• עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון
  • סלון כלות אריתראי. תעשייה משגשגת (צילום: דפנה טלמון)
    דפנה טלמון

שבת חתן וכלה תעשיית החתונות של הפליטים

זמר החתונות שמתגרה בממשלת אריתריאה ביוטיוב ומשלים הכנסה בבניין ● הספריות שהגשימו חלום ופתחו סלון כלות משלהן ● והשכנים מדרום תל אביב שמתעקשים להרוס את החגיגה ● הצצה לתעשיית החתונות האריתריאית

אולי זו המסורתיות החזקה, אולי הקהילתיות המלוכדת, אבל אחד המראות הנפוצים בדרום תל אביב בשבתות הוא של אריתראים לובשי לבן, צועדים בדרכם לחתונה.

סצנת החתונות האריתראית צבעונית ומרובת טקסיות. כבר בשבת שלפני מועד החתונה, יצאו בני המשפחות של החתן והכלה לסט צילומים בטבע. הנשים ילבשו שמלות לבנות עם רקמות זהב – הגברים חליפות צבעוניות.

הצילומים האלה ישלחו למדינת המוצא כדי לשמח את קרובי המשפחה של הזוג הצעיר. לאחר הצילומים תפסע החבורה לאחת הכנסיות הפועלות מתוך דירות באזור, כדי להשתתף במיסה.

זקני הקהילה ישבו על במה מוגבהת לצד החתן והכלה, ואילו שאר האורחים, בסביבות 200 איש ואישה, יסעדו לצד שולחנות מאורכים

שבוע אחר כך, בערב החתונה, יקשטו בלונים ושרשראות צבעוניות את אולם האירועים. בדרך כלל מדובר באחד מכמה אולמות הפועלים במרתפי בניינים מסחריים בדרום העיר. זקני הקהילה ישבו על במה מוגבהת לצד החתן והכלה, ואילו שאר האורחים, בסביבות 200 איש ואישה, יסעדו לצד שולחנות מאורכים הפרוסים באולם וערוכים עם כלי אוכל חד פעמיים, בירות ומשקאות קלים.

הכנות לחתונה בדרום תל אביב. סמל להצלחה גברית (צילום: עידוא דגן)
הכנות לחתונה בדרום תל אביב. סמל להצלחה גברית (צילום: עידוא דגן)

האוכל, על טהרת המטבח האריתראי, יוגש בסגנון בופה, ויכלול מגוון תבשילים – הרבה קטניות, אורז ותפוחי אדמה לצד בשר בקר טחון או עוף, כשהם מבושלים בתבלינים כמו כמון, כורכום, פפריקה חריפה והל. המנות יוגשו לאורחים על גבי פיתת האינג'ירה הספוגית, שעשויה לרוב מקמח תירס.

ארומת קפה חזקה ועשן סמיך יקדמו את פני האורחים. מקורם בטקס קפה אריתראי מסורתי, שיתקיים באחת הפינות של האולם, ובו נשים יקלו פולי קפה על להבה עד שהם כמעט נשרפים.

טקס החופה יערך על ידי כומר הקהילה, ובמהלכו החתן והכלה יחליפו טבעות וינדרו נדרים כשידיהם מונחות על הצלב. בהמשך הערב ייבצעו בני הזוג את עוגת החתונה הצבעונית בליווי קונפטי, ויפצחו בריקודים לצלילי מוזיקה אפריקאית, ריקודים שיישמכו עד השעות הקטנות של הלילה.

עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
בופה בחתונה אריתריאית. מדובר בהוצאה שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים (צילום: דפנה טלמון)

לפי ההערכות בענף, מדי שבוע מתקיימות כ-3 חתונות בקרב בני הקהילה, מה שהופך את האריתראים לשיאני החתונות מבין מבקשי המקלט ומהגרי העבודה בארץ.

כמה כסף? עלות השכרת אולם נעה בין 8,000 שקל (לחלל מפואר יחסית) ל-3,000 שקל (לאולם ארעי במקלט או מרתף). לכך יש להוסיף את עלות הביגוד של הזוג והמלווים, הקייטרינג והאלכוהול, הלהקה, ואפקטים כמו זיקוקים. כך שמדובר בהוצאה שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

עדן: "כשזוג צעיר מתחתן, מזמינים את כל הקהילה, וכל אחד נותן קצת כסף כדי שהזוג יוכל להחזיר את ההוצאות שלו על החתונה"

לדברי עדן טספמרים, מנהלת המרכז לנשים אריתראיות, הזוגות הצעירים מצליחים לממן את עלויות החתונה עם קצת עזרה מכל אחד מהמוזמנים הרבים. "כשזוג צעיר מתחתן", היא מסבירה, "מזמינים את כל הקהילה וכל אחד נותן קצת כסף כדי שהזוג יוכל להחזיר את ההוצאות שלו על החתונה".

בעלי המקצוע העיקריים בענף הם מתחום העסקים האתניים: תופרות שמלות וחליפות, מבשלות קייטרינג עם אוכל מסורתי, מאפרות, מעצבות שיער, מניקוריסטיות, צלמי סטילס ווידאו וגם הרכבי מוזיקאים. מאות אלפי השקלים שמושקעים מדי שנה באירועים אלה נשארים לרוב בתוך הקהילה.

עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
לפי ההערכות בענף, מדי שבוע מתקיימות כ-3 חתונות בקרב בני הקהילה. סלון כלות אריתריאי (צילום: דפנה טלמון)

שלוש להקות פעילות

קיברום בנה, 28, הוא רווק שמשמש כזמר חתונות באחת משלוש הלהקות האריתראית הפעילות בשוק זה כיום. "בשוק החתונות האריתראיות בישראל יש שלוש להקות פעילות: 'צ'ורבאן', 'סנטבאן' ולנו קוראים 'קואליבאן', הוא אומר. "הלהקה שלנו מופיעה גם בחתונות ובשמחות אחרות, כמו בריתות (בר מצווה מוסלמית). לכל אירוע אנחנו מתאימים פלייליסט שישמח את החוגגים".

מה המוזיקה שמבקשים בחתונות?

"המוזיקה שלנו היא אריתראית מקורית, שמנוגנת גם באתיופיה ובכל הקהילות דוברות הטיגרית. היא מבוססת על סגנון ה'פנטטון', שפירושו חמישה טונים, או חמישה סולמות המנוגנים באמצעות חמש אצבעות".

מצליחים להתפרנס מזה?

"אין בזה פרנסה גדולה, אבל אנחנו אוהבים את המוזיקה ואוהבים להופיע כלהקה. המטרה שלנו היא להתקדם ולהצליח להרוויח מזה. בינתיים אני משלים הכנסה בניקיון רחובות, שטיפת כלים ובעבודות בניין. אין ברירה. אבל אני חולם שיום אחד אהיה זמר גדול במדינה שלי, אחרי שהממשלה הנוכחית תיפול".

עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
תכירו את קיברום בנה – זמר חתונות (צילום: דפנה טלמון)

יש לכם קהל גם באריתריאה? צופים בכם ברשת?

"כן. רואים אותנו ולפעמים גם עושים לנו בעיות. לפני שנה, למשל, אחרי שהעלנו שיר מחאה נגד הממשלה האריתראית, רשויות מדינת אריתריאה פנו ליוטיוב בבקשה להסיר את השיר מהרשת. נאבקנו מול יוטיוב, ובסוף הצלחנו להשאיר את הסרטונים באתר".

תקרית אלימה

במהלך הכנת הכתבה, יצאנו לסיור באחד מאולמות החתונות ברח' לבנדה הסמוך לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. במקרה, הגענו לשם ביום האישה הבינלאומי. בפנים נערך אירוע של נשות קהילת מבקשי המקלט וילדיהן, בעוד שבחוץ נערכה הפגנה סוערת של הימין נגד האירוע.

אנחנו היינו בתוך האולם, כאשר לפתע החלה נהירה המונית החוצה. בירור קצר העלה כי אישה שמתגוררת בסמוך ריססה את חדר המדרגות בגז פלפל. מתנדבת בארגון אזרחי למען זכויות מבקשי המקלט ואחת המפגינות של ארגון התושבים המתנגדים לגירוש, נפגעו וקיבלו עזרה ראשונה.

המשטרה וכוחות השיטור העירוני הגיעו מיד, ושוטרת אחת לקחה אותי הצידה, שאלה כמה חוגגים יש בתוך האולם (כ-120), וביקשה ממני להפנות ילדים שנפגעו מהגז למתחם שהוקם בסמוך.

הפגנה מחוץ לאולם שמחות אריתריאי (צילום: דפנה טלמון)
הפגנה מחוץ לאולם שמחות אריתריאי (צילום: דפנה טלמון)

שפי פז, מובילת המאבק נגד ההסתננות מאפריקה אמרה לנו כי "זה אירוע של מסתננים ותומכיהם. אני גרה כמה מטרים מפה והם מתנהגים כאילו המקום הזה הוא שלהם לגמרי. מפריע לי הרעש ומפריע לי עצם האירוע, הם עושים כאן אירועים כל יום ומתנהלים כאילו זה הבית שלהם. באנו להפגין נוכחות ולהבהיר שזה הבית שלנו! אנחנו נבוא מדי פעם, נפגין ונהרוס להם אירועים".

אבל לרסס גז פלפל לתוך הבניין!? יש גם ילדים בפנים.

"אחת החוסות בהוסטל הסמוך עשתה את זה. היא ריססה חופשי את כולם, זה לא קשור אלינו".

הפעילה החברתית שפי פז בהפגנה נגד מבקשי המקלט (צילום: דפנה טלמון)
הפעילה החברתית שפי פז בהפגנה נגד מבקשי המקלט (צילום: דפנה טלמון)

כמנהיגה אישה, את לא מוצאת סולידריות עם נשים אריתראיות ביום האישה הבינ"ל?

"לא. הסולידריות שלי היא עם הנשים שלנו, שלא חוגגות שום דבר. כל הנשים בדרום תל אביב סגורות בבית עכשיו, במוצאי שבת".

סיפורי שיער

למלם קסו וסהרון טקלמרים מנהלות מספרה שוקקת חיים מול התחנה המרכזית בתל אביב. למלם הייתה בעבר מורה בקורס הספריות של המרכז לנשים אריתראיות ו-ARDC. סהרון הגיעה לארץ לפני שבע שנים דרך סיני, ומאז עבדה כמנקה, קופאית, חדרנית, שוטפת כלים, עוזרת מטבח ומה לא. היא נרשמה לקורס של למלם, ולמדה שם שזירת צמות, החלקות, פאן, ומריחת צבע שיער. עם סיום הלימודים הצטרפה למורתה, ויחד השקיעו את כל חסכונותיהן בהקמת מספרה ומכון יופי.

עבודה זרה: תעשיית החתונות (צילום: דפנה טלמון)
"התחלנו לאסוף את הציוד, לקחנו מקום וזהו, הקמנו עסק". למלם וסהרון במספרה שלהן (צילום: דפנה טלמון)

"עוד כילדה בכפר הקטן באריתריאה, חלמתי שתהיה לי מספרה", אומרת סהרון. "יום אחד אמרתי ללמלם 'די, אנחנו חייבות לפתוח את המספרה כדי להרוויח'. אני עבדתי באותו הזמן בניקיון וכבר היה לי קשה, והיא עבדה במספרה מחוץ לעיר. התחלנו לאסוף את הציוד, לקחנו מקום וזהו. הקמנו עסק".

לא מעט מהלקוחות שלהן הן כלות ביום חתונתן. הטיפול בכלה לפני החתונה כולל תספורת וצבע, והוא עולה 150 שקל. אם הכלה רוצה, היא יכולה לקבל במקום גם טיפול מניקור לציפורניים ואיפור.

ההצלחה האולטימטיבית

לצד חיזוק המבנה הקהילתי, החתונה עבירה מסר למשפחה המורחבת שנותרה מאחור: אחרי כל התלאות והסכנות שעברו מבקשי המקלט, הנה הגיעו בני הזוג אל הנחלה והקימו בית חדש בישראל.

ועל רקע הקושי של רווקים למצוא בת זוג, לנוכח מיעוט הנשים האריתראיות הצעירות והלא נשואות, האירוע מסמן בעיקר את הצלחת החתנים: אם התחתנת, כנראה שבכל זאת הגעת למשהו בחיים.

עדן מסבירה לי כי "במשפחות המצליחות, הנישואים יציבים ובני הזוג פותרים את הבעיות ביניהם, מטפלים יפה בילדים, לא סוטים מדרך הישר, לא משחקים קלפים, והאמא חזקה ודואגת לעתיד ילדיה". אבל למרות האמונה החזקה שלה במוסד הנישואים, היא עצמה לא נסמכת על שולחנו של אף גבר: היא אם יחידנית לשלושה, שעובדת בכמה עבודות במקביל כדי לפרנסם.

למרות האמונה החזקה שלה בנישואים, עדן  לא נסמכת על שולחנו של אף גבר: היא אם יחידנית לשלושה, שעובדת בכמה עבודות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
איכס כתבה מגיעלה ומלאת גזאנות חוצפה שכזאת שיש אתר מגעיל וגרוע כזה. חוץ מזה יש להבדיל בברור בין האתיופים שכולם שומרי תורה ומצוות לבין אריתרים שרובם הגדול נוצריים. הגיע הזמן שתפרשו יש מספ... המשך קריאה

איכס כתבה מגיעלה ומלאת גזאנות חוצפה שכזאת שיש אתר מגעיל וגרוע כזה.
חוץ מזה יש להבדיל בברור בין האתיופים שכולם שומרי תורה ומצוות לבין אריתרים שרובם הגדול נוצריים.
הגיע הזמן שתפרשו יש מספיק אתרים טובים שמפיצים טוב בעולם נועדתם כדי לשנוא ולהפיץ שנאה שתדעו שעל שנאת חינם חרבה ירושלים
מקווה שהתחלתם להתעסק בעניינים שלכם ולא לדחוף את האף המגעיל שלכם לנושאים שלא קשורים לכם.
וכל מי שקורא את האתר הזה ארור ומשועמם למה נכנסתי לחרה הגדול הזה!!!!!

עוד 1,093 מילים ו-1 תגובות
סגירה