"גנץ הוא נזק. הוא מרעיל את הסביבה. שיפרוש"

לבוגי יעלון יש חמישה עקרונות, ורק מי שמחויב להן יוכל לחבור אליו ● בינתיים הוא פוסל ריצה עם גנץ ("גרם נזק אדיר למדינת ישראל"), לפיד ("מתאים להיות רה"מ, אבל הציבור לא נותן בו אמון"), סער ואלקין ("הם לא מדברים על השחיתות") או בנט ("הוא אחראי למחדל לא פחות מאחרים") ● והוא בטוח שיעבור את אחוז החסימה, למרות מצבו בסקרים ● "תמיד המעיטו בכוח שלי"

משה (בוגי) יעלון (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
משה (בוגי) יעלון

משה (בוגי) יעלון ניסח חוזה ובו חמישה תנאי משילות, ורק מי שיתחייב לקדם אותם יוכל לרוץ יחד עם הרשימה שלו, תל"ם, ו"כך להיות חלק מאלטרנטיבה שלטונית".

מי שחבר בתל"ם או מצטרף אליה צריך להתחייב לצעדים הבאים:

  1. העברת חוק שמגביל כהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים;
  2. העברת חוק לפיו חבר כנסת עם כתב אישום לא יכול להרכיב ממשלה;
  3. להצביע נגד כל פסקת התגברות;
  4. תמיכה בחוק יסוד המעניק לבג"ץ את הסמכות להפעיל ביקורת שיפוטית;
  5. ותמיכה בחוק לפיו נשיא המדינה לא יהיה אדם עם כתב אישום.

מצד אחד, יעלון לא רוצה לחזור על החוויה הטראומתית של כחול-לבן שהתפרקה לכל הכיוונים. מצד שני, אני אומר לו, אין לך את הלוקסוס להעמיד תנאים לאחרים. בסוף אתה תישאר לבד עם מפלגה שאפילו לא מגרדת את אחוז החסימה. אני מזכיר לו את הסקר האחרון בערוץ 12, שם בקושי קיבל אחוז אחד מהקולות.

משה (בוגי) יעלון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
משה (בוגי) יעלון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

יעלון מתקומם. "אני ראיתי סקרים אחרים", הוא אומר. "לא עמדתי עד היום לשום מבחן ציבורי עצמאי. הלכתי לבחירות רק עם יאיר לפיד ובני גנץ. לפני שנתיים, כשגנץ היה לבד במירוץ, הוא קיבל בסקרים 14 מנדטים. כאשר אני הצטרפתי קפצנו ל-26. תמיד המעיטו בכוח שלי. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה שאתמודד מולו".

עם מי תחבור? אתה בעצם שרפת את עצמך אצל כולם. בוא נתחיל עם יאיר לפיד.
"בני גנץ וגבי אשכנזי הצטרפו לממשלה עם נתניהו. הזהרנו אותם שלא יעשו את זה, והיום גם גנץ מודה שהוא טעה. הלכתי עם לפיד לאופוזיציה. מה קורה פתאום? נפתלי בנט מתחיל לצבור תאוצה ופתאום זה נתניהו מול בנט, ואפילו מי שהצביע לכחול-לבן עובר לבנט, שהוא בכלל בעד שותפות עם נתניהו, ובעד חוק צרפתי ופסקת התגברות".

בנט פרץ קדימה כי נלחם על נושא הקורונה. אתם בכלל לא הייתם בסיפור הזה.
"נלחם? נכשל! מה הוא עשה כשר ביטחון? למה הוא לא הפעיל את רח"ל (רשות חירום לאומית)? למה רח"ל לא הייתה מוכנה? למה לא נכנסו במשך שישה שבועות לבתי אבות בתחילת המגפה? פיקוד העורף התחיל לעבוד רק ב-1 בספטמבר. הכול עבד שם על מאבקים, מריבות ומשקעים בין נתניהו ובנט, והוא אחראי למחדל הזה לא פחות מאחרים".

"בנט נלחם? נכשל! מה הוא עשה כשר ביטחון? למה הוא לא הפעיל את רח"ל? הכול עבד שם על מאבקים ומשקעים בין נתניהו ובנט, והוא אחראי למחדל הזה לא פחות מאחרים"

בוא נחזור ללפיד.
"טוב, באתי ללפיד ואמרתי לו 'צריך להיערך אחרת', ואז גדעון סער עלה על המגרש ותפס את המשבצת. פתאום 18 מנדטים של כחול-לבן מסתובבים אצל בנט וסער וזאב אלקין. הם לא מדברים על השחיתות. הם נתנו לנתניהו גב תקופה ארוכה. אלקין עוד תקף אותי כל הזמן שאני אובססיבי נגד נתניהו, ועכשיו הוא כתב נאום עם כל מה שאמרתי פלוס. באמת, גם הוא גילה את האור".

יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון (צילום: Hadas Parush/Flash90)
יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון (צילום: Hadas Parush/Flash90)

יעלון נשמע כועס ומצטייר כמו אחד שכולם מסדרים אותו. "סער לקח את יועז הנדל וצבי והאוזר. הם בגדו בי פעם אחת וגם בבוחר. זו האלטרנטיבה לנתניהו? אני לא סומך על אף אחד מהם.

"אמרתי ללפיד 'בוא נלך אחרת. אתה מתאים להיות ראש הממשלה, אבל הציבור לא נותן בך אמון. אני רוצה משהו אחר, אחרת הייתי נשאר בממשלה של נתניהו. בוא נוסיף מועמדים של תל"ם לקראת הבחירות. בוא נתאם סדר יום אחר'. זה לא הלך, אז הלכתי לבד".

"אמרתי ללפיד 'בוא נלך אחרת. אתה מתאים להיות ראש הממשלה, אבל הציבור לא נותן בך אמון. אני רוצה משהו אחר, אחרת הייתי נשאר בממשלה של נתניהו. בוא נתאם סדר יום אחר'. זה לא הלך, אז הלכתי לבד"

ועכשיו אתה רק מבזבז את הקולות של מתנגדי נתניהו.
"אני לא מבזבז קולות, אני מציל קולות ומציג אלטרנטיבה שלטונית".

אז לפיד לא בא בחשבון לשותפות מחודשת. מה עם כחול-לבן וגנץ? לא יקום ולא יהיה. "גנץ גרם נזק אדיר למדינת ישראל. הוא פגע באמון הציבור בפוליטיקאים. הוא צריך לפרוש", אומר יעלון בנחרצות.

יעלון חוזר לסיפור שבו הוא היה אמור להיות ראש הממשלה לפרק זמן קצוב, בתום הצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית שבה הוא היה המועמד המוסכם על 61 חברי כנסת. יעלון באמת מאמין בזה.

שלט חוצות בתל אביב בקמפיין הבחירות של משה יעלון, 10 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלט חוצות בתל אביב בקמפיין הבחירות של משה יעלון, 10 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"אני הייתי המועמד המוסכם היחידי של רוב האופוזיציה. כולם בחרו בי. גנץ היה מוכן לתמוך רק בי. את לפיד הוא לא רצה. ליברמן? הערבים לא רצו אותו.

"השר (לשעבר) יזהר שי בא לגנץ ואמר לו 'יש לנו 61 חברי כנסת. בוא נלך על זה'. בסוף גנץ היסס ולא קיבל את ההחלטה. אז עכשיו אתה אומר לי 'בוא נתחבר'? לא רלוונטי. הוא נזק. הציבור איבד בו אמון. הוא מרעיל את הסביבה. שיפרוש. הם ממילא לא יעברו את אחוז החסימה".

"יזהר שי בא לגנץ ואמר לו 'יש לנו 61 חברי כנסת. בוא נלך על זה'. בסוף גנץ היסס ולא קיבל את ההחלטה. אז עכשיו אתה אומר לי 'בוא נתחבר'? לא רלוונטי. הוא נזק. הציבור איבד בו אמון. הוא מרעיל את הסביבה"

שניה, בוגי, אתה אומר שהיו לכם 61 חברי כנסת לאי אמון קונסטרוקטיבי? זה אומר שגייסתם שני קולות מהליכוד. מי היו האנשים?
"לא אגיד לך".

יש עכשיו דיבור על כך שאשכנזי יחליף את גנץ. זה ישנה משהו לגביך?
"כחול-לבן צריכה ללכת הביתה. אשכנזי היה שותף לכל הדבר הזה. הוא דחף לשותפת עם נתניהו".

לפני 15 שנה רצית שאשכנזי יהיה הרמטכ"ל שיחליף אותך.
"אני הייתי בוחר בו, אבל ראש הממשלה אריק שרון רצה את דן חלוץ. אחר כך התאכזבתי קשות גם מאשכנזי. זה התחיל עם ההתנהגות שלו מול אהוד ברק בפרשת הרפז, שהייתה מאד לא ראויה, והמשיך במקרים אחרים".

משה יעלון, אז המטכ"ל, עם גבי אשכנזי, אז סגנו, בטקס חלוקת תעודות לחיילים מצטיינים בבית הנשיא בירושלים. 27 באפריל 2004 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
משה יעלון, אז המטכ"ל, עם גבי אשכנזי, אז סגנו, בטקס חלוקת תעודות לחיילים מצטיינים בבית הנשיא בירושלים. 27 באפריל 2004 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

ובכל זאת הלכת איתו לכחול-לבן, והרבה פעמים ראו אתכם מחובקים ורוקדים ביחד עם גנץ ולפיד.
"טוב, אי אפשר שכולנו נהיה בלי רבב. אתה תמיד בוחר את השותפים שלך בין אלטרנטיבות".

תגיד, מה היה עם גדי איזנקוט? הבטחת שהוא יהיה מספר שתיים ברשימה שלך.
"אני הבנתי שלא נגיע רחוק עם יש עתיד-תל"ם. דיברתי עם אנשים ובדקתי בסקרים שהזמנתי מאוגוסט ועד אוקטובר והתברר שאם אני ואיזנקוט נרוץ יחד – נשבור את כל העניין. גדי אמר לי, 'אקבל החלטה רק אחרי שיחליטו על הבחירות'. בינתיים התפרסמו כתבות ופורסמו סקרים ואני התייחסתי אליהם בראיון שהיה בערוץ 12".

איזנקוט אמר שמה שאמרת עליו 'לא היה ולא נברא'.
"לא נכון. ציטטו דברים שהוא לא אמר. ניסחנו הודעה משותפת, אבל לא שידרו אותה".

הוא כעס עליך?
"בהתחלה, על הדברים שיצאו מההקשר. אחר כך הוא הבין והוצאנו הודעה משותפת".

הרמטכ"ל הנכנס, רב אלוף גדי איזנקוט עם שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, במשרד ראש הממשלה ב-16 בפברואר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הרמטכ"ל הנכנס, רב אלוף גדי איזנקוט עם שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, במשרד ראש הממשלה ב-16 בפברואר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

גם עם סיפור המועמד הערבי, איימן אבו ריא מסכנין, נפלת חזק. איך לא ידעת שעומד ותלוי נגדו כתב אישום על מתן שוחד בכפוף לשימוע?
"אני נותן אמון באנשים. ראיתי שהיה איתו משהו, אבל לפני שנתיים וחצי. הוא לא אמר לי את האמת. כשנודע לי הדבר, התקשרתי ואמרתי לו שאני מוציא אותו מהרשימה".

בספרו האוטוביוגרפי של יעלון, "דרך קצרה ארוכה", יש קטעי זעם ארוכים על קשרי הון-שלטון ותקשורת, הפגיעה המכוונת לדעתו במערכות החוק והמשפט, פרקליטות המדינה, המשטרה, החוקרים ומבקר המדינה.

מדי פעם אני מזכיר ליעלון את הדברים שכתב בספר עוד ב-2008, כשנתניהו בכלל ישב באופוזיציה.

"ראיתי מנהיגות פוליטית הרואה במסגרת שיקוליה את הישרדותה הפוליטית כמטרה ראשונה במעלה, ולמען הישרדותה הפוליטית בשלטון היא מוכנה לשעבד אינטרסים לאומיים", כתב אז יעלון.

היום הוא חוזר בדיוק על אותם הטקסטים שפעם כיוון לשלטון אחר, זה של אריאל שרון ואחריו אהוד אולמרט. אז אולי יש כאן מלחמת דון קישוט נגד אופיו הבלתי משתנה של השלטון ויעלון אולי ימשיך בה גם נגד מחליפיו של נתניהו.

ראש הממשלה אריאל שרון והרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון בקבלת פנים לפצועי הצנחנים שנערכה בשורש ב-9 במרץ 2003 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה אריאל שרון והרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון בקבלת פנים לפצועי הצנחנים שנערכה בשורש ב-9 במרץ 2003 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"היום זה עוד יותר גרוע", חורץ יעלון. "תמיד השחיתות הדירה שינה מעיני. אני לא השארתי הרוגים בשטח ונכי צה"ל כדי שיפקירו את המדינה ויעשו מחדלים בקורונה לטובת אינטרסים אישיים. תשאל את הפרויקטור רוני גמזו: נתניהו לא קיבל את תכנית הרמזור רק משיקולים פוליטיים.

"תמיד השחיתות הדירה שינה מעיני. אני לא השארתי הרוגים בשטח ונכי צה"ל כדי שיפקירו את המדינה ויעשו מחדלים בקורונה לטובת אינטרסים אישיים. תשאל את גמזו: נתניהו לא קיבל את הרמזור רק משיקולים פוליטיים"

"גם בהסכם השלום עם דובאי הייתה הרבה מניפולציה. זה שלום תמורת שלום? נתניהו ויתר על הריבונות. באבו-דאבי מקבלים עכשיו מטוסי 35-F ואמצעי מודיעין שביקשו שמונה שנים ולא קיבלו. ואיך נתניהו מסביר הכול? הוא שולח את גנץ לאמריקה. ואז הוא אומר 'אני הבאתי שלום, וגנץ נתן להם מטוסים'. זו לא מניפולציה?"

מניפולציה זו הפוליטיקה. עכשיו נתניהו מפרק את הרשימה המשותפת. אתה בטח מתפעל מזה.
"זה מביך ומביש. בכל מערכת בחירות הוא שיסה נגד הערבים. הקמפיין שלו היה נגד התמיכה של המשותפת בכל ממשלה, גם מבחוץ. הוא קרא להם תומכי טרור. עכשיו הוא בא לחבק אותם אחרי שירק להם בפרצוף? זו פוליטיקה נטולת ערכים לחלוטין".

אגב, ברשימה שלך מופיע עו"ד גונן בן-יצחק. גם נגדו הוגש כתב אישום.
"כן, על זה שעצר מכת"זית בגופו בהפגנות בבלפור. מה פתאום הביאו מכת"זית לשם? זה בניגוד לפקודות. זו הפעלת כוח לא סבירה. לא מגיע לגונן כתב אישום. מגיע לו צל"ש".

משה (בוגי) יעלון בהפגנה בבלפור, 15 באוגוסט 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משה (בוגי) יעלון בהפגנה בבלפור, 15 באוגוסט 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,295 מילים ו-1 תגובות
סגירה