הלהיטות של איראן להשיג נשק גרעיני

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno)
AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015

לאחרונה שוב עלתה הסוגיה הותיקה של תוכנית הגרעין האיראנית. כידוע, איראן חותרת להשיג נשק גרעיני. היא כמובן מכחישה זאת ובין היתר משמיעה טענה שהמנהיג העליון שלה, עלי חמינאי, הוציא ב-2003 פתווה, פסק דין דתי לפיו נשק גרעיני מנוגד לאיסלאם. לאחרונה דיפלומט איראני לשעבר הזהיר שאיראן עשויה לשנות פסק דין זה אם יופעל לחץ עליה. צריך להיות נאיבי לגמרי כדי להאמין כי פסק הדין הזה משכנע את יריביה הרבים של איראן. פסק הדין שלהם לגבי איראן ותוכנית הגרעין שלה הוא אחר לגמרי. העדויות מצביעות על כך שאיראן רוצה להשיג נשק גרעיני.

למה שמדינה כמו איראן, המשופעת בנפט וגז, תשקיע כה הרבה בפרויקט כה יקר לצרכי שלום בלבד? כלומר לייצר אנרגיה גרעינית. יש לכך אמנם היגיון כלכלי, לשימוש באנרגיה גרעינית לצרכי פנים ולייצא את הגז והנפט, אבל זה לא שווה את המחיר העצום ששילמה איראן בגלל הלהיטות שלה להחזיק בתוכנית גרעינית. הרי במשך שנים איראן סופגת סנקציות כבדות ובידוד בינלאומי בגלל התעקשותה על התוכנית הגרעינית שלה.

ייצור אנרגיה גרעינית לצרכי שלום במדינה משופעת בנפט וגז כאיראן לא שווה את המחיר העצום ששילמה, בלהיטותה להחזיק בתוכנית גרעינית. הרי במשך שנים איראן סופגת סנקציות כבדות ובידוד בינלאומי בגלל התעקשות זו

הפרויקט הגרעיני חשוב לאיראנים משיקולי גאווה לאומית, אבל המחיר האדיר ששילמה איראן על כך גרם להשפלתה הן מבחוץ והן מבפנים. באיראן יש עדיין תמיכה נרחבת בפרויקט הגרעיני אבל אם האוכלוסיה שם היתה מודעת היטב למחיר הגבוה של פרויקט זה והשלכותיו על המצוקה העמוקה שלהם בכלל והכלכלית בפרט, הם היו עשויים לשנות דעתם.

המדיניות האגרסיבית של איראן במזרח התיכון מצביעה על כך שהתוכנית הגרעינית שלה לא נועדה להגנה בלבד, אלא לשמר ולהרחיב את ההתפשטות האיראנית. אם יהיה לאיראן נשק גרעיני זה יהיה מזרח תיכון אחר, קודר בהרבה. עד כמה שהמזרח התיכון נראה מסוכן כעת, הוא ייחשב מקום יחסית רגוע בהשוואה למצב בו יש לאיראן נשק גרעיני.

גם מדינות ערב כמו מצרים וסעודיה ישאפו להחזיק נשק גרעיני. ההשלכות לגבי ישראל יהיו חמורות כולל במישור הכספי. יהיה עליה להשקיע הון תועפות בצעדים במישור ההגנתי וההתקפי בסוגיית הגרעין, על חשבון השקעות חשובות אחרות במישור הבטחוני ובמישורים אחרים.

איראן חרגה מזמן מההסכם שנחתם לגבי התוכנית הגרעינית שלה, ביולי 2015. איראן עשויה "להתגנב" או לפרוץ בגלוי לעבר ייצור נשק גרעיני. בינתים היא התקדמה לאחרונה בצעדים מעשיים בנידון. גם אם הכוונה שלה להמירם בהסרת הסנקציות עליה, עדיין תהליך זה כרוך במשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית. אם זה יכשל, איראן עשויה להחליט כי עליה לייצר נשק גרעיני, עם כל הסיכון הכרוך בזה.

איראן רוצה בנשק גרעיני כדי להגן על עצמה, אבל למעשה בעיקר על המשטר. המשטר האיראני הרדיקלי מסכן את המדינה בכך שהוא שואף לייצר נשק גרעיני. הלהיטות שלו להשיג נשק זה, כאמור, עלתה לאיראן במחיר כבד. העם סובל קשות. למרות זאת, מבחינת המשטר זה כדאי אם בסוף הוא יגיע למעמד – ולו של מדינת סף גרעינית, שתרתיע את יריביו מלנסות להפילו.

המדיניות האגרסיבית של איראן במזרח התיכון מצביעה על כך שהתוכנית הגרעינית שלה לא נועדה להגנה בלבד, אלא לשמר ולהרחיב את ההתפשטות האיראנית. אם יהיה לאיראן נשק גרעיני זה יהיה מזרח תיכון אחר, קודר בהרבה

אבל יתכן כי כל המאמץ הזה, שגבה מחיר גבוה מאד מהעם האיראני, יוביל לבסוף להפלת המשטר באיראן מבפנים. באופן אירוני, הלהיטות של המשטר האיראני להשיג נשק גרעיני כדי לאבטח את עצמו, בלי להתחשב כיאות במחיר שהעם האיראני משלם, עשויה להתברר כגורם מרכזי בהפלתו.

ישראל מודעת היטב לשיקולים האיראנים, ההגיונים יותר או פחות. לישראל זה עדיין לא משנה כמובן. איראן הכריזה בעבר פעמים רבות על רצונה להשמיד את ישראל. למשטר האיראני יש אובססיה בכמה תחומים. אחד מהם זה השאיפה להשיג נשק גרעיני והשני זה הסכסוך הקנאי שלו נגד ישראל, מדינה שמעולם לא נלחמה באיראן, בוודאי לא ישירות, ונמצאת הרחק ממנה.

איראן פיתחה כלי נשק כולל מתקדמים כמו טילים שונים, אבל כל עוד הם נושאים תחמושת קונוונציונלית זה נסבל. לכן אם איראן תתקרב מדי להשגת נשק גרעיני – על ישראל להחליט אם לתקוף את תשתית הגרעין האיראנית, בטרם יהיה זה מאוחד מדי.

סביר להניח כי אין לישראל יכולת צבאית להרוס כליל את התשתית הגרעינית האיראנית, בגלל גורמים כמו פיזור ומיגון של אתרים איראנים. אבל תקיפה ישראלית באיראן תדחוק בקהילה הבינלאומית לפעול לנטרל את הבעיה, ולו זמנית, כדי למנוע מישראל לתקוף שוב. אם זה לא יקרה, בהמשך ישראל יכולה לתקוף שוב כדי להקשות על איראן לשקם את התשתית הגרעינית שלה. זה יהיה מאבק תובעני וישראל תשלם מחיר, אולי גבוה, אבל זה עשוי להיות כדאי אם האלטרנטיבה היא איראן בעלת נשק גרעיני.

לארצות הברית יש יכולת צבאית גדולה בהרבה מזו של ישראל, המסוגלת להרוס את התשתית הגרעינית עד היסוד. אופציה צבאית צריכה להיות מוכנה על מנת להרתיע את איראן מלייצר נשק גרעיני ואולי זה גם ידחוק בה לקבל הסכם גרעיני, משופר יותר מזה שנחתם ב-2015.

למרות זאת הסיכוי לכך לא גבוה. ממשל ביידן דבק באופציה הדיפלומטית בלבד, ולו כי הוא נחוש שלא לתקוף באיראן על מנת שלא להסתבך במלחמה נוספת במזרח התיכון. הבעיה היא שאיראן מבינה זאת, וכל עוד לא תהיה אופציה צבאית אמינה נגד איראן, היא לא תסכים כנראה לבצע וויתורים משמעותיים. ממשל ביידן גם לא רוצה שישראל תתקוף, אבל אם ארצות הברית תדבוק רק באופציה דיפלומטית, היא עשויה לדחוק בישראל לנקוט באופציה צבאית, בלית ברירה.

סביר להניח שאין לישראל יכולת צבאית להרוס כליל את התשתית הגרעינית האיראנית, בגלל גורמים כמו פיזור ומיגון של אתרים איראנים. אבל תקיפה ישראלית באיראן תדחוק בקהילה הבינלאומית לפעול לניטרול הבעיה

על ישראל לעבוד בתיאום מירבי עם הממשל החדש בארצות הברית, על מנת למצות עד כמה שניתן את המישור הדיפלומטי, כי כך רוצה ממשל ביידן. אולי ניתן יהיה להגיע בסוף להסדר עם איראן, כזה שיהיה מבחינת ישראל הגיוני יחסית. אחרי הכל, אופציה צבאית של ישראל היא מורכבת ומסוכנת. בוודאי אם ממשל ביידן יתנגד לה חד משמעית.

על ישראל לא רק לעסוק במישור האסטרטגי, צבאי ומודיעיני בעת המגעים שלה עם ממשל ביידן. על ישראל לעסוק גם בתקשורת, כחלק ממהלך מקיף, גם בסוגיות שממשל ביידן מעניק להן עדיפות גבוהה, כמו זכויות אדם, דמוקרטיה ואיכות סביבה.

איראן היא דיקטטורה שמתעלמת בגסות מזכויות אדם בסיסיות. כמו כן, לגבי איכות סביבה, אם איראן טוענת שתוכנית הגרעין שלה נועדה לייצר אנרגיה נקיה, יש להבהיר את הסכנה של אנרגיה גרעינית ולהציע לאיראן שתשקיע באנרגיה ירוקה בטוחה, במקום באנרגיה גרעינית. הפעלת לחץ על איראן בשורה של סוגיות שמטרידות את הממשל האמריקאי החדש, עשויה לפעול לטובת ישראל על מנת לכפות על איראן לבצע כמה שיותר ויתורים בתחום הגרעין.

אם זה יכשל, על ישראל לשקול אופציה צבאית, עם כל הסיכונים שלה, ולבצע אותה, אולי גם בלי תמיכה וסיוע אמריקאי, לאור הצורך העליון למנוע מאיראן את היכולת לייצר נשק גרעיני.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
החתירה לפצצה גרעינית היא מטרה דתית איסלמית קיצונית "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים טף ונשים ביום אחד" מטרה עתיקת יומין של המן בן המדתא האגגי צורר היהודים, הוא חמינאי שירד שוב לעולם! פ... המשך קריאה

החתירה לפצצה גרעינית היא מטרה דתית איסלמית קיצונית "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים טף ונשים ביום אחד" מטרה עתיקת יומין של המן בן המדתא האגגי צורר היהודים, הוא חמינאי שירד שוב לעולם! פשוט צריך לפתוח את העיניים…. מצחיקה ותמימה המחשבה, שכסף וסנקציות יעצרו אותם… המן מוכן לשלם הרבה כסף לאחשוורוש כדי להוציא את מטרתו אל הפועל.

עוד 1,016 מילים ו-2 תגובות
סגירה