האם הפלסטינים בכלל רוצים מדינה?

יאסר ערפאת ואבו ג'יהאד (מימין), 1983 (צילום: AP Photo/Jacques Langevin)
AP Photo/Jacques Langevin
יאסר ערפאת ואבו ג'יהאד (מימין), 1983

כעת, אם כניסתו הקרובה של ממשל ביידן לבית הלבן, עולה שאלת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על סדר היום. יש קדחת דיבורים על בחירות פלסטיניות כדי להכשיר את דעת הקהל העולמית למדינה פלסטינית, אבל יש לשאול שאלה מפתיעה: האם הפלסטינים בכלל רוצים מדינה? מה הם בכלל רוצים?

עטיפת הספר "מדוע שלום?" של שמעון כרמי.
עטיפת הספר "מדוע שלום?" של שמעון כרמי.

לא מזמן יצא ספרו עב הכרס, של שמעון כרמי, 560 עמודים ממוסמכים היטב על תהליך המעבר של אש"ף מארגון טרור לארגון המשתתף בתהליך שלום. הספר מנסה לענות על השאלה: "מדוע שלום?" הוא מעמיד שאלות אמפיריות, הלקוחות ממדעי המדינה ומעמת אותן עם המציאות ועם הבנת ההיסטוריה הפלסטינית. לזכותו יש לומר, שהוא קובע ביושר אינטלקטואלי רב כי אינו יכול לפסוק בוודאות מדוע זה אש"ף עבר ממצב של ארגון טרור למצב של ארגון מדיני המשתתף בתהליך שלום.

אבל השאלה המתעוררת מקריאת הספר היא: האם בכלל אש"ף, ובעקבותיו הרשות הפלסטינית, בכלל מעוניינת בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967?

הספקות בכך נובעים משתי תופעות. הראשונה: כאשר אש"ף נוסד, וביחוד אחרי שפת"ח השתלט עליו, בכלל לא הגדיר לו למטרה להקים מדינה פלסטינית. הם דיברו על שיחרור פלסטין, ולא קבעו מה יקרה אחרי שחרור פלסטין. מדינה פלסטינית לא הוזכרה כאופציה. אש"ף זיהה את עצמו כתנועה פן-ערבית, כמי שחותר להקים אימפריה ערבית, וחלקו של אש"ף הוא לטפל בחזית נגד ישראל במערכה הערבית הכוללת להקים אימפריה.

אש"ף דיבר על שיחרור פלסטין ולא קבע מה יקרה אח"כ. מדינה פלסטינית לא הוזכרה כאופציה. אש"ף זיהה עצמו כתנועה פן-ערבית, החותרת להקמת אימפריה ערבית, כשחלקו בה הוא טיפול בחזית נגד ישראל במערכה הערבית הכוללת

מתי אש"ף התחיל לדבר על מדינה פלסטינית? לא מתוך תהליך הבשלה פנימי, אלא מתוך לחצים מבחוץ. לחץ אחד בא מתוך אירופה. כאשר אש"ף זיהה את פוטנציאל התמיכה של אירופה, הוא התאים את הנרטיב שלו למה שאוזניים אירופיות אוהבות לשמוע, ומדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל היה מה שהאירופים רצו לשמוע.

לחץ שני, לא פחות חשוב, ואולי יותר, היה הלחץ מצד ההנהגה הפלסטינית בתוך השטחים. הם ניהלו את האינתיפדה הראשונה בהצלחה והיו במצב שבו יכולים היו להכתיב לאש"ף את האג'נדה של הפנים, שהיתה הקמת מדינה. לא עניין אותם החזון הפן-ערבי של אש"ף או מימוש זכות השיבה של הפליטים שמתוכם קמה הנהגת אש"ף.

כאשר אש"ף נכנס לשטחים בזכות האינתיפדה, הוא מיד סילק את הנהגת הפנים מעמדות כוח וסילק את האג'נדה של מדינה פלסטינית כיעד למימוש, מעבר לתכסיס לשמור באמצעותו על תמיכת אירופה.

לסיכום, כאשר אנו מנסים להבין את סיכויי תהליך השלום עם כניסתו של ממשל ביידן, הספר "מדוע שלום?", שהוא מפורט וממוסמך, יכול לשמש כלי ראוי להבין את מה שקרה, ומה צפוי לקרות – אם יקרה.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לא חושב שהפלסטינים רוצים מדינה. הם בעיקר רוצים "להעניש" את מדינת ישראל על שגירשה אותם במלחמת השחרור שנפתחה ביוזמת מדינות ערב. אפילו שלמה בן עמי, שאי אפשר להאשימו בימניות, התרשם כך בשיחו... המשך קריאה

לא חושב שהפלסטינים רוצים מדינה. הם בעיקר רוצים "להעניש" את מדינת ישראל על שגירשה אותם במלחמת השחרור שנפתחה ביוזמת מדינות ערב. אפילו שלמה בן עמי, שאי אפשר להאשימו בימניות, התרשם כך בשיחות קמפ דייויד בשנת 2000. הם גם רוצים שכל הפליטים ישובו לישראל ומה יהיה אחר כך אלוהים גדול. כמובן שכשאני אומר "הפלסטינים" אני מתכוון להנהגה, אין לי מושג מה חושבים רוב בני העם הפלסטיני. באותה מידה אני חושב שרוב העם בישראל לא רוצה להמשיך ולהחזיק בהתנחלויות אבל המתנחלים שיש להם כוח פוליטי חזק מונעים כל ויתור טריטוריאלי. אבל לפחות אנחנו הצענו לפלסטינים פינוי התנחלויות והם ככל הנראה לא הסתפקו בכך.

מה הפתרון? לדעתי לפני שמנסים צעד חד צדדי כלשהו, יש להתייחס לפלסטינים כאל בני אדם – אם זה אומר לאכוף את החוק באופן שוויוני עליהם ועל המתנחלים ולנהוג ביד קשה כלפי גילויי אלימות מצד מתנחלים, לאפשר להם לבנות באדמותיהם, לעבד את שדותיהם, לנוע באופן חופשי ברחבי הגדה ולא לפרוץ לבתיהם. כל אלו מתחזקים את הכיבוש וברגע שייפסקו הכיבוש יקרוס לתוך עצמו, וכך גם מפעל ההתנחלויות שלא היה שורד רגע לולא היינו גוזלים מהפלסטינים את אדמותיהם ואת חירותם. ברגע שפלסטינים יוכלו לבנות סביב להתנחלויות ולרעות את צאנם וגם לנוע באופן חופשי, המתנחלים יאבדו את זכויות היתר שלהם ואולי יחליטו שלא מתאים להם לחיות כשווים לפלסטינים ואז תוצע להם האופציה לחזור לגבולות הקו הירוק ולקבל פיצויים. האמינו לי שהם ייקחו את זה בשתי ידיים. השאלה מי הפוליטיקאי האמיץ שיעז לגרוע מהם את זכויות היתר שלהם.

עוד 392 מילים ו-3 תגובות
סגירה