בחירות לכנסת ה-24: מונטז' (צילום: פלאש90)
פלאש90

הבחירות לכנסת ה-24 מדינת ירושלים נגד מדינת תל אביב

בעוד הרשימות האחרונות מוגשות לוועדת הבחירות המרכזית, התמונה מתבהרת: הבחירות הקרובות יתנהלו בין הירושלמים לתל אביבים - שני גושים לשתי ערים ● מי יהיה כביש 1 של הכנסת הבאה? ● איזה גוש באמת חי בבועה? ● ולמה נתניהו לא יוכל שוב להשאיר את התל אביבים מחוץ לזירה, אם יקבל, שוב, מנדט להרכיב ממשלה? ● פרשנות

הגשת הרשימות לכנסת ה-24, בפעם הרביעית בתוך שנתיים, מסמנת מגמה מעניינת: הבחירות במרץ יהיו בין מדינת ירושלים למדינת תל אביב. אנשי ההר לעומת אנשי החוף. שני גושים לשתי ערים.

זה התחיל כמובן עם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים לשעבר, שנכנס לליכוד במקום גבוה לפני שנתיים, אבל כעת מצטרפת לגוש הימין גם סגנית ראש העיר חגית משה, שנבחרה לראשות הבית היהודי.

נכון לעכשיו, הבית היהודי מתעתדת לרוץ ברשימה נפרדת אחרי שמשה התקשתה להשלים את המו"מ לשילוב מפלגתה ברשימת האיחד הלאומי של בצלאל סמוטריץ'. אולם למרות ההכרזות, אך יש להניח שעד סוף היום (חמישי) היא תשב כתף אל כתף עם יורשו של מאיר כהנא, איתמר בן-גביר, ועם אבי מעוז ממפלגת נעם האולטרה-קיצונית של הרב צבי טאו.

חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בוגרי עיריית ירושלים נמצאים במקומות נוספים. ביום רביעי הודיע אריה דרעי על שילובו של סגן ראש העיר אברהם בצלאל במקום 11 ברשימת ש"ס לכנסת ה-24. בצלאל ישב במועצה מטעם ש"ס מאז 2016. גם ב"תקווה חדשה" של גדעון סער הוכנס למקום ה-13 סגן ראש העיר לשעבר עופר ברקוביץ.

ברקוביץ עומד בראש סיעת התעוררות, הסיעה הגדולה ביותר בעיריית ירושלים, עם שבעה חברי מועצה. בקמפיין הבחירות שלו לראשות העיר, ב-2018, הוא רץ על מסרים חילוניים וליברלים וסחף 30% מהבוחרים וסיבוב שני מול משה ליאון – אחד ההישגים הפוליטיים המשמעותיים ביותר לציבור חילוני בירושלים בעשור האחרון.

אפילו המתמודד לשעבר על ראשות העיר, זאב אלקין – אשר הפסיד לברקוביץ באותן בחירות – התלוצץ על השותפות הפוליטית החדשה.

מנגד, המחנות מתארגנים גם בתל-אביב.

בראשות מפלגת העבודה ניצבת מרב מיכאלי, תל-אביבית מלידה ואשת העיר בנשמתה. ויש כמובן את ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שהקים את מפלגת "הישראלים". המו"מ הפוליטי של מיכאלי וחולדאי עדיין בעיצומו אך עשוי להסתיים היום במפח נפש לפחות לצד אחד.

הכישלון של חולדאי לא מפתיע: ניסיונות בעבר של ראשי עיר בתל אביב, לדוגמה שלמה להט, להשתלב בפוליטיקה הארצית הסתיימו בכי רע. למעשה, נראה שרק כיכר ספרא, מקום מושבה של עיריית ירושלים, הוכיחה את עצמה עד היום כמקפצה מלשכת ראשות העיר להנהגה הארצית.

תושב תל-אביב בולט נוסף ברשימות לכנסת ה-24 הוא כמובן יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, המתגורר בצפון העיר. אך יותר מכך: מכף רגל עד ראש, לפיד מסמל את החילוניות התל-אביבית, וכך גם העיסוק הפוליטי שלו בעשור האחרון במעמד הביניים הישראלי – אותם האנשים המרכיבים את תלאביב ופרבריה הרבים.

רון חולדאי משיק את התחבורה הציבורית בשבת באיזור המרכז (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
רון חולדאי משיק את התחבורה הציבורית בשבת באיזור המרכז (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

גם יו"ר מרצ ניצן הורביץ  ויו"ר מרצ לשעבר תמר זנדברג הם תל אביבים למשעי. בדומה לברקוביץ' מימין, הורביץ עצמו נתן פייט רציני בהתמודדות מול חולדאי על ראשות העיר ב-2013, כאשר השיג קרוב ל-40% מהקולות. גם זנדברג הגיעה לפוליטיקה הארצית אחרי שהייתה חברת מועצת העיר תל אביב.

התל-אביבי היחיד שלא מתיישר לפי הגושים הוא גדעון סער, שאמנם גר בתל-אביב אך רעיונית שייך לגוש ירושלים. סער תמיד היה כזה, גם בצעירותו. חבר של הליברלים, החילונים, אנשי העסקים, התקשורת וההייטק ונמצא ימינה מרובם.

פיצול האישיות של סער – בין תל-אביב לירושלים – הוא אולי גם המאפיין הייחודי של בחירות 2021 ומה שאף עשוי לחולל שינוי פוליטי כעבור שנתיים של תיקו בין הגושים. במילים אחרות, סער יכול להיות כביש 1 של הכנסת ה-24.

בימין נוהגים ללעוג על הבועה התל-אביבית, כיוון שאינה מיוצגת בממשלות ישראל ב-12 השנים האחרונות. אך האם דווקא הבועה היא בתל אביב ולא בירושלים? גם שליטה מוחלטת של גוש הימין הירושלמי, תוך התרסה אינסופית כלפי הצרכים של החילונים, יכולה להתפוצץ בפנים.

מצעד הגאווה בטיילת תא אביב ב-8 ביוני 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מצעד הגאווה בטיילת תא אביב ב-8 ביוני 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לתל אביביים, הגוש הזה עומד בגרון. נצורים בבית עם הילדים החילונים שלא קיבלו אף לא יום לימודים נורמלי אחד מאז 1 בספטמבר; עם הפגנות נגד השחיתות בבלפור מדי שבת; עם עיוותי חוק הגיוס, העדר חלוקה שווה בנטל; עם החשש מפני כפייה דתית (סגירת מרכולים והעדר תחבורה ציבורית בשבתות וחגים); ועם ההסתה הבלתי פוסקת נגד החילוניות, הליברליות, זכויות להט"ב ועוד – דווקא הבועה הירושלמית היא זו שעשויה להיחשב כמנותקת.

בשורה התחתונה, גם אם בנימין נתניהו יקבל, שוב, את המנדט להרכיב את ממשלה הבאה, לא ברור איך הוא יוכל לעשות זאת כשכל אנשי תל אביב נותרים שוב מחוץ לזירה.

עוד 601 מילים
סגירה