מהנדסי התודעה שהובילו הפיכה צבאית בתואנה של "הונאת בחירות"

ההפיכה במיאנמר, צילום מסך מכתבה של "כאן"
ההפיכה במיאנמר, צילום מסך מכתבה של "כאן"

לפנות בוקר ביום שני שעבר, צבא מיאנמר (בורמה) הכריז על מצב חירום בטענה ל"הונאת בחירות", וביצע הפיכה נגד הממשלה הנבחרת של המדינה. אונג סן סו צ'י, המנהיגה מטעם מפלגת השלטון – הליגה הלאומית לדמוקרטיה, שזכתה בבחירות בנובמבר ברוב מוחץ מול מפלגת הצבא – נלקחה יחד עם הנשיא וין מיין ובכירים אחרים למעצר.

צבא מיאנמר הכריז על מצב חירום בטענה ל"הונאת בחירות", וביצע הפיכה נגד הממשלה הנבחרת. מנהיגתה אונג סן סו צ'י, שזכתה ברוב מוחץ מול מפלגת הצבא – נלקחה עם הנשיא וין מיין ובכירים אחרים למעצר

במקביל, הצבא השבית את האינטרנט וערוצי תקשורת אחרים, מלבד ערוצים בשליטתו. ביום רביעי הצבא הודיע שהמנהיגה הנבחרת, כלת פרס נובל לשלום, תהיה כלואה במאסר בית, כי ייבאה למדינה 10 מכשירי ווקי טוקי באופן לא חוקי. הנשיא נעצר, כך הודיע הצבא, כי הפר הנחיות קורונה.

בנתיים מסתמן שמדובר בהפיכה צבאית שעוד ילמדו בבית ספר לדיקטטורים. נשפך פחות דם בהפיכה הצבאית הזו מאשר בנסיון ההפיכה בקפיטול בארה"ב, שכמובן בא גם הוא כתגובה לטענת "הונאת בחירות", אך למזלנו נכשל.

איך זה קרה? אולי אחד ההסברים היא שהחונטה הצבאית במיאנמר היא מובילה עולמית בהנדסת תודעה. במשך מספר שנים, אנשי צבא מיאנמר בנו רשתות של פרופילים מזוייפים, שנראו כמו אזרחים רגילים חובבי מוסיקה, קוסמטיקה וסלבריטאים, וטרגטו 18 מיליון משתמשי פייסבוק במיאנמר במשמרות סביב השעון.

באמצעות חשבונות הפייסבוק המזוייפים, צבא מיאנמר פעל שיטתית ללבות שנאה כלפי המיעוט האתני המוסלמי של בני הרוהינגה, תוך הצפת הפרופילים המזוייפים בעלילות פייק ניוז על פי תבנית ידועה כמו "אונס של בודהיסטית בידי מוסלמי". במקרים אחרים העלו צילומים פיקטיביים של גופות בטענה שאלו נטבחו על ידי בני הרוהינגה.

כך צבא מיאנמר השתמש בפייסבוק כתשתית לביצוע הטיהור האתני הגדול של תקופתנו. כמיליון בני ריהנגה נמלטו ממיאנמר תוך שנה. צבא מיאנמר גם עסק בדיכוי קולות מתנגדים ברשת. להבדיל מקמפיינים של דיסאינפורמציה של גורמים זרים, צבא מיאנמר היה הגורם הראשון שנחשף כמי שהפנה דיסאינפורמציה פנימה, כלפי אזרחי מדינתו. זה היה ב-2018.

החונטה הצבאית במיאנמר היא מובילה עולמית בהנדסת תודעה. במשך שנים, בנו אנשי הצבא רשתות פרופילים מזוייפים, שנראו כאזרחים רגילים חובבי מוסיקה, קוסמטיקה וסלבריטאים, וטירגטו 18 מיליון משתמשי פייסבוק במיאנמר

אחרי שקמפיין הדיסאינפורמציה של טראמפ על "הונאת הבחירות" התפוצץ לו בפרצוף, היה אולי אפשר לדמיין שנלמד הלקח ושקר כזה לעולם לא יאיים שוב על בחירות דמוקרטיות. אבל לא. ההפיכה הצבאית במיאנמר מבהירה שקמפיין "הונאת בחירות" יכול גם יכול להניב פירות, ואולי במיוחד אצל מי שמהנדס תודעה כבר שנים בעזרת רשתות של פרופילים מזוייפים בפייסבוק.

אנחנו בסבב בחירות רביעי תוך שנתיים, בלב המשבר הכי גדול שידעה המדינה. מעל 5000 מתים מקורונה, מיליון מובטלים, 2.5 מיליון ילדים מטפסים על הקירות בפיגור של שנה בלימודים, 160 מיליארד בגרעון. אבל ברשתות הביביסטיות הענפות אנחנו מוצאים שיח ער – על מה? בינגו. "הונאת בחירות".

עלילות מופרכות איך שופטי העליון ומנכ"לית ועדת הבחירות נכנסו לחדר והעלימו לליכוד 4 מנדטים. איך המשותפת קיבלה 50 אלף קולות מהחיילים במרמה. סיפורי אלף לילה ולילה.

הארגון שבית המשפט קבע שהוא בעל סממנים פשיסטים, "אם תרצו", פרסם מודעה עם הפרצוף של השופט מלצר, שמרמזת על הונאה שאפילו קלמן ליבסקינד התקשה לקבל. בנו של ראש הממשלה צייץ אזהרה על השמאל בהקשר "הונאת בחירות" גם בלי רמיזה.

האינדיקציה הטובה ביותר לגבי העתיד, היא העבר. הנאשם נתניהו בשלושה סבבי בחירות סרב לוותר על השלטון ויצר מראית עין של קונצנזוס דרך הנדסת תודעה ברשתות ושליטה בערוצי התקשורת.

אנחנו בסבב בחירות 4 תוך שנתיים, במשבר הגדול שידעה המדינה. מעל 5000 מתים מקורונה, מיליון מובטלים, 2.5 מיליון ילדים בפיגור של שנה, 160 מיליארד גרעון. אבל ברשתות הביביסטיות שיח ער – על מה? בינגו. "הונאת בחירות"

בארה"ב ראו את הכתובת על הקיר, זיהו את מגמת הדיסאינפורמציה ברשתות, הבינו מה טראמפ עומד לעשות והיו מוכנים לעצור את זה. במיאנמר, לא. האם בישראל נשכיל ללמוד מהמקרים הללו, או שנמשיך לספר לעצמנו שכאן זה לא יכול לקרות?

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 584 מילים
סגירה