העסקים עוד לא הספיקו להיפתח, והמדינה כבר דורשת את הכסף בחזרה

פתאום, כמעט בלי שום התראה וכשרובם בכלל סגורים, נדרשים אלפי עסקים להשיב את מענקי הסיוע שקיבלו מהמדינה במהלך משבר הקורונה ● "העיתוי אומלל. עולמם של אנשים חרב עליהם. לא יכלו לחכות קצת?" ● רשות המסים: "מדובר באחוזים בודדים מתוך אלפי בקשות"

הפגנה של העצמאים בתל אביב ב-9 במאי 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
הפגנה של העצמאים בתל אביב ב-9 במאי 2020

רמי בז'ה הוא מפיק אירועים ופסטיבלים ובעלים של הלייב פארק זאפה בראשון לציון. לפני מספר ימים נדרש להחזיר עשרות אלפי שקלים לרשות המסים עבור סיוע בהוצאות קבועות שקיבל מהמדינה. הכוונה לסיוע בתשלום דמי שכירות, חשמל, מים, הלוואות וביטוח, והזכאים הם עסקים ועצמאים שהוכיחו ירידה דרמטית בפעילות בהתאם גודל העסק.

במקרה של בז'ה העסק מושבת מתחילת הקורונה, כמו כל ענף התרבות. "אני סגור מכל הכיוונים, 360 מעלות", הוא אומר. "11 חודשים לא הוצאתי ולא חשבונית אחת, לא נפילה של 70% או 40% אלא 100% ירידה במחזור. אתם לא יכולים לבוא אליי ולהגיד תחזיר. יש ענפים כמו שלנו עם נזק מתמשך ואמיתי של 100% ירידה במחזור במשך שנה שלמה, אין עוד הרבה כאלה, אולי רק התיירות, והם עוד חזרו קצת כשאצלנו יש אפס עשייה".

הוא לא לבד. בימים האחרונים מאות חברות ועצמאים קיבלו את דרישת התשלום עבור ההשתתפות בהוצאות קבועות, לאחר שבחישוב שנעשה ברשות המסים נמצא שהם לא זכאים לקבל את הסיוע. לכך יכולות להיות שתי סיבות: או שחלקם באמת הצליחו להפחית את ההוצאות או שפקיד השומה החליט שהירידה בהכנסות נובעת מתנודתיות שגרתית בעסק ואינה קשורה להשפעה של נגיף הקורונה.

בלשון הלקונית של אחד ממכתבי הרשות שהגיע לידי זמן ישראל נכתב כך:

"בקשתך אינה עומדת בתנאים שנקבעו בחוק, ולפיכך הוחלט על דחייתה. עוד בטרם נבדקה בקשתך, הועבר לחשבונך תשלום בסך של 12,000 אלף שקל. לאור העובדה כי אינך זכאי/ת למענק, הינך מתבקש/ת להשיב את הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וזאת תוך 90 ימים".

עצמאים שירצו לערער על פסיקת מחשבי הרשות יכולים לעשות זאת בתוך 45 יום. מאז מרץ-אפריל עסקים קטנים שהוכיחו ירידה של לפחות 25% במחזור או עסקים גדולים שהראו ירידה של 40%, יכלו לבקש את הסיוע פעם בחודשיים. לפי רשות המסים, כ-330 אלף בקשות נענו וקיבלו את המענק.

ברשות מסבירים כי הם דורשים את ההחזר רק מאחוזים בודדים מאלה שקיבלו את המענק. בהינתן שכך, מדובר בסדר גודל של כ-16 אלף עסקים. הגל הקודם של דרישות להחזר הגיע באוקטובר, והסבב הנוכחי נוגע בעיקר למקדמות שהמדינה שילמה עבור ספטמבר-אוקטובר מבלי לבדוק את הבקשות. לאחר שהם נבדקו, התברר שהפונים לא זכאים.

ברשות הוסיפו כי הם מחוייבים להודיע על הדרישה להחזר שכן אחרת העסקים ימשיכו לבקש את הסיוע כל חודשיים ויצברו חובות מבלי לדעת שהם כלל אינם זכאים.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

איפה החמלה

נציגי העצמאים מוחים על כך שבחלק מהמקרים מדובר בעסקים מושבתים, שאיכשהו הצליחו להוריד את ההוצאות שלהם. גם במקרה שעסק הצליח להתאושש ולהגדיל את הכנסותיו בחודשיים שאליהם מתייחסת דרישת התשלום, הרי שמדובר בהתאוששות שבאה אחרי נפילה מתמשכת שפגיעתה אנושה ובשורה התחתונה פשוט אין להם מאיפה להחזיר את הכסף.

להערכת רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים בישראל (להב), בימים האחרונים נערמו דרישות תשלום למאות בעלי עסקים שהתבקשו להחזיר מקדמות ו"ויש לזה פוטנציאל להגיע לאלפים". מבחינתו, הבעיה היא לא בעצם הדרישה אלא בתזמון שלה.

"העיתוי אומלל: מדינת ישראל בסגר ועולמם של אנשים חרב עליהם כי העסק שלהם סגור ולא רואים את העתיד באופק. מדובר בעיקר בתרבות, תיירות, הסעדה ומזון. אלה הענפים שקיבלו לאורך זמן מענקים ואז בבדיקות נמצא שהיתה להם ירידה בהוצאות הקבועות כי הם כבר לא ברמה דומה לזו שהיתה בתחילת המשבר. יכול מאוד להיות שמגיע למדינה החזר, אבל חלק מהאנשים עדיין עם עסק סגור וכרגע אין להם יכולת קיום.

"עם כל הכבוד, רשות המסים יכולה להמתין לסוף המשבר, עד שהאנשים האלה יחזרו לעבוד, ואז לבוא לבקש את הכסף בפריסה כזו או אחרת. אבל עכשיו חיים שלמים קורסים ואתם אומרים 'קיבלת אלפיים או עשרת אלפים שקלים יותר מדי, תחזיר אותם'. זה לא נתפס, איפה החמלה, איפה הסולידריות?

"יכלו להמתין לסוף המשבר, עד שהאנשים האלה יחזרו לעבוד, ואז לבוא לבקש את הכסף בפריסה כזו או אחרת. אבל עכשיו חיים שלמים קורסים ואתם אומרים 'קיבלת יותר מדי, תחזיר'. איפה החמלה, איפה הסולידריות?"

"תנו לאנשים לחזור למסלול עבודה יצרני, אלה ענפים שאין להם ודאות, אמרו להם שיפתחו בפברואר. מישהו מאמין לזה? הם לא רואים מתי העסק שלהם יחזור לפעילות. יכול מאוד להיות שיש עסקים שהצליחו להפחית את השכירות ושאר הדברים ואז כביכול הרכיב הזה לא זכאי לפיצוי כי ההוצאות הקבועות הצטמצמו, אבל בעת הזו לדרוש כסף זה לא העיתוי הנכון, זה מראה על ניתוק מהמצב.

"העסקים האלה שונים מהפקידים שמקבלים את המשכורת מרשות המסים בכל ראשון לחודש, גם כשזה נופל על חגים, בעוד שהעצמאים צריכים להילחם כדי לשרוד ועושים את זה גם באמצעות הפחתת ההוצאות הקבועות. ויש להם גם משפחות, משכנתאות ואוכל שצריך להביא הביתה לילדים".

ברשות מזמינים לערער את מי שמרגיש שנעשה לו עוול.
"אבל אתה מכניס אדם שנמצא במצוקה נפשית להתמודדות מול גורם שהיה אמור לעזור לו. זה סכין בלב ואתה אומר 'רגע, סגרתם אותי, הכנסתם אותי למצב הזה, אתם אלה שבגללם אני לא עובד. אז בסדר, יכול להיות שהכסף מגיע לכם, אבל חכו שאני אחזור לעבוד'".

רועי כהן, נשיא להב (צילום: Flash90)
רועי כהן, נשיא להב (צילום: Flash90)

איזה אבסורד

ברשות לא יודעים לומר כמה כסף קיבלו בחזרה מתחילת המשבר או כמה הם צפויים לקבל. מבחינתם, מדובר במקדמות שאנשים ביקשו וקיבלו לפני שנעשתה בדיקה לזכאות ולאחר שהיא מתבצעת אין להם באמת שיקול דעת לדחות את הדרישה.

בהקשר הזה כדאי לציין שבתחילת השבוע משרד האוצר דיווח שבחודש ינואר הכנסות המדינה ממסים עלו ביחס לשנה שעברה. השילוב של עלייה בהכנסות ממסים יחד עם מסגרת התקציב ההמשכי מאפשרים לקופת האוצר לשמור על תוואי גרעון סביר, כך שלדחות את דרישת ההחזר מכמה אלפי עסקים לא תמוטט את קופת האוצר.

ממשרד האוצר ומלשכת השר ישראל כ"ץ לא התקבלה תשובה לשאלה האם ישקלו לדחות את דרישת ההחזרים למועד מאוחר יותר, שבו המשבר יחלוף ולעסקים יהיה מרווח נשימה גדול יותר.

"זה אבסורד", אומר על כך בז'ה, שהפך בחודש מאי ליו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, כדי לקדם תנאים סוציאלים לרשת ביטחון לסקטור החבול ביותר של הקורונה. בימים האחרונים הוא שוחח בנושא עם גורמי ממשל, אבל לא רואה שינוי כיוון ממשי במדיניות.

רמי בז'ה, מפיק ויו"ר פורום העצמאיים בבית ההסתדות (צילום: באדיבות המצולם)
רמי בז'ה, מפיק ויו"ר פורום העצמאיים בבית ההסתדות (צילום: באדיבות המצולם)

"הצפנו את הנושא ברשות המסים ומשרד האוצר ועשינו שיחות זום עם פקידים בכירים לפני כשבוע כשהתחלנו לראות שזה נערם בערימות. אמרו לנו תערערו, נראה מה ואיך עושים ובינתיים תוך 90 יום אנחנו מחוייבים להחזיר כסף שאין לנו.

"הם בנו נוסחה של מספרים שאומרת המחזור ככה וככה, נכפיל ונחלק ועסקים יקבלו מענק או פיצוי. הגיעו למה שהגיעו ועכשיו אומרים אופס, לא לזה היתה הכוונה המקורית. איזה הוצאות קבועות אתם רוצים בחזרה אם לא עבדתי בכלל? מה, אני לא צריך לאכול?

"ברור שלא שילמתי ארנונה וחלק לא שילמו הוצאות שיש להם בדרך כלל כשהם עובדים, אבל מה עם המקרר והילדים שלי בבית? הבעיה היא שאין לנו מאיפה להחזיר, פשוט אין. חיינו עם הכסף הזה, לא הלכנו לבלות אתו. זה לא הטיימינג הנכון להתחשבן.

"אנשים לא ששים להיחשף מול רשות המסים, ואתה יכול להבין למה. אף אחד לא ירצה להרגיז אותם, שייקחו את התיק שלו, בוא נבדוק ונפשיט אותך ונשאל שאלות ונפתח עליך. אבל אני אומר לך באחריות שרק בתחום שלי מדובר בעשרות חברות וקולגות שלי.

"אנשים לא ששים להיחשף מול רשות המסים, ואתה יכול להבין למה. אף אחד לא ירצה להרגיז אותם, שייקחו את התיק שלו, בוא נבדוק אותך ונשאל שאלות ונפתח עליך"

"אני לא רוצה לנקוב בשמות אבל יש גם אמנים שאני מכיר אישית ולא מעוניינים להיחשף. זמרים שעובדים במהלך שנה רגילה ומוציאים חשבוניות על הופעות, וקיבלו את הכסף בשנה הנוכחית לפי הירידה במחזור ופתאום נזכרו ברשות המסים שאין להם הוצאות. ממה הם יחיו? הוצאות מחייה זה לא הוצאות? השתגעתם?".

לדבריו, המדינה צריכה לקחת בחשבון שהעסקים הקטנים והבינוניים הם שותפים של קופת האוצר גם בעתיד ולמעשה לכל משך חייהם, כך שמוטב לחכות קצת עם הדרישה הזו. מעבר לכך, מבחן ההוצאות לבדו לא יכול לשמש אבן בוחן שווה לכל הענפים שחלקם פועלים לפי פרוייקט ספציפי.

אמנים מוחים נגד הממשלה בירושלים וקוראים לתמיכה כספית בעקבות משבר הקורונה. יוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אמנים מוחים נגד הממשלה בירושלים וקוראים לתמיכה כספית בעקבות משבר הקורונה. יוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"זה מאוד סקטוריאלי. יש הרבה עסקים שלא ויתרו להם על שכר הדירה ולכן נשארו ברמת הוצאות גבוהה, אבל כשאני מפיק פסטיבל ההוצאות שלי הם לפי פעולה. עכשיו אני מחזיק רק 7 עובדים, אבל כשיש לי פסטיבל אני מעסיק 200. אז אי אפשר למדוד אותי כמו את אותה חנות בקניון שאולי לא ויתרו לה על שכר הדירה".

אתה יכול להעריך מתי כן יתנו לענף התרבות לפתוח?
"זה לא ברור, לפני יולי-אוגוסט לא תהיה כאן מציאות כלכלית וגם אם יפתחו אותנו זה יהיה כמו לזרוק את ניצולי הטיטאניק למים הקרים. זה לא אמיתי. צריכים להחזיק אותנו עם תכנית הזנק וליווי פיננסי שיעזור לשקם את העסק. עכשיו כשאני שוכב על הרצפה מדמם אתם מבקשים ממני להחזיר דם? הרגע נתתם לי עירוי, תודה על מה שנתתם, זה לא הזמן לבקש חזרה".

"צריכים להחזיק אותנו עם תכנית הזנק וליווי פיננסי שיעזור לשקם את העסק. עכשיו כשאני שוכב על הרצפה מדמם אתם מבקשים ממני להחזיר דם? הרגע נתתם לי עירוי, תודה על מה שנתתם, זה לא הזמן לבקש חזרה"

מרשות המסים התקבלה התגובה הבאה: "לא חל כל שינוי בהתנהלות הרשות. מאז החלה רשות המסים לשלם מענקי השתתפות בהוצאות קבועות, נשלחים מכתבי החלטה בתיקים בהם הסתיימה בדיקת הבקשה לקבלת המענק. על כל החלטה ניתנת זכות לערער. יש לציין כי מדובר באחוזים בודדים מתוך מאות אלפי בקשות שאושרו".

עוד 1,352 מילים
סגירה