אוחנה: "גם דרעי ואחרים גינו את ניסיון הלינץ' בשוטרים"

חולדאי: "בנט ימין קיצוני ומסוכן, גדעון ימין שמרני ובעייתי" ● הטסים לישראל יצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית ● ליברמן: "4,000 המתים מקורונה באחריות נתניהו" ● גנץ: "נתניהו מונע אכיפה שוויונית" ● המפכ"ל מגבה את השוטרים: "עוצמת האכיפה לפי עוצמת ההפרות" ● השר כ"ץ משתלח בטרנר-אייל ומרידור: "פקידות כושלת ומתלהמת"

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בביקור במחסום משטרתי בכביש 1 במהלך הסגר השלישי, ינואר 2021 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יונתן סינדל / פלאש 90
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בביקור במחסום משטרתי בכביש 1 במהלך הסגר השלישי, ינואר 2021

חלק משמעותי, אף כי לא גדול, מחולי הקורונה של "הגל השלישי" הנוכחי של המגפה בישראל נדבקו במוקדי ההתחסנות. כך עולה מחקירות אפידמיולוגיות שביצע פיקוד העורף ונחשפו הבוקר באתר ynet.

לפי החקירות, כ-2.2% מההדבקות שנחקרו לאחרונה אירעו בבתי חולים, 0.32% שהו במוקדי רפואה דחופה, 0.97% במרפאות ו-1.71% במוקדי קופות החולים. מהנתונים עולה, איפוא, כי בין 2% ל-4% מההדבקות אירעו סביב מוקדי ההתחסנות.

בכיר באחד מבתי החולים הגדולים שצוטט בכתבה על הנושא אמר: "הלחץ לחסן מהר, כמה שיותר ובכל מחיר גרם לזימונים של מתחסנים רבים והתנפלות על מתחמי החיסונים. אין ספק שהיו הדבקות רבות במתחמי החיסונים. זו התוצאה". בכיר בבי"ח אחר אמר: "מה שקרה במתחמים זו קטסטרופה. ניסינו להפריד עד כמה שניתן אבל הייתה צפיפות רצינית במתחמים".

במשרד הבריאות גלגלו את האחריות על קופות החולים. מהמשרד נמסר בתגובה: "המשרד הטיל על קופות החולים לבצע את מבצע החיסון נגד נגיף קורונה. הקופות מזמנות את המתחסנים באתרים על פי לוחות זימונים בשעות היממה. משרד הבריאות תיאם עם הקופות הקמת יותר מ-300 מתחמים ואלו הוקמו בהצלחה רבה כדי להנגיש את החיסונים ולמנוע הפרת ההנחיות. קופות החולים הן מפעילות המתחמים והאחריות על שמירת הכללים חלה עליהם".

מורה מקבלת חיסון בסניף מכבי במודיעין, 12בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מורה מקבלת חיסון בסניף מכבי במודיעין, 12בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

העימותים בין מפגינים חרדים בבני ברק לבין שוטרי משטרת ישראל שניסו לאכוף את הסגר, שהחלו אתמול בערב, נמשכו כל הלילה. מפגינים הציתו פחים וצמיגים, חסמו צמתים ויידו אבנים לעבר שוטרים. השוטרים, שהגיעו לעיר בכוחות מתוגברים, השליכו רימוני הלם, הכו באלות ועצרו שישה חשודים בהפרות הסדר. קודם לכן המשטרה פשטה על הישיבה שממנה באו חסידי ויז'ניץ-מרכז שפצעו שוטרת. מספר לא ידוע של מפגינים נעצרו.

במהלך הלילה המשיכו גם ההתקפות החריפות על המפגינים במערכת הפוליטית, בהמשך לגינויים שהשמיעו אמש שר הפנים אריה דרעי, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מגנה בכל תוקף את האלימות כלפי כוחות משטרת ישראל שפעלו בבני ברק ומחזק את ידי גורמי האכיפה שדואגים לשמור על תקנות משרד הבריאות שמצילות חיים. נפעל ביד קשה נגד מפרי החוק, בראש ובראשונה נגד מי שהרים את ידו נגד השוטרות והשוטרים שלנו".

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, מסר כי "יש לגנות אלימות מכל סוג שהוא ולהבהיר חד משמעית כי זו לא דרכנו. יחד עם זאת אין מנוס מהתחושה כי המשטרה פועלת תחת לחץ התקשורת, ובמקום להפעיל שיקול דעת נגררת לעימותי רחוב שלא משיגים את צמצום ההתקהלויות אלא את ההיפך הגמור, וחבל שכך".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס מסר "כמי שנלחם באלימות המשטרתית, חובה הערב לומר בקול ברור – אלימות היא לא דרך התורה. חובה להוקיע ולגנות את חילול שם שמיים שראינו הערב".

ח"כ משה ארבל (ש"ס) אמר "אני מביע זעזוע ושאט נפש מאספסוף מופרע הלבוש כחרדיים שפגעו פיזית בשוטרי משטרת ישראל", אמר. "אין לברבריות מהסוג הזה מקום במחנינו ובחברה חפצת חיים. אני מצפה מרשויות האכיפה למצות את הדין עם פורעים אלו. הם אינם חרדים".

מעיריית בני ברק נמסר: "אנו במצב של פיקוח נפש וחובת כולנו לפעול ולעשות הכל למנוע את המשך התחלואה והסכנה הקיומית בעקבותיה.מעשים אלו אינם דרכה של העיר, אינם משקפים את הלכי הרוח של רבני העיר ומאות אלפי תושביה".

הם הוסיפו כי "זהו מקרה חמור של קבוצת נערים החייבת לתת את הדין על כך. לא ניתן לאירוע החריג הזה להכתים יחסים של כבוד ושיתוף פעולה עם המשטרה וכוחות הביטחון בחודשים האחרונים".

ואילו במפלגת תקווה חדשה האשימו, שלא במפתיע, את ראש הממשלה נתניהו: "נתניהו משלים עם גילויי האלימות נגד שוטרים כפי שהתרחשו הערב בבני ברק, כחלק מאוזלת היד הכללית שלו נגד גילויי אלימות וכחלק מהברדק הכללי במדינה". במפלגה הוסיפו כי "ממשלת תקווה חדשה בראשות גדעון סער תאכוף את החוק בכל המדינה ובכל הנושאים ללא פשרות, ותביא ליציבות למדינת ישראל".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר: "‏זה לא חרדים. זאת חבורת אנרכיסטים שצריכה לסיים את הלילה במעצר ולהישפט בחומרה בהקדם האפשרי. מדינה שפויה לא יכולה לאפשר לדברים כאלה לקרות". הוא הוסיף כי "זה המחיר שאנחנו משלמים על הרפיסות פוליטית של הממשלה הזאת. אנחנו נשנה את זה".

ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) הוסיף: "‏רכב משטרתי עבר הערב לינץ' בבני ברק. ראש הממשלה? דממה. מה אמורים השוטרים בשטח לחשוב ולהרגיש, כשהאנשים ששולחים אותם למשימה לא מגבים אותם בגלל גחמות אישיות ושיקולי השרדות פוליטיים? כיצד השוטרים אמורים לבצע את עבודתם אם המנהיגים שלהם מפקירים אותם? בושה".

לצד הדיווחים על אלימות מצד המפגינים כלפי השוטרים בהפגנות שאירעו אמש בבני ברק, וכבר זכו לגינויים מכל המערכת הפוליטית, החלו במהלך הלילה והבוקר להצטבר גם דיווחים על אלימות משטרתית קשה.

איתמר כהן, כתב האתר החרדי-לאומי "חדשות כל העולם", סיפר הבוקר בגלי צה"ל: "השוטרים נכנסו עם רימוני הלם, הכוחות הגיעו למאות. עמדתי על המדרכה וצילמתי ואחד השוטרים התחיל לתת לי מכות. אמרתי שאני עיתונאי, הוא ענה 'לא מעניין אותי' והגיעו עוד שוטרים. נזקקתי לתפרים".

סנ"צ זיו שגיב, ראש מדור חקירות במשטרה, שהתראיין גם הוא הבוקר בגל"צ, לא הכחיש שהופעלה אלימות משטרתית, ואמר: "משתמשים במדרג של הפעלת כוח. אף אחד לא רוצה לזרוק רימון בישוב מגורים, אבל כשרואים את היקף הנזק וההפרות – אין ברירה. כנראה לא לקחו אותנו ברצינות כשאמרנו שנאכוף בכל עיר. בימים האחרונים אנחנו נכנסים לשכונות שכנראה לא מכירים במשטרה, בחוק ובסכנות הקורונה. אנחנו פועלים דווקא באזורים האדומים ונמשיך לאכוף בכל עיר, לא חשוב מה תהיה מידת ההתנגדות"

שגיב הסביר על האכיפה כלפי המגזר החרדי, וטען כי היא אינה סלקטיבית כפי שנטען: "האכיפה שונה בין המגזרים כי הם שונים בהתנהגותם. החברה החרדית יותר מתכנסת בתוך עצמה. בציבורים הכללי והערבי 71% מהדו"חות קשורים ליציאה מהמרחב המותר, במגזר החרדי מדובר בכ-50%, שם מקבלים יותר דו"חות על אי עטיית מסיכה".

הליכוד של נתניהו עדיין החזקה מכל המפלגות, עם יותר מפי שתיים ממפלגות אחרות – אבל עם סיכוי קלוש להרכיב קואליציה. יש עתיד של לפיד התחזקה והשתוותה למפלגת תקווה חדשה שנחלשת. כך עולה מסקר של חברת פאנלס פוליטיקס שנערך אתמול עבור העיתון "מעריב".

על פי הסקר, לו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד בראשות נתניהו הייתה זוכה ב־31 מנדטים, ירידה במנדט לעומת הסקר בשבוע שעבר. יש עתיד עולה מ־14 מנדטים בסקר הקודם ל־16 בסקר הנוכחי ונצמדת לתקווה חדשה – אחדות לישראל, בראשות סער, שמאבדת מנדט ביחס לסקר הנוכחי ויורדת ל־16 מנדטים.

ימינה בראשות נפתלי בנט קיבלה בסקר הקודם, שהתקיים בשבוע שעבר, 12 מנדטים, והפעם היא יורדת ל־11. הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה ממשיכה במגמת ההיחלשות ויורדת מ־11 ל־10 מנדטים. יהדות התורה וש"ס שומרות על כוח יציב של 8 מנדטים וכך גם ישראל ביתנו בראשות ליברמן עם 7 מנדטים. לעומתן, מרצ בראשות ניצן הורוביץ נחלשת במנדט ביחס לסקר הקודם ומקבלת בסקר הנוכחי 5 בלבד.

כחול לבן בראשות בני גנץ עוברת את אחוז החסימה, אבל רק עם 4 מנדטים. כך גם עם מפלגת הישראלים בראשות רון חולדאי, שמצבו השתפר ביחס לסקר של השבוע שעבר שבו לא עבר את אחוז החסימה.

מתחת לאחוז החסימה נמצאות תשע מפלגות: המפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה מובילה עם 2.1%. אחריה בסדר יורד: מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' 2%, עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר 1.4%, ומפלגת העבודה, שיוצאת ביום ראשון לפריימריז על ראשות המפלגה, זוכה בסקר ל־0.7% בלבד. מתחתיה, עם פחות מחצי אחוז, מפלגת צומת – התיישבות וחקלאות, בהנהגת משה גרין, תלם של בוגי יעלון, הבית היהודי בראשות חגית משה, תנופה של עפר שלח ומפלגת ותיקי ישראל בראשות דני יתום.

"גוש נתניהו" – הליכוד, ש"ס ויהדות התורה – 47; גוש "לא ביבי" – תקווה חדשה, יש עתיד, ישראל ביתנו, הישראלים, כחול לבן ומרצ מקבל לפי הסקר 52 מנדטים. ימינה והרשימה המשותפת, שאינן משוייכות לאחד משני הגושים, מקבלות יחד 21 מנדטים ומהוות כל אחת בדרכה את לשון המאזניים בפועל.

בסקר נשאלה השאלה "מבין שני המועמדים הבאים לראשות הממשלה, את מי תעדיפ/י"?. בהתמודדות של נתניהו מול גדעון סער, נתניהו מקבל 43% וסער 40%, כולל 60% ממצביעי המרכז-שמאל ו-28% ממצביעי הימין. נתניהו מקבל מול בנט 41%, ובנט – 33%. ואילו בהתמודדות עם לפיד נתניהו מקבל 54% ולפיד רק 32%.

 

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה הולך נגד הזרם במערכת הפוליטית ותוקף בחריפות את אלימות המשטרה נגד האוכלוסייה החרדית בהפגנות ליל אמש.

סגירה