נשיא כבר יש, אבל מי יהיה שגריר ארה"ב הבא? 

על המינוי של דיוויד פרידמן, טראמפ הכריז לפני ארבע שנים עוד בימי המעבר ● כעת, יממה לאחר השבעת ביידן וסיומה הרשמי של כהונת פרידמן, עדיין לא ידוע מי יהיה השגריר הבא בישראל ● המועמד המוביל בבורסת השמות הוא דן שפירו, השגריר הקודם לפרידמן, שחי בישראל מאז שסיים את תפקידו ● מועמדים נוספים המוזכרים הם עמוס הוכשטיין ורוברט וקסלר

דן שפירו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
דן שפירו

יום למחרת השבעתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן, עדיין לא ידוע מי יהיה השגריר האמריקאי הבא בישראל, אך מספר שמות כבר מתרוצצים בקרב מכוני המחקר, ארגונים יהודים וכלי תקשורת. ומי שנראה כמועמד המוביל לתפקיד הוא השגריר לשעבר דן שפירו.

שפירו, בן 51, כיהן כשגריר ארה"ב בישראל במשך חמש שנים עד לינואר 2017 בממשלו של הנשיא ברק אובמה. עם סיום הקדנציה שלו, שפירו החליט להישאר לגור בישראל – בתחילה כדי לא להוציא את בנותיו מבית הספר באמצע שנת הלימודים, ובהמשך בהחלטת המשפחה להשתקע בישראל. הוא חי בשנים האחרונות ברעננה ועובד כחוקר במכון למחקרי בטחון לאומי.

שפירו נשאל על ידי זמן ישראל האם ימונה לשגריר הבא והשיב, "מצטער. אין תגובה".

דן שפירו (מימין) עם מחליפו דיוויד פרידמן בבית השגריר בהרצליה ב-2017 (צילום: שגרירות ארה"ב)
דן שפירו (מימין) עם מחליפו דיוויד פרידמן בבית השגריר בהרצליה ב-2017 (צילום: שגרירות ארה"ב)

אם שפירו אכן ימונה, כניסתו לתפקיד תהיה מהירה. הוא כבר עבר שימוע בסנאט ב-2012, כך שהליך המינוי יכול להיות מהיר מהרגיל. בנוסף, הוא מכיר את החברה הישראלית לפני ולפנים, מדבר עברית שוטפת וכאמור, חי בישראל כבר כמעט עשור.

מועמד נוסף הוא עמוס הוכשטיין, בן 48, דיפלומט לשעבר ששירת במחלקת המדינה בארה"ב במחלקה למשאבי אנרגיה בתור שליח מיוחד לענייני אוקראינה. עבודתו כללה טיפול בנושא משאבי גז טבעי.

ב-2014 הוכשטיין סייע לישראל וירדן להגיע להסכם אספקת הגז בין המדינות. עוד בעברו, מעורבות דיפלומטית בנושא גבול המים הכלכליים שבין ישראל ללבנון, עניין שעלה על הפרק בחצי השנה האחרונה פעם נוספת, תחת סגן שר החוץ דיוויד שנקר.

הוכשטיין נולד בישראל להורים אמריקאים ושירת בצה"ל באמצע שנות התשעים.

עמוס הוכשטיין וג'ו ביידן ב-2015 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
עמוס הוכשטיין וג'ו ביידן ב-2015 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

חבר הקונגרס לשעבר מפלורידה, רוברט וקסלר, הוא מועמד נוסף שהוזכר כאפשרות לתפקיד שגריר ארה"ב בישראל. וקסלר, בן 61, פרש מהקונגרס ב-2010 לעסקים פרטיים. הוא משמש גם כנשיא המרכז לשלום במזרח התיכון של המיליונר היהודי-אמריקאי דניאל אברהם.

במספר מאמרים בכלי התקשורת הוזכר אף שמו של דניס רוס כמועמד אפשרי, אך רוס עצמו ביטל את האפשרות ואף ציין כי אין לו מושג מדוע שמו שורבב לנושא. "זה לא על הפרק, אני לא פניתי לאף אחד לבקש ולא פנו אלי", אמר לזמן ישראל.

בממשל ביידן שומרים בינתיים על שתיקה בנושא. שלשום (שלישי) נערך השימוע בסנאט למזכיר המדינה הנכנס אנתוני בלינקן, שציין כי פתרון שתי המדינות ממשיך להיות רלוונטי לסיום לסכסוך הישראלי-פלסטיני. בלינקן הוסיף כי הוא מודע לכך שיהיה קשה מאוד לחתור לפתרון זה.

בנימין נתניהו ורוברט וקסלר (צילום: S.Daniel Abraham Center for Middle East Peace)
בנימין נתניהו ורוברט וקסלר (צילום: S.Daniel Abraham Center for Middle East Peace)

בנוסף, בלינקן ציין כי אין בכוונת ממשל ביידן להחזיר את השגרירות האמריקאית מירושלים לתל אביב או לשנות את ההחלטה בנוגע לשגרירות. באשר למו"מ מול איראן על הסכם גרעין חדש, בלינקן התחייב כי יבצע הערכה מודיענית וכי יפגש עם סנאטורים בכירים לפני שתתקבל החלטה בנוגע לצעדים הבאים.

לפני ארבע שנים, הממשל הנכנס של טראמפ בישר על זהות השגריר דיוויד פרידמן עוד בתקופת המעבר בין הממשלים. פרידמן היה עורך דין מסחרי פרטי ועבד עם טראמפ בנושא מיזוגים, רכישות ופירוקים. לא היה לו כל רקע דיפלומטי.

בהתאם, הליך השימוע של פרידמן בסנאט היה חריג. פרידמן נשאל על טורי דעה שנהג לכתוב באתר באנגלית של "ערוץ 7" הישראלי, בהם האשים את אנשי ארגון ג'יי סטריט שהם "גרועים מקאפו" ועל פעילויות שלו, כולל תרומות, ביהודה ושומרון.

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן בישיבתה של ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת, 11 בינואר 2021 (צילום: דני שם טוב, פלאש 90)
שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן בישיבתה של ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת, 11 בינואר 2021 (צילום: דני שם טוב, פלאש 90)

ביום ראשון ראש הממשלה בנימין נתניהו מפרידמן במילים חמות במיוחד. "פגשתי לאורך השנים שגרירים רבים, ממדינות רבות, כולל מארה"ב בת הברית הגדולה שלנו", אמר נתניהו, "אבל אני יכול להגיד שלא היה שגריר טוב יותר מפרידמן.

"פגשתי לאורך השנים שגרירים רבים, ממדינות רבות, כולל מארה"ב בת הברית הגדולה שלנו", אמר נתניהו, "אבל אני יכול להגיד שלא היה שגריר טוב יותר מפרידמן"

"הוא חיזק והעמיק את הקשרים בין המדינות, הביא לתיקון של אי-צדק דיפלומטי שנוצר לאורך השנים כלפי ישראל והוביל להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, כבירתה של ישראל. הוא עשה עוד דברים רבים שטרם סופר בהם".

בימים האחרונים אפשר היה לראות את פרידמן נכנס ויוצא מבניין פרטי ברחוב פינסקר בירושלים, מתארגן לחיים של אחרי השגרירות.

עוד 558 מילים
סגירה