לקחים לקראת בחירות 2021

משחק המוחות עם הגביעים המורעלים ב"נסיכה הקסומה", צילום מסך
משחק המוחות עם הגביעים המורעלים ב"נסיכה הקסומה", צילום מסך

רוגל אלפר עיתונאי "הארץ" שואל את עצמו שאלה ששואלים ישראלים רבים, איך לא נחזור על הטעויות של בחירות 2020. תשובת ההפוך-על-הפוך שלו (אלפר מזדהה עם השמאל אך מתכנן הצבעה טקטית לסער, שלדעתו יפיל את נתניהו) מזכירה את המונולוג של ויזיני בסרט הנסיכה הקסומה. ויזיני הפיקח נענה לאתגר שהציב בפניו "האיש בשחור", לבחור בגביע היין בו הוא לא שם רעל ולשתות ממנו.

ויזיני מתפלפל, מתחכם, בוחר, שותה ומת מיד. שני הגביעים היו מורעלים. ולענייננו, האם יש בכנסת מפלגה לא נגועה? האם ניתן בכלל להחלץ מאתגר הגביעים הזה?

לקח ראשון: הכל הצגה

מי שמעיד שהכל הצגה הוא לא אחר מנתניהו עצמו שנתפס אומר:

"זה הכל משחק. והפקידות והיועצים המשפטיים. מה אתם באמת לא מכירים? אני לא יכול, אני עכשיו מוקלט, אני לא יכול להגיד לכם".

בזקנתו, כשהפחד מפני המשפט המתקרב מערער אותו, הקוסם חושף את סודותיו המקצועיים.

מי שמעיד שהכל הצגה הוא לא אחר מנתניהו עצמו שנתפס אומר: "זה הכל משחק. והפקידות והיועצים המשפטיים". בזקנתו, כשהפחד מפני המשפט המתקרב מערער אותו, הקוסם חושף את סודותיו המקצועיים

לאורך שנות כהונת נתניהו, מספר פוליטיקאים "פנו לו עורף" בסכסוך מתוקשר. הנדל והאוזר, למשל, נטשו את לשכת נתניהו ואת הליכוד שם בילו מספר שנים, חברו לבוגי יעלון, דחקו את נאמניו מחוץ לכנסת, סיכלו ברגע קריטי הקמת ממשלת מיעוט בראשות מפלגתם החדשה, ובהמשך נטשו אותה עם המנדטים והתקציב לטובת תמיכה בנתניהו.

הצמד ההפכפך חבר עתה לגדעון סער שפרש מהליכוד בעודו מכריז כי "בשום תסריט לא אשב בממשלה בראשות נתניהו". העוצמה החלושה בה סער תוקף את נתניהו ("המשך כהונתו מנוגד לטובת המדינה") היא סימן בדוק לתסריט מוכר, כמו גם העובדה שסער קלט למפלגתו את הצמד. מי שיופתע אם בבחירות 2021 מפלגתו של סער תחזור בדיוק על אותו הטריק שהצמד ביצע בבחירות 2020 הוא פשוט פראייר.

צמד נוסף ש"נטש" את נתניהו בסכסוך מתוקשר הם שקד ובנט. נראה שהנטישה היתה פורמלית בלבד. כשרת משפטים, שקד תיפקדה כזרוע של נתניהו ובשירותו. שקד ביצעה חריש עמוק במערכת המשפט, לכאורה במטרה אידיאולוגית, כשמסייע בידה אפי נווה והטלפון הלוהט שלו.

רק טפח מתוכן ההקלטות והתכתבויות של נווה נחשף. כשמלוא תוכנם של הטלפונים של נווה ישוחרר למשטרה ולציבור, ייתכן שהחשיפה תתמוך בביעור מסיבי של שחיתות ממערכת המשפט בכל הדרגים, מהמחוזי ועד לעליון. מי שיצביע לשקד ובנט מפני שהוא חושב שהם מהווים אלטרנטיבה לנתניהו הוא פראייר. ריבוי המפלגות בימין הוא מצג שווא.

לקח שני: איחוד לגוש גדול לא משתלם

האם משתלם להתמסר שוב לקריאות הלוחצות לאיחוד ("בואו נתאחד כדי שנתניהו ילך", "אם לא נהיה חזקים – נתניהו יימלט ממשפטו") שיוצאות מפיהם של שקרנים עם קבלות ("אני לא אשב עם נתניהו")? בבחירות הקודמות, לאיחודי השמאל והמרכז היתה השפעה הרסנית.

המחנה הדמוקרטי (מרץ, מפלגתו של אהוד ברק וסתיו שפיר) השיגו חמישה מנדטים בבחירות לכנסת ה-22 ולא הפיקו דבר מהאיחוד עם העבודה-גשר לקראת הבחירות לכנסת ה-23. להפך, איחוד זה היה טעות קשה מבחינתם. לכנסת ה-23 נכנסו שלושה מהם בלבד, כלומר האיחוד גרם להם להפסד של שני מנדטים. וזה לא הכל: המנדטים שקיבלה מפלגת האיחוד הכניסו לכנסת את פרץ, שמולי ואורלי לוי אבקסיס. האחרונה לא עברה את אחוז החסימה באף מערכת בחירות בה רצה לכנסת, וייתכן שגם שני הראשונים היו חווים גורל דומה אלמלא היו מתאחדים עם המחנה הדמוקרטי. בדיעבד, סירוב לאיחוד הזה היה יכול להיות רווח נקי.

מפלגת האיחוד הכניסה לכנסת את פרץ, שמולי ולוי אבקסיס. האחרונה לא עברה את אחוז החסימה באף מערכת בחירות בה רצה לכנסת, וייתכן שגם שני הראשונים היו חווים גורל דומה לולא התאחדו עם המחנה הדמוקרטי

ומה הפיקו תל"ם ויש עתיד מהאיחוד עם כחול לבן? הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר בוגי יעלון ייסד לפני הבחירות לכנסת ה-21 את מפלגת תל"ם שדגלה במנהיגות ישרה ובהקמת וועדת חקירה לפרשת צוללות. הצטרפותם של הנדל והאוזר אל תל"ם הציבה את הצמד בשלישיה הראשונה שלה ודחקה את פעיליה במורד הרשימה.

בגלל שגבי אשכנזי הציב כתנאי לכניסתו לפוליטיקה את איחוד תל"ם, יש-עתיד וכחול לבן, נציגי תל"ם נדחקו הלאה ברשימה המאוחדת שנוצרה, ורק חמישה מהם הצליחו להכנס לכנסת ה-23.

לאחר סדרת פרישות, עריקות, דחיקה של נציגי תל"ם מטה ברשימה המאוחדת (יצחק אילן) ועריקות לאחר שימוש בחוק הנורווגי, מפלגת תל"ם בכנסת הצטמצמה לשלושה נציגים. גם יש עתיד סבלה מתהליך דומה, בעקבות עריקות אל כחול לבן, מהן שתיים תוך שימוש בחוק הנורווגי.

בבחירות 2020 לא ידענו בוודאות מי נוכל, רק חשדנו, אבל עתה זהות הנוכלים המאומתים ידועה. אסור לתת להם הזדמנות לעקוץ אותנו שוב.

האם גנץ תרם להעלמת פרשת הצוללות?

כחול לבן התרחבה, בעוד שהמחנה הדמוקרטי, תל"ם ויש עתיד התכווצו. מה הפלא, אם כן, שהצעות החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר פרשת הצוללות לא הצליחו לעבור? אי-הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות היא אחת מתוצאות הקואליציה ככלל, ובאופן בולט של הנהגת כחול לבן.

מה הפלא, אם כן, שהצעות החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר פרשת הצוללות לא עברו? מסתמן שאי-הקמת ועדת חקירה בפרשה היא המטרה הלא מוצהרת של הקואליציה, ובאופן בולט של הנהגת כחול לבן

למרות שלפני הבחירות גנץ הכריז שיקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות ("לא ננוח ולא נרפה עד שהאמת תצא לאור"), ברגע האמת הוא הורה לחברי סיעת כחול לבן להיעדר ממליאת הכנסת ובכך להכשיל את הצעת החוק של יש עתיד־תל"ם להקמת ועדת החקירה. למה?

הבייס של כחול לבן הפנה למפלגה עורף. אשכנזי פרש אבל גנץ, מאחורי הוילון השחור שלו, עדיין נחוש לדבוק בפוליטיקה והוא מחזר בעזות מצח אחרי קולות אלה שבגד בהם. למה? אולי התשובה טמונה במעורבותם הלא פתורה של גנץ ואשכנזי בפרשת הצוללות האפלה, פרשה בה מעורבים, לכאורה, סכומים בלתי נתפסים.

טיסנקרופ מכרה צוללות לישראל ולמצרים ב-7 מיליארד אירו (ויקיפדיה). דמי השוחד המקובלים בענף זה הם לפחות 10% מהעסקה. לאן זרמו כספים אלה ידוע רק באופן חלקי. לדוגמה, רכש הצוללת השישית והספינות בסך 900 מיליון אירו הניב באופן משוער שוחד של 90 מיליון אירו. מיקי גנור ונאשמי פרשת 3000 קיבלו על רכש זה, על פי החשד, כ-10 מיליון אירו שוחד. לאן נעלמו 80 מיליון אירו הנותרים?

שתי כתבות של גידי וייץ מהחודש האחרון קושרות את גנץ ואשכנזי לפרשה. כנגד אשכנזי נמצאו נמצאו עדויות לכך שכשהוא היה רמטכ"ל הוא קבר חשד לשחיתות בעסקת הצוללות. גנץ, שהיה רמטכ"ל בעת ההחלטה על רכש שנוי במחלוקת של צוללות וכלי שיט, העיד במשטרה באופן תמוה ומעלה חשד ("לא זוכר", "לא יודע", "נשמע לי הגיוני", "מה שאני יודע זה מה שקראתי בעיתון").

החשד גובר עם הוראתו לחברי סיעתו להיעדר מההצבעה על כינון ועדת חקירה ממלכתית בנושא, ומתחזק ביתר שאת עם החלטתו על הקמת "ועדת בדיקה" חסרת סמכויות  לפרשה.

גידי וייץ קושר את גנץ ואשכנזי לפרשה. עדויות נגד אשכנזי כי כרמטכ"ל קבר חשד לשחיתות בעסקת הצוללות, וגנץ, שהיה רמטכ"ל בעת ההחלטה על רכש הצוללות וכלי השיט, מסר עדות תמוהה

איך נגן על עצמנו?

שיטת הבחירות בישראל פרוצה להטיות וזיופים, טריקים בסיסיים בערכה של כל קוסם מתחיל. בבחירות 2019 נמצא כי הפיקוח על הקלפיות היה רופף, במיוחד בחברה הערבית והחרדית וכי 20% מהקלפיות לא היו מאוזנים פוליטית. איוש ועדות הקלפי בבחירות 2021 יהיה קריטי אף יותר משני טעמים. ראשית, על פי חלק מהקולות במערכת הפוליטית, הפעילות השוצפת של נתניהו במגזר הערבי מעלה חשש לזיופי בחירות עתידיים דווקא במגזר זה, ואיוש מאוזן של ועדות הקלפי יוכל למנוע אותם.

שנית, אם ניקח בחשבון שבתום בחירות 2020 כחול לבן והעבודה-גשר (שרצו בבחירות כאופוזיציה, לכאורה) סיכמו עם נתניהו על הקמת קואליציה, סביר שבמרבית ועדות הקלפי בבחירות האחרונות לא היו נציגים של שלושה גושים שונים, ואף לא שניים. יש לדרוש מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית בבחירות 2021 שנציגי מפלגות שלקחו חלק בקואליציה לא יוכלו להחשב כגוש נפרד מהליכוד בועדות קלפי (גנץ כבר הוכיח בשנה האחרונה שלא ניתן לסמוך על מצג "האופוזיציה" נגד נתניהו שלו). מעבר לכך, אזרחים יכולים להתנדב ולתרום לשמירת טוהר הבחירות כמשקיפים בקלפיות דרך משמר הבחירות האזרחי

על מנת להצביע נכון יש ללמוד מלקחי העבר ולסמוך על האינטואיציה. מפלגה שקלטה אפילו נוכל מאומת אחד מצביעה על הכיוון אליו תלך. תסריט האימה של נתניהו הוא כנסת ערכית, ולכך נדרש מהפך. הסיכוי המשמעותי ביותר למהפך טמון במפלגות חדשות לחלוטין. למשל "דמוקרטית", שנכנסת בימים אלה לזירה הפוליטית עם חוקה שיש בה פוטנציאל לריענון חוקי המשחק ורשימת מועמדים ערכית ומעוררת תקווה.

המוזכרים ברשימה בהקשר של שחיתות לא הועמדו לדין ולא הורשעו ושמורה להם חזקת החפות.

יפעת קידר, PhD. חוקרת ויזמית, Founder & CEO של סטארט אפ ביו-רפואי. חלק גדול מהעבודה שלי הוא לשאול שאלות, להצליב מקורות ולהעלות היפותזות. לאחרונה מצאתי את עצמי מתבוננת במצב הפוליטי דרך עיניים של חוקרת, דבר שהוביל אותי לשאול למה בעצם גנץ נאמן כל כך לנתניהו, ובהמשך לבצע אינטגרציה של הרבה פרטים לתמונה גדולה ולהעלות היפותזות לחקירה עתידית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
רק איחוד בין לפיד גדעון בנט יצור גוש אמיתי להצלחה בהפלת שלטון הליכוד. הם חיבים לשים אגו וימין ושמאל בצד להתעלות על רגשותיהם ולפעול למען מדינה סובלת משילטון רע. ותבוא ברכת רוב העם עליהם.
עוד 1,237 מילים ו-3 תגובות
סגירה