אריה דרעי (צילום: (דיוויד כהן/פלאש 90))
(דיוויד כהן/פלאש 90)

אריה דרעי בונה מחדש את ש"ס כהכנה לאפשרות שיצטרך לשלוט בה מחוץ לכנסת

יצחק כהן, אחד הח"כים האהובים בכנסת, נאלץ לפרוש מהחיים הפוליטיים אחרי 25 שנים במגוון תפקידים ● מודח נוסף הוא משולם נהרי, מספר 3 בש"ס ● גם הוא היה שמח להישאר בתמונה עוד כמה שנים ● השניים בחוץ בעקבות המהפכה השקטה שדרעי עושה עכשיו כדי להבטיח לעצמו שליטה על ש"ס בשנים הבאות, גם אם יוגש נגדו כתב אישום והוא ימצא את עצמו מחוץ לכנסת ולממשלה ● פרשנות

יצחק כהן הוא אחד האנשים החביבים בש"ס ובכלל. בכנסת הדביקו לו את התואר "מאיר פנים".

כהן מכהן כחבר כנסת מאז 1996, שימש כשר הדתות, שר במשרד האוצר והיום הוא סגן שר האוצר. הוא בשיא כוחו. בשנים האחרונות הוא מספר שתיים ברשימת ש"ס. רק לפני שלושה חודשים החליט יו"ר ש"ס אריה דרעי למנות אותו גם כשר הבינוי והשיכון במקומו של יעקב ליצמן, שלא רצה את התפקיד (ואחר כך חזר אליו).

יצחק כהן (צילום: דוד כהן/פלאש90)
יצחק כהן (צילום: דוד כהן/פלאש90)

שלשום (שני), נזרק כהן מהרשימה לכנסת. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מסר את ההודעה הבאה:

"סגן שר האוצר, ח"כ הרב יצחק כהן, הוא נדבך חשוב בתנועת ש"ס מאז הקמתה. הוא היה מראשוני הפעילים באשקלון וקידש שמים ברבים. הרב יצחק אהוב ונערץ על כולם. אין לי ספק שתנועת ש"ס תהנה ממנו עוד שנים רבות בתפקידים נוספים. לא נוותר על כישרון כזה. תנועת ש"ס מכבדת את רצונו לפרוש מהכנסת ומבחינתנו הוא ימשיך להיות ציר חשוב בחיים הציבוריים של תנועת ש"ס".

כדאי לשים לב למשפט האחרון: תנועת ש"ס מכבדת את רצונו לפרוש מהכנסת. שטויות. כהן לא רצה ולא רוצה לפרוש מהכנסת. אין לו שום סיבה ללכת הביתה בגיל 69 ולחפש לו עיסוק אחר. הוא גם לא רוצה להיות "ציר חשוב בחיים הציבוריים של ש"ס".

כהן לא רצה ולא רוצה לפרוש מהכנסת. אין לו שום סיבה ללכת הביתה בגיל 69 ולחפש לו עיסוק אחר. הוא גם לא רוצה להיות "ציר חשוב בחיים הציבוריים של ש"ס"

לרוע מזלו, כהן הפך לחלק מהמהפכה השקטה שדרעי עושה עכשיו כדי להבטיח לעצמו שליטה על הרשימה בשנים הבאות, גם אם יוגש נגדו כתב אישום בקרוב, והוא ימצא את עצמו מחוץ לכנסת ולממשלה.

כהן יוצא מהמשחק. המודח השני הוא משולם נהרי, מספר שלוש ברשימה. גם נהרי סוחב מאחוריו קריירה ארוכה. הוא חבר כנסת מאז 1999 והיה סגן שר במשרד החינוך. היום הוא סגן שר העבודה והרווחה.

משולם נהרי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משולם נהרי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם נהרי היה שמח להישאר בתמונה עוד כמה שנים. בש"ס מספרים שהוא סמך על הגיבוי שיש לו מגבוה אצל פטרונו, הרב שמעון בעדני, חבר מועצת גדולי התורה ואיש העדה התימנית. אבל זה לא עזר.

דרעי החליט אחרת. לצידו עמדה החלטה של מועצת חכמי התורה מתחילת 2019 לפיה כהן ונהרי יפרשו, מאחר שכיהנו מעל 20 שנה. בש"ס טוענים כי דרעי העביר את ההחלטה כבר אז, ואילו היה רוצה, היה משאיר עכשיו את השניים.

אבל דרעי לא צריך היום אנשים ותיקים ומנוסים, שפעם אפילו תמכו ביריב המיתולוגי שלו, אלי ישי. הוא צריך אנשים נאמנים, טירונים פוליטיים עושי דברו, שכמה מהם צעירים ומוכשרים.

דרעי לא צריך היום אנשים ותיקים ומנוסים, שפעם אפילו תמכו ביריבו המיתולוגי אלי ישי. הוא צריך אנשים נאמנים, טירונים פוליטיים עושי דברו, שכמה מהם צעירים ומוכשרים

אם לא יחולו הפתעות, ברשימה החדשה שיגיש דרעי מחר בערב לוועדת הבחירות המרכזית יככב חיים ביטון, איש אמונו. ביטון הוא מנכ"ל ש"ס ושל כמה מוסדות חינוך המזוהים עם ש"ס ובעבר היה ראש הלשכה של דרעי, כאשר חזר לפוליטיקה. דרעי הקפיץ את ביטון היישר למקום הרביעי ברשימה, מעל חברי כנסת ותיקים ממנו.

חיים ביטון ואריה דרעי (צילום: יעקב כהן/פלאש90)
חיים ביטון ואריה דרעי (צילום: יעקב כהן/פלאש90)

דרעי מודאג, ויש לו סיבות טובות. בשבוע הבא יגיעו עורכי הדין שלו לשימוע בתיק פלילי לא פשוט שהוגש נגדו על עבירות מס, לפני החלטה על כתב אישום. החקירה נגד דרעי החלה לפני חמש שנים, במרץ 2016. בתחילה הוא נחשד גם בעבירות שוחד אבל בסוף החליטה הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום כפוף לשימוע בשלוש פרשיות של עבירות מס והלבנת הון, שקשורות בעסקי נדל"ן שביצע.

פרקליטיו של דרעי משוכנעים שהוא יצא מהשימוע בשלום, אבל גורמים בש"ס חושבים שלא מדובר בתיק קל ערך, וגם העבר הפלילי של דרעי לא ישחק לטובתו. להיפך.

אם יוגש נגד דרעי כתב אישום, הרי שמדובר בדרמה פוליטית ומשפטית אמיתית. דרעי לא יוכל לשמש כשר בממשלה, ובהנחה שוועדת הכנסת לא תעניק לו חסינות, אם יבקש, הוא יצטרך לעזוב את המשכן עד שייצא זכאי בדין, אם בכלל.

אם יוגש נגד דרעי כתב אישום, הרי שמדובר בדרמה פוליטית ומשפטית. דרעי לא יוכל לשמש כשר, ובהנחה שוועדת הכנסת לא תעניק לו חסינות, אם יבקש, הוא יצטרך לעזוב את המשכן עד שייצא זכאי בדין, אם בכלל

דרעי לוקח את זה בחשבון ומארגן את הרשימה לכנסת בהתאם, כנועה ונתונה לשליטה מבחוץ. הדרך אכזרית למדי, כרגיל. גורמים בש"ס נזכרו השבוע איך יומיים לפני הבחירות במרץ 2015 הודיע ח"כ נסים זאב הוותיק שהוא רוצה להתמנות לשר. למחרת הודיעה תנועת ש"ס שהיא מכבדת את רצונו לפרוש מהכנסת. בדיוק כמו עם יצחק כהן.

נפלאות דרכי ש"ס. בעקבות "הפרישה" של כהן הוקפץ במקומו ח"כ יעקב מרגי למקום השני. בש"ס מספרים שזה לא סימן טוב לבאות: מקדמים אותך כדי לבעוט בך – או במלים אחרות, גם מרגי יכול להתחיל לארוז אם נלך לבחירות חמישיות.

עוד 697 מילים
סגירה