אורלי לוי אבקסיס בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)
אורן בן חקון/POOL

נתניהו משריין את מקום 26 לאורלי לוי-אבקסיס. בליכוד לא מרוצים מכך

מהנעשה בימים אלה במפלגת השלטון: לוי-אבקסיס טרם החליטה אם לפרוש מפוליטיקה או לקבל את הצעת ראש הממשלה, אך בקרב אנשי הליכוד היא מעוררת התנגדות גדולה וכבר יש קמפיין מושקע נגדה ● במקביל, נתניהו כופה על חברי המפלגה דממת קמפיין ● לסער עדיין יש השפעה אצל המתפקדים ● והאסטרטגיה החדשה של נתניהו היא להבטיח גוש של 56 מנדטים ● פרשנות

בליכוד מצליחים לשמור את המאבקים הפנימיים בתוך הבית.

המלחמות שם נמשכות כל הזמן – כולל מריבות על השריונים ברשימה, על הטקטיקה של קמפיין הבחירות, ועל ההתייחסות לגדעון סער – אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו כופה על כולם שקט תעשייתי. לפעמים הוא עצמו נופל חזק לתוך הבורות שהוא מבקש למנוע מחבריו הכועסים. הנה כמה מההתרחשויות במפלגת השלטון בימים אלה.

1

נתניהו ביטל את הפריימריז ולקח לעצמו שישה שריונים ברשימת הליכוד לכנסת. המקומות שבחר הם 5 או 10, 26, 28, 36, 37, 38. נתניהו משוכנע שכל המקומות הללו ריאליים,  בעיקר אם בליכוד ישמרו על משמעת קמפיין הדוקה וייצמדו לדף המסרים שהוא מכתיב להם, שעיקרו "חיסונים, חיסונים ורק חיסונים".

לפי מקורביו, נתניהו החליט בינתיים על שריון אחד בליכוד. אורלי לוי-אבקסיס תוצב במקום ה-26.

ההתנגדות ללוי בליכוד גדולה, בעיקר בקרב חברי כנסת שנמצאים במקומות נמוכים יותר ברשימה. בימים האחרונים מופץ בקבוצות הווטסאפ הפנימיות סרטון מושקע נגד הקופצנות של לוי-אבקסיס.

ובכל זאת, נתניהו החליט על המהלך משתי סיבות. ראשית, הוא מבקש להכיר תודה ללוי-אבקסיס על שהייתה הראשונה אחרי הבחירות במרץ 2020 לחצות את הקווים משמאל לימין, ולשדר גם לפוליטיקאים אחרים כי יתוגמלו אם יעברו למחנה הנכון.

שנית, בכל הסקרים שפורסמו וגם בסקרים של נתניהו, לוי-אבקסיס מקבלת  בסביבות 0.7% מהקולות. "זה אולי מפתיע וקצת תמוה, אבל לאורלי יש בסיס תמיכה", אומר מקורב לנתניהו. "יש לה עדיין קהל שרוצה אותה. היא מקבלת כמעט מנדט – וזה יותר מבוגי יעלון, או עופר שלח והשותפים שלו".

"זה אולי מפתיע וקצת תמוה, אבל לאורלי יש בסיס תמיכה. יש לה עדיין קהל שרוצה אותה. היא מקבלת כמעט מנדט – וזה יותר מבוגי יעלון, או עופר שלח והשותפים שלו"

אם לוי-אבקסיס אכן תרוץ ברשימת הליכוד, היא תשלים סיבוב מפואר בין מפלגות מימין לשמאל וחוזר חלילה.

היא הייתה חברת כנסת בישראל ביתנו, הקימה את גשר, רצה עם עמיר פרץ ומפלגת העבודה, רצה עם העבודה ומרצ ברשימה אחת, עברה לכהן בממשלת נתניהו ועכשיו היא תרוץ ברשימת הליכוד – אלא אם תחליט לפרוש מהחיים הפוליטיים.

בסביבה של נתניהו לוקחים בחשבון את האפשרות שלוי-אבקסיס תעזוב גם את הליכוד כשזה יתאים לה. "היא תמצא את הדרך לריב עם מישהו ולפרוש. זו מבחינתנו שאלה של זמן, אבל לפי שעה אנחנו רוצים אותה בפנים", כפי שאומר המקורב לראש הממשלה.

אש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז החיסונים של קופת חולים מכבי בתל אביב, 13 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL - Flash90Flas)
אש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז החיסונים של קופת חולים מכבי בתל אביב, 13 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL – Flash90Flas)

2

נתניהו בינתיים כופה על אנשיו דממת קמפיין. שרים וחברי כנסת, בעיקר כאלה שלא שולטים תמיד על חרצובות לשונם, נצטוו לשתוק ולא לומר מילה. השרים שנשלחים לאולפנים ולתכניות המלל ברדיו הם המנוסים בלבד, שיודעים לנתב את הראיונות עמם לכיוון הרצוי לנתניהו, דהיינו, החיסונים.

בימים אלה תשמעו באופן מדוד את יובל שטייניץ או צחי הנגבי, אבל לא את דוד אמסלם, מיקי זוהר, שלמה קרעי, או אסנת מארק. ההסבר פשוט.

"כל חצי משפט לא נכון, או שטות, או סתם מילה לא לעניין יהפכו לסדר יום שאנחנו לא רוצים בו", מסביר אחד מאנשי נתניהו. "זה יסיט את כל העניין מהקו המרכזי שלנו. אנחנו מעדיפים שיתקפו אותנו כל הזמן, ונענה בהודעה של דובר הליכוד, מאשר להסתבך היום באמירות שיהפכו את הקמפיין".

"כל חצי משפט לא נכון, או שטות, או סתם מילה לא לעניין יהפכו לסדר יום שאנחנו לא רוצים בו. אנחנו מעדיפים שיתקפו אותנו כל הזמן ונענה בהודעה של דובר הליכוד, מאשר להסתבך היום באמירות שיהפכו את הקמפיין"

לפי שעה זה עובד לא רע, והיריבים מאבדים כוח בסקרים. ובכל זאת, חברי כנסת בליכוד, שלא אוהבים את השתיקה שנגזרה עליהם, טוענים כי ההתבטאויות הבעייתיות ביותר היו של נתניהו דווקא.

השיחה עם השולמנים הייתה רצופה באמירות שראש הממשלה מתחרט עליהן, כמו למשל הרודנות שגילה כלפי השותפים הקואליציוניים שסרים למרותו, שגררה תגובות רגזניות מצד החרדים ואנשי הציונות הדתית.

"נתניהו צריך לבוא בטענות את עצמו ולא אלינו", אומר אחד מחברי הכנסת בליכוד. "איך אדם מנוסה כמוהו מנהל שעות של שיחה עם אנשים שהוא לא מכיר, מתבטא חופשי, גורם נזק ובסוף לא משיג את המטרה. הוא פישל, אבל אנחנו צריכים לסתום את הפה".

3

שאלה מעניינת במיוחד היא ההתמודדות בליכוד עם גדעון סער והמפלגה שלו. סער עזב ב-8 בדצמבר, לקח איתו כמה חברי כנסת של המפלגה וגרם לזעזוע בליכוד. סער מהלך אימים על הליכוד גם כאשר הוא עסוק בהקמת מפלגתו החדשה – אליה צירף אתמול (חמישי) את בני בגין, שר לשעבר בליכוד ובנו של מנהיג התנועה המיתולוגי, מנחם בגין.

השרים לשעבר בני בגין וגדעון סער (צילום: קמפיין תקווה חדשה)
השרים לשעבר בני בגין וגדעון סער (צילום: קמפיין תקווה חדשה)

הפרישה של סער היא אחת הסיבות לכך שאין בליכוד פריימריז. סער השאיר מאחוריו מחנה גדול במפלגה. בפריימריז שהיו על ראשות התנועה בדצמבר 2019 תמכו בסער שהתמודד מול נתניהו כ-27% מהמצביעים. נתניהו, מתברר, חשש מאד כי במקרה של פריימריז כעת, סער יבחש בליכוד, ישפיע מבחוץ על הרכב הרשימה וישתול בתוכה חברי כנסת שיפעלו לטובתו ויערקו אליו בבוא היום.

נתניהו, מתברר, חשש מאד כי במקרה של פריימריז כעת, סער יבחש בליכוד, ישפיע מבחוץ על הרכב הרשימה וישתול בתוכה חברי כנסת שיפעלו לטובתו ויערקו אליו בבוא היום

חברי כנסת בליכוד, אגב, חוששים גם היום מנחת זרועו של סער, אחרי שעזב את הליכוד, ומההשפעה שלו על המתפקדים. הם לא מוכנים לצאת נגדו בפומבי – וכמה מהם סירבו לאחרונה לשתף פעולה עם אחת מתוכניות התחקירים החשובות, שמכינה תחקיר על סער.

4

בינתיים רושמים בליכוד הישג חשוב. הניצחון של חגית משה, המועמדת של נתניהו על יריביה בבית היהודי מקרבת את ראש הממשלה ל-56 מנדטים, המספר שבקרבת ראש הממשלה מכנים "הבונקר": לפי החישובים, עם גוש של 56 מנדטים, לא יכולה לקום אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו.

ראש הממשלה מאמין כי הליכוד, המפלגות החרדיות והמפלגה המאוחדת של הבית היהודי והציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' יכולים להגיע למספר המנדטים הזה, ואז אף אחד לא יוכל להקים ממשלה.

"זה או נתניהו או בחירות", אומר מקורב לראש הממשלה. "אנשים פשוט לא מבינים עד כמה היה חשוב לנו הניצחון על בנט בתוך הבית היהודי. הקמנו מטה מיוחד רק לצורך העניין הזה. זה כמו ניצחון בבחירות עצמן".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אלוהים, תפרוש כבר ותשחרר אותנו. האיש אומר שגם אם רוב הציבור יהיה נגדו - הוא ינסה להתחפר. למה? תכבד את רצון העם . רוב העם הצביע נגדך בבחירות האחרונות, והצלחת להסתתר מהציבור בממשלת קומבינ... המשך קריאה

אלוהים, תפרוש כבר ותשחרר אותנו. האיש אומר שגם אם רוב הציבור יהיה נגדו – הוא ינסה להתחפר. למה? תכבד את רצון העם . רוב העם הצביע נגדך בבחירות האחרונות, והצלחת להסתתר מהציבור בממשלת קומבינה תמורת הבטחה שתתפטר תוך שנה וחצי. תוך עשרה חודשים הקומבינה הזאת התפוררה. עכשיו אתה קורס בסקרים, הרחובות והגשרים רועמים, ואתה שוב מתכנן איך לברוח מדין הבוחר. די. תכבד את עצמך ולך כבר. תן לנו להתחיל ללקק את הפצעים של הכהונה הארוכה מדי השאת שלך.

אורלי לוי היא בדיוק איש השעה מזגזגת אין ערכים ואין מהות רק חיפוש אחרי כסא שררה וכבוד היא תלך לכל מפלגה שיציעו לה כסא . לצערנו הפוליטיקה הפכה למקור פרנסה לחלק גדול מהאנשים ובעיקר אלה שח... המשך קריאה

אורלי לוי היא בדיוק איש השעה מזגזגת אין ערכים ואין מהות רק חיפוש אחרי כסא שררה וכבוד היא תלך לכל מפלגה שיציעו לה כסא . לצערנו הפוליטיקה הפכה למקור פרנסה לחלק גדול מהאנשים ובעיקר אלה שחסר להם מקצוע. הפוליטיקה היא בעצם שירות תעוסקה וסידור עבודה לחלק גדול מהפעילים שללא הפוליטיקה היו מובטלים.

עוד 864 מילים ו-4 תגובות
סגירה