קמפיין הליכוד בראשות בנימין נתניהו, ספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

מסורת נתניהו משוריינים לא מתים, הם רק מתחלפים

נאיל זועבי ממשיך את המסורת שברא בנימין נתניהו ● מי צריך מצע מפורט כשאפשר לספק להמונים את הדמות התורנית, שלא תהיה שום בעיה להשתמש בה ולזרוק מיד אחרי הבחירות ● ניר ברקת, משה פייגלין וצופיה נהון כבר היו שם ● העיקר שהסרטון של ראש הממשלה יהיה ממש ויראלי ● פרשנות

אחד אחרי שני, ערבים ויהודים, אנשי כלכלה וחינוך, מקבלים הבטחה על הנייר שכל בר דעת מבין שלא תקויים. למרות זאת הם מוכנים לסכן את העקרונות שלהם, להתבזות מול הציבור שאותו הם מתיימרים לייצג, ולשמש כאידיוטים השימושיים של בנימין נתניהו רגע לפני שייזרקו לפח האשפה של ההיסטוריה. הכירו את האנשים שהפכו להיות חלק משיטת "המצע החליפי" של נתניהו.

ראש הממשלה הוא אחד מהפוליטיקאים הראשונים בישראל שהשכילו לזהות את פוטנציאל הרשתות החברתיות.

קצת לפני עשור וחצי, בעוד יריביו הפוליטיים נאבקו על דקות חשיפה בודדות בערוצי התקשורת המסורתיים, נתניהו בנה לעצמו אימפריה תקשורתית עצמאית ברשתות. אימפריה שיודעת לדבר בסיסמאות קליטות בלי הרבה תוכן.

בעוד יריביו הפוליטיים נאבקו על דקות חשיפה בודדות בערוצי התקשורת המסורתיים, נתניהו בנה לעצמו אימפריה תקשורתית עצמאית ברשתות. אימפריה שיודעת לדבר בסיסמאות קליטות בלי הרבה תוכן

זה הספיק לרוח תקופת ה"אין זמן לקרוא יותר מהכותרת" כדי לגרום לבוחריו לנהור אחריו בהמוניהם פעם אחרי פעם. נראה שאת השיטה הזו הוא החל ליישם עכשיו גם על מצע מפלגתו.

בעוד שאר ראשי המפלגות מזיעים במטרה לגבש מצע כתוב שמצד אחד ימשוך קהל אבל מצד שני ייראה – לפחות על הנייר – ישים ורציני, נתניהו אימץ שיטה חדשה.

השלב הראשון בשיטה הוא זיהוי סקטור בעל פוטנציאל אלקטורלי אבוד מבחינתו. בשלב השני נתניהו מאתר דמות אופורטוניסטית המזוהה עם אותו סקטור. בשלב האחרון, נתניהו מבטיח לאותה דמות ג'וב קסום תוך הבטחה לקידום עקרונותיו.

השלב הראשון הוא זיהוי סקטור בעל פוטנציאל אלקטורלי אבוד מבחינת נתניהו. בשלב השני הוא מאתר דמות אופורטוניסטית המזוהה עם אותו סקטור. בשלב האחרון, הוא מבטיח ג'וב קסום תוך הבטחה לקידום עקרונותיו

התוצאה: במקום מצע כתוב, מפורט ומשעמם, מתקבל סרטון ויראלי קצר שמופץ להמונים עם דמות מוערכת מאותו תחום. מדובר תמיד בדמות שלא תהווה בעיה לנתניהו להשתמש ולזרוק מיד אחרי הבחירות מבלי שיצטרך לספק יותר מדי הסברים.

כך, במקום מצע רציני, שבמקרה הטוב הציבור שומע עליו בתיווך עיתונאים, נתניהו פונה ישירות לציבור עם "מצע חליפי" בשפה האהובה עליו: סרטונים קלילים, קצרים, רווי סיסמאות קליטות עם הגיבור האהוב. לכאורה אהוב.

טקס הצגת "המצע החליפי" קורה בדרך כלל לפי כללים ברורים: נתניהו פותח בדברים שבהם הוא מהלל את עצמו. מיד אחריו ניתנת זכות הדיבור לדמות הנרגשת, שמודה לנתניהו על פועלו, מחזקת את פולחן האישיות סביבו, ולבסוף מבטיחה גן עדן עמוס הבטחות ללא תוכן עבור אלו שהיא לכאורה מייצגת. כמובן מובהר בסרטון שהכל יתרחש רק בתנאי שנתניהו ייבחר.

משה פייגלין (צילום: דייויד כהן, פלאש 90)

משה פייגלין

במהלך הבחירות לכנסת ה-22, נתניהו זיהה בשלב הראשון ציבור גדול ששואף לערכים ליברליים עם דגש על לגליזציה בתחום הקנאביס. בשלב השני, במקום לפרסם מצע מסודר בסוגייה, נתניהו איתר את יקיר שוחרי השוק החופשי – משה פייגלין. בשלב השלישי הוא הציע לפייגלין להתמנות לשר בכנסת הבאה.

פייגלין נפל בפח, ובאקט של פוליטיקאי טירון נעתר לבקשת נתניהו להצטלם איתו במסיבת עיתונאים ויראלית במיוחד. כמיטב כללי טקס השקת "המצע החליפי", פייגלין הודה למנהיג על פועלו: "אני מלא הערכה מהאופן היסודי שבו נכנסת בעובי הקורה עד שנמצא פתרון לחולים".

בנימין נתניהו ומשה פייגלין, אוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
בנימין נתניהו ומשה פייגלין, אוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)

פייגלין הבטיח לבוחריו באותו סרטון גן עדן מלא בשתילי קנאביס רק אם יצביעו לנתניהו –  "קיבלנו [מנתניהו] את מה שבאמת יש כוונה לקיים", וכמובן לא שכח להזכיר מה צריך לעשות כדי שזה יקרה:

"לכולנו ניתנת האפשרות לבנות לתפארת את המפלגה המדהימה שלנו מתוך הממשלה, תוך שניתנת לי האפשרות להתחיל ולפעול כשר ביצועי כדי לקדם ולהגשים את החזון של זהות. אני מבקש מכם [מתפקדי זהות] לאשר את ההסכם".

התוצאה: כלום ממה ש"נתניהו התכוון באמת לקיים" לא התקיים באותה כנסת. פתרון לחולים לא ניתן אז. לגליזציה עד היום אין. פייגלין לא מונה מעולם לשר.

צופיה נהון (צילום: יחצ)

צופיה נהון

בכנסת ה-22, ציבור גדול וזועם של עצמאים התאחד סביב השולמנים. נתניהו זיהה את הקולות האבודים, מיהר לשלוף מארון השולמנים את צופיה נהון ומינה אותה כ"מצע החליפי" והיועצת שלו לענייני עסקים קטנים.

נהון הופיעה נרגשת בסרטון הקצר המשותף לה ולנתניהו. כמי שלכאורה עודכנה בכללי הטקס היא פתחה בהודייה למנהיג: "אני מודה לראש הממשלה על פתיחת הדלת הזאת אצלו". היא הבטיחה שכעת יהיה עתיד לעצמאים – "נבנה את הדברים שעדיין צריך לקדם" – ולא שכחה להזכיר מה צריך לעשות כדי שזה יקרה: "ראש הממשלה פה לעשות את זה עבורנו".

בנימין נתניהו וצופיה נהון (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו וצופיה נהון (צילום: צילום מסך)

התוצאה: מאז אותו סרטון, מקום הימצאה של נהון לא נודע למרבית העצמאים. הפעם האחרונה שהיא צייצה משהו שקשור לעצמאים היה לגבי אותו סרטון עם נתניהו. למי שחי בארץ בשנה האחרונה מיותר לספר אם נפתחה דלת כלשהי לעצמאים אצל נתניהו. אגב, נתניהו אפילו לא חשב לשריין את נהון כנציגת העצמאים במקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת הבאה.

ניר ברקת (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ניר ברקת

נתניהו זיהה בבחירות לכנסת ה-23 שציבור אדיר מבקש פתרונות כלכליים ולא מקבל מענה. הוא הציג שש רפורמות "ענקיות" בכלכלה הישראלית כתגובה. מאחר שאף אחד לא האמין לו שמה שלא עשה בעשר שנים כראש הממשלה יעשה עכשיו, הוא איתר את הפראייר התורן.

נתניהו הודיע לברקת שימנה אותו כמי שיוביל את הרפורמות כשר האוצר הבא. ברקת לקח את התפקיד במלוא הרצינות וסיפק את הסחורה. כמיטב המסורת של קודמיו, הוא הופיע בסרטוני תעמולה וחנופה מביכים למנהיג.

בנימין נתניהו מציג את ניר ברקת כשר האוצר המיועד שלו, בכנס בחירות ב-16 בפברואר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בנימין נתניהו מציג את ניר ברקת כשר האוצר המיועד שלו, בכנס בחירות ב-16 בפברואר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

התוצאה: ברקת לא שר אוצר. המשק עדיין ממתין ל"רפורמה הענקית".

נאיל זועבי (צילום: הליכוד)

נאיל זועבי

נתניהו זיהה בבחירות לכנסת הבאה קהל אלקטורלי אבוד בציבור הערבי. במתכונת האוצר וברקת, נתניהו הציע תכנית למיגור האלימות בחברה הערבית, אבל במקום להתחייב על כך במצע כתוב הוא איתר איש חינוך מהמגזר כדי שישמש עבורו כמי שיבטיח את קיום ה"מצע החליפי".

ביום שישי הודיע נתניהו כי ימנה את נאיל זועבי לשר לקידום החברה הערבית בממשלתו. כמיטב כללי הטקס, יצא סרטון ויראלי קצר בשיתוף שניהם. בסרטון  זועבי הנרגש מהמעמד, הודה למנהיג על פועלו במופע חנופה מרשים:  "אנחנו רואים את פרי מה שנטעת. אנחנו רואים שהבטחון האישי ובטחון הפנים חוזר לחברה הערבית", אמר בזמן שעדיין דם הנרצחים במגזר טרם יבש ומשפחות עדיין אבלות על מות יקיריהם.

בנימין נתניהו ונאיל זועבי (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו ונאיל זועבי (צילום: צילום מסך)

זועבי גם הבטיח לבוחרי נתניהו גן עדן מלא ביטחון: "אנחנו בטוחים שמי שיכול להבטיח את הביטחון והשלווה בחברה הערבית זה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו" – וכמובן לא שכח להזכיר מה צריך לעשות כדי שזה יקרה.

עתידות: זועבי כנראה לא יהיה שר. מצב הערבים תחת נתניהו לא ישתנה.

לא ברור האם שימוש באנשים כ"מצע החליפי" הוסיף אי-פעם עוד קולות לנתניהו. מה שבטוח הוא, שזה עורר הרבה יותר עניין תקשורתי סביבו מאשר העניין שמעורר מצע עמוס בעמודי פי-די-אף.

בפרק הבא: נתניהו יאפשר לקהל לבחור בהודעות  טקסט את הדמות שהוא רוצה שתשלה אותו בהבטחות ריקות מתוכן במקום מצע מסודר.

עוד 408 מילים
סגירה