הספין הכלכלי של נתניהו וכ"ץ

התוכנית הכלכלית שהציגו נתניהו וכ"ץ שלשום היא לא יותר מתעמולת בחירות ● סעיף הרפורמות להגדלת השקעות נראה כאילו נכתב על ידי יח"צן ולא על ידי כלכלנים ● דמי אבטלה לעצמאים ממחזר הצעת חוק ישנה שבו העצמאים משלמים לעצמם דמי אבטלה ● וסעיף "מענק לכל אזרח" מלמד כי לכל הפחות, ראש הממשלה ושר האוצר לא לומדים מטעויות ● זו לא כלכלת בחירות, זו הונאת בחירות

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בנימין נתניהו וישראל כ״ץ

התכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ שלשום (ראשון) נראית כאילו נכתבה יותר על ידי איש יחסי ציבור ולא על ידי אנשי מקצוע.

מדובר בנתון לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שאנשי המקצוע במשרד האוצר לא היו מודעים לתכנית ונגיד בנק ישראל, המשמש כיועץ הכלכלי לממשלה, ידע עליה רק זמן קצר לפני שפורסמה, והביע התנגדות לחלקה אחר כך.

הבאנו תוכנית כלכלית ענקית שתסייע לכל אזרחי ישראל

הבאנו תוכנית כלכלית ענקית שתסייע לכל אזרחי ישראל. כפי שדאגנו לחיסונים לכל אזרח ואזרחית, כך נדאג לסייע כלכלית לכל מי שנפגע מהקורונה!

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Sunday, January 24, 2021

די להסתכל, למשל, בסעיף "רפורמות להגדלת השקעות". במסגרת הרפורמה שהוצגה, קרנות הפנסיה והביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד שקל בהייטק ו-100 מיליארד שקל בתשתיות.

נשמע פנטסטי, רק לא ברור איך קרה הפלא הזה שיצאו בסעיף הזה מספרים כל כך עגולים ומרשימים, ועוד במיליארדים ובדיוק על השקל? מדובר במספרים שמתאימים יותר למדור פרסומי מאשר לתוכנית רצינית שהייתה אמורה לעבור דרך אקסלים משעממים ונוסחאות מתמטיות מתישות.

גם מי קבע, למשל, שאלו התחומים הנכונים שזקוקים להשקעה כעת, בהתחשב בכך שההייטק הוא מהסקטורים הבודדים שכמעט לא נפגע במהלך משבר הקורונה?

גם לא ברור האם נערכה בכלל התייעצות עם הגופים והרגולטורים שאמורים לשאת באחריות להשקעות האלה, כדי לבדוק את היתכנותן וההשלכות של השקעות בסדר גודל כזה על הפנסיות שלנו – בטח ובטח אם מדובר בפרויקטי תשתיות שכרגע לא ברורה מה מידת רווחיותם למשקיע.

הפגנת בעלי עסקים נגד מדיניות הממשלה בראשון לציון, 1 בנובמבר 2020 (צילום: פלאש 90)
הפגנת בעלי עסקים נגד מדיניות הממשלה בראשון לציון, 1 בנובמבר 2020 (צילום: פלאש 90)

אם נתבונן לרגע על סעיף דמי אבטלה לעצמאים בתכנית, אז לפי כ"ץ – מתברר שלא מדובר בכלל בדמי אבטלה.

לפי פרטי הסעיף, כפי שחשף מתן חודורב בחדשות 13 אמש, כבר השבוע יואשרו בוועדת הרווחה תקנות שיאפשרו ליישם חוק שיזמה "כולנו" עוד ב-2016. לפי החוק – העצמאים מחוייבים להפריש פנסיה לעצמם ואם העסק שלהם נסגר, הם יוכלו למשוך את "דמי האבטלה" מהפנסיה. כלומר, כ"ץ בעצם יאפשר יישום חוק שבו העצמאי ישלם לעצמו דמי אבטלה אם יהיה מובטל.

איך שלא מסתכלים על זה – זה לא דמי אבטלה. מה עוד שבמהלך הדיונים על החוק באותה שנה הובהר על ידי נציג העצמאים שלא מדובר בדמי אבטלה, וכך גם הבהיר בזמנו שר הכלכלה דאז, אלי כהן.

ויש את תוכנית ה"מענק לכל אזרח", שלפי כ"ץ אמורה להזניק את הצריכה. לא ברור על פי מה כ"ץ הגיע למסקנה הזו, בזמן שגם באוניברסיטה העברית וגם בנק ישראל מצאו שהמענקים האוניברסליים האלו לא ממריצים שום כלכלה ולא מועילים לה. למה שהפעם זה יהיה שונה? כנראה שמחקרים ותכנון אצל כ"ץ ונתניהו הם פעולות שנועדו רק לפקידים חלשים. וזה עוד לפני שדיברנו על הבעייתיות המשפטית והסרבול הטכני שבחלוקת כסף לפי עשירונים.

עוד דוגמה לעובדה שמדובר בתוכנית בחירות ולא בתכנית כלכלית היא ההחלטה לדחות את תשלומי מע"מ למשך חצי שנה לכל דורש. המשמעות היא שהמדינה, שהכנסותיה ממע"מ מתקרבות ל100 מיליארד שקל בשנה, תצטרך ללוות עוד עשרות מיליארדי שקלים בנוסף ל-160 מיליארד שכבר לוותה ב-2020, ועוד עשרות המיליארדים שתצטרך ללוות ב-2021.

התוצאה תהיה שיחס החוב-תוצר, שגם כך חזר לרמות הגבוהות שהיה בהם לפני עשור, יזנק במקרה כזה לשמיים. איזה משקיעים יסכימו להלוות למדינה במצב כזה כל כך הרבה כסף, אלא אם יתנו להם ריבית יפה בתמורה?

מחאה של העצמאים נגד מדיניות הממשלה, 23 בספטמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
מחאה של העצמאים נגד מדיניות הממשלה, 23 בספטמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

וכשזה המצב, לא נשאר אלא לחשוף את הספינים מאחורי התכנית הזו, ונתניהו סיפק לא מעט כאלה במסיבת העיתונאים שלשום. הנה כמה מהם, והפרשנות למה בעצם התכוון:

1

"אני מצפה מכולם לתמוך בתוכנית ואני מאמין שהרוב הגדול יתמוך בה ואפילו בהתלהבות, כי אני בטוח שהרוב העצום של השרים וחברי הכנסת יתייצבו לצד העסקים והעצמאים בישראל ולא ירצו לפגוע בהכנסתם ורווחתם של אזרחי ישראל".

מה שנתניהו התכוון להגיד הוא: ברור לחלוטין שלא אקבל את הסכמת הכנסת לכל סעיפי תכנית היח"צ שהגשתי היום. לכן אני כבר עכשיו מכין את דעת הקהל לכך שאפיל על המתנגדים שלי את כל האשמה לפגיעה הכלכלית שספגו אזרחים ועסקים בתקופת משבר הקורונה.

2

"אם התכנית לא תאושר עכשיו, היא תדחה בחודשים רבים עד שתוקם הממשלה הבאה – ואני יכול להגיד לכם, אנשים לא יכולים לחכות. העצמאים והעסקים לא יכולים לחכות".

הכוונה: התנאי כדי לקבל את כל הטוב הזה, כדי שלא תקרסו, זה שתצביעו לי בבחירות. אני לא יכול להגיד לכם את זה ישירות כי אז זה ייחשב לכאורה שוחד בחירות, אז מראש יצרתי תכנית לא ישימה שהכנסת והמשפטנים יתקשו מאד לאשר אותה עד אחרי הבחירות.

3

"50 אלף עסקים הולכים להתמוטט, לא נעזור להם עכשיו כי יש בחירות?! אולי גם החיסונים זה כלכלת בחירות?! אולי לא נביא חיסונים עכשיו כי יש בחירות?! אולי נחכה כמה חודשים עם החיסונים עד אחרי הבחירות כדי שלא ייטען 'כלכלת בחירות'?! זו חוצפה".

הכוונה: זה זמן מצוין לנצל את כישורי המשחק שלמדתי בארה"ב כדי לנסות לטשטש באמצעות הצגה דרמטית ועצבים מלאכותיים את העובדה ש-50 אלף עסקים הולכים להתמוטט וששמתי לב לזה רק עכשיו, רגע לפני הבחירות.

4

"איזה משטר קיבלנו, שפקידים או יועצים משפטיים יגידו לנו מה לתת וכמה לתת?"

הכוונה: אני מבין שהשידור ב"עובדה" על כך שפקידי האוצר לא ידעו ולא אישרו תוכניות כושלות שהמצאתי מהרגע להרגע, עלול לפגוע בי בקלפי. לכן כדי להראות שדווקא הייתי בסדר, אני מתכוון לקחת שוב מיליארדי שקלים מהכיס שלכם לצורך מימון שוב אותן תכניות כלכליות כושלות והפעם במופגן אני לא אתייעץ עם אף אחד – ולו רק בשביל להראות לפקידים שהם טעו ואני צדקתי. ולעזאזל המדינה.

ואולי הספין הכי גדול: כולם מדברים על התכנית הכלכלית שספק אם תצא לפועל, אבל אף אחד כבר לא מדבר על מחדל העדר התקציב.

עוד 780 מילים
סגירה