המוסד הישראלי נגד הטרור האיראני

אסאדאללה אסאדי, מפקד החוליה האיראנית שהתחזה לדיפלומט בנסיון הפיגוע בפריז ב-2018, צילום מסך מסרטון של AlArabiya
אסאדאללה אסאדי, מפקד החוליה האיראנית שהתחזה לדיפלומט בנסיון הפיגוע בפריז ב-2018, צילום מסך מסרטון של AlArabiya

המוסד מנהל קרב מוחות מודיעיני נגד מנגנון הפיגועים בחו"ל של איראן והצליח להביא לסיכול כמה פיגועים שתכננה איראן בנקמה על חיסולם של קאסם סולימאני ומדען הגרעין פח'רי זאדה. איראן מסתייעת במערך הדיפלומטי שלה בחו"ל ובתשתית של ארגון חזבאללה כדי להוציא פיגועים, העולם מתחיל להתעורר ומוחה נגד הטרור האיראני.

מאז חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פח'רי זאדה בטהרן, עוקבת מערכת המודיעין הישראלית, במגוון אמצעי איסוף מודיעיניים, אחרי כוונות הנקמה של המשטר האיראני, לאחר שהוא האשים את המוסד הישראלי בחיסול.
לאיראן יש תשתית גדולה של טרור ברחבי העולם, היא נשענת על המערך הדיפלומטי של משרד החוץ האיראני ונעזרת גם בתשתית הטרור של ארגון חזבאללה.

מאז חיסול אבי תוכנית הגרעין האיראנית בטהרן, עוקבת מערכת המודיעין הישראלית, במגוון אמצעי איסוף מודיעיניים, אחרי כוונות הנקמה של המשטר האיראני, שהאשים את המוסד הישראלי בחיסול

ההערכה במוסד הישראלי הייתה שאיראן תגביר את מאמציה להוציא פיגועי נקם נגד ארה"ב וישראל לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני על ידי ארה"ב שחל בחודש שעבר. ההערכה הזו התבררה כנכונה.

על פי גורמי ביטחון בישראל, את ההחלטה להוציא את פיגועי הנקמה קיבל המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי והוא הטיל את המשימה על כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראנים.

לאיראן יש מנגנון פיגועים בחו"ל, ומי שאחראי לו הוא "יחידה 400" למבצעים מיוחדים של כוח "קודס" שכפופה ישירות למנהיג העליון עלי ח'מינאי, היחידה הזו קשורה לארגון חזבאללה ומתאמת עמו את הפיגועים בחו"ל.

איראן בחרה להוציא את פיגועי הנקם ללא "טביעות אצבע" נגד יעדים אמריקנים וישראלים בחו"ל ולא באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון כדי להימנע מעימות צבאי עם ישראל, וכדי להפגין "ידיים נקיות" כביכול מול הממשל החדש של ארה"ב. זאת במטרה להביא בסופו של דבר להסרת הסנקציות מעליה. זהו הדבר החשוב ביותר מבחינתה של איראן והיא נמנעת, בשלב הזה, מנקיטת מהלכים גלויים במזרח התיכון שעלולים לחבל באפשרות הזו.

התכנית לבצע פיגועים בחו"ל מעידה על כך שההנהגה האיראנית איננה חוששת מהאפשרות שביצוע פיגועים נגד יעדים אמריקנים, ישראלים ויהודים בחו"ל יפגע בדיאלוג שהיא רוצה לקיים עם ממשל ביידן על חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות.

איראן מוציאה פיגועי נקם ללא "טביעות אצבע" נגד יעדים אמריקנים וישראלים בחו"ל ולא באמצעות שלוחותיה במזה"ת, כדי להימנע מעימות צבאי עם ישראל, ולהפגין "ידיים נקיות" כביכול מול הממשל החדש בארה"ב

פיגועים באפריקה

על פי גורמים בכירים בירושלים, המוסד הישראלי איתר תוכנית של המודיעין האיראני לבצע שורה של פיגועים במזרח אפריקה בחודש שעבר נגד שגרירויות ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות. המטרה הייתה לנקום את מותם של קאסם סולימאני ושל מוחסן פח'רי זאדה וגם לנסות ולשבש את תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות המפרץ על ידי פיגוע בשגרירויות של איחוד האמירויות.

סוכנות "רויטרס" דיווחה ב-3 בפברואר כי שלטונות אתיופיה עצרו 15 בני אדם בשל מזימה לתקוף שגרירות של איחוד האמירויות באדיס אבבה, כך בהתבסס על הודעה של שירותי הביטחון של אתיופיה.

ברשות העצורים נתפסו כלי נשק, חומרי נפץ ומסמכים והם פעלו בשירות גורמים זרים והתכוונו לבצע פיגועים נגד בני אדם ורכוש.

שירותי המודיעין של אתיופיה מסרו כי קבוצה אחרת של חשודים תכננה לפגוע בשגרירות איחוד האמירויות בסודאן, שגם היא חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל. הקבוצה נעצרה בעקבות שיתוף הפעולה בין המודיעין האתיופי לבין המודיעין הסודאני.

אזרח שבדי ממוצא מוסלמי בשם אחמד אסמעיל, שתכנן את הפיגועים, נעצר בשבדיה.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי מדובר באיראנים נושאי דרכונים זרים, שתכננו לפגוע גם בשגרירויות ארה"ב וישראל באתיופיה. סיכול הפיגועים נחשב להצלחה גדולה של המוסד במלחמתו נגד הטרור האיראני.

הפיגוע בהודו

למרות ההצלחה בסיכול הפיגועים באתיופיה ובסודאן, מזלו של המוסד הישראלי לא שפר לו בהודו. שם הצליח המודיעין האיראני להוציא פיגוע לפני כ-10 ימים, שכוון נגד השגרירות הישראלית בניו דלהי.

הפיגוע התבצע באמצעות מטען חבלה קטן שהוטמן בתוך עציץ בסמוך לשגרירות. הוא הופעל מרחוק, התפוצץ וגרם נזק לכמה כלי רכב אך איש לא נפגע. משטרת ניו דלהי פתחה בחקירה בנסיבות האירוע, שגם גורמי הביטחון של ישראל שותפים לה. ישראל שלחה חוקרים ואנשי מודיעין להודו.

בעקבות הפיגוע הוגברה העירנות בשגרירויות ישראל בחו"ל וגם בכמה מתקנים יהודים ברחבי העולם. החשש הוא שמדובר בחלק מגל פיגועים שאיראן מתכננת ולא באירוע בודד.

בעקבות הפיגוע בניו דלהי הוגברה העירנות בשגרירויות ישראל בחו"ל וגם בכמה מתקנים יהודים ברחבי העולם. החשש הוא שמדובר בחלק מגל פיגועים שאיראן מתכננת ולא באירוע בודד

ארגון בלתי מוכר הנקרא "ג'יש אלהינד" לקח את האחריות לניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל בניו דלהי, אולם משטרת דלהי הטילה ספק באמינות ההודעה ורואה בה ניסיון הטעיה. כאמור ההערכה היא כי איראן היא שעומדת מאחורי ניסיון הפיגוע. בדיווחים מניו דלהי נמסר כי המשטרה אספה סרטונים ממצלמות האבטחה באזור וכי היא מנסה לאתר כמה אזרחים איראנים המתגוררים בעיר ואיראנים שהגיעו באחרונה לניו דלהי.

אחת ההערכות של משטרת הודו היא כי סטודנטים הודים שלמדו בעיר קום שבאיראן וחזרו להודו קשורים לפיגוע. הרכב מטען החבלה, חומר הנפץ ומנגנון ההפעלה מרחוק הם לטענת משטרת דלהי באיכות גבוהה ולא חובבנית.

ההערכה בישראל היא שאיראן חיפשה להוציא במהירות פיגוע נקם על חיסולו של פח'רי זאדה בגלל לחצים פנימיים, וכי הודו נבחרה כיעד בגלל התשתית המבצעית שהיתה כבר לאיראן או לחזבאללה במדינה.

אין זו הפעם הראשונה שאיראן מנסה לפגוע במטרות ישראליות בהודו. בפברואר 2012 התפוצץ מטען חבלה שהוטמן במכוניתה של טלי יהושע-קורן, אשתו של הנספח הצבאי בהודו, בעת הייתה בדרכה בניו דלהי לאסוף את ילדיה מבית הספר, היא נפצעה באורח בינוני ו-2 עוברי אורח נפצעו קל.

בעקבות החקירה עצרה משטרת הודו עיתונאי הודי בשם מוחמד אחמד קאזמי, שטען כי עבד עבור ארגון חדשות איראני. על פי החשד, הוא סייר באזור שגרירות ישראל בניו דלהי יחד עם עוד 3 אזרחים איראניים ואחד מהם הטמין את מטען החבלה במכוניתה של האזרחית הישראלית.

החקירה גילה כי קאזמי ורעייתו קיבלו סכום של יותר מ-100 אלף דולרים מחו"ל. משטרת דלהי הגיעה למסקנה כי האחראים לפיגוע השתייכו ל"משמרות המהפכה" של איראן.

באותו החודש הוטמן גם מטען נפץ במכוניתו של דיפלומט ישראלי שחנתה סמוך לשגרירות ישראל בטביליסי שבגיאורגיה. המשטרה ניטרלה את המטען ולא היו נפגעים.

ההערכה בענין ניסיונות הפיגוע בשנת 2012 היתה, כי מדובר בתגובה איראנית על רקע טענות של איראן שהמוסד הישראלי מבצע נגדה פעולות חשאיות משטחה של אייזרביג'אן.

ההערכה בישראל היא שאיראן חיפשה להוציא במהירות פיגוע נקם על חיסולו של פח'רי זאדה בגלל לחצים פנימיים, וכי הודו נבחרה כיעד בגלל התשתית המבצעית שהיתה כבר לאיראן או לחזבאללה במדינה

במקביל היו גם כמה פיגועים בבנקוק שבתאילנד, בהם נפצעו 4 בני אדם. לטענת שלטונות תאילנד, הפיגועים בוצעו על ידי אזרחים איראניים שניסו להתנקש בדיפלומטים ישראלים. לאחר הפיגועים הם נעצרו והועמדו לדין.

סיכול פיגוע טרור בצרפת

למוסד הישראלי הייתה הצלחה גדולה בסיכול פיגוע טרור גדול סמוך לפריז ביוני 2018. הוא הצליח להשיג מידע מדוייק על תוכנית הטרור לפגוע בכינוס של האופוזיציה האיראנית של ארגון "מוג'אהידין חלק" והעביר אותו לשירותי הביטחון של צרפת.

את פעולת הביצוע של הפיגוע בשטח הפעיל סוכן מודיעין איראני שפעל בכיסוי של דיפלומט בשגרירות איראן בוינה בשם אסאד אללה אסאדי. הוא השתייך ליחידה 312 במשרד המודיעין האיראני, שמטרתה לטפל במתנגדי המשטר בחו"ל, הוא הגיע לוינה בטיסה מטהרן כשמטען החבלה בחפציו, ומיד החל מעקב אחריו בעקבות התרעה שהעביר המוסד הישראלי.

אסאדי הפעיל חוליה של 3 אנשים שאמורים היו לבצע את הפיגוע, זוג איראנים בעלי אזרחות בלגית: נסימה נעמי (36) ואמיר סעאדוני (40) והראדאד עארהאני (57), מתנגד משטר שגוייס למודיעין האיראני ופעל בבלגיה.

על פי כתב האישום, הדיפלומט האיראני מסר מטען חבלה במשקל של חצי ק"ג לזוג הבלגי ממוצא איראני ב-30 ביוני 2018 כדי שיבצעו את הפיגוע בפריז. הם נעצרו בעת שהיו בנסיעה מאנטוורפן לפאריז.

ב-1 ביולי 2018 נעצר אסאדאללה אסאדי על ידי גורמי הביטחון בוינה והוסגר לבלגיה לשם העמדה לדין. מסתבר כי כל העת היה תחת מעקב של גורמי ביטחון אירופים שתיעדו בצילומים את כל פעולותיו.

מטען החבלה שהוכן לצורך הפיגוע היה מתוחכם ונועד לפגוע במספר גדול ככל האפשר של אנשים. אסאדאללה אסאדי טען לחסינות דיפלומטית אך בית הדין דחה את בקשתו.

למוסד הישראלי היתה הצלחה גדולה בסיכול פיגוע טרור גדול סמוך לפריז ביוני 2018. הוא השיג מידע מדוייק על תוכנית הטרור לפגוע בכינוס האופוזיציה האיראנית של "מוג'אהידין חלק", והעבירו לשירותי הביטחון של צרפת

בית המשפט בבלגיה דן אותו ב-4 בפברואר השנה לעונש מאסר של 20 שנה בפועל. 3 חבריי החוליה נדונו לתקופות מאסר בפועל בין 16-18 שנים ואזרחותם הבלגית נשללה.

המוסד הישראלי זוכה להערכה גדולה בקרב ממשלות באירופה על הסיוע ההדוק שהוא נותן לארגוני המודיעין באירופה כדי לסכל ולהתגונן מפני פיגועי טרור של איראן וחזבאללה. לפני כמה חודשים העביר המוסד מידע מדוייק לשלטונות גרמניה על תשתיות טרור של ארגון חזבאללה במדינה. המודיעין הגרמני ביצע מעצרים וארגון חזבאללה הוכרז כארגון טרור.

ההחלטה של גרמניה להכריז על ארגון חזבאללה כ"ארגון טרור" היא החלטה חשובה במאבק העולמי נגד הטרור. גרמניה הפנימה כי בתוכה צומח "גיס חמישי" שפועל בשירותה של איראן ופוגע בביטחונה הלאומי.

חזבאללה משתמש בגרמניה כבסיס להתארגנות באירופה, הכולל רכישת נשק, זיוף מסמכים, איסוף מודיעיני, הברחות והלבנת כספים.

החלטת ממשלת גרמניה התקבלה בעקבות לחץ של ארה"ב וישראל, לאחר שישראל גם סיפקה לגרמניה מידע מודיעיני על פעילות הטרור של חזבאללה בתחומיה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, המוסד הישראלי העביר לגרמניה מידע על רשת להלבנת כספים של חזבאללה, תאי טרור ומעבדה ליצור חומרי נפץ.

כעת קוראים עשרות דיפלומטים אירופים לשעבר, בהודעה שפירסמו בשבוע שעבר, להטיל על שר החוץ האיראני ג'וואד זריף את האחריות להתקפות של איראן באירופה. בהודעה נאמר כי צריך להעניש אותו על תפקידו בתכנון הפיגוע בפאריז וגם לבדוק היטב את הפעילות של שגרירויות איראן ומרכזי הדת והתרבות שלה באירופה.

ההודעה קוראת לצמצם את המשלחות הדיפלומטיות האיראניות באירופה עד שאיראן תתחייב להפסיק את פעולות הטרור ולהכריז על מנגנון המודיעין האיראני כארגון טרור.

פרשת סיכול הפיגוע שתכננה איראן באמצעות אסאדאללה אסדי נחשבת להצלחה גדולה של המוסד הישראלי. נראה כי אירופה מתחילה להתעורר עתה נגד פעולות הטרור של איראן בשטחה, האיראנים ביצעו בשנים האחרונות פיגועי טרור בברלין, רומא וג'נבה, אך שליחי המודיעין האירני תמיד הצליחו להימלט מעונש בחסות דיפלומטית. עתה נוצר תקדים חשוב בעקבות המידע המודיעיני המפורט שהביא המוסד הישראלי שאיפשר מעקב הדוק ואיסוף ראיות נגד הסוכנים האיראניים.

האיראנים ביצעו בשנים האחרונות פיגועי טרור בברלין, רומא וג'נבה, אך שליחי המודיעין האירני נמלטו מעונש בחסות דיפלומטית. עתה נוצר תקדים חשוב בעקבות המידע המודיעיני המפורט שהביא המוסד הישראלי

אולם, ההערכה היא כי אנו נמצאים רק בתחילת המערכה נגד כוונת איראן לנקום את מותם של קאסם סולימאני ופח'רי זאדה. האיראנים הם עקשנים והם לא ירגעו עד שיצליחו להוציא פיגועים גדולים נגד מטרות אמריקניות וישראליות. קרב המוחות המודיעיני הוא בראשיתו ובמרוץ נגד הזמן.

 

 

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,569 מילים
סגירה