דוברת הבית הלבן: "ביידן ישוחח עם נתניהו בקרוב"

בכחול-לבן מאשימים: "נתניהו מעכב את פתיחת המסחר עד סמוך ככל האפשר למועד הבחירות" ● המשנה ליועמ"ש: נדרשת חקיקה כדי לחייב מורים להתחסן ● גנץ דורש מנתניהו לחשוף תמלילי דיוני הקורונה ● בנט לנתניהו: בוא לעימות פומבי ● יואב קיש: שאשא ביטון מסוכנת לבריאות הציבור ● נתניהו חנך תחנת משטרה בג'ואריש והבטיח : בשבוע הבא נאשר את התוכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי ● 17 חברי ועדת הבחירות תומכים בפסילת אבתיסאם מראענה מנוחין

ג'ו וג'יל ביידן בהשבעה לנשיאות ארהֿ"ב (צילום: Saul Loeb/Pool Photo via AP)
Saul Loeb/Pool Photo via AP
ג׳ו וג׳יל ביידן בהשבעה לנשיאות ארהֿ״ב

בוקר טוב! אחרי חודשים שלמים של הפסקה, אמורים חלק מתלמידי בתי הספר וילדי הגן לחזור היום ללימודים בכיתות.

ל פי מתווה משרד הבריאות, שאושר בקבינט הקורונה, יחזרו היום ללמוד בגנים, בפעוטונים ומעונות היום ובכיתות א'-ד' יחזרו היום בערים שצבע הרמזור שלהן ירוק וצהוב וכן גם בערים כתומות שציון הרמזור שלהן אינו גבוה מ-6.5, וששיעור המחוסנים בהן בקרב בני 50 ומעלה גבוה מ-70%. בכל היישובים, גם האדומים, יותרו פעילויות חינוכיות בשטח פתוח של עד עשרה אנשים (כולל המורה).

אתמול פורסם כי ביישובים ובשכונות צהובים, ירוקים וכתומים שעונים על הקריטריונים מתגוררים רק כ-30% מהילדים ובני הנוער בארץ. מאחר ורק ארבע שכבות מתוך 12 יחזרו לבתי הספר, רק כעשירית מהתלמידים ישובו מחר למוסדות החינוך, ואילו היתר ימשיכו בפרוייקט הכושל של הלמידה מרחוק.

בישראל אין כיום ערים ירוקות. הערים הצהובות, נכון לשלשום (9.2) הן גבעתיים, נשר, רהט, טירה, רמת השרון, הרצליה, יהוד, כפר סבא, קריית אונו ונוף הגליל. הערים הכתומות שעונות על הקריטריונים לחזרה ללימודים הן רמת גן, רעננה, נס ציונה, כרמיאל, קריית מוצקין, טירת כרמל, מבשרת ציון וכפר יונה. גם היישובים רמת ישי וסביון נכללים ברשימה זו.

בתל אביב ישובו ללימודים בחמישה אזורים, כולם בצפון ובמרכז העיר. בכל שאר האזורים, ובכלל זאת כל דרום תל אביב ומזרח העיר, הילדים ימשיכו בזום. אתמול פורסם כי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הודיע שבתי הספר בתל אביב יחזרו היום ללמידה מלאה בכל שכבות הגיל ובכל השכונות, אך מורים מדווחים כי בשטח לא נערכה היערכות לכך והפתיחה המלאה, אם תתבצע, לא תתרחש היום.

בירושלים השכונות היחידות שצבען צהוב, ושבהן מערכת החינוך תחזור לפעול הן בית הכרם, רמת מוצא ובית צפאפא. בחיפה הגנים ובתי הספר ייפתחו רק בכרמל, רמות כרמל והאזור המכונה קריות-מפרץ חיפה, ויישארו סגורים בהדר, נווה שאנן ומערב חיפה. בבאר שבע ייפתחו הלימודים באזור 2 (מתוך שבעה אזורים) ובפתח תקווה – באזור 3 (מתוך תשעה) גם אשדוד, נתניה וראשון לציון חולקו לאזורים, אבל שם כל התלמידים יישארו בבתים בינתיים.

המתווה שאישר קבינט הקורונה קובע כי בגני הילדים ילמדו באזורים ירוקים, צהובים ובחלק מהאזורים הכתומים במשך שישה ימים בשבוע, בהתאם למערכת השעות. הצהרונים יפעלו חמישה ימים בשבוע, בצוותים קבועים ובקבוצות קבועות (שלוש כיתות גן לכל היותר ועד 28 תלמידים בקבוצה). בכיתות א'-ב' באותם היישובים, הלמידה תתקיים בכיתות מלאות לאורך חמישה ימים בשבוע למשך חמש שעות ביום. הצהרונים בכיתות א'-ב' יפעלו חמישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים.

כיתות ג'-ד' ילמדו גם כן במשך חמישה ימים בשבוע ולאורך חמש שעות ביום, אולם בקבוצות קבועות קטנות של עד 20 תלמידים בקבוצה. בכיתות ה'-י"ב', הלימודים ימשיכו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק לפחות עד 23 בפברואר.
בחינות הבגרות, המתכונות, בחינות ההסמכה והמיונים למוסדות חינוך, כך נמסר ממשרד החינוך, יתקיימו בכלל האזורים בהתאם למתווה הבחינות שפרסם המשרד.

בכל הנוגע למעבר בין קבוצות לימוד ביישובים ירוקים, צהובים וכתומים, נמסר ממשרד החינוך כי בכיתות א'-ב' יוכל מורה ללמד תוך מעבר בין שלוש קבוצות אורגניות לכל יותר, ובכיתות ג'-ד' יוכל מורה ללמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות לכל היותר.

אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Niko_Cingaryuk)
אילוסטצריה (צילום: istockphoto/Niko_Cingaryuk)

פורום ראשי המסחר, המייצג חלק ניכר מהעסקים בישראל, הודיע שהיום ייפתחו מחדש כל החנויות, המסעדות, השווקים והקניונים במתכונת של "איים ירוקים", בניגוד גמור להוראות הממשלה ולמתווה הפתיחה שאישרה, ויאפשרו כניסה למי שכבר התחסן או יעבור בדיקת קורונה שלילית. ואולם, לפי מידע שפורסם בחדשות ערוץ 12, נראה שהאיום לא צפוי להתממש במלואו. בשלב הראשון, רק 3 מרכזי קניות – ביג כרמיאל, קניון בת ים והקניון הגדול בפ"ת, צפויים להיפתח היום. בשאר הקניונים, לפי הפרסומים, לא נרשמה כל היערכות לפתיחה.

המצב בשטח הוא שחלק ניכר מחנויות הרחוב כבר פתוחות, וכך גם חלק ניכר מהעסקים במרכזים המסחריים הפתוחים, ולא ברור אם יחול שינוי משמעותי במצב היום. לא ברור גם כמה מהמסעדות, אם בכלל, יצטרפו למרד שעליו הכריזו בעלי העסקים.

אתמול פורסם כי בישיבת הממשלה שלשום אמר ראש הממשלה נתניהו לשר הפנים אמיר אוחנה כי הוא דורש אכיפה קשה נגד מי שיפתח את המסחר בניגוד להוראות "אני לא מקבל שאין פתיחה פרטיזנית (של המסחר), יש", הדגיש נתניהו, "ואת זה אומר שר הבט"פ (אוחנה), ולכן אתם צריכים לפעול עם החוק שהעברנו כלפיהם. תאכפו בצורה תקיפה. אני מציע שבישיבה הבאה תמסור לנו דו"ח על אכיפה מול אלה שאתה יודע, בראש מורם, מצהירים, שהם פועלים בניגוד לחוק. לצורך זה תפעלו, יש לך את האמצעים".

לפי הודעת פורום ראשי המסחר, הפתיחה של החנויות והעסקים תהיה לפי כללי התו הסגול, וכניסת העובדים והלקוחות תתאפשר רק במקרים מוגדרים: אנשים מתחת לגיל 60 שקיבלו את מנת החיסון הראשונה, אנשים מעל גיל 60 אחרי מנת החיסון השנייה, מחלימים מקורונה, בעלי תוצאת בדיקת קורונה שלילית בתוקף של 72 שעות וכן ילדים מתחת לגיל 16.

בין העסקים שנערכים לפתיחה היום בשלושת הקניונים שייפתחו נמנות הרשתות: סטיב מאדן, ריפליי, קסטרו, פפאיה, חברת בריל פותחת את חנויות גלי, ניין ווסט, לי קופר, טימברלנד, נאוטיקה, ומגנוליה, טויס אר אס, קרייזי ליין, מנגו, שילב, ללין, פוקס אופנה, פוקס הום, עוד ברשימה המשביר לצרכן, H&M , דייסו יפן, רנואר, צומת ספרים, aldo ,BOGART, תמנון, מנגו, אמריקן איגל, נייקי, בילבונג, children סאקס, ביירן מרקט, רנואר, מגנוליה, בון ספורט, iBags, rebar, עד העצם אקפסרס, מאניה ג'ינס, נויז, הפנינג, מגה ספורט, פמינה, עונות, ג'אמפ, קפה קפה, רונן חן, נעלי נמרוד, טופ טן, קרולינה למקה, הודיס, ו-Select.

קניון עזריאלי במודיעין, 26 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
קניון עזריאלי במודיעין, 26 בינואר 2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

שר החינוך יואב גלנט אמר הבוקר בגלי צה"ל כי: "הפתיחות של מערכת החינוך הן הבטוחות ביותר. הבעיה היא שיש פתיחות נוספות במשק וזה צריך להטריד אותנו".

בהתייחס למשבר הקשה שעוברים התלמידים בישראל בשל סגירת בתי הספר המתמשכת, אמר גלנט: "סדר גודל של 20-25% מהתלמידים מדאיגים אותנו, במיוחד בכיתות המעבר, ז' ו-ט'. (אבל) אם יינתנו למערכת החינוך המשאבים, הפער הפדגוגי שנוצר בקורונה יכול להיסגר בעוד כשנה".

יואב גלנט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
יואב גלנט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

שרי ממשלת ישראל מודים בחוסר ההיגיון של העיכובים בפתיחת המשק ומערכת החינוך. כך עולה מהקלטות שפורסמו הבוקר בגלי צה"ל מישיבת קבינט הקורונה שלשום.

בהקלטות נשמע שר הבריאות יולי אדלשטיין אומר בישיבה: "אני לחוץ. יש ענפים שאנחנו יודעים מהסיבובים הקודמים שמבחינה אפידמיולוגית אין סכנה בלפתוח אותם, רק שאני יודע שאם אני אפתח, כל שאר העסקים, הרבה יותר גדולים, לא יתאפקו אפילו יום אחד ויתחילו לפתוח גם".

ואילו שר החינוך יואב גלנט אמר: "אני רוצה לדעת מה לוחות הזמנים של פתיחת הלימודים. הילדים במצוקה נפשית, הם נכנסים לחרדות ומידרדרים לפשע ולסמים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין, יולי 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

משה רוזנבלום, מנכ"ל קבוצת קניוני עופר, התראיין הבוקר בגלי צה"ל על כוונת הקבוצה לפתוח חלק מהקניונים שלה במתכונת של איים ירוקים ובניגוד להוראות הקורונה ואמר: "אנחנו לא גורמים לתחלואה, אלא ניהול המדינה. בפיילוט הקניונים ראינו שהתחלואה לא עלתה. אנחנו לא מפרים את החוק. הממשלה החליטה לפתוח 'טייק אווי' ומסחר אחד על אחד והחליט השוטר שזה רק מסעדות קוסמטיקאים וספרים".

פתיחת קניון איילון 28.11 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
תורים צפופים בפתיחת קניון איילון במסגרת פיילוט פתיחת הקניונים, 28.11 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
סגירה