ראיון "אחמד טיבי הרבה יותר טוב מדרעי וליצמן"

דווקא הרב בועז נקי, אחד האנשים החשובים בפלג הירושלמי החרדי-ליטאי הקיצוני המכונה בדרך כלל "טרוריסטי", מגנה בחריפות את הארועים האלימים של הימים האחרונים ● "אלה פושעים, ברברים, מעשי ונדליזם. אנחנו לא שורפים אוטובוסים, לא עושים דברים כאלה", הוא מתקומם ● והוא יודע בדיוק את מי אשם במצב הנוכחי: "המשטרה שבאה לחסל חשבונות, בעזרת דרעי, ליצמן וגפני"

חרדים מהפלג הירושלמי הקיצוני מתעמתים עם המשטרה באשדוד, 24 בינואר 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90
חרדים מהפלג הירושלמי הקיצוני מתעמתים עם המשטרה באשדוד, 24 בינואר 2021

הרב בועז נקי הוא אחד האנשים החשובים בפלג הירושלמי החרדי-ליטאי הקיצוני. הוא דרשן, מוסר שיעורים, איש רהוט ומקושר גם עם הציבורים האחרים, לטוב ולרע.

בדרך כלל הוא רגיל להיות בצד המושמץ. הפלג שלו הוא סמל לאלימות, התפרעויות, חסימות כבישים ומרידה בגדולי ישראל. המהומות שמחוללים אנשי הפלג ללא הרף זוכות לביקורת קשה עד לביטויי שנאה של ממש, בעיקר מפני שהן הורסות את הדימוי הרצוי של העולם החרדי, ומקשים על מציאת פתרונות פוליטיים בנושאים חשובים, בעיקר סוגיית הגיוס לצה"ל.

הרב בועז נקי בתוכנית "פגוש את העיתונות", 23 בינואר 2021 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
הרב בועז נקי בתוכנית "פגוש את העיתונות", 23 בינואר 2021 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)

האירועים האלימים ברחוב החרדי שהחלו ביום חמישי האחרון ומתגלגלים גם בשעות אלה שינו קצת את הפוזיציה של הפלג המכונה בדרך כלל "טרוריסטי" בקרב החסידויות האחרות.

עכשיו, נוכח מה שנתפס בעיני חרדים רבים כהתנכלות המדינה לתלמודי התורה, ואחרי הפשיטות של המשטרה על בני ברק וירושלים, רבים מיישרים קו עם המסר הירושלמי המיליטנטי נגד רדיפת התורה ומצדיקים את הפגנות הנגד הסוערות של אנשי הפלג. הם כבר לא "טרוריסטים" ו"מחבלים" אלא צודקים.

עכשיו תורם של ראשי הפלג לזעוק לכל עבר. הרב נקי מנסה דווקא לבדל את עצמו מהפורעים בבני ברק שחיבלו בניידת משטרה שהסיעה בלשים סמויים, הציתו אוטובוס וזרעו חורבן בכל פינה בעיר ובמקומות אחרים. סביר להניח שצעירי הפלג לא למדו דף גמרא באותן שעות נוראות.

בכל מקרה, נקי טוען כי הסגנון שלו שונה, ודווקא הפלג הירושלמי הוא המתון והאחראי יותר יחסית לאחרים.

מכת"זית של המשטרה הועלתה באש בהתנגשויות האלימות בין החרדים לשוטרים בירושלים באזור עבודות הרכבת הקלה, 25 בינואר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מכת"זית של המשטרה הועלתה באש בהתנגשויות האלימות בין החרדים לשוטרים בירושלים באזור עבודות הרכבת הקלה, 25 בינואר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"אלה פושעים, ברברים, מעשי ונדליזם. אנחנו לא שורפים אוטובוסים, לא עושים דברים כאלה", מתקומם נקי, "אנחנו לא תוקפים שוטרים, לא מרביצים לאנשים. אנחנו לא השבאבניקים של יעקב ליצמן ומשה גפני. אנחנו עושים הפגנות פאסיביות. יושבים על הכבישים וחוסמים אותם. אנחנו הולכים להפגין באמצע הצומת בשמחה ובטוב לבב כאשר הורסים את עולם התורה".

"אנחנו לא תוקפים שוטרים, לא מרביצים לאנשים. אנחנו לא השבאבניקים של ליצמן וגפני. אנחנו עושים הפגנות פאסיביות. אנחנו הולכים להפגין באמצע הצומת בשמחה ובטוב לבב כאשר הורסים את עולם התורה"

וזו לא אלימות?
"לא. זה לא וונדליזם. זו הדרך שלי. אין לי שאלטר להוריד כמו לעובדי חברת החשמל. מה עושים השוטרים? מפנים אותנו באכזריות. אני עומד בצד, ליד המפגינים, בא שוטר. אני שואל למה אין לו תג והוא נותן לי ברכיה ושני פיצוצים בפרצוף".

איך היית רוצה שהשוטרים יפנו אתכם כשאתם חוסמים את צומת הכניסה לירושלים?
"שירימו את החבר'ה ויזיזו אותם הצידה, בלי בעיטות ובלי לדרוך להם על הראש. ובלי הבואש הזה, שמפעילים אותו רק נגדנו".

המשטרה מפעילה את המכת"זית בהפגנת חרדים בבני ברק (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
המשטרה מפעילה את המכת"זית בהפגנת חרדים בבני ברק (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

לא מספיק שהשוטרים דורשים מכם לפנות את הצומת כי ההפגנה לא חוקית?
"תקשיב, אנחנו באים להפגין נגד מעצרים של בחורי ישיבה. זה לא לעמוד דקה וחצי וללכת. אנחנו לא יוזמים. אנחנו מוכנים לחטוף מכות בשביל לומדי התורה, אבל לא הולכים לתקוף שוטרים ולהשחית רכוש. להיפך.

"ביום ראשון בערב הבן שלי הלך להתפלל. הוא ראה את השבאבניקים זורקים אבנים על הרכבת הקלה ושאל אותם למה הם עושים את זה. הם אמרו לו 'סתום את הפה, עצניק'" – רשימת עץ ייצגה את הפלג הירושלמי בבחירות לעיריית ירושלים, מה שלא מקובל בקרב אנשי חסידויות אחרות שתובעות לא להשתתף בבחירות לשום מוסד ציוני.

עוד קודם לכן, ביום ראשון בבוקר, הגיעה המשטרה לאשדוד כדי לסגור את תלמוד התורה שפועל בישיבת גרודנא ברובע ג' בעיר. במקום נוצרו עימותים קשים. רבים מבין המפגינים הם אנשי הפלג הירושלמי, תלמידי ישיבת "מאירת שמועה", שניסו לחסום את השוטרים וצעקו לעברם "נאצים".

"אני כועס על זה", אומר הרב נקי. "אבל בא אליך שוטר, מרביץ לך, מה אתה יכול לעשות מולו? אתה אומר מילה שתעצבן אותו. אתה מוכה, חבול, מושפל, אין לך איך להתגונן מול ההר הזה. נראה כל אחד אחרי מכות כאלה לא צועק נאצים".

עימותים בין שוטרים למפגינים במאה שערים בירושלים, 4 באוקטובר 2020 הפגנה מאה שערים כיכר השבת נגד מסיכות חרדים מפגינים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
עימותים בין שוטרים למפגינים במאה שערים בירושלים, 4 באוקטובר 2020 הפגנה מאה שערים כיכר השבת נגד מסיכות חרדים מפגינים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

למען האמת, קריאות הנאצים מכוונות לשוטרים כבר ברגע שהם מגיעים לשכונות החרדיות, אבל הרב נקי מטיל את האשמה דווקא על כוחות החוק. "המשטרה עשתה פשע בל יתואר בבני ברק. תקפו אנשים בלי אבחנה. באו לחסל חשבונות. ומי עזר להם? הפוליטיקאים החרדים, אריה דרעי, ליצמן, גפני, כולם".

עזרו להם?
"בוודאי. מה הם עושים? מצד אחד השבאבניקים של דרעי וגפני ו-ויז'ניץ עושים את המהומות האלה. מצד שני הם מגנים את תקיפת הניידת, ולא מגנים את השוטרים שיורים באוויר, זורקים רימוני הלם ומרביצים באלות על ימין ועל שמאל".

הם דווקא גינו בחריפות את המשטרה.
"בקושי. תקשיב. הציבור החרדי לא אידיוט. הם לא יבחרו בהם. לאן ילכו הקולות? מצדי למפלגות הערביות. אחמד טיבי מעולם לא הציק לנו. הוא יכול להיות שר בריאות מצוין. אני בעדו. הוא הרבה יותר טוב מדרעי וליצמן שרק עושים פשרות עם השלטונות נגד עולם התורה".

"לאן ילכו הקולות? מצדי למפלגות הערביות. אחמד טיבי מעולם לא הציק לנו. הוא יכול להיות שר בריאות מצוין. אני בעדו. הוא הרבה יותר טוב מדרעי וליצמן שרק עושים פשרות עם השלטונות נגד עולם התורה"

הפלג הירושלמי הוקם ב-2012 בעקבות מחלוקת בין מנהיג רוב הציבור הליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן ובין הרב שמואל אוירבך. המחלוקת הייתה בעיקר סביב נושאי הגיוס, שוק העבודה והלכות חיים שונות.

הרב אוירבך היה אידיאולוג חסר פשרות בכל מה שקשור לגיוס, והורה לחסידיו שלא יגשו אפילו ללשכת הגיוס, אלא יקרעו את הצו מיד אחרי שהוציאו אותו מתיבת הדואר. מבחינתו, מדובר בגזירת שמד שצריך למסור עליה את הנפש.

הרב שמואל אוירבך ב-2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרב שמואל אוירבך ב-2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקורונה העמידה את הפלג במבחן נוסף ביחסים בין דת ומדינה. ההחלטה של הרבנים הייתה ברורה. כל מוסדות הפלג הירושלמי, הישיבות ותלמודי התורה יפעלו כרגיל. כל אפשרות אחרת פירושה אינקוויזיציה של השלטונות.

"הילדים שלומדים תורה מגינים על העולם", אומר הרב נקי.

ואז הם מגיעים הביתה ומדביקים את כל המשפחה.
"אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון הזה. היום הרבה תלמידים אצלנו כבר נדבקו. הם מחוסנים. אני רואה שאצלכם משחקים כדורגל וכדורסל כדי שאנשים יראו את זה בטלוויזיה בבית. אז אצלנו לומדים תורה".

"היום הרבה תלמידים אצלנו כבר נדבקו. הם מחוסנים. אני רואה שאצלכם משחקים כדורגל וכדורסל כדי שאנשים יראו את זה בטלוויזיה בבית. אז אצלנו לומדים תורה"

כדורגל זה באוויר הפתוח, ובלי קהל. כדורסל משחקים באולמות ענקיים בלי קהל.
"ומה עם מאות אלפי הנוסעים שבאו לארץ דרך נתב"ג עם כל המוטציות? למה רק אלינו נטפלים?".

אריה דרעי הציע שתסגרו את תלמודי התורה וההורים ילמדו את הילדים. "ושיננתם לבניך", כמו שנאמר בספר דברים.
"אריה דרעי הוא לא מחנך הדור. אוי ואבוי אם נלמד ממנו. הוא אחראי לחילול שם גדול. הוא התפשר על כל מה שקשור ביהדות. הוא לא דוגמה. הוא בושה וחרפה. עבודה זרה".

עבור מי תצביע בבחירות?
"אנחנו לא מצביעים. אין למי להצביע. המדינה הזו לא קובעת. הכול נקבע ממילא בבג"ץ".

עוד 947 מילים
סגירה