חמש מששת האחיות מיטפורד (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה

ראיון החיים המטורללים של האחיות מיטפורד

הן היו חברות של אנשי החוג הפנימי במפלגה הנאצית, וגם כשהבינו לאן כל זה מוביל הן לא התנצלו ● עכשיו האחיות מיטפורד האריסטוקרטיות מככבות בסדרת ספרי רצח מאת ג'סיקה פלוז, מי שכתבה את ספרי "אחוזת דאונטאון" ● בראיון לזמן ישראל, פלוז מספרת מה קרה לגזעניות הבריטיות ● וגם: מהו האתגר האמיתי בלהיות חירשת בעידן הקורונה

סדרת הלהיט הבריטית "אחוזת דאונטון" לוותה בספרים מצליחים שפרסמה ג'סיקה פלוז. לאחרונה העבירה הסופרת את תחום העניין שלה ממשפחת קרולי הבדיונית למשפחת מיטפורד ההיסטורית, שדמויותיה הגדולות מהחיים היו סוג של טלנובלה משל עצמן.

משפחת מיטפורד, על שש בנותיה האקסצנטריות ובנה היחיד, ייצרה כותרות שערורייתיות בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, ומושכת עניין עד היום. הבנות הדעתניות הלכו בדרך שהתוו לעצמן, כשכל אחת מהן מייצגת תנועה חברתית או פוליטית שונה בעידן הסוער שבו התבגרו.

ננסי, דיאנה ויוניטי מיטפורד (צילום: CPA Media Pte Ltd / Alamy)
ננסי, דיאנה ויוניטי מיטפורד (צילום: CPA Media Pte Ltd / Alamy)

האחות הבכורה, ננסי, הייתה סופרת. השנייה, פמלה, עסקה בגידול עופות. ואז הגיעה דיאנה, הפשיסטית, ויוניטי, שאהבה את היטלר ופיתחה אובססיה כלפיו, וג'סיקה הקומוניסטית. אחרונה הייתה הבת הצעירה דברה, שהפכה לדוכסית וניהלה את אחת האחוזות המכובדות באנגליה.

"ננסי כתבה שאמא שלה הייתה מותשת משש הבנות והאישיויות המאוד דומיננטית שלהן. את יכולה לדמיין לעצמך לחיות ככה? שלוש פעמים ביום, בארוחת בוקר, צהריים וערב, סוג הוויכוחים וההקנטות והדקירות. זה היה משגע", אומרת פלוז בראיון לזמן ישראל מביתה באוקספורדשייר, אנגליה.

פלוז החליטה להפוך את האחיות לנושא של סדרת תעלומות רצח. הספרים הפכו להצלחה גדולה, והחדש מביניהם הוא "משפט מיטפורד". בסך הכל יתפרסמו שישה ספרים בסדרת תעלומות הרצח של מיטפורד, כשכל אחד מהם יעסוק באחות אחרת. בתעלומה האחרונה מתרכז הספר ביוניטי, ומתייחס גם לאחיה היחיד, טום, שהיה עורך דין צעיר לפני שנהרג בקרב במלחמת העולם השנייה.

דברה מיטפורד, 1940 (צילום: AP Photo)
דברה מיטפורד, 1940 (צילום: AP Photo)

למרות שהשם "מיטפורד" מופיע בכותרות הספרים, ועל אף שהאחיות מופיעות בכולם, הגיבורה האמיתית של הסדרה היא הדמות הבדיונית לואיזה קנון, המשרתת של משפחת מיטפורד. עם כישרון לפתרון תעלומות וחלום להפוך לשוטרת או לחוקרת פרטית, לואיזה (בסיוע הבלש המשטרתי ואהובה גאי סאליבן) היא זו שמפענחת את הפשעים.

"כשהעורך שלי הציג בפניי את הקונספט של הרומנים האלה, הסכמתי איתו שהאחיות מיטפורד הן דמויות מושכות להפליא, אבל לא בהכרח קל לחבב אותן. לא הרגשתי שיש קורא שירצה לקרוא את כל הסדרה אם היא הייתה עוסקת רק באחיות מיטפורד", מנמקת פלוז.

הספר השלישי בסדרה, "הסקנדל של מיטפורד", מעביר את הזרקור לאשת החברה הלונדונית, דיאנה, שכבר היתה נשואה ליורש של מבשלות גינס ואם לשני ילדים קטנים, התאהבה מעל לראש במנהיג איגוד הפשיסטים הבריטי, סר אוסוואלד מוסלי.

ליידי דיאנה מוסלי (צילום: AP Photo)
ליידי דיאנה מוסלי (צילום: AP Photo)

דיאנה עזבה את בעלה הראשון למען מוסלי, והם נישאו באוקטובר 1936 בביתו של שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס, כשאדולף היטלר הוא אחד האורחים. "היא היתה מאוד כנה באמונות הפוליטיות שלה. אני לא חושבת שהכל היה קשור לכך שהיא היתה מאוהבת במוסלי. היה שלב שבו היא היתה יותר פשיסטית ממנו", אומרת פלוז, אחייניתו של יוצר אחוזת דאונטון, ג'וליאן פלוז.

לדיאנה יש תפקיד חשוב גם בספר הבא בסדרה, מכיוון שהסופרת הרגישה שלא תצליח לרקום עלילה שלמה סביב יוניטי, שתמיד נותרה בצל אחיותיה החכמות והיפות ממנה, ופיתחה אובססיה כלפי היטלר עד לנקודה שבה עקבה אחריו.

בסופו של דבר דיאנה משכה את תשומת לבו של הפיהרר ומצאה את דרכה למעגל הפנימי שלו (ייתכן שזה נקבע בכוכבים, שכן שמה האמצעי של יוניטי היה ולקירי, וסופר שהיא נהרתה בביקור של הוריה בעיירה הקנדית סווסטיקה).

יוניטי מיטפורד עם פריץ שטדלמן, אחד מעוזריו של היטלר, בברלין 1933 (צילום: World History Archive / Alamy)
יוניטי מיטפורד עם פריץ שטדלמן, אחד מעוזריו של היטלר, בברלין 1933 (צילום: World History Archive / Alamy)

יוניטי, נסערת מהמלחמה שפרצה בין אנגליה לגרמניה, ניסתה להתאבד וירתה בראשה בפארק במינכן, ב-3 בספטמבר 1939. היא שרדה וטופלה בבית חולים במינכן, על חשבונות של היטלר. בסופו של דבר הועברה לאנגליה במצב בריאותי רעוע, ומתה שם במאי 1948 בעקבות נפיחות שנוצרה סביב הכדור שהיה עדיין תקוע בראשה.

"היא הייתה אישה כל כך איומה שלא חשבתי שיש לה מספיק משקל לשאת על כתפיה ספר שלם", אומרת פלוז. "היא גילפה צלבי קרס מגיל צעיר והייתה באמת מלאת שנאה. היא חתמה על מכתביה 'הייל היטלר'.

עטיפת ספרה של ג'סיקה פלוז (צילום: Minotaur Books)
עטיפת ספרה של ג'סיקה פלוז (צילום: Minotaur Books)

"זה לא שהיא הייתה קצת לא בסדר, היא הייתה מרושעת. אז פשוט לא רציתי לרקום עלילה גדולה סביבה. היא שם, וחשוב שהיא תהיה שם, וחשוב להבין מה היא אומרת, אבל אני לא מתכוונת לחזור אליה יותר מדי בשני הספרים האחרונים".

פלוז, 46, עובדת עכשיו על הספר החמישי בסדרה כשהיא מתחפרת בביתה בסגר בבריטניה. למרות שפלוז מעדיפה לשמור על מבט חיובי על החיים, ומחכה לחיסון, היא מודה שהחירשות שלה הציבה בפניה אתגרים רבים: בעולם שבו כולם עוטים מסכות. עזרי השמיעה שלה וכישורי קריאת השפתיים כבר לא מספיקים.

"אני מאוד מתקשה עם המסכות האלה. זה כאילו שמישהו הנמיך לגמרי את הווליום במכשירי השמיעה שלי. אני צריכה לקחת לכל מקום את הבן שלי, בן העשר, כדי שיגיד לי מה אנשים אומרים".

פלוז קראה את הביוגרפיות והאוטוביוגרפיות של האחיות מיטפורד, ואת מכתבי האחיות זו לזו, שמאוגדים בספר שערכה שרלוט מוסלי, כלתה של דיאנה. ספרי זיכרונות ועיתונים מהתקופה עזרו למחברת ליצור נקודות עלילתיות שמבוססות על אירועים היסטוריים ועל דמויות משנות ה-20 וה-30.

הסופרת ג'סיקה פלוז (צילום: Emilia Gutierrez)
הסופרת ג'סיקה פלוז (צילום: Emilia Gutierrez)

"כמעט תמיד תוכלי למצוא עובדות שיתאימו לסיפור שלך. ב'משפט מיטפורד', הרבה מהדברים המופרכים שמתרחשים בעלילה מבוססים על אירועים אמיתיים. הדברים האלה באמת קרו, זה מטורף. הדמיון שלי מחוויר בהשוואה למציאות", אומרת פלוז.

פלוז מציינת שאנטישמיות הייתה קיימת בקרב המעמד הגבוה באנגליה של התקופה, אבל שמרגע שהאג'נדה של היטלר התבהרה ויהודים סולקו מגרמניה, הרוב שינו את גישתם. דיאנה ויוניטי נשארו בשלהן.

"זה מאוד מושך להיות קרובים כל כך למקור העוצמה, אבל דיאנה מעולם לא חזרה בה משום דבר שקשור לזה. היא מעולם לא אמרה שזאת הייתה טעות איומה", מסכמת פלוז. "העובדה שמעולם לא שינתה את דעתה הופכת אותה למסתורית בעיניי".

משפחת מיטפורד (צילום: ויקיפדיה)
משפחת מיטפורד (צילום: ויקיפדיה)
עוד 772 מילים ו-1 תגובות
סגירה