ישראלים הגרים בחו"ל כבר לא יכולים להתחסן בארץ

מעקב בסוף דצמבר הודיע משרד הבריאות למרכזי החיסונים ולקופות חולים כי עליהם לחסן כל אדם השוהה בישראל, בין אם הוא גר בארץ או לא - וגם אם אינו מבוטח באחת הקופות ● אולם לאחרונה חל שינוי במדיניות המשרד, ואף שטרם יצאה הנחייה כתובה ומפורטת, בפועל אזרחים ישראלים שניסו להתחסן ללא חברות בקופת חולים נדחו על הסף ● "החיסונים נועדו לישראלים ולמי ששוהה בארץ באופן קבוע"

חיסון נגד נגיף הקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
חיסון נגד נגיף הקורונה

משרד הבריאות שינה את המדיניות לגבי חיסון ישראלים החיים בחו"ל ומגיעים לישראל לביקור, והוא אינו מאשר עוד לחסן בארץ אנשים שאינם חברי קופות החולים. כך נודע לזמן ישראל.

במסגרת המדיניות הקודמת, שהונהגה מסוף דצמבר ובמהלך ינואר, חייב משרד הבריאות לחסן במתחמי החיסונים כל אדם שנמצא בישראל בהתאם למתווה הגיל, גם אם אינו חבר בקופת חולים או מחזיק בביטוח בריאות. ואילו כיום אנשים שנמצאים בארץ ואינם חברי קופת חולים או בעלי ביטוח בריאות פרטי שמקנה זכויות של חברי קופת חולים, אינם זכאים להתחסן.

עם תחילת מבצע החיסונים עלתה שאלה לגבי חיסונם של עובדים זרים ודיפלומטים השוהים בישראל ואינם חברי קופת החולים, וכן לגבי תיירים. עם הצלחת המבצע הישראלי, ישראלים ויהודים שחיים בחו"ל ונמצאו במקרה בארץ ביקשו לנצל את ההזדמנות ולהתחסן גם הם, ולאלה נוספו גם ישראלים שחיים בחו"ל והגיעו לארץ במיוחד להתחסן.

אוהל החיסונים בכיכר רבין בתל אביב, 30 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אוהל החיסונים בכיכר רבין בתל אביב, 30 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ישראלים השוהים בחו"ל נשארים מבוטחים בביטוח בריאות ממלכתי וחברים בקופת חולים אם הם ממשיכים לשלם ביטוח לאומי ומס בריאות במשך חמש שנים מרגע עזיבתם. מי ששוהה זמן רב יותר אינו חבר בקופות, ועלתה השאלה האם ניתן לחסן אותו.

בחוזר שהוציא ד"ר טריף בדר, ראש מנהלת הערכות במשרד הבריאות ב-30 בדצמבר נכתב:

"לאור פניות חוזרות בנוגע לשוהים בארץ שאינם אזרחים שהינם מעל גיל 60 הוחלט להכלילם ברשימת המתועדפים, בדומה לאזרחי המדינה בני גילם.

"שוהים בישראל בני 60 ומעלה שהינם מבוטחים באחת הקופות בארץ יוכלו לקבל את החיסון דרך הקופות, בדומה למבוטחים אחרים. שוהים בישראל בני 60 ומעלה שאינם מבוטחים, ניתן לחסנם באחת מנקודות החיסון הפרוסות ברחבי הארץ, או לחליפין באחד מבתי החולים המחסנים.

"לצורך תיעוד החיסון יש לוודא שהמבקש להתחסן מציג מסמך רשמי שמציג פרטי ההזדהות. תיעוד החיסון יתבצע במערכת נחליאלי, כמו כן, יש להקפיד לזמנם לקבלת מנת החיסון השנייה".

החוזר נשלח לקופות החולים ולבתי החולים ואלה התייחסו אליו עד שבוע שעבר כמדיניות הרשמית והמחייבת. גורמים בכירים בקופות החולים אמרו לזמן ישראל כי לא קיבלו כל חוזר אחר או הודעה על שינוי במדיניות.

ואולם, בתשובה לשאלת זמן ישראל, נמסר ממשרד הבריאות: "ב-30 בדצמבר יצא מכתב מטעם ראש מנהלת הערכות מערכת הבריאות ובו נכתב כי ניתן לחסן שוהים בישראל בני 60 ומעלה. אך לאחר בירור נוסף ודיון המכתב בוטל".

"ב-30 בדצמבר יצא מכתב מטעם ראש מנהלת הערכות מערכת הבריאות ובו נכתב כי ניתן לחסן שוהים בישראל בני 60 ומעלה. אך לאחר בירור נוסף ודיון המכתב בוטל"

במשרד הבריאות לא השיבו לשאלתנו מתי בדיוק שונתה המדיניות, מה המדיניות הנוכחית והאם פורסמה או נשלחה למרכזי החיסונים הודעה רשמית על השינוי ועל ביטול החוזר שיצא בדצמבר.

ישראלים אחרונים חוזרים לארץ לפני סגירת נתב"ג ב-24 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש90)
ישראלים אחרונים חוזרים לארץ לפני סגירת נתב"ג ב-24 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש90)

במקום זאת, משרד הבריאות מסר לזמן ישראל כי "הנוהל דאז נועד לאפשר לחסן שוהים בארץ לזמן ארוך בגילאי הסיכון. על פי מדיניות המשרד, אין לחסן בשלב זה שוהים לזמן קצר באמצעות אשרת תייר. נוהל חיסון שוהים בלתי חוקיים ושוהים באמצעות אשרות שונות כגון סטודנטים, דוקטורנטים ועוד יפורסם בימים הקרובים".

אולם תגובת משרד הבריאות מתייחסת ל"שוהים לזמן קצר באמצעות אשרת תייר" – מה שאינו רלוונטי, כמובן, לישראלים בעלי תעודת זהות ישראלית, גם אם מרכז חייהם אינו בארץ. משרד הבריאות סרב להבהיר גם את הנקודה הזו.

"על פי מדיניות המשרד, אין לחסן בשלב זה שוהים לזמן קצר באמצעות אשרת תייר. נוהל חיסון שוהים בלתי חוקיים ושוהים באמצעות אשרות שונות כגון סטודנטים, דוקטורנטים ועוד יפורסם בימים הקרובים"

בראיונות לתקשורת במהלך ינואר השמיעו מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ובכירים במשרדו דברים שסתרו את החוזר הרשמי, ומהם השתמע כי לא יינתן לכל מי ששוהה בארץ להתחסן לפי קבוצות התיעדוף שלו.

לוי אמר בראיון לחדשות ערוץ 12 בתחילת ינואר כי "הכוונה היא לא לחסן תיירים, אלא תושבי חוץ ששוהים בארץ, עובדים בארץ – חלקם אולי לא חוקיים או לא מבוטחים אבל הם נמצאים כאן ויכולים להדביק".

ואילו ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר בראיון ל"דה מרקר" באמצע החודש: "הייתה במשרד התלבטות ודיון משפטי וערכי בסוגיה, וכרגע העמדה שגובשה היא שמי שלא משוייך לקופת חולים, כלומר לא חי פה כבר כמה שנים טובות – לא יוכל להתחסן בשלב הזה.

"כרגע, בזמן שעדיין אין מספיק חיסונים לתושבי ישראל ויכולת הצוותים מוגבלת, נראה לנו מוסרית ועניינית שנכון יותר להגן על מי שמרכז חייו הוא בישראל".

בפועל, במרכזי החיסונים, ישראלים תושבי חו"ל שנמצאים בארץ בזמן מבצע החיסונים ואינם חברים בקופת חולים או עמיתים בביטוח בריאות פרטי שמקנה להם זכויות של חברים, מספרים שבמתחמים מסרבים לחסן אותם.

"הבת שלי, בת 27, היא אזרחית ישראל ולא חברה בקופת חולים. היא נמצאת בארץ מזה כחודש. בימים האחרונים, מאז שפתחו את החיסונים לכולם, האחים שלי שחיים בישראל מנסים לחסן אותה ולא מצליחים", מספר גיא נבו, ישראלי המתגורר בארגנטינה (וכותב בזירת הבלוגים של זמן ישראל).

"הבת שלי, בת 27, היא אזרחית ישראל ולא חברה בקופת חולים. היא נמצאת בארץ מזה כחודש. בימים האחרונים, מאז שפתחו את החיסונים לכולם, האחים שלי שחיים בישראל מנסים לחסן אותה ולא מצליחים"

"היא הייתה בכמה מרכזי חיסונים. ביקשו ממנה להראות כרטיס קופת חולים. בלי זה לא מחסנים. אמרו לה שהיא תצטרך לעשות ביטוח בריאות בחברת ביטוח שמקושרת לקופת חולים כללית, כמו למשל חברת הביטוח הראל. בלי זה הם לא יכולים לחסן".

ואכן, חברות ביטוח מנצלות את חוסר הבהירות ומשווקות לישראלים תושבי חו"ל פוליסות ביטוח בריאות תחת ההבטחה שזה מה שיאפשר להם להתחסן.

מרכז קבלת החיסונים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרכז קבלת החיסונים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כפי שנחשף בזמן ישראל, ענקית הביטוח דיוויד שילד הודיעה ללקוחותיה הישראלים בחו"ל כי יוכלו להתחסן בישראל, בהתאם לקבוצות התיעדוף של משרד הבריאות, אבל רק בתנאי שיש להם את פוליסת הביטוח של החברה.

הפרסום של דיוויד שילד החל בתחילת ינואר, בזמן שהמדיניות הרשמית של משרד הבריאות חייבה את מרכזי החיסונים לחסן גם אנשים השוהים בישראל ללא חברות בקופת חולים או ביטוח בריאות.

ישראלים תושבי חוץ שהגיעו לישראל להתחסן והיו מבוטחים בביטוח של דיוויד שילד סיפרו שהתחסנו בלא קושי, גם במקרים שבהם היו מתחת לקבוצת הגיל המועדפת באופן רשמי להתחסנות.

כך, למשל, ישראלית המתגוררת בניו יורק וכבר אינה חברת קופת חולים סיפרה לזמן ישראל: "הגענו לארץ במיוחד להתחסן. אנחנו עוד לא בני 40, והגענו כשרק התחילו לחסן, כשבישראל חיסנו בעיקר מי שמעל גיל 60. הגענו, קבענו תור, התחסנו, הכול תיקתק".

תור לקבלת חיסון נגד קורונה במרכז הרפואי שמיר בבאר יעקב. 30 בדצמבר 2020 (צילום: Avi Dishi/Flash90)
תור לקבלת חיסון נגד קורונה במרכז הרפואי שמיר בבאר יעקב. 30 בדצמבר 2020 (צילום: Avi Dishi/Flash90)

לדברי גורם בכיר במשרד הבריאות: "אם חברות ביטוח הבטיחו ללקוחות בינואר שהם יוכלו להתחסן רק אם יעשו ביטוח בריאות הם לכאורה הטעו אותם, כי לא הייתה התניה כזאת.

"אם חברות ביטוח הבטיחו ללקוחות בינואר שהם יוכלו להתחסן רק אם יעשו ביטוח בריאות הם לכאורה הטעו אותם, כי לא הייתה התניה כזאת"

"כרגע לא מאפשרים להתחסן למי שלא חבר קופת חולים, אז פרסומים כאלה הפכו מלא-נכונים לנכונים. אנחנו בכל מקרה לא מעוניינים שאנשים יגיעו לישראל במיוחד להתחסן, ולא מתלהבים מפרסומים שמעודדים 'תיירות חיסונים'.

"החיסונים נועדו לישראלים ולמי ששוהה בארץ באופן קבוע".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מוזר שלבחירות שיגיעו בקרוב יתאמצו להביא ישראלים מחו״ל וכמובן שנשלם גם מס בהשכרת רכב אבל להתחסן לא נוכל ממש ביזיון במיוחד שיש מלא ישראלים שמסרבים להתחסן בעוד שאחרים כמוני מחכים
עוד 995 מילים ו-3 תגובות
סגירה