רוברטה קפלן (צילום: AP Photo/Rogelio V. Solis)
AP Photo/Rogelio V. Solis
רוברטה קפלן

קוטלת הגזענים

ראיון רוברטה קפלן ישבה במשרדה וצפתה בדיווחים על אירועי שרלוטסוויל ● באף-בי-איי שברו שמירה, מחלקת המשפטים גמגמה, אז היא הבינה שהיא צריכה לפעול בעצמה ● בארבע השנים מאז, הפכה עורכת הדין הניו יורקית לאחד הקולות הבולטים במאבק נגד הגזענות בארה"ב, ומרסקת את הימין הקיצוני בבית המשפט, תביעה אחר תביעה ● "טרור פנימי הוא האויב הכי גדול שלנו", היא אומרת

JTAכשראיינתי את רוברטה קפלן ב-15 בדצמבר, אף אחת מאיתנו לא הייתה יכולה לנחש שהמילים שלה יתגלו כנבואיות באופן כה מפחיד.

קפלן ניהלה קריירה משפטית פורה, היא ייצגה תאגידי ענק ואייקונים תרבותיים. לאחר שהייתה שותפה בחברת עורכי הדין הגדולה "פול, וייס", היא הקימה משרד משלה ב-2017, כדי לעסוק בתיקים הקשורים בטובת הציבור ובנושאים מסחריים.

היא הגיעה לכותרות בעקבות תביעה שהגישה נגד מארגני עצרת "אחדו את הימין" בשרלוטסוויל ב-2017.  בדצמבר, המשרד של קפלן הגיש לבית המשפט העליון של ארצות הברית, כתב הגנה מטעם מדינת פנסילבניה כנגד טענות להונאת בחירות, והוא גם מייצג את מארי טראמפ, דודניתו של דונלד טראמפ, ואת א' ג'ין קרול, שהאשימה את הנשיא לשעבר באונס.

"אני לא חושבת שכשהגשנו את תיק שרלוטסוויל הערכתי עד כמה הוא מבשר כל כך הרבה מהדברים המטרידים שאנחנו רואים היום במדינה שלנו", אמרה לי קפלן שבועות ספורים לפני שהמון של תומכי טראמפ פרץ אל תוך בניין הקפיטול. "בדרכים שמעולם לא צפיתי, שרלוטסוויל הפכה למנבאת, ולמרבה הצער לסמל, של כל כך הרבה מהבעיות הרציניות מאוד שהחברה שלנו מתמודדת איתן".

רוברטה קפלן (צילום: סילבי רוסוקוף, JTA)
רוברטה קפלן (צילום: סילבי רוסוקוף, JTA)

יש לי רעיון משוגע

רבים מקווים שהנשיא החדש, ג'ו ביידן, יביא איתו רוח של שפיות. אבל קפלן מודאגת, היא מזכירה מדוע אסור לארה"ב להרגיש יותר מדי בנוח.

באוגוסט 2017, חודשים ספורים לאחר פתיחת משרד עורכי הדין שלך התקיימה העצרת בשרלוטסוויל. מה חשבת ומה הרגשת?
"החלטתי שכולנו נאכל ארוחת צהריים יחד ונזמין פיצה ונצפה בכיסוי התקשורתי של מה שקרה בשרלוטסוויל. זה זעזע את כולם, אחת העובדות יצאה מהחדר, היא הייתה מאוד נסערת מכל העניין. מיד חשבתי שצריך לעשות משהו בקשר לזה. חששתי מאוד שהתובע הכללי דאז, ג'ף סשנס, שלא היה לו בדיוק רקע של הגנה על זכויות אדם, בלשון המעטה, לא יקדיש הרבה משאבים של מחלקת המשפטים לצורך חקירת הקנוניה.

"אמרתי לעצמי, אם מחלקת המשפטים לא הולכת לעשות את זה, אז אני אעשה. נזכרתי גם בתיק שאחד המנטורים שלי ב'פול, וייס' עבד עליו בימים המוקדמים של האינטרנט. אתר בשם 'תיקי נירנברג', תאמיני או לא, הכיל את השמות, התמונות ופרטי ההתקשרות של רופאים שביצעו הפלות, בעיקר במערב ובדרום.

"אחרי שהרופאים האלה הותקפו – ואחד מהם נרצח – הם סומנו באיקס אדום. הטיעון בתיק הזה היה שהאתר היווה הפרה של חוק האלימות נגד נשים, וזו ללא ספק הייתה הסתה לאלימות נגד רופאים נוספים באתר.

ניאו-נאצים בשרלוטסוויל, וירג'יניה, 11 באוגוסט 2017 (צילום: Shay Horse/NurPhoto via Getty Images)
ניאו-נאצים בשרלוטסוויל, וירג'יניה, 11 באוגוסט 2017 (צילום: Shay Horse/NurPhoto via Getty Images)

"חשבתי, האם אנחנו יכולים להשתמש במשהו כזה גם כאן? בסופו של דבר התקבל אז פסק דין עצום, בגובה מיליוני דולרים, נגד הנאשמים. בתיק שרלוטסוויל היה לנו מזל. מישהו הצליח להיכנס לצ'ט שמארגני העצרת השתמשו בו כדי לתכנן הכל, ושהתנהל במשך שבועות לפני 11 ו-12 באוגוסט, ופרסם את ההתכתבויות האלה באתר שנקרא 'יוניקורן ריוט'.

"החומר הזה היה חשוף לעיני כול, אז למעשה היו לנו הרבה מסמכים. אחרי שחיברתי את כל הנתונים האלה, התקשרתי לדליה ליתוויק, שהיא חברה טובה שלי, שכותבת על בית המשפט העליון ונושאים נוספים עבור האתר סלייט. באותו הזמן היא התגוררה בשרלוטסוויל.

"אמרתי לה, 'יש לי את הרעיון המשוגע הזה. מה דעתך?', והיא אמרה, 'זה רעיון מעולה'. בתוך 48 או 72 שעות היינו על מטוס לשרלוטסוויל. כשהגענו, העיר עדיין הייתה בשוק. הרבה מהגברים – היו מעט מאוד נשים – שהסתערו על רחובות שרלוטסוויל באותו סוף שבוע כדי לבצע מעשים של אלימות גזענית, נסעו ברחבי העיר במכוניות המרצדס המסחריות הלבנות האלה, בעיקר בשכונות האפרו-אמריקאיות.

"נפגשנו עם כל מיני אנשים, שחלקם הפכו לשותפים בתביעה שלנו. אחד מהם הוא הכומר סת' ויספלוויי, שבמהלך השבועות שקדמו לעצרת בשרלוטסוויל ובמהלך האירועים של 11 ו-12 באוגוסט ארגן את הפגנות הענק הבין-דתיות נגד מה שהתרחש, יחד עם רבנים ואחרים.

גזענים ואנשי ימין קיצוני בהפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
גזענים ואנשי ימין קיצוני בהפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

"בדרך חזרה לשדה התעופה, אחת מעורכות הדין שהגיעו איתי בכתה. אמרתי לה, 'תתעודדי. יש לך הרבה עבודה לעשות. כולנו צריכים להיות קשוחים ולעבוד על התיק הזה'".

המשרד שלך נפתח רשמית ביולי 2017. הנשיא טראמפ נכנס לתפקיד בינואר 2017. העיתוי היה מקרי או שבחירתו לנשיא מילאה תפקיד בהחלטה שלך לפתוח משרד משלך?
"זה בהחלט לא היה מקרי. חשבתי כבר במשך זמן מה שאני רוצה להקים משרד, אבל חשבתי שלפני שאעשה דבר כזה תהיה לי הזכות לשרת במה שחשבתי שהולך להיות ממשל קלינטון.

"מאוד קיוויתי שאם הילרי קלינטון תיבחר, יהיה לי הכבוד לקבל משרה במחלקת המשפטים, ולעבוד שם עבור הנשיאה הראשונה. כשזה לא קרה, זה די דחף אותי לפעולה. התחלתי לחשוב יותר ויותר מה אני רוצה לעשות בשארית חיי. ומה שרציתי לעשות זה לעסוק בעריכת דין באופן שהמשרד שלנו עושה עכשיו".

"קיוויתי שאם קלינטון תיבחר, יהיה לי הכבוד לקבל משרה במחלקת המשפטים, ולעבוד שם עבור הנשיאה הראשונה. כשזה לא קרה, זה די דחף אותי לפעולה. התחלתי לחשוב יותר ויותר מה אני רוצה לעשות בשארית חיי"

מה המשרד שלך מנסה לעשות?
"ב'פול, וייס' האמינו, שעל כל עורך דין מוטלת החובה לשרת את טובת הציבור בצורה מסוימת. בין אם באמצעות תיקי פרו בונו, כמו תיק וינדזור שייצגתי ב'פול, וייס' (שהוביל לחקיקה על שוויון בנישואים), ובין אם בהשתתפות בוועדות לשכת עורכי הדין. חשוב שכל עורך דין יעשה משהו חיובי כדי לתמוך במינהל הצדק בחברה שלנו.

"גם אחרי שעזבתי כדי לפתוח את המשרד, לא ציפיתי שממשל טראמפ יהיה טוב, זה בטוח, אבל אני לא חושבת שיכולתי לדמיין את האיומים הרציניים שהוא הציב על החוקה שלנו ועל מערכת המשפט שלנו – בכלל זה הערעור על ההצבעה של העם האמריקאי.

רוברטה קפלן, משמאל, ואיימי ספיטלניק (צילום: AP Photo/D. Ross Cameron)
רוברטה קפלן, משמאל, ואיימי ספיטלניק (צילום: AP Photo/D. Ross Cameron)

"אני מאמינה שאותם כישורים שהשתמשתי בהם בשביל לייצג את אייר בי אנד בי, או את אובר, או את גולדמן זקס – אנחנו צריכים להקדיש את אותם משאבים לתיקים כמו של מארי טראמפ וא' ג'ין קרול ולתובעים בתיק שרלוטסוויל ולתיקים אחרים שקשורים בטובת הציבור. הייתה לי תחושה שאם אקים משרד שזה יהיה הרעיון מאחוריו, אוכל למשוך עורכי דין מוכשרים מאוד, ואני גאה לומר שזה בהחלט המקרה אצלנו".

התפתחויות שליליות מאוד

איפה עומד תיק שרלוטסוויל?
"אליוט קליין, אחד ממארגני עצרת "אחדו את הימין", נעצר לכמה ימים, ולהרבה מהנתבעים האחרים נפסקו עונשים כספיים. אבל הפסיקה האחרונה בתיק היא עניין גדול, כי השופט קבע שהעובדה שהנתבעים אינם משתפים פעולה תירשם לרעתם. מדובר בהתפתחות מאוד מאוד שלילית עבור הנתבעים בתיק.

"זה אומר שכשנגיע למשפט בפני חבר מושבעים, השופט יורה למושבעים להניח שעובדות מסוימות שאנחנו טוענים להן בתיק הן נכונות. כמה מהעובדות האלה הן למשל שקליין, אחד משני ראשי הקנוניה, הונע משנאה כלפי מיעוטים גזעיים, יהודים ותומכיהם, וזמם לבצע מעשי הפחדה ואלימות; שקליין יכול היה לחזות, ששותפיו לקנוניה יבצעו מעשי אלימות והפחדה המונעים מגזענות; שהוא יכול היה לחזות ששותפיו לקנוניה יבצעו מעשי אלימות וכו'.

"קביעה כזאת היא מאוד נדירה. קשה מאוד להשיג אותה. אבל זו ראיה לזלזול בצווי בית המשפט ובהליכים משפטיים רגילים שהנתבעים בתיק הפגינו לאורך הדרך".

בריטני קיין-קונלי מחבקת חברה אחרי הלוויית לת'ר הייר, שהפגינה נגד עצרת הימין בשרלוטסוויל, 16 באוגוסט 2017 (צילום: Salwan Georges/The Washington Post via Getty Images)
בריטני קיין-קונלי מחבקת חברה אחרי הלוויית לת'ר הייר, שהפגינה נגד עצרת הימין בשרלוטסוויל, 16 באוגוסט 2017 (צילום: Salwan Georges/The Washington Post via Getty Images)

מה הן המטרות לטווח הקצר ולטווח הארוך בהבאת התיק לבית המשפט?
"בטווח הקצר, המטרה שלנו היא להגיע למשפט בפני חבר מושבעים. זה היה אמור לקרות בסתיו, אבל זה כמובן לא קרה בגלל הקורונה. הלקוחות שלנו מחכים כבר הרבה מאוד זמן. אף תיק אזרחי לא מתקדם מהר, אבל התיק הזה מתקדם הרבה יותר לאט בגלל הסרבנות של הנתבעים.

"בטווח הארוך, אנחנו באמת מקווים שהמשפט יהווה קריאת השכמה לאמריקאים – ודאי ליהודים – שלא העריכו כמה מסוכן האיום הזה. אחת הסיבות שבניתי את התיק הזה היא כדי להרתיע חסידי עליונות לבנה, ניאו-נאצים ואחרים מלנסות לארגן שוב משהו כמו שרלוטסוויל. רציתי לגרום להם להבין שאם הם יעשו את זה, אלה יהיו ההשלכות.

"אחת הסיבות שבניתי את התיק הזה היא כדי להרתיע חסידי עליונות לבנה, ניאו-נאצים ואחרים מלנסות לארגן שוב משהו כמו שרלוטסוויל. רציתי לגרום להם להבין שאם הם יעשו את זה, אלה יהיו ההשלכות"

"חלק מהנתבעים בתיק כבר התלוננו עד כמה המשפט הזה מקשה עליהם להתארגן ולגייס כסף, אנשים כמו ריצ'רד ספנסר, מנהיג תנועת הימין האלטרנטיבי. למיטב ידיעתנו, אף אחד מהם לא השתתף באופן אישי באירועי הקפיטול ב-6 בינואר. במילים אחרות, הם לפחות הורתעו.

"די קשה להפתיע אותי. אני עוסקת בעריכת דין כבר הרבה זמן, ראיתי לא מעט דברים, אבל דבר אחד בתיק הזה שבאמת הדהים אותי היה כשנכנסנו להודעות הטקסט והמיילים של הנתבעים, לחילופי הדברים ביניהם. הדהים אותי שמשהו כמו 90 אחוז מדברי השנאה שם מכוונים כלפי יהודים.

אדי וינדזור, אלמנה לסבית בת 83, מוסרת הודעה לתקשורת כשלצדה עורכת הדין שלה, רוברטה קפלן, בבית המשפט העליון בוושינגטון, 27 במרץ 2013 (צילום: EWEL SAMAD/AFP via Getty Images)
אדי וינדזור, אלמנה לסבית בת 83, מוסרת הודעה לתקשורת כשלצדה עורכת הדין שלה, רוברטה קפלן, בבית המשפט העליון בוושינגטון, 27 במרץ 2013 (צילום: EWEL SAMAD/AFP via Getty Images)

"זה לא אומר שהם לא שונאים שחורים, שהם לא שונאים מוסלמים, שהם לא שונאים מהגרים. אבל הלהט העיקרי שלהם, שגובר על כל השאר, הוא אנטישמיות. ומה שכל כך זעזע אותי, בין השאר, היה שרובם מגיעים מקהילות כפריות מכל רחבי המדינה. אז אני מניחה שרובם לא מכירים הרבה יהודים. הרעיון שיש מין זרם תת קרקעי של אנטישמיות ארסית במדינה שלנו הוא פשוט מזעזע.

"דבר נוסף שהפתיע אותי עם הזמן היה שאני לא חושבת שכשהגשנו את התיק הזה הערכתי עד כמה הוא מבשר כל כך הרבה מהדברים המטרידים שאנחנו רואים היום במדינה שלנו. השימוש במידע כוזב הוא משמעותי. בשבועות שקדמו לשרלוטסוויל התוקפים דיברו הרבה על איך שהם יגרמו לזה להיראות כמו הגנה עצמית ועל אסטרטגיות שישמשו אותם כדי לגרום לזה להיראות כמו הגנה עצמית.

"השימוש במידע כוזב הוא משמעותי. בשבועות שקדמו לשרלוטסוויל התוקפים דיברו הרבה על איך שהם יגרמו לזה להיראות כמו הגנה עצמית ועל אסטרטגיות שישמשו אותם כדי לגרום לזה להיראות כמו הגנה עצמית"

"קבוצות כמו אוורופה, הנערים הגאים וכו' מבצעים מעשי ביזה ומנפצים חלונות של חנויות כדי שזה ייראה כמו ונדליזם של מפגיני חיי שחורים נחשבים. ומעבר לזה, הדבר המטריד ביותר הוא השימוש במכוניות כדי לבצע מעשי אלימות. בששת החודשים האחרונים היו יותר מ-60 תקריות של אנשים שנהגו כלי רכב אל תוך קהל של מפגינים".

מה השתנה מאז אסון התאומים

מאז שרלוטסוויל התרחשו שני פיגועי ירי בבתי כנסת והתקפות אנטישמיות אחרות, שקדמו להם פעילות דומה ברשת למה שאת מתארת.
"יש כל מיני סוגים של קשרים. הבחור שביצע את הירי ב'עץ החיים' ניהל תקשורת עם כמה מהנתבעים בתיק שלנו. לבחור שביצע את הירי במסגד בניו זילנד היה על הרובה סמל שנקרא 'פש טאג', שילוב של המונחים 'האשטאג' ו'פשיסט', שיצר אחד מהנתבעים בתיק שלנו, מתיו היימבך.

צלב קרס בהפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
צלב קרס בהפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

"אנחנו תובעים את המתפרעים בשרלוטסוויל על בסיס חוק הקו קלוקס קלאן מ-1871. אבל אז, ואפילו בשנות ה-20 של המאה הקודמת, כשהם התאספו כדי לתכנן מעשי אלימות, הם היו צריכים להיכנס אל תוך היער וללבוש ברדסים לבנים. היום הם רק צריכים להמציא לעצמם שם, האשטאג, באחד מהאתרים האלה. אנחנו עדיין לא מעריכים באופן מלא כמה כל זה הרה אסון".

את ממקדת את המאמצים שלך בתביעות בגין אלימות שהתרחשה ובחקירה, כדי לבדוק מאיפה היא מגיעה. יש דרכים למנוע התקפות עתידיות?
"בהחלט. בנקודה מסוימת האף-בי-איי הכירו בכך שהם סוג של נרדמו על המשמר בנוגע לאיום של אלימות הימין, האולטרה-לאומנים, חסידי העליונות הלבנה. עכשיו הם אומרים שזו הבעיה מספר אחת שניצבת בפני המדינה.

"בנקודה מסוימת האף-בי-איי הכירו בכך שהם סוג של נרדמו על המשמר בנוגע לאיום של אלימות הימין, האולטרה-לאומנים, חסידי העליונות הלבנה. עכשיו הם אומרים שזו הבעיה מספר אחת שניצבת בפני המדינה"

"רשויות האכיפה יודעות מה לעשות כדי להילחם בקבוצות כאלה. אחרי הכול, הן היו מאוד יעילות אחרי ה-11 בספטמבר. ההבדל היחיד בין הקבוצות האלה של אז לבין הקבוצות של היום הוא שהקבוצות של היום הן מקומיות, והן לא מגיעות לארצות הברית ממדינות במזרח התיכון.

"אבל זה לא צריך לשנות. אין היום בחקיקה שלנו התייחסות לטרור פנימי, אבל צריך לעשות את אותם מאמצים כדי לאתר את הקבוצות האלה – ולמען האמת, אני מאמינה שהם נעשים. אני די בטוחה שתחת ממשל ביידן – כלומר בהתחשב בעובדה שג'ו ביידן דיבר על שרלוטסוויל כל כך הרבה פעמים – ישקיעו בזה משאבים רציניים".

ההפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
ההפגנה בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות ספג הרבה ביקורת על כך שהוא הגיש תביעה נגד העיר שרלוטסוויל כדי לעזור לקיום התהלוכה הזאת. זו הייתה טעות?
"הם הכירו בכך שהם שגו. אם כל האנשים האלה היו מגיעים לשרלוטסוויל ורק מניפים דגלים וצלבי קרס, ורק אומרים, ככל שזה מחריד, 'חזרה לתנורים' – כנראה יש להם זכות לעשות את זה לפי חוק.

"אבל זה לא מה שקרה בשרלוטסוויל. הם הגיעו לשם כשהם מונעים על ידי האמונות האלה בכוונה לבצע מעשי אלימות. והאיגוד לחירויות אזרחיות הודה שאם הוא היה יודע את זה, הוא לעולם לא היה מייצג אותם בבית המשפט".

זה משהו חדש שמתרחש בחברה האמריקאית? מערכת המשפט שלנו לא התאימה את עצמה לאופן שבו החברה משתנה?
"משפטית, במונחים של תקדימים ותיקים שנדונו בבית המשפט העליון, תמיד הבנו שעל פי החוק יש גבול מאוד ברור בין הזדהות עם שנאה לבין תכנון אלימות. שנאה, ככל שזה רע, החוק מגן עליה. מצד שני, כולם תמיד הסכימו שתכנון אלימות שמונע על ידי שנאה הוא בלתי חוקי.

"אחת הבעיות שיש לנו כאן היא שהטכנולוגיה והמדיה החברתית מאפשרות להפיץ שנאה באופן מיידי ונרחב. זה לא כמו חבורה של ניאו-נאצים שעומדים בפינת רחוב. מדובר, פשוטו כמשמעו, במאות, אם לא באלפי מסרים מדי שעה ברשת.

"הטכנולוגיה והמדיה החברתית מאפשרות להפיץ שנאה באופן מיידי ונרחב. זה לא כמו חבורה של ניאו-נאצים שעומדים בפינת רחוב. מדובר, פשוטו כמשמעו, במאות, אם לא באלפי מסרים מדי שעה ברשת"

"העניין הוא שהקבוצות האלה נהיו מאוד מתוחכמות. הן יודעות מתי משהו נראה כמו איום, והן נזהרות שזה לא ייראה כמו איום, אפילו שהן מתכננות אלימות. הם מאוד זהירים אבל בכל אופן, אם מישהו מדבר על תכנון מעשי אלימות בעצרת, ושימוש בנשק וכל מיני דברים שהם אמרו לגבי שרלוטסוויל, אף פעם לא היה ספק שדברים כאלה הם לא חוקיים. מה שהממשלה צריכה לעשות זה להשתמש בעוד שיטות חקירה כדי לעקוב אחרי הקבוצות האלה ולתפוס אותן".

מפגין ניאו-נאצי בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מפגין ניאו-נאצי בשרלוטסוויל, 8 ביולי 2017 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

למדת היסטוריה וספרות רוסית ופעלת למען יהודי ברית המועצות. יש קווים מקבילים לכך בתרבות האמריקאית?
"תודה לאל, ואני באמת מתכוונת לזה, שלחברה האמריקאית יש מוסדות כמו בתי משפט וחוקים ואנשי מקצוע שעד כה היו חזקים מספיק כדי לעמוד בפני מה שהחבר'ה האלה רוצים, שבעיקרו של דבר זה מדינה פשיסטית שמשעבדת מיעוטים.

"המוסדות האלה לא היו קיימים בברית המועצות. הם לא היו קיימים ברוסיה לפני ברית המועצות. ולכן החברה הרוסית הייתה ועודנה מאוד שונה משאר העולם, לפחות בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

"אבל אני יכולה לומר שאף פעם – ואני חושבת שהרבה מאיתנו מרגישים כך – לא חשבתי שאחיה בזמנים כאלה, שבאמת נראים היסטוריים. המדינה הזאת קיבלה יהודים בצורה ששום מדינה אחרת לא עשתה מעולם, ויהודים הגיעו לרמת הצלחה חסרת תקדים בארצות הברית. אם היית מספרת לי כשהייתי סטודנטית על סוג האיומים שאנחנו מתמודדים איתם היום, הייתי אומרת שאת משוגעת.

"המדינה הזאת קיבלה יהודים בצורה ששום מדינה אחרת לא עשתה מעולם. אם היית מספרת לי כשהייתי סטודנטית על סוג האיומים שאנחנו מתמודדים איתם היום, הייתי אומרת שאת משוגעת"

"ביליתי ברוסיה סמסטר ב-1987, מעולם לא חשבתי שאנחנו נחיה בזמנים שנראים חשובים ובעלי משמעות לעתיד כפי שהם נראו הרבה פעמים ברוסיה.  כשהייתי שם, הייתי חסרת פחד בצורה מטופשת. הייתי ילדה באוניברסיטה. ואחד הדברים שעשיתי היה ללכת למסיבה לרגל שחרורו מהגולאג של יולי אדלשטיין, שנכלא מפני שלימד עברית.

"אני לא רומזת שמשהו אצלנו מתקרב לרמה הזאת – אנחנו לא שולחים אנשים לגולאגים – אבל אז חשבתי שהחברה שלנו מוגנת מפני כל זה, והאמת היא שאנחנו ממש לא".

מפגינים בוושינגטון, 6 בינואר 2021 (צילום: לויד וולף, JTA)
מפגינים בוושינגטון, 6 בינואר 2021 (צילום: לויד וולף, JTA)
עוד 2,224 מילים
סגירה