לשפר את המיצוב האזורי שלה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ואמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני באל-עולא שבסעודיה, 5 בינואר 2021 (צילום: Saudi Royal Court via AP, File)

יחד עם זאת, בסעודיה, באיחוד האמירויות ובמצרים מבינים היטב שבמקביל לדברי הנועם, עקרונות המדיניות של אנקרה ושל טהראן באזור לא ישתנו. המפלגה האסלמיסטית השולטת בטורקיה לא תחדל מתמיכתה באחים המוסלמים, ואיראן לא תפסיק להרחיב את השפעתה וההגמוניה שלה באזור. כך שלמרות האיתותים ה"חמימים", השלום האזורי טרם עומד בפתח.

2

מי יחסן את הפלסטינים?

בישראל חוסנו עד כה כשני מיליון איש, ושרת התפוצות עומר ינקלביץ' מקדמת יוזמה, שלפיה, תחסן המדינה ניצולי שואה ברחבי העולם, אולם עדיין לא ברור כיצד יחוסנו הפלסטינים. ברמאללה הודיעו השבוע כי רוסיה מתכוונת להעביר לרשות הפלסטינית את חיסון ה"ספוטניק" שלה, והחיסון אף קיבל אישור ממשרד הבריאות הפלסטיני, מבלי שבוצעו בו ניסויים הכרחיים.

נער עובר בדיקת קורונה במחנה הפליטים ג'באליה שברצועת עזה, 30 באוקטובר 2020 (צילום: Adel Hana, AP)
נער עובר בדיקת קורונה במחנה הפליטים ג'באליה שברצועת עזה, 30 באוקטובר 2020 (צילום: Adel Hana, AP)

בשלב הנוכחי עדיין אין מועד רשמי להעברת החיסון הרוסי לרשות הפלסטינית.
בינתיים ישראל העבירה לרמאללה כמאה מנות חיסון, ובעוד כשבוע יגיעו לשם עוד מאה מנות נוספות, שככל הנראה יספיקו לחברי ההנהגה הפלסטינית, בשעה שכל יתר האוכלוסייה תיאלץ להמתין בתקווה שהחיסון הרוסי יגיע מהר ככל האפשר. שוב מסתבר שבמרחב שבין ים התיכון לנהר הירדן יש שתי קבוצות אוכלוסייה בעלות מערכת זכויות שונות, למרות שהן נשלטות על ידי אותו גורם, והוא מדינת ישראל.

בירושלים מבינים היטב כמה רבה חשיבות החיסון של התושבים הפלסטינים, ויודעים גם שרצוי שהפלסטינים יחוסנו על ידי אותו חיסון כמו הישראלים, כי שתי האוכלוסיות שלובות זו בזו, וכי אלפי עובדים פלסטינים מגיעים לעבוד בישראל ובהתנחלויות, עוברים במחסומים הישראלים, קונים באזורי מסחר משותפים עם הישראלים וכולי.

גם אם הסכסוך בין ישראל לפלסטינים אינו פתור, לישראל בתור הכוח המדיני השולט על רבבות בני אדם יש אחריות ישירה על בריאותם וחייהם.

3

פרשת שחיתות מסעירה את אלג'יריה

ראש ממשלת אלג'יריה לשעבר אחמד אויחיא הודה, שבזמנו הפנוי, כשכיהן בתפקיד הרם, נהג לסחור במטילי זהב בשוק השחור. את מטילי זהב האמורים קיבל אויחיא כמתנה רשמית מבכירים וממנהיגים במפרץ הפרסי. לאחר חקירה של מחלקת ההונאות והשחיתות של משטרת אלג'יריה, עדכן ראש הממשלה לשעבר את פרקליטות המדינה בכך שהוא מכר 60 מטילי זהב, ששווים מוערך בכ-2.5 מיליון דולר.

ראשי הממשלה לשעבר של אלג'יריה עבד אל-מאלכ סלאל ואחמד אויחיא (צילום: AP Photo/Anis Belghoul, Remy de la Mauviniere, Files)
ראשי הממשלה לשעבר של אלג'יריה סלאל (מימין) ואויחיא (צילום: AP Photo/Anis Belghoul, Remy de la Mauviniere, Files)

אויחיא הסביר שהסתיר את המידע על הסחר בזהב כדי ש"לא לפגוע ביחסים בין אלג'יריה למדינות ידידותיות". מאותה הסיבה, כנראה, הוא לא שילם את המיסים על אותן העסקאות.

לא רק אחמד אויחיא, גם עבד אל-מאלכ סלאל, שכיהן גם כן כראש ממשלה, כיכב בכותרות העיתונים באלג'יריה בהקשר להאשמות בשחיתות בשנים 2020-2019. הוא זוכה בערעור שהגיש בחודש נובמבר, אך עתה המשפט התחדש ונוספו לו סעיפי אישום חדשים.

שני ראשי הממשלה כיהנו תחת הנשיא עבד אל-עזיז בותפליקה – שנאלץ להתפטר מתפקידו ב-2019 בגלל מחאה חריפה נגדו. מקורבים לשני הפוליטיקאים טוענים שמדובר בסגירת חשבונות, אך רבים באלג'יריה מאמינים כי מדובר רק בקצה הקרחון של השחיתות העצומה השוררת במדינה.

4

מנהיג של כת מין בטורקיה נידון ל-1,075 שנות מאסר

כבר בשנות ה-70 עורר עדנאן אוקטר הדים בטורקיה, לאחר שהחל בפעילות להטפה דתית ואסף סביבו אנשים רבים, שהעריצו אותו ואף התייחסו אליו באופן שהזכיר יחס כלפי מנהיג כת. בהמשך הקים ערוץ טלוויזיה שנוי במחלוקת, שם שידר תמהיל מוזר של פורנוגרפיה והטפה איסלאמית.

בכירים טורקים רבים חשו אי-נוחות רבה ואף מבוכה מפעילותו, ופעילי זכויות אדם בטורקיה האשימו אותו בכך שלמעשה יצר כת מין של "חתחתולות" – כפי שכינה אותן – נערות שהגיעו מרקע סוציו-אקונומי קשה והפכו לנשותיו.

אוקטר חיבר ספרים רבים, ובין היתר טען בהם שתיאוריית האבולוציה של דארווין היא "טרור עולמי" וסתר תיאוריות מדעיות רבות אחרות. השבוע שם בית המשפט בטורקיה סוף לסיפור ההזוי הזה, ואוקטר נשפט ל-1,075 שנים בכלא על פשעים שביצע. בין היתר הוא הואשם בכך שקשר קשר עם איש הדת האופוזיציוני פטהוללה גולן, המתגורר בארצות הברית.

במהלך שנות האלפיים אוקטר – שנהג גם לשלב ציטוטים של היטלר בהטפותיו – יצר קשרים עם פוליטיקאים ישראלים, ביניהם איוב קרא ויהודה גליק. אוקטר הביע תמיכה בישראל, וזה, ככל הנראה, הספיק על מנת שפוליטיקאים רבים, ובהם חברי כנסת, יעלו לרגל לארמונו המפואר וינהלו איתו קשרי ידידות.

עדנאן אוקטר בוועידת תקשורת באיסטנבול, 12 במאי 2011 (צילום: Emrah Gurel, AP)
עדנאן אוקטר בוועידת תקשורת באיסטנבול, 12 במאי 2011 (צילום: Emrah Gurel, AP)

5

עשר שנים להימלטות נשיא תוניסיה מהמדינה

ב-14 בינואר 2011, אחרי הפגנות סוערות והתנגשויות בין שוטרים למוחים ברחובות תוניסיה, נמלט הנשיא זין אל-עאבדין בן עלי, יחד עם אשתו לילה טרבלסי, לסעודיה.

תחילה דווח שהזוג מצא מקלט באחת המדינות בדרום-מזרח אירופה. לאחר מכן הגיעה הידיעה על כך שצרפת סירבה באופן רשמי לאפשר לזוג הנשיאותי לנחות בשטחה. ורק לקראת הערב סוכנות הידיעות הסעודית העבירה הודעה על כך שבן עלי ואשתו הגיעו למדינה.

המפגינים בתוניסיה זעמו על כך שהנשיא לקח יחד איתו גם אוצרות רבים – תכשיטים בשווי מיליוני דולרים ואת המפתחות לחשבונות הבנק הרבים בהם היה מפוזר ההון אותו הספיק לצבור מאז שעלה לשלטון ב-1987. ב-2013 חלק מהכסף שהוברח מהמדינה על ידי בן עלי – כ-29 מיליון דולר – הוחזר על ידי אחת מסוכנויות של האו"ם לידי הנשיא מונסף מרזוקי.

מפגינים דורכים על תמונתו של זין אל-עאבדין בן עלי במלאת שלוש שנים להדחתו, 14 בינואר 2014 (צילום: Hassene Dridi, AP)
מפגינים דורכים על תמונתו של בן עלי במלאת שלוש שנים להדחתו, 14 בינואר 2014 (צילום: Hassene Dridi, AP)

במשך כל הזמן הזה נח הסכום העצום בחשבונה של לילה טרבלסי, אשתו הידועה לשמצה של בן עלי, באחד מהבנקים של לבנון. בספטמבר 2019, כמעט עשור לאחר התהפוכות בארצו – לימים יכונו "האביב הערבי" – מת בן עלי בבית חולים בסעודיה, בגיל 83.

עוד 924 מילים
סגירה