מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן / 5 ימים להשבעה

כך נראה לינץ'

שבוע אחרי הפריצה לבית הקונגרס, התמונה מתבהרת ומה שנראה בתחילה כהתפרעות של חובבי סלפי בתחפושות מתברר כארוע אלים עם סממנים של לינץ' ● ככל שיותר סרטונים ועדויות נחשפים, כך גובר הסיכוי שמספיק רפובליקאים בסנאט יחליטו לתמוך בהדחת טראמפ, ולו רק כדי להבטיח את סילוקו מהזירה הציבורית ● ומה שנבחרי הציבור לא יעשו, עושות כבר החברות המסחריות הגדולות

זכוכית מנופצת בבית הנבחרים (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
AP Photo/J. Scott Applewhite
זכוכית מנופצת בבית הנבחרים

1

בין השנים 1882 ל-1968, 4,743 בני אדם, 3,446 מהם שחורים, נרצחו במעשי לינץ' בארצות הברית.

בלינץ' טיפוסי, אזרח שחור שעשה מעשה שלא נראה תקין בעיני הקהילה הלבנה – למשל, הסתכל ישירות לעבר אישה לבנה ולא השפיל מבטו, או העז להתווכח עם לבנים – אז מארגני הלינץ' היו מחליטים מה העבירה שבה הואשם אותו אזרח, כגון "התרועעות לא ראויה" עם אישה לבנה, מביאים למעצרו, ובלילה גוררים אותו מהמעצר, כאשר פעמים רבות תא המעצר נמצא במקרה פתוח. פעמים אחרות מבצעי הלינץ' לקחו את האזרח מביתו.

כך או כך, הלינץ' היה אירוע מאורגן היטב. פעמים רבות הוא פורסם מראש בעיתונים כדי לאפשר לצלמים להתכונן. לרוב היה זה אירוע שהקיף את העיירה כולה, וצופים רבים הגיעו עם כל המשפחה. לינצ'ים רבים צולמו, ולא מעט פעמים תמונות של לינץ' נשלחו כגלויות דואר.

בשבוע האחרון התפרסמו עוד ועוד פרטים, דיווחים וסרטונים מהפשיטה על הקפיטול ביום רביעי שעבר, והאירוע מתברר יותר ויותר כדומה במאפייניו ללינץ'.

Embed from Getty Images

מה שנראה בהתחלה כהתפרעות גרידא, שהסתיימה בסלפים מבזים ולא יותר, התברר כחמור הרבה יותר. הקורבנות בנפש נגבו לא רק בשל התקפי לב או אירועים דומים אלא חלקם כתוצאה מאלימות ממש. בפרט האמור ביחס לשוטר בריאן סיקניק, שפורעים טראמפיסטים הכו אותו למוות עם תורני דגלים.

סרטונים נוספים מציגים אלימות קשה כלפי שוטרים, פושטים עם ביגוד קרבי ואף פושט אחד עם חבילה גדולה של אזיקונים. זאת ועוד, לפי עדויות רבות הפורעים חיפשו ספציפית את סגן הנשיא מייק פנס ואת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מתוך מטרה לפגוע בהם פיזית ואף להוציא אותם להורג. מחוץ לבניין הקונגרס, כמה מפגינים הכינו עמודי תלייה – ממש כמו בלינץ' מסורתי.

לפי עדויות רבות הפורעים חיפשו ספציפית את סגן הנשיא מייק פנס ואת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מתוך מטרה לפגוע בהם פיזית ואף להוציא אותם להורג. מחוץ לבניין הקונגרס, כמה מפגינים הכינו עמודי תלייה

בנוסף לאלה התברר שהתרחשו כמה וכמה ניסיונות להטמין מטענים במקומות שונים בוושינגטון.

נוסף על כך, מתברר שהפשיטה על הקפיטול הייתה הרבה יותר מאורגנת משהיה נדמה. קריאות לאלימות במהלך המצעד רווחו בפלטפורמות מדיה חברתית מיינסטרימיות – פייסבוק וטוויטר – בימים שלפני המצעד. ברשתות חברתיות המוכוונות יותר לימין הקיצוני, כמו פרלר, נמצאו פוסטים רבים המדברים על התארגנות של ממש לפריצה לקפיטול.

מפגינים מתעמתים עם שוטרים בפריצה לבית הנבחרים, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בפריצה לבית הנבחרים, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

ביום רביעי דווח בסי-אן-אן שלאף-בי-איי הגיעו אינדיקציות לארגון מוקדם של הפריצה לבניין, בין השאר בכך שכמה וכמה מפגינים עזבו את העצרת מול הבית הלבן לפני שנאומו של טראמפ הסתיים, הלכו להביא נשק והתאספו לפני בניין הקפיטול עוד לפני שהגיעה המאסה הגדולה של המתפרעים.

וכמו אותם תאי המעצר שמשום מה נמצאו פתוחים כאשר הגיעו מבצעי הלינץ' לתפוס את קורבנם, גם כאן עולים חשדות לשיתוף פעולה מטעם גורמים בקונגרס או באבטחה עם הפריצה.

יום לפני הפריצה הסתובבו קבוצות רבות וגדולות של מבקרים בבניין הקפיטול, אירוע חריג מאוד לאור העובדה שהבניין סגור לתיירים מאז מרץ בשל הקורונה. סרטונים שונים מהפשיטה מראים שלקבוצות פורעים שונות היו תוכניות מפורטות של הבניין.

צוותה של חברת הקונגרס הדמוקרטית איאנה פרסלי טוען שכשהתבצרו במשרדה התברר להם שכל כפתורי המצוקה נותקו. ואולי המטריד ביותר, בסרטון שבינתיים נמחק ב"פריסקופ", מדווח עלי אלכסנדר, ממארגני הפשיטה, כי הוא אירגן אותה ביחד עם חברי הקונגרס הרפובליקאים אנדי ביגס ופול גוסאר מאריזונה, ומו ברוקס מאלבמה.

חבר הקונגרס מאלבמה מו ברוקס עם כובע שעליו כתוב "לפטר את פלוסי", נואם בכנס תומכי טראמפ לפני הפריצה לבית הנבחרים ב-6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
חבר הקונגרס מאלבמה מו ברוקס עם כובע שעליו כתוב "לפטר את פלוסי", נואם בכנס תומכי טראמפ לפני הפריצה לבית הנבחרים ב-6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

בפשיטה הייתה את כל האנרגיה שאופיינית ללינץ' – ארגון מוקדם, תחושת התעלות וקהילתיות סביב האלימות, אלימות ממוקדת כנגד דמויות ספציפיות, ואפילו, ייתכן, תמיכה מצד חלק מחברי הקונגרס. בתפיסה העצמית של הטראמפיסטים, פשיטתם הייתה חיובית וגם בעצם רצויה על ידי רוב הציבור; אם רק יצליחו לנטרל את "הבוגדים" – פנס ופלוסי בפרט – כל השאר כבר יסתדר מאליו.

בפשיטה הייתה את כל האנרגיה שאופיינית ללינץ' – ארגון מוקדם, תחושת התעלות וקהילתיות סביב האלימות, אלימות ממוקדת כנגד דמויות ספציפיות, ואפילו, ייתכן, תמיכה מצד חלק מחברי הקונגרס

לכן, שלא כמו הפיכה אמיתית, לא תוכנן שום צעד מעבר לפשיטה. לכן חלק מהפושטים קראו למשטרת הקפיטול להכניס אותם כי "הוזמנו על ידי נשיא ארצות הברית". זה גם הלך הרוח העומד מאחורי הריאיון הקצר, שהפך ויראלי, עם אליזבת' מנוקסוויל, טנסי, שהייתה מזועזעת מכך שירו עליה גז מדמיע בזמן שהיא מסתערת על גבעת הקפיטול.

באופן עמוק, הלך הרוח הזה מבהיר באופן חד משמעי את התשובה לשאלה הקבועה בארבע השנים האחרונות בדבר הטראמפיזם: האם הוא נובע מחוסר בטחון כלכלי או מגזענות ומאבק על עליונות חברתית.

בין ההרוגים מקרב תומכי טראמפ היו סוכן מכירות וטייסת קרב לשעבר. בין העצורים בעל עסק למכירת בתים בנויים מראש, מנכ"ל חברת שיווק, שוטרים וכבאים, מלחים וטייסים בגמלאות. בהסתערות אף תועד חבר בית המחוקקים של וירג'יניה המערבית (שהתפטר בינתיים).

משתתפים בהפגנה התאכסנו במלונות ארבעה כוכבים כמו מלון המילטון או גראנד היאט. אחת המשתתפות, ג'נה ריאן, טסה לוושינגטון מדאלאס במטוס פרטי.

תומכי טראמפ בעת הפריצה לבית הנבחרים, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
תומכי טראמפ בעת הפריצה לבית הנבחרים, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

אלה אמנם דוגמאות ספורדיות, אבל גם הניתוחים המדעיים – למשל של נייט סילבר או של דיאנה מוץ – מוכיחים שוב ושוב, כי תומכי טראמפ לא באים מהחלקים העניים בחברה ומעמדם הכלכלי לא התדרדר בשנות נשיאותו של ברק אובמה.

כמו הלבנים בדרום שלפני 1965, הטראמפיסטים בקפיטול בשבוע שעבר חשו שיש להם זכות מוקנית למעמד בכיר בחברה מתוקף השתייכותם לקבוצת הרוב הלבנה, הנוצרית ועבור רבים מהם הגברית, והזכות הזו היא המאויימת, לא מעמדם הכלכלי. הזעם הוא על עצם המחשבה שהם צריכים לקבל מרות פוליטית של שחורים, מהגרים, נשים או יהודים.

הטראמפיסטים בקפיטול חשו שיש להם זכות מוקנית למעמד בכיר בחברה מתוקף השתייכותם לקבוצת הרוב הלבנה, הנוצרית ועבור רבים מהם הגברית, והזכות הזו היא המאויימת, לא מעמדם הכלכלי

באחד הראיונות הקצרים עם יוצאים מההפגנה קורא אחד המפגינים בייאוש: "מה אנחנו אמורים לעשות? בית המשפט העליון לא עוזר לנו, אף אחד לא עוזר לנו. רק אנחנו יכולים לעזור לעצמנו. רק אנחנו יכולים לעשות את זה". המחשבה שאולי רצונו לא יתקבל, שאולי עליו להכיר בהפסד לגיטימי בבחירות, לא עולה על דעתו.

2

מיד לאחר הפשיטה על הקפיטול ניסו הרפובליקאים לחזור לשגרה כאילו דבר לא קרה. לאחר מכן עברו לזעם קדוש על מהלכי נגד – כמו ניפוי מאסיבי של חשבונות פיקטיביים או גזעניים בטוויטר שהביא לירידה דרמטית בכמות העוקבים שלהם, או הצבת גלאי מתכות בכניסה לאולם מליאת בית הנבחרים – כדי ליצור תמונה של כביכול איזון.

גלאי מתכות בכניסה לבית הנבחרים, 12 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
גלאי מתכות בכניסה לבית הנבחרים, 12 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

אלא שהתמונה המחמירה והולכת של האירועים כפי שהתבררו לאורך השבוע לא ממש איפשרה להם לעשות זאת.

גם הדמוקרטים גילו נחישות לא אופיינית בסירוב להניח לנושא. העובדה שאכן היו בסכנת חיים יכולה להסביר את הנחישות הזו, כמו גם העובדה שבזמן היותם במקלט מפני הפורעים, חברי קונגרס רפובליקאים וצוותיהם סרבו לתחנוני הדמוקרטים ללבוש מסכות, וכתוצאה מכך לפחות שלושה חברי קונגרס דמוקרטים נדבקו בקורונה, אחת מהן שורדת סרטן בת 75.

כצפוי, מייק פנס סרב להפעיל את התיקון ה-25, ואילו בית הנבחרים העביר החלטת הדחה כנגד טראמפ – נושא המשרה הפדרלי היחידי בהיסטוריה שזכה לשתי החלטות הדחה בקונגרס. עם זאת, טעות היה להניח שלהליכי ההדחה נגד טראמפ לא תהיה משמעות. יש להם משמעות דווקא ביחס לחברי הקונגרס והסנאטורים.

הליך ההדחה שפתחו הדמוקרטים בבית הנבחרים מונע מהרפובליקאים לנסות לחמוק מהתייחסות לפשיטה בשבוע שעבר ולעבור הלאה. מבין ארבע החלטות ההדחה כנגד נשיא בהיסטוריה, זו זכתה להכי הרבה קולות ממפלגתו של הנשיא – 10 חברי קונגרס תמכו בהחלטה, בהן ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני ומס' 3 בהנהגה הרפובליקאית בבית הנבחרים.

ננסי פלוסי חותמת את הדיון בהצבעה להדיח את דונלד טראמפ, ב-13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
ננסי פלוסי חותמת את הדיון בהצבעה להדיח את דונלד טראמפ, ב-13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

אבל 197 חברי קונגרס רפובליקאים רשמו, און רקורד ולספרי ההיסטוריה, שהם תומכים בנשיא טראמפ גם לאחר ניסיון ההתקוממות נגד תוצאות הבחירות. המנהיגות הכושלת של קווין מקארתי, המנהיג הרפובליקאי בבית הנבחרים, וקיצוניות הסיעה בבית בשל שרטוט מחוזות הבחירה שמביא לבחירת מועמדים קיצוניים, הביאו לכך שתוצאה זו לא מפתיעה.

עם זאת, ובניגוד לציפיות המוקדמות, ייתכן שדווקא בסנאט הצורך לעמוד מול הכרעה יביא להפתעות. בבית הנבחרים החלטה על הדחה צריכה רק רוב רגיל, אבל בצד הסנאט, הדחה בפועל זקוקה לרוב של שני שלישים מחברי הבית. מכיוון שלדמוקרטים יש 50 סנאטורים, 17 סנטורים רפובליקאים צריכים לתמוך בהחלטה כדי שתעבור.

החשודים המיידים – הסנטורים המתונים יחסית סוזן קולינס ממיין, מיט רומני מיוטה, פאט טומי מפנסילבניה ובן סאס מנברסקה – כבר הודיעו שיתמכו בהדחה. ההפתעה הגדולה היא שכמות לא קטנה של סנאטורים נוספים מאותתים שייתכן ויתמכו בהדחה, בראש ובראשונה המנהיג הרפובליקאי מיץ' מקונל. ההערכה היא שאם מקונל יצביע בעד, יימצאו מספיק רפובליקאים שיתמכו.

החשודים המיידים כבר הודיעו שיתמכו בהדחה. ההפתעה הגדולה היא שכמות לא קטנה של סנאטורים נוספים מאותתים שייתכן ויתמכו בהדחה, בראש ובראשונה המנהיג הרפובליקאי מיץ' מקונל

מכיוון שהמשפט בסנאט יערך כבר אחרי כניסת ג'ו ביידן לתפקידו, ההשלכה העיקרית של התהליך – הדחת טראמפ מתפקידו כנשיא – תהיה חסרת משמעות.

עם זאת, ישנם לא מעט פינוקים כמו פנסיה מאסיבית, שמירה לכל החיים על ידי השירות וחשאי, ועוד – שטראמפ יאבד (או עשוי לאבד) אם אכן יורשע בסנאט. אם יורשע, הצבעה נוספת וקלה בהרבה אף יכולה לאסור עליו לרוץ בשנית לכל משרה ציבורית.

משאיות הובלה מגיעות לבית הלבן לפנות את מיטלטלי משפחת טראמפ, 14 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
משאיות הובלה מגיעות לבית הלבן לפנות את מיטלטלי משפחת טראמפ, 14 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)

אבל חשוב מכל אלה הוא שמשפט הדחה יכריח את הסנאטורים הרפובליקאים לבחור צד. מכיוון שהם זוכרים שהצבעות כמו אישור המלחמה בעיראק רדפו סנאטורים לכל חייהם, ייתכן שחלקם הפעם יבחרו נכון.

3

אם בתחום הפוליטי ההשלכות על טראמפ ותומכיו במפלגה הרפובליקאית עוד עוטות בערפל, בתחום התקשורתי והמסחרי המכות המשיכו להיערם. אחרי טוויטר ופייסבוק, טראמפ סולק מכל הרשתות החברתיות המיינסטרימיות: רדיט, אינסטגרם, סנאפצ'אט, טיקטוק, ויוטיוב.

מכה כואבת ומפתיעה בהרבה נחתה על פרלר, הרשת החברתית המכוונת לימין הקיצוני שטראמפ ותומכיו (גם בארץ) ניסו לעבור אליה: בשבוע שעבר חנויות האפליקציות של אפל וגוגל הסירו את האפליקציה של פרלר ולאחר מכן שירותי הענן של אמזון הסירו את האתר לחלוטין משרתיהם.

בצד המסחרי, המותג של טראמפ ספג לא מעט מכות: טורניר הגולף היוקרתי PGA הודיע שלא יקיים תחרויות במגרשים של טראמפ. דויטשה בנק, המממן העיקרי של המיזמים השונים (ולרוב הכושלים) של טראמפ, הודיע שיפסיק לעשות איתו עסקים. אתר הקניות שופיפיי הסיר את החנויות שמוכרות מוצרי טראמפ משירותיו. עיריית ניו יורק הודיעה שהיא מבטלת חוזים עם חברת טראמפ.

חיילי המשמר הלאומי נפרסים בגבעת הקפיטול לקראת ההשבעה של ג'ו ביידן, 14 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
חיילי המשמר הלאומי נפרסים בגבעת הקפיטול לקראת ההשבעה של ג'ו ביידן, 14 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

ואולי חשוב מכך, גם סנאטורים וחברי קונגרס שתמכו בניסוין ההתקוממות בשבוע שעבר ספגו מכות פיננסיות בתחום התרומות.

שורה ארוכה של חברות הודיעו על שנויים במדיניות התרומות שלהן. רובן מנסות רק להוריד ראש עד יעבור זעם – 3M, אמריקן איירליינס, AT&T, BP, סיטיבנק, קוקה קולה, פייסבוק, גולדמן סאקס, JP מורגן , מייקרוסופט, ויזה ודיסני מפסיקות את כל התרומות הפוליטיות לרבעון או לשנה. חברות פחדניות ממש, כמו אקסון מוביל ו-GM, הסתפקו בהודעה כי יבחנו את מדיניות התרומות שלהן.

לעומת זאת חברות כמו אמזון, אמריקן אקספרס, בלו קרוס (מבטח הבריאות הגדול בארצות הברית), קומקאסט, דויטשה בנק, אינטל, וולמרט ורשת מלונות מאריוט היו אמיצות מספיק כדי להודיע כי יפסיקו תרומות לתמיד ספציפית לסנאטורים או חברי קונגרס שהצביעו נגד אישור תוצאות הבחירות.

אבל המרשימה מכולן היא יצרנית הענק של כרטיסי הברכה הולמרק, הממוקמת בקנזס סיטי, שלא רק מפסיקה את התרומות – אלא אף דורשת מהסנטורים ג'וש האולי (ממיזורי) ורוג'ר מרשל (מקנזס) בחזרה את התרומות שתרמה להם בעבר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,616 מילים ו-1 תגובות
סגירה