בנימין נתניהו וח"כים מיהדות התורה וש"ס במשכן הכנסת ב-2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

מערכת בחירות על יחסי חילונים-חרדים היא הסיוט של נתניהו

אירועי הימים האחרונים במגזר החרדי מאיימים להפוך לנושא המרכזי של הבחירות, והלחץ ניכר בליכוד ובקרב המפלגות החרדיות ● אחרי לחץ מאסיבי מצד נתניהו, החרדים התקפלו בנושא הקנסות - אבל המשבר רחוק מלהסתיים ● במקביל, הלחץ הפנימי האדיר ואירועי הקורונה עומדים לפלג את רשימת יהדות התורה ● ובינתיים בליכוד משתיקים ח"כים ושוקלים לשריין את אבישי בן-חיים ● פרשנות

1

ביום רביעי, במהלך המאבק העיקש של המפלגות החרדיות נגד חוק הקנסות, ניגש אחד מחברי הכנסת של הליכוד ליו"ר ועדת החוקה יעקב אשר, איש יהדות התורה. "אתה עושה קמפיין חינם ללפיד וליברמן", נזף בו איש הליכוד. "אתה חוסך להם מיליונים. שני היריבים הכי גדולים שלך מקבלים ממך מנדטים במתנה".

ביום רביעי בערב חזר ראש הממשלה בנימין נתניהו על הדברים, הפעם בשיחה קשה שניהל בביתו ברחוב בלפור עם אריה דרעי מש"ס ומשה גפני מיהדות התורה. בשלב מסוים צרח עליהם נתניהו בדציבלים שאיימו להעיר את המפגינים שעדיין נמצאים במאהל המחאה ליד הטרה-סנטה. "למה אתם נגד החוק הזה?", צעק נתניהו. "אתם לא רואים למי זה עוזר? אתם לא מבינים לאן זה מוביל?".

לאן זה מוביל? הסיוט של נתניהו הוא מערכת בחירות שתתנהל אך ורק על יחסי חרדים-חילוניים. המצב שבו החרדים בני בריתו יהיו במרכז הקמפיין יגרום לו נזק. אחרי האירועים האחרונים השתנה הסנטימנט כלפי החרדים בציבור הכללי ובפרט בקרב רבים ממצביעי הימין, שלא יכולים להצדיק את הפרת הנחיות הקורונה וההתנהגות האלימה ברחובות בני ברק וירושלים כלפי המשטרה.

משה גפני ואריה דרעי (צילום: Flash90)
משה גפני ואריה דרעי (צילום: Flash90)

נתניהו מסתכל על הקורונה ורואה קלפיות. קמפיין החיסונים שלו לא ממריא כי קצב התחלואה מדביק את קצב המתחסנים בקופות החולים. הוא חייב להאריך את הסגר הנוכחי כדי לשנות את היחס ולהראות הצלחה, ובעיקר, נתניהו לא רוצה להיכנס לעוד סגר בתקופת הבחירות, שהוא מבחינתו הרה אסון.

לפי מקורביו, בסקרים הפנימיים שלו נתניהו עומד על 34 מנדטים ואם המוטציה הבריטית לא הייתה משתוללת הוא היה מגיע כבר ל-38 מנדטים.

"רוב החרדים בסדר. חמישה אחוזים לא בסדר. את זה אתם אומרים. אם אלה שוליים קיצוניים אז בואו ניכנס בהם ביחד", אמר נתניהו לאנשי שיחו. "אתם לא יכולים להתנגד לקנסות האלה".

"רוב החרדים בסדר. חמישה אחוזים לא בסדר. את זה אתם אומרים. אם אלה שוליים קיצוניים אז בואו ניכנס בהם ביחד", אמר נתניהו לאנשי שיחו. "אתם לא יכולים להתנגד לקנסות האלה"

מקורב לנתניהו אומר לזמן ישראל: "החרדים ואנחנו הולכים ביחד שנים ארוכות. הם טוענים שמחפשים אותם. הכול בסדר. אולי זה גם נכון, אבל בציבור שלנו הסיפור החרדי נראה רע מאד".

בסוף החרדים התקפלו. אנשי כחול-לבן איימו שלא להצביע בעד הסגר בממשלה אם חוק הקנסות המוגברים לא יעבור, ויעקב אשר ויתר על מקומו בוועדת החוקה כדי לאפשר את קידום החוק.

בינתיים העניינים הסתבכו עם העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בגלל ההתנגדות של הרשימה המשותפת לכינוס המליאה אתמול. המשבר עוד לא הסתיים.

חרדי מתעמת עם שוטר במאה שערים בירושלים, 26 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חרדי מתעמת עם שוטר במאה שערים בירושלים, 26 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

2

כך או כך, הקורונה קורעת גם את הציבור החרדי עצמו, בעיקר בימים שלפני הבחירות. דרעי וגפני הסבירו לראש הממשלה כי גם עליהם יש לחץ עצום מהרחוב. האנשים חשים שהפוליטיקאים לא מגנים עליהם מספיק ולכן הם צריכים להילחם נגד הקנסות המוגברים.

העיתונות החרדית, בעיקר האתרים הלא-מפלגתיים, לא נותנים להם מנוח. החשש הגדול הוא שהחרדים לא יגיעו להצביע, או שיתנו את קולם למפלגות אחרות, אולי לציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'.

הלחץ הפנימי האדיר הזה ואירועי הקורונה עומדים לפלג את רשימת יהדות התורה, שמורכבת מדגל התורה ואגודת ישראל. הפעם זה נראה רציני יותר. הליטאים של דגל התורה מתקשים לראות את ההפרות בעולם החסידי, שנעשות בלי שום חשבון. הסכסוך בין הפלגים רק הולך ומחמיר על הרקע הזה, והוא מצטרף לשורה של מריבות עסקניות ואחרות על תפקידים ומוקדי כוח.

הליטאים של דגל התורה מתקשים לראות את ההפרות בעולם החסידי. הסכסוך בין הפלגים רק הולך ומחמיר על הרקע הזה, והוא מצטרף לשורה של מריבות עסקניות ואחרות על תפקידים ומוקדי כוח

אף אחד בציבור החרדי לא צדיק גדול, אבל החסידים הגזימו. חבר כנסת ליטאי ביהדות התורה אמר אתמול לזמן ישראל: "אנחנו רואים את מה שקורה אצל החסידים בצאנז, בעלז או בויז'ניץ ומתפלצים. אצלנו יש הפרות, זה נכון, אבל לא בצורה המונית ומתריסה כזו.

"הלחץ על מועצת גדולי התורה שלנו הוא עצום. אנחנו נרוץ לבד ודגל התורה תקבל חמישה מנדטים, אתה תראה. בבחירות בירושלים הוכחנו שאנחנו יותר חזקים מאגודת ישראל. קיבלנו שישה ממנדטים במועצת העיר ואגודת ישראל שלושה, חצי מאיתנו".

3

ביום שישי שעבר פרסמנו כאן לראשונה על השתיקה שגוזר נתניהו על חברי הליכוד שלא תמיד שולטים על חרצובות לשונם. נתניהו סותם את פיהם של דוד אמסלם, מירי רגב, שלמה קרעי, מיקי זוהר ואחרים, ומעניק זכות דיבור רק למי שנראה לו אחראי וזהיר יותר, למשל השרים צחי הנגבי, יובל שטייניץ ואלי כהן, או חבר הכנסת אבי דיכטר.

הסיבה ברורה. נתניהו רוצה לשדר רק את ענייני החיסונים והכלכלה, וכל נפילה של מרואיין בעייתי תסיט את סדר היום ותחבל במסר המרכזי. חברי כנסת שהעלו בימים האחרונים פוסטים בנושאים שונים, גם נגד היריבים של הליכוד, נדרשו להסיר אותם. עד כדי כך העסק רגיש וגם מתוכנן.

"אתם תשתקו כאילו אין בחירות", הפציר אחד מאנשי נתניהו בחברי הכנסת. "אנחנו נתקוף מתי שצריך. היום לא מבזבזים אנרגיה. שומרים את הכול לשבועיים האחרונים".

ומה שהכי מסקרן בינתיים את אנשי הליכוד הם האנשים שראש הממשלה מתכוון לשריין ברשימת המפלגה לכנסת. הרשימות נסגרות בעוד חמישה ימים ואיש לא יודע מי הם השישה שנתניהו בחר לשלב.

המקורבים לנתניהו חוזרים ואומרים כי אורלי לוי-אבקסיס תשוריין במקום ה-26 ברשימה, וכי נתניהו עדיין מנסה לשלב במקום ריאלי את העיתונאי אבישי בן-חיים מערוץ 13. בן-חיים לא הגיב על הידיעה.

אבישי בן-חיים (צילום: פלאש90)
אבישי בן-חיים (צילום: פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הכתבה מוכיחה כאלף עדים במה מתעסק ראש ממשלתנו בימים של מגפה איומה ושיתוק כלכלי. צאו וחישבו במה עוד יעסוק מר נתניהו כשיפתח משפטו בקרוב, ויאלץ להגיע לבית המשפט שלוש פעמים בשבוע. מה קורה לא... המשך קריאה

הכתבה מוכיחה כאלף עדים במה מתעסק ראש ממשלתנו בימים של מגפה איומה ושיתוק כלכלי. צאו וחישבו במה עוד יעסוק מר נתניהו כשיפתח משפטו בקרוב, ויאלץ להגיע לבית המשפט שלוש פעמים בשבוע. מה קורה לאומת החדשנות? האם אין דרך להראות למר נתניהו את הדרך החוצה ? תודה על מה שעשית עבור עם ישראל ועכשיו הרפה מאחיזתך בעם הזה, בבקשה, ובריאות לך ולבני משפחתך.

עוד 766 מילים ו-1 תגובות
סגירה