נתניהו שוב מכה את בנט

נתניהו יכול היה להתרווח אמש בכיסאו ולמתוח חיוך רחב: המועמדת שלו, חגית משה, ניצחה בפריימריז לראשות הבית היהודי - האישה הראשונה לעמוד בראש המפלגה על גלגוליה השונים ● המשמעות היא ככל הנראה איחוד עם סמוטריץ' - מה שמקרב את נתניהו ל-61 מנדטים וכל הטוב שבא איתם ● המשימה הבאה על הפרק: לשכנע את סמוטריץ' להתאחד גם עם איתמר בן-גביר ● פרשנות

חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
חגית משה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול היה להתרווח אמש בכיסאו ולמתוח חיוך רחב. המועמדת שלו, חגית משה, הפתיעה את כולם וניצחה בפריימריז לראשות הבית היהודי.

נתניהו השקיע מאמץ גדול במהלך הזה, דיבר עם משה עצמה ושכנע אותה לרוץ נגד כל הסיכויים. סביר להניח שהוא שוחח גם עם ידידו הטוב, ראש עיריית ירושלים משה ליאון. חגית משה היא הסגנית של ליאון. ראש העיר טוען שלא היה דיבור כזה.

ועכשיו, לפי התוכניות, נתניהו משלים את הפאזל הציוני-דתי שתומך בו. אחרי שהצליח להפריד בין נפתלי בנט העוין (אותו) ובצלאל סמוטריץ' שתומך בו – הוא היה מחוייב לחזק את מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ'. חגית משה והבית היהודי יחברו קרוב לוודאי לסמוטריץ' ויקרבו אותו לאחוז החסימה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

המטרה הבאה של נתניהו: לצרף לשניים גם את איתמר בן-גביר ועוצמה יהודית, וכך להבטיח לצדו עוד מפלגה נאמנה מימין, נוסף על המפלגות החרדיות, בדרך ל-61 מנדטים ולפסקת ההתגברות המיוחלת.

הבית היהודי היא מפלגה מוכה שירדה מנכסיה אחרי עשרות גלגולים, פירודים ופיצולים בשנים האחרונות. בסקר חדשות 12 שפורסם אתמול מקבלת המפלגה מנדט אחד בערך (0.6 אחוזים). אבל כל קול חשוב, ולכן גם כולם בחשו במרכז הבית היהודי בימים האחרונים.

נתניהו רצה את חגית משה. נפתלי בנט ואיילת שקד רצו את ניר אורבך, מנכ"ל המפלגה. אורבך הוא יד ימינו ובן טיפוחיו של בנט, והיה ברור שאם ינצח הוא יחבור לימינה.

אפשר ללהג על העסקנות הדתית-לאומית ועל מאבקי הכוח הבלתי פוסקים, אבל בסופו של דבר גם לערכים היה מקום חשוב. בבית היהודי רצו לשמור בסך הכול על הייחוד של הציונות הדתית, ולא ללכת לאיבוד בתוך ההשקפות המתונות של בנט, להיטמע בימינה, ולחלוק את הכוח עם השולמנים וכוחות אחרים. זו הסיבה שסמוטריץ' החרד"ל ובנט הליברל נפרדו ולא ירוצו ביחד. אתמול טען סמוטריץ' כי "מי שפונה לבנט – מפנה עורף לציונות הדתית". לא פחות.

נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
נפתלי בנט (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

וזה כנראה עבד. מקורב למשה הסביר אתמול את הסיבות לניצחון. "נפתלי בנט זו לא קלאסיקה של הציונות הדתית. הוא לא למד בישיבה תיכונית. דף גמרא לא מדבר אליו. אין לו משנה מוסדרת בענייני דת ומדינה. הוא לא נלחם על רבני ערים, על בתי המדרש והאולפנות. זה לא בראש שלו, בטח שלא היום. הוא מהמר על הכול. אצלנו הבינו את זה. אפילו קצת הופתעתי שהכול הלך לנו די בקלות".

"נפתלי בנט זו לא קלאסיקה של הציונות הדתית. הוא לא למד בישיבה תיכונית. דף גמרא לא מדבר אליו. אין לו משנה מוסדרת בענייני דת ומדינה. הוא לא נלחם על רבני ערים, על בתי המדרש והאולפנות"

סמוטריץ' עצמו, יש לומר, לא משתגע על הבית היהודי. בשיחות שונות הוא דיבר עליהם די בזלזול. אפשר להבין אותו. לאורך השנתיים האחרונות הוא אכל מהם מרורים.

סמוטריץ' חבר לראשי הבית היהודי, נפרד מהם והסתכסך עימם על מקומות ברשימה ועל כל נושא אחר. המריבה שלו עם הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי שפרש לאחרונה מהפוליטיקה, סיפקו אינספור כותרות.

אגב, סמוטריץ' גם לא רוצה לראות ברשימה שלו את בן-גביר וטוען כי אנשי עוצמה יהודית יצביעו בבחירות עבורו בכל מקרה, מחוסר ברירה.

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)

חגית משה יושבת החל מהיום על הכיסא של מנהיגי המפד"ל המיתולוגיים, יוסף בורג וזבולון המר. זו הפעם הראשונה שבה אישה נבחרת לעמוד בראש המפלגה האולטרה-שמרנית הזו. זה גם לא היה דבר קל עבור רבים מהמצביעים, אבל את הגושפנקה למועמדות שלה העניק הרב חיים דרוקמן, שתמך בה ועודד אותה לרוץ.

אורבך המפסיד יעזוב כנראה את הבית היהודי, שאותו ניהל בשמונה השנים האחרונות. בשעת חצות הוא פרסם את הפוסט הבא, שרמז לנתניהו ואנשיו: "מזה תקופה ארוכה כוחות גדולים ורבים השפיעו והתערבו לנו בבית הפוליטי. עד הרגע האחרון הם הפעילו את מלוא כובד משקלם בשביל לכבוש את המפלגה.

"אני גאה בכך שלכל אורך הדרך שמרתי על קמפיין חיובי ונקי. לא הייתי מוכן ללכלך ולטנף את יריביי. אני חושב שיש ערך מוסרי ויהודי להתנהלות כזו – כך לדעתי צריכה להתנהל הפוליטיקה בישראל".

אורבך לא בירך את המנצחת. זו לא הפוליטיקה האחרת והנקייה שעליה הוא ממליץ, אבל מילא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
וואי וואי וואי היו פריימריז במפלגה של 0.8% והאכלת עם המטעמים האלה חצי עם, וסגרת את הבחירות, ואת ה 61 מי שחושב שביבי ישן בלילות, לא ראה פאניקה מימיו הסקר האמין האחרון 58 מנדטים לימין. ב... המשך קריאה

וואי וואי וואי היו פריימריז במפלגה של 0.8%
והאכלת עם המטעמים האלה חצי עם, וסגרת את הבחירות, ואת ה 61

מי שחושב שביבי ישן בלילות, לא ראה פאניקה מימיו
הסקר האמין האחרון 58 מנדטים לימין. בקלפי. לפי הסקרים מהבוקר – 74
30% מגוש המרכז–שמאל עברו לימין–חרדים. ממש
יש לי מגרש למכור לך בביצות בפלורידה

עוד 590 מילים ו-2 תגובות
סגירה