פרשנות בגרוש, מעל ערימת הזבל הפוליטי

Virus Outbreak Israel Young Protesters Photo Essay (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
מחאה נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מחוץ למעונו בירושלים, יום חמישי, 23 ביולי 2020. המפגין שחר אורן, 25, מחזיק שלט ובו כתוב "שוחד, מרמה, הפרת אמונים, צוללת

תרשו לי חברים לטמון את מקלדתי בסחי הפוליטי ולנסות להבין את ההרכב. חתיכות לא מעוכלות של פשיזם וכהניזם עם שאריות ממלכתיות מתה ודייסת ביביזם, המחלות הצפויות והריח. בעיקר זהו ניסיון להבין את האנשים הטובים שנפלטו מהמרוץ.

ישראל נקלעה לבור שופכין שהכל בו מסתובב ונשאב לתוך מדמנת פשעיו ומעשי השחיתות של נתניהו (לכאורה, לכאורה, בסדר), משפט השוחד שלו, הקומבינות הפוליטיות שלו, הזחיחות והשחצנות שלו, סחיטת חבריו למפלגה ושותפיו לקואליציה, חנפנותו לחרדים המשמנים את כסאו למרות כל אלה, ורצף מעשים מגונים שהוא מבצע בדמוקרטיה הישראלית ובפוליטיקה הישראלית.

ישראל נקלעה לבור שופכין שהכל בו מסתובב ונשאב לתוך מדמנת נתניהו, משפט השוחד, הקומבינות, הזחיחות והשחצנות, החנפנות לחרדים ורצף מעשים מגונים שהוא מבצע בדמוקרטיה ובפוליטיקה הישראלית

מול אויב כזה צריך לדעת להיאבק. צריך תחבולות פוליטיות, צריך להבין את נפש האויב, לאסוף מודיעין, לתקוף באיגוף, מהאוויר מהים ומהיבשה, דרך הרשתות וכלי התקשורת הקלאסיים, בהפתעה ובאיחוד כוחות שלעיתים נראה בלתי אפשרי.

צריך להכיר את בג"צ יום וליל. את חוקי המדינה ואת תקנון הכנסת, את האפשרויות להעמיד ממשלה על טעויותיה ומחדליה. לחשוף אותם כל יום, כל שעה, ישירות למוחם של מיליונים.

צריך להיאבק בשטיפת המוח של נתניהו ושופריו. צריך לדעת לגייס ציבור גדול להפגנות מחאה וצריך לעבוד יומיום במאבק נגד ממשלה כושלת כשאתה מציע לאזרחים דרך אחרת שתמשוך אותם לסלק את ידיהם בקלפי מהפתק הרעיל של הממשלה הנכחית.

ומה היה לנו כאן? אנשים טובים שמבינים היטב את עומק הבור שבו מצויה ישראל בגלל האיש נתניהו ומעשיו הנכלוליים, פשוט החליטו ללכת בחושך ולשרוק לעצמם.

מה חשב לעצמו רון חולדאי שהתגאה בקרדיט הניהולי של תל אביב לאורך עשרים שנה? שאם הוא רק יעלה שלט חוצות מול נתניהו, העם יפנה לאחור וירוץ אחריו במקום אל התהום שמציע נתניהו כבר 12 שנה? חולדאי כך נראה, לא עשה סקרים מוקדמים, לא בדק מי יביא לאיחוד כוחות, לא תכנן כיצד לתקוף את שלטון נתניהו, לא הכין מצע שימשוך אחריו בוחרים ממגוון אוכלוסיות, כולל מצד תומכי נתניהו. כל מה שעשה עשה כמו שהוא עושה כשהוא רץ לראשות העיר תל אביב – העמיד את עצמו בחזית. זה לא מספיק. זה אפילו לא מספיק בקושי.

ומה היה לנו כאן? אנשים טובים שמבינים היטב את עומק הבור שבו מצויה ישראל בגלל האיש נתניהו ומעשיו הנכלוליים, פשוט החליטו ללכת בחושך ולשרוק לעצמם

ומה חשב לעצמו משה בוגי יעלון? שר ביטחון לשעבר, רמטכ"ל, איש טוב במובן הטוב של המילה. הקים מפלגה שמעולם לא התמודדה לבד, הצטרף לכחול לבן של גנץ, חבר איתה ליש עתיד, נבגד בידי אותו גנץ, וכעת הוא העריך שאותה מפלגה אישית שהוא הקים יכולה לרוץ לבד ולהביא 150 אלף קולות כדי לעבור את אחוז החסימה?

בוגי? היית בטוניס. חיסלת את אבו ג'יהאד. ככה מתכננים מבצע? ברצינות? מהיכן הבאת את הנתונים על כך שיש לתל"ם שלך תמיכה כה גבוהה אם לא התמודדת איתה לבד עדיין? הפוליטיקה היא אמנות האפשרויות אבל גם כדי להיות אומן צריך היגיון וצריך תחבולות וצריך ניסיון וצריך לפעול בשיקול דעת. בוגי הוכיח שאין לו את היכולות הללו לגייס ציבור גדול לתמוך בדברים ההגיוניים שהוא אומר על פרשת הצוללות ולהביא אותם אל הקלפי כדי שיפילו את נתניהו.

מה חשב לעצמו עופר שלח? איש ראוי לכל הדעות. האם הוא, שכתב ספרים על כשלונות הלחימה של צה"ל בלבנון ובשטחים, תכנן את המהלך היחיד שהוא עצמו אחראי להצלחתו או כישלונו – דרכו הפוליטית? כיצד עשה זאת? האם היו לו סקרים או נתונים אחרים שמצביעים על כך שכשהוא יפרוש מיש עתיד יילכו אחריו עשרות אלפי בוחרים של יש עתיד או מפלגות אחרות ויתנו לו להיכנס לכנסת הבאה עם הדברים הנכונים שהוא אומר?

פשוט אי אפשר להבין את האנשים הטובים האלה. אולי הם לא יודעים לקרוא את המפה הפוליטית, אולי הם לא מבינים את נפש הבוחר הישראלי. ברור שכישלונם מונח לפתחם. רק הם עצמם אשמים שהדרך הזו של הקמת מפלגה אישית – אינה נכונה. היא כישלון ידוע מראש.

פשוט אי אפשר להבין את האנשים הטובים האלה. אולי הם לא יודעים לקרוא את המפה הפוליטית, אולי לא מבינים את נפש הבוחר הישראלי. רק הם עצמם אשמים. הקמת מפלגה אישית היא כישלון ידוע מראש

אפילו נתניהו, גדול הנחשים הפוליטיים, לא רץ בראשות מפלגה אישית (למרות שהפך את הליכוד למפלגתו האישית). הוא רץ בראשות הליכוד של בגין. זו המפלגה שיש לה כבר היסטוריה של עשרות שנים. מסורת של תומכים ותומכים מסורתיים. עליה הוא השתלט. אותה הוא סחב לצרכיו האישיים.

ומה חושב כעת פרופ' זליכה? אם יעבור את אחוז החסימה ינפנף בהצלחתו "המדהימה", ואם לא, הוא יסביר שעומק משבר הכלכלה חייב אותו לרוץ. אבל האם זליכה עשה את עבודת ההכנה הפוליטית לקראת ריצתו לבד בבחירות?

אי אפשר שלא להביט כמובן על בני גנץ וחבורתו. האנשים שזכו בפיס כאשר ציבור ענק האמין שהנה מגיעה אלטרנטיבה לנתניהו, וביום אחד פשוט התרסקו, התכופפו, קיפלו את זנבם ונכנסו לממשלת נתניהו הנאשם בפלילים.

זו התכנית שתכננו שלשה רמטכ"לים? ביציאה למבצעים צבאיים מקובל לתכנן דפ"א – דרך פעולה אפשרית. יש הדרך המסוכנת, יש הדרך האפשרית ויש הדרך הבלתי אפשרית. יש גם דרכים אחרות. אבל מה היו דרכי הפעולה של מובילי כחול לבנבן למקרה שבבחירות לא יקבלו רוב? האם תכננו לשבת באופוזיציה ולבנות אלטרנטיבה? כנראה שלא. האם תכננו מראש להיכנס להסכם קואליציוני עם נתניהו? אם כך הם פשוט בגדו מראש במיליון ורבע אזרחים שהאמינו להבטחותיהם ההפוכות. כך או כך הם מצביעים על כישורים פוליטיים אפסיים. על חידלון אישי. חוסר ערכים, חוסר אידאולוגיה או דרך פוליטית שיכולה להוביל ציבור מצביעים לאורך שנים.

עכשיו צריך להביט על מפלגת העבודה. בעיקר על אותם עשרות ח"כים שקרצו לימין הרך לאורך שנים. בזו וזלזלו במצביעי השמאל. באותם אזרחים שהיו נאמנים לערכי תנועת העבודה במשך שנים. חברי הכנסת של המפלגה שלא היו מספיק סבלניים נאמנים ואמיצים לשבת באופוזיציה ולא להצטרף לממשלת נתניהו. היכן בוז'י הרצוג? היכן נחמן שי? איתן כבל?

וחבורת 24 המנדטים של רשימת המחנה ההוא, מי זוכר את שמו? שאריותיו בדמות עמיר פרץ ואיציק שמולי כבר זחלו לממשלת נתניהו בתקופה שעל גבו היו כבר כתבי אישום ולא רק חקירות וחשדות. אלה הוסיפו חטא על פשע ושלחו את בוחרי העבודה למפלגות אחרות. האנשים הללו הם פשוט חלאת הפוליטיקה הישראלית. אין לשפוט אותם בכלים של פוליטיקאים כושלים כמו בוגי שלח וחולדאי.

עכשיו מנסה מרב מיכאלי לשקם את מפלגת העבודה עם אנשים חדשים. אולי זה אפשרי. מה שברור שהדנ"א של מפלגה לא יכול להשתנות בגלל שחבריה רוצים שלטון בכל מחיר. אם הם לא יודעים, לא רוצים ולא מוכנים להיאבק באופוזיציה על דרך ועל הקמת אלטרנטיבה לשלטון, אין להם זכות קיום.

כן, אני יודע שקל מאוד לכאורה לכתוב פרשנות ולשחרר את הכעסים על המקלדת במקום להיכנס לחיים הפוליטיים ולנסות שם את כוחך. אבל היי. לפחות לא קיבלתי 45 אלף ₪ כספי ציבור כדי לשבת בכנסת כמה שנים ולהוסיף למדמנה עוד הבטחות סרק ומעשים מהסוג שבהם יש להילחם.

אני יודע שקל מאוד לכאורה לכתוב פרשנות ולשחרר כעסים על המקלדת במקום להיכנס לחיים הפוליטיים ולנסות את כוחך. אבל היי, לפחות לא קיבלתי 45 אלף ₪ כספי ציבור כדי לשבת בכנסת ולהוסיף למדמנה הבטחות סרק

(למען הגילוי הנאות, כותב שורות אלה תומך במפלגה החדשה הדמוקרטית, והמליץ לחבריה לא להתמודד בבחירות הקרובות עד אשר ערכי המפלגה יוטמעו בציבור רחב, שיהווה בסיס איתן להצלחה בבחירות).

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,088 מילים
סגירה