יאיר לפיד, מרב מיכאלי, רון חולדאי (צילום: פלאש90)
פלאש90

שבוע לסגירת הרשימות, במרכז-שמאל מתקשים להתאחד למרות הלחץ הגובר

מעט מדי ומאוחר מדי, יאיר לפיד החל לפעול למען איחודים במחנה המרכז-שמאל ● במפלגתו שלו לא מעוניינים לקלוט את אלה שכבר היו שם, כולל יעלון ושלח, והלחץ העיקרי הוא כרגע על מיכאלי חולדאי ● אבל גם שם האיחוד בין העבודה לישראלים מסתמן כבעייתי ● ועם הרבה יותר מועמדים ממה שרשימה אחת תוכל להכיל, החל גם מסע השכנוע על המפלגות הקטנות להודיע על פרישה ● פרשנות

שבוע לסגירות הרשימות, והלחץ ניכר במחנה המרכז-שמאל. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שב לישראל ביום שני בערב והפשיל שרוולים, כשהוא מנסה להשפיע על האיחודים בקרב המפלגות שמשמאלו.

לפיד עומד בקשר עם השחקנים המובילים וגם עם ראשי מפלגות קטנות, אם כי הוא עושה זאת מעט מדי ומאוחר מדי – בוודאי בהשוואה לבנימין נתניהו, שהספיק בחודש האחרון להוביל לפרישת בצלאל סמוטריץ' מימינה, להביא לבחירת מקורבתו חגית משה ליו"ר הבית היהודי – וכעת עמל על איחוד השניים עם איתמר בן-גביר מעוצמה יהודית לרשימה אחת. וזה בלי להזכיר את המהלכים שהוביל בהצלחה בחודשים האחרונים לפיצול והחלשת הרשימה המשותפת.

המשימה של לפיד, לעומת זאת, מורכבת יותר. לתפיסתו, במרכז-שמאל יש מקום לארבע מפלגות בלבד: יש עתיד במרכז, מפלגת העבודה עם כל מי שיצורף אליה בשמאל המתון, מרצ בשמאל עם רשימה יהודית-ערבית, והרשימה המשותפת כנציגי החברה הערבית.

יאיר לפיד, מליאת הכנסת, 27 במאי 2020 (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)
יאיר לפיד, מליאת הכנסת, 27 במאי 2020 (צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן)

כל שאר המתמודדים, לשיטתו של לפיד, צריכים לחבור למפלגות הללו – או להודיע כי לא יתמודדו. אם זה לא יקרה, מעריכים ביש עתיד, מנדטים רבים יישארו מתחת לאחוז החסימה – ועל רצפת ועדת הבחירות לכנסת.

המועמדים לאיחוד עם מפלגת "העבודה" הם בראש ובראשונה "הישראלים", מפלגתו של רון חולדאי שמאבדת גובה בסקרים, מפלגת ותיקי ישראל בראשות דני יתום, ירון זליכה, עפר שלח ואפילו משה יעלון.

כחול-לבן של בני גנץ לא נראית כמועמדת לאיחוד עם אף גוף מהמרכז-שמאל, ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי עשוי להגיע לקו הגמר מתחת לאחוז החסימה, תוך שהוא מבזבז למחנה קולות יקרים.

כחול-לבן של בני גנץ לא נראית כמועמדת לאיחוד עם אף גוף מהמרכז-שמאל, ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי עשוי להגיע לקו הגמר מתחת לאחוז החסימה, תוך שהוא מבזבז למחנה קולות יקרים

לאף אחת מהמפלגות הללו אין באמת אופציה אחרת: ביש עתיד לא מעוניינים בחיבורים ממילא, אך בוודאי לא יסכימו להתאחד שוב עם כחול-לבן או עם מפלגתו של שלח, שפרש מיש עתיד רק לפני חודשיים. במפלגתו של לפיד גם לא מוכנים יותר לשקול את האפשרות לקלוט פנימה את תל"ם של יעלון – לא כתת-סיעה ואף לא כיחידים. ההזדמנות של יעלון הייתה לפני כחודש, והיא חלפה ולא תשוב.

השאלה היא האם יו"ר העבודה החדשה מרב מיכאלי תוכל להתמזג עם כל כך הרבה מועמדים, והאם יש בכלל אפשרות ריאלית לחיבור עם הישראלים של חולדאי.

עינב קאבלה, קארן טל, קרין נהון, רון חולדאי ועדי צברי, 5 בינואר 2021 (צילום: לנס הפקות)
עינב קאבלה, קארן טל, קרין נהון, רון חולדאי ועדי צברי, 5 בינואר 2021 (צילום: לנס הפקות)

מבחינת מיכאלי, כל מי שרוצה להגיע לקו הגמר במפלגת העבודה צריך להתמודד בפריימריז – כולל המועמדים שחולדאי קיבץ סביבו כמו אבי ניסנקורן פרופ' קרין נהון, דן הראל ועוד.

עבור אנשי מפלגת העבודה, המפלגה הוותיקה והחבוטה היא עדיין מותג יציב, עם הפתק "אמת" בקלפי, ועל כך לא מוותרים. הסקרים האחרונים מראים שלמפלגה הזו עדיין יש מעט דם בעורקים – וההנשמה של מיכאלי החזירה לה טיפה אויר לריאות.

מיכאלי נמצאת בפוליטיקה כעשור, עם עקרונות מגדריים נחרצים. אחרי שקראה לשרים עמיר פרץ ואיציק שמולי להתפטר, המהלך השני עליו הכריזה הוא כי רשימת המפלגה לכנסת ה 24 תהיה מורכבת ממספר שווה של נשים וגברים, בריץ' רץ' מלא.

מרב מיכאלי בפריימריז לראשות מפלגת העבודה, 24 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרב מיכאלי בפריימריז לראשות מפלגת העבודה, 24 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מי שנאבקה כל הקריירה שלה על המעמד הפוליטי של נשים, והצליחה להגיע לראשות המפלגה כנגד כל הסיכויים, לא תסכים בעת הזו להתייצב מאחורי ראש עירית תל-אביב רק מפני שהוא החליט באופן חד-צדדי שהוא מנהיג הגוש. הסקרים משחקים לידיה, כמובן.

אולם התמודדות מפלגת העבודה באופן עצמאי, ללא חיבור עם חולדאי למשל, עשוי להציב את מיכאלי עם רשימה של מועמדים אלמונים יחסית – לעומת חולדאי וניסקורן ודמויות פוליטיות אחרות מוכרות יותר. גם זה עשוי להיות שיקול עבור מיכאלי בהחלטתה האם להתאחד עם מפלגות אחרות.

בינתיים, גם ביש עתיד משחק השיבוצים לא הסתיים. במפלגה תרים אחר מועמדת רביעית לעשירייה הפותחת של המפלגה – לצדן של קארין אלהרר, אורנה ברביבאי ומירב כהן. בנוסף, עד לפני מספר ימים שקלו בכובד ראש לשבץ מועמד נציג לחברה הערבית.

ביש עתיד תרים אחר מועמדת רביעית לעשירייה הפותחת של המפלגה – לצד קארין אלהרר, אורנה ברביבאי ומירב כהן. בנוסף, עד לפני מספר ימים שקלו בכובד ראש לשבץ מועמד נציג לחברה הערבית

לפיד חיזר באינטנסיביות אחרי ראש עיריית טייבה שועאע מסארווה מנצור, אך לא הצליח לשכנע אותו לעזוב את העירייה ולעבור לפוליטיקה הארצית. שיבוץ מועמד ערבי ברשימת יש עתיד לא אמור, ככל הנראה, לשנע בוחרים מן החברה הערבית לכיוונו של לפיד, אך עשוי להעביר מסר משמעותי בתוך השמאל-מרכז ולהוריד כמה מתלבטים במחנה מהגדר ולצרף אותם אליו.

בין לפיד למיכאלי מתנהל שיח שוטף והם ללא ספק ישתפו פעולה במסגרת גוש המרכז-שמאל. שניהם פחות או יותר בני אותו גיל, שניהם עשו מסלול דומה מהתקשורת לפוליטיקה – לשניהם היסטוריה משפחתית משותפת.

יאיר לפיד ומרב מיכאלי בכנסת בפברואר 2013 (צילום: פלאש90)
יאיר לפיד ומרב מיכאלי בכנסת בפברואר 2013 (צילום: פלאש90)

גם לפיד וגם מיכאלי דור שני לניצולי שואה מהונגריה שחוו על בשרם את קשיי הקליטה בישראל של ימי קום המדינה.

יוסף (טומי) לפיד, התחיל את הקריירה העיתונאית שלו בעיתון הישראלי בשפה ההונגרית אוּי קֶלֶט, אשר יוצא במהדורה מצומצמת עד היום. מי שקלט את לפיד האב לעבוד בעיתון היה עורך הלילה, ישראל קסטנר, סבה של מיכאלי.

אחרי משפט הדיבה המפורסם של קסטנר, הוא נורה למוות ב-1957כשיצא ממערכת העיתון. במשך עשרות שנים, מי שהגן בפומבי על קסטנר ודרש את צדקתו היה לפיד האב – גם בימים בהם היה כמעט היחיד שתמך בקסטנר ז"ל.

על הרקע הזה נוצר בין משפחת לפיד ומשפחתה של סוזי מיכאלי, אמה של מרב, קשר עבותות והיכרות ההולכת אחורה כ-50 שנה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
די כבר עם ההערצה המטומטת לביבי על זה שיום–חמישי–היום, או כל דבר טרוויאלי אחר. . היו פריימריז בעבודה, בגלל זה נידחו משא–ומתן. הניתוק בין בנט לסמוטריץ׳ זה החלום של השמאל, שעכשיו שם את בנט... המשך קריאה

די כבר עם ההערצה המטומטת לביבי על זה שיום–חמישי–היום, או כל דבר טרוויאלי אחר. . היו פריימריז בעבודה, בגלל זה נידחו משא–ומתן. הניתוק בין בנט לסמוטריץ' זה החלום של השמאל, שעכשיו שם את בנט בצד שנוטה לקואליציה בלי ביבי. צעד מטומטם בעליל מצידו, היפר–אקטיביות של מגלומן. אם ביבי היה כזה גאון, אז לא היו לו 3 כיתבי אישום, ועוד עשרות (אם היה מי שיחקור את ערימות הפשעים שלו). בנאדם שיש לו הכל, וגומר בבית סוהר הוא פסיכופת. המאדירים את שמו הם עדר של עיוורים. ביבי היים מתחלף עם כל אחד מאיתנו כאן, הכל כלול (האשה והילדז), ואין כאן אחד שיקח דיל כזה. אז מי גאון–של–אמא? ביבי'לה?

עוד 774 מילים ו-1 תגובות
סגירה