אז כמה מורים התחסנו עד כה? אף אחד לא יודע

בדיקת זמן ישראל שיקול משמעותי בהחלטה האם לפתוח מחדש את מערכת החינוך הוא מספר עובדי מערכת החינוך שכבר חוסנו נגד נגיף הקורונה ● למעשה, הסתדרות המורים אף איימה בשביתה אם לא תינתן עדיפות לסגל ההוראה בחיסונים ● אלא שאף גוף בישראל לא אוסף נתונים על שיעור המתחסנים בקרב המורים - ולקופות החולים יש מידע רק על כ-25% מחוסנים מכלל אנשי החינוך

מורה מקבלת חיסון בסניף מכבי במודיעין, 12בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90
מורה מקבלת חיסון בסניף מכבי במודיעין, 12בינואר 2021

קופות החולים מחסנות מאז השבוע שעבר את כל המורים ועובדי ההוראה שרוצים בכך, ובכך מעניקות להם עדיפות שווה בחיסונים לזכאים לפי הקריטריונים של משרד הבריאות.

מבצע חיסון המורים החל אחרי מאבק ציבורי סוער, שכלל איום של הסתדרות המורים להשבית את מערכת החינוך (כולל הלמידה מרחוק), מאבקים פוליטיים עם ניחוח בחירות בתוך הממשלה ובין הממשלה לראש עיריית תל אביב, והמון רעש תקשורתי.

אלא שאחרי כל הרעש, מסתבר שאף גוף לא קיבל או לקח על עצמו את האחריות לעקוב ולבדוק כמה מהמורים התחסנו בפועל.  וזאת, למרות ששיעור ההדבקה בקרב המורים מהווה את אחד השיקולים בהחלטה על פתיחה מחדש של מערכת החינוך.

מבצע חיסון המורים משלב עבודה של משרד החינוך, משרד הבריאות וקופות החולים המבצעות אותו – והמידע על מספר המורים המתחסנים מתרוצץ בין הגופים הללו, בלא כתובת אחת שבו הוא מרוכז ומתעדכן.

מורה מתחסנת בקופת חולים מכבי במודיעין, 12 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מורה מתחסנת בקופת חולים מכבי במודיעין, 12 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

עם התחלת מבצע חיסון המורים, העביר משרד החינוך למשרד הבריאות את מספרי תעודות הזהות של כ-210 אלף מורים, גננות ועובדי צוותים חינוכיים (כולל עובדים שאינם עובדי הוראה, כמו שרתים ומזכירות). משרד הבריאות העביר אותם לקופות החולים, ואלה מאפשרות למורים להגיע ולהתחסן.

משרד החינוך ניסה להבין כמה מורים מתכוונים להתחסן בפועל וכמה התחסנו באמצעות סקרים, אך גם במשרד עצמו טוענים כעת שהסקרים הללו הניבו תוצאות לא מהימנות.

בתשובה לשאלת זמן ישראל, כמה מורים כבר חוסנו, אמר גורם בכיר במשרד החינוך: "מהסקרים שביצענו בשבוע שעבר, עולה הערכה שכ-100 אלף עובדי הוראה וצוותים חינוכיים החליטו להתחסן, אבל אלה סקרים בלבד שלא מלמדים כמה חוסנו בפועל.

"מהסקרים שביצענו בשבוע שעבר, עולה הערכה שכ-100 אלף עובדי הוראה וצוותים חינוכיים החליטו להתחסן, אבל אלה סקרים בלבד שלא מלמדים כמה חוסנו בפועל"

"אחר כך, עד סוף השבוע, קיבלנו הודעה מכ-70 אלף עובדי הוראה שהם כבר חוסנו בפועל או שכבר היו חולים מאומתים בקורונה. כך שאנחנו יודעים שמספר העובדים שהתחסנו ואלה שהיו חולים יחד הוא יותר מ-70 אלף, אבל לא יודעים כמה".

לדברי אותו גורם, "אנחנו משוכנעים שמספר העובדים שחוסנו בפועל גבוה הרבה-הרבה יותר מ-70 אלף. ברור לנו שיש הרבה מאוד כאלה שהתחסנו אבל לא דיווחו לנו על כך, כי אנחנו לא מחייבים אותם לדווח.

"מי שהיה צריך לאסוף ולרכז את המידע על מספר המתחסנים זה משרד הבריאות".  אלא שבמשרד הבריאות מסרו בתגובה כי הנושא נמצא באחריות משרד החינוך והוא זה שאמור להחזיק את המידע.

בקופות החולים מתבצע רישום של מספר עובדי החינוך שהתחסנו. לפי נתוני קופת חולים לאומית, עד שלשום (יום ראשון) כולל, חוסנו 2,137 מורים ועובדי הוראה חברי הקופה. לפי נתוני המאוחדת, עד סופ"ש שעבר, כולל, חוסנו כ-30 אלף עובדי הוראה חברי הקופה. במכבי – 13,400 עובדי הוראה חוסנו עד אתמול (שלישי). בקופת חולים כללית טרם העבירו נתונים.

מורה מתחסנת בסניף קופת חולים כללית בירושלים. 12 בינואר 20201 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מורה מתחסנת בסניף קופת חולים כללית בירושלים. 12 בינואר 20201 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לכאורה, ניתן לקבוע כמה התחסנו בפועל אם מרכזים את כל המידע מארבע קופות החולים ומחברים ביניהם. אבל גם בקופות מבהירים שהמידע הזה אינו מהווה אינדיקציה למספר העובדים שהתחסנו בפועל ולשיעור ההתחסנות שלהם.

"הרבה מאוד מורים ועובדי הוראה התחסנו לפני שהחיסונים נפתחו לכולם", מבהיר בכיר באחת מקופות החולים, "חלקם מעל גיל 60, או עם מחלות רקע קשות, שממילא קיבלו עדיפות שבועיים לפני המורים, אחרים הגיעו בסוף היום או במבצעים שעשו קופות החולים לחסל את עודפי החיסונים היומיים על צעירים. גם עכשיו, הרבה מורים מעל גיל 45 מגיעים להתחסן על בסיס גיל.

"אני גם לא בטוח שבכל הסניפים של כל הקופות רושמים ומתעדים את מספר המורים שהתחסנו על תקן מורים. הם עובדים בלחץ עצום ועושים עבודה מדהימה כשהמטרה שלהם היא לחסן כמה שיותר אנשים, אין להם זמן ואנרגיה להתעסק בבירוקרטיה הזאת.

"לא בטוח שבכל הסניפים של כל הקופות רושמים ומתעדים את מספר המורים שהתחסנו על תקן מורים. הם עובדים בלחץ עצום כשהמטרה שלהם היא לחסן כמה שיותר אנשים, אין להם זמן ואנרגיה להתעסק בבירוקרטיה הזאת"

"וגם אם היה לנו את המספר של אלה שהתחסנו, הוא לא היה נותן תמונה מלאה של שיעור ההתחסנות שלהם, כי אין שום רישום שאומר כמה מורים כבר היו מאומתים לקורונה, והמספרים הם כנראה גבוהים יחסית לכלל האוכלוסייה.

"בגדול, אני חושב שהתמונה שעולה מהפרסומים בתקשורת, שמראה על אחוזי חיסון בינוניים של המורים, היא נכונה. הייתי מהמר באופן לא מושכל מצירוף של כל הנתונים שמסתובבים ביחד על משהו כמו 110 או 120 אלף עובדי הוראה שהתחסנו, או קרוב ל-55%-60% מהם.

"זה נשמע מאכזב, אחרי כל הטררם, אבל כדאי לזכור שהרבה מהמורים והגננות הן נשים בגיל הפריון, בהריון או בדרך להריון או מניקות, שלא ברור לגמרי אם נכון להן להתחסן".

גורם במכבי מסר הערכה שונה מזו, המבוססת על מספר עובדי ההוראה המתקשרים לקבוע תורים ולבקש להתחסן, לפיה מספרם של עובדי ההוראה המתחסנים יגיע בסוף לכ-80% מכלל העובדים.

גם בהסתדרות המורים – הארגון שדחף באגרסיביות לחיסון המורים – מבהירים שאין דרך לדעת אם השיגו את מטרתם והאם המורים מחוסנים בפועל.

"אני לא חושבת שיש מישהו במדינה הזאת שיודע", אומר בכירה בהסתדרות המורים, המקורבת למזכ"לית יפה בן-דוד. "עשינו סקר בקרב עובדי הוראה בחינוך המיוחד, כ-7600 עובדי הוראה, ולפי הסקר 40% כבר התחסנו.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

"מבין אלו שהשיבו שלא התחסנו, כ 80% השיבו שירצו להתחסן. כך שהנתונים שמתפרסמים בתקשורת, שמראים על שיעור התחסנות נמוך של המורים, לדעתי לא נכונים.

"מבין אלו שהשיבו שלא התחסנו, כ 80% השיבו שירצו להתחסן. כך שהנתונים שמתפרסמים בתקשורת, שמראים על שיעור התחסנות נמוך של המורים, לדעתי לא נכונים"

"חוק הגנת הפרטיות ותקנות אבטחת מידע אוסרים על משרד החינוך להעביר נתונים למשרד הבריאות באופן גורף, אלא רק לאחר הסכמת העובד.
לכן, הנתונים שמשרד החינוך מפרסם מבוססים רק על מי שמילא את השאלון ועל דיווח בהתנדבות של מנהלים על מורים.

"נתוני משרד החינוך מתעלמים מכל מי שהגיע להתחסן בבתי חולים ובקופות חולים בסוף יום במהלך השבועות האחרונים ולא הזדהה כעובד הוראה, אלא כאזרח רגיל שפשוט עמד בתור וחיכה.

"לאור זאת, להערכתי, נגיע לחיסון של כ-80% מקרב עובדי ההוראה".

עוד 861 מילים
סגירה