מגיני הגולן

ראיון של הילה שחר עם קציני המודיעין של הר אביטל, צור שפי, אמיר בן-אשר וגבי זהר. צילום מסך מתוך הראיון
ראיון של הילה שחר עם קציני המודיעין של הר אביטל, צור שפי, אמיר בן-אשר וגבי זהר. צילום מסך מתוך הראיון

צור שפי היה מפקד מוצב הר אביטל במלחמת יום כיפור. הוא סירב להתפנות מהר אביטל ביום השני והקשה ביותר של המלחמה ב7 באוקטובר. הוא וחייליו, מחוזקים במפקד גדוד 12 של גולני יעקב שחר ז"ל שבא לפנותם אך נשאר איתם בהר אביטל, המשיכו לספק מודיעין מההר המופגז והמוקף בטנקים סורים.

הידיעה הקריטית ב-9 באוקטובר, יומו הרביעי והקריטי של הקרב העקוב מדם בעמק הבכא, על כך שהמתקפה הסורית נשברת, הודעה שנמסרה לרפול, ליאנוש ולקהלני, עם המסר להחזיק עוד כמה שעות מעמד – הגיעה מאנשי המודיעין של הר אביטל.

"העברנו ידיעות מפורטות לאמ"ן מלאות בסימנים מעידים למלחמה"

בראיון מטלטל, אחרי 47 שנים של שתיקה כואבת, שערכה הילה שחר עם קציני המודיעין של הר אביטל, צור שפי, אמיר בן-אשר וגבי זהר, הם מספרים שהתריעו על המלחמה המתקרבת שבועות לפני שפרצה. המידע הועבר למפקדת היחידה 848 ולמפקדה אלוף משנה יואל בן-פורת, וממנו לראש אמ"ן אלי זעירא. לתדהמתם המידע לא הועבר למפקדי צה"ל מחוץ לאמ"ן.

הם התריעו על המלחמה המתקרבת שבועות לפני שפרצה. המידע הועבר למפקדת היחידה 848 ולמפקדה אלוף משנה יואל בן-פורת, וממנו לראש אמ"ן אלי זעירא. לתדהמתם המידע לא הועבר למפקדי צה"ל מחוץ לאמ"ן

צור מספר שביקש מעוזר קמ"ן אוגדה 36, ג'ו נשרי וקמ"ן פיקוד צפון חגי מן, לבקר בהר אביטל לפני המלחמה, וקציני 848 הציגו להם את החומרים שאספו בשלושת החודשים האחרונים. חומרים שכללו סימנים ברורים המעידים על הכנות הסורים למלחמה.

קמ"ן אוגדה 36 וקמ"ן פיקוד צפון, שמעבירים מידע מודיעיני ישירות לאלוף פיקוד צפון, לא ידעו דבר על החומרים שהועברו לאמ"ן והיו המומים לא פחות מצור שפי שהמידע לא הועבר לידיעתם.

בעקבות המפגש שלהם עם קמ"ן פיקוד צפון חגי מן, האלוף חופי דרש תיגבור לרמת-הגולן וחטיבה 7 הועברה מסיני לגולן. רמת הגולן היתה נופלת לידי הסורים במלחמה ללא התיגבור והקרב העיקש של חטיבה 7 בעמק הבכא.

אנשי 848 ברמת הגולן הביאו ידיעת זהב על הפינוי הבהול של משפחות הרוסים מסוריה. תחילה דרך נמל לטקיה באוניות ואחר כך ברכבת אוירית רוסית משדה התעופה של דמשק ביום בלילה בין רביעי וחמישי, כ-48 שעות לפני פתיחת המלחמה.

ידיעת זהב נוספת (ידיעת יחמור) יורטה ביום שישי אחר הצהריים על ידי אנשי 848. הידיעה אמרה, שהפינוי הבהול של הרוסים הוא בגלל התוכנית להתקפה משולבת סורית-מצרית על ישראל למחרת. הידיעה הועברה באופן בהול למפקדת אמ"ן, אך עוכבה על ידי ראש אמ"ן אלי זעירא ולא הועברה לרמטכ"ל דדו עד למחרת בשבת בבוקר.

בידיעת זהב שיורטה בשישי אחה"צ ע"י 848 נאמר שפינוי הרוסים הבהול נובע מתוכנית להתקפה משולבת סורית-מצרית על ישראל למחרת. הידיעה הועברה בבהילות למפקדת אמ"ן, אך לא הועברה לרמטכ"ל דדו עד למחרת בשבת בבוקר

יותר מאוחר באותו לילה נקלטה מילת הקוד למעבר מתרגיל למלחמה ושוב הידיעה הועברה באופן בהול למפקדת אמ"ן אחר חצות, עוד לפני שהגיעה הידיעה של צבי זמיר מפגישתו עם המלאך מלונדון בסביבות 4 וחצי לפנות בוקר.

סימן מעיד נוסף למלחמה שנקלט בהר אביטל היה העברתה של חטיבה 47 הסורית מצפון סוריה לדמשק. על פי מידע שהתקבל קודם היה סימן מודיעיני מובהק לתחילת המלחמה.

הסימנים המעידים על מלחמה הועברו בזמן אך לא נוצלו. צור שפי, אמיר בן-אשר וגבי זהר אומרים בראיון, שכל השנים כואבת להם הידיעה שאפשר היה להציל את חייהם של כ-2569 חיילי צה"ל שנהרגו במלחמה הקשה, אם היו מקשיבים להתרעות שהם העבירו.

מגיע צל"ש לצור שפי וחבריו מ-848 מהר אביטל על הידיעות המתריעות על המלחמה, שהביאו להחלטה להעלות את חטיבה 7 לרמת הגולן, על ידיעות הזהב של פינוי המשפחות הרוסיות מסוריה כ-48 שעות לפני פתיחת המלחמה ועל ידיעת יחמור שנקלטה כ-20 שעות לפני שפרצה המלחמה.

בולטת אפילו יותר מהידיעות המתריעות על המלחמה, הידיעה שהעבירו בזמן המלחמה שהמתקפה הסורית בעמק הבכא נשברת ב-9 באוקטובר, ידיעה שהועברה לקהלני בזמן אמת בקרב בעמק הבכא.

אבל צור שפי, חבריו ומפקדם יואל בן-פורת לא קיבלו צל"שים, אפילו לא הוגשו כמועמדים לצל"שים אחרי המלחמה. איך אפשר היה לציין לשבח את אנשי המודיעין על המידע המודיעיני האיכותי והקריטי שסיפקו לאמ"ן לפני ובמהלך המלחמה, כשההנהגה המדינית-בטחונית של המדינה בתמיכת ועדת אגרנט החליטה להאשים את המודיעין באחריות למחדל מלחמת יום-כפור?

אבל הם לא קיבלו צל"שים. איך אפשר היה לציין לשבח את אנשי המודיעין על המידע האיכותי והקריטי שסיפקו לאמ"ן לפני ובמהלך המלחמה, כשההנהגה המדינית בטחונית החליטה להאשים את המודיעין באחריות למחדל המלחמה?

האמריקאים הרעיפו עלינו ידיעות מרגיעות

דיין אמר בעדותו לועדת אגרנט, שבימים האחרונים לפני פתיחת המלחמה, האמריקאים הרעיפו עלינו ידיעות מרגיעות שלא תהיה מלחמה, הגנרל סקוקרופט, סגנו של קיסינג'ר, אמר שהערבים לא יתקפו. ב-24 השעות האחרונות לפני פתיחת המלחמה, ההערכה של דיין היתה שמלחמה תפרוץ בשבת ונוצרו חילוקי דיעות עם האמריקאים.

גולדה מאיר אמרה לשגריר האמריקאי קיטינג שהיא מצטערת על כך שנוצר פער בהערכות המודיעיניות. דיין אמר שצריך להעביר את כל המידע שיש ברשותנו לאמריקאים כך שידעו שהזהרנו אותם על המלחמה, שהתייעצנו איתם, וכי אם תפרוץ מלחמה הם יהיו מחוייבים לסייע לנו.

גולדה וועדת אגרנט חיפו על קיסינג'ר

גולדה חיפתה על חילוקי הדעות עם קיסינג'ר ועל ההערכה השגויה שהעביר סגנו סקוקרופט לישראל ב-6 באוקטובר, כי הערבים לא יתקפו. גולדה גם הסתירה את ההוראה של קיסינג'ר לישראל לא לפתוח במכה מקדימה בתחילת המלחמה.

קיסינג'ר הכחיש שנתן את ההוראה לישראל לא לפתוח במכה מקדימה מספר פעמים, אך קיסינג'ר בעצמו כתב שנתן את ההוראה לישראל בדיווח ששלח לנשיא ניקסון מספר שעות לפני הפתיחה באש. ויש לזה אישור נוסף באזהרות החריפות לישראל שהעביר בשמו מרדכי שלו מניו יורק ישירות לגולדה למשרד ראש הממשלה.

ההכחשה של קיסינג'ר שקרית. יש עדות נוספת לחיפוי ישראלי על קיסינג'ר בשיחה של השגריר דיניץ וסגנו מרדכי שלו עם קיסינג'ר בוושינגטון ב-9 באוקטובר בבית הלבן.

גולדה חיפתה על ההערכה השגויה שהעביר סקוקרופט, סגנו של קיסינג'ר לישראל ב-6 באוקטובר, כי הערבים לא יתקפו. גולדה גם הסתירה את ההוראה של קיסינג'ר לישראל לא לפתוח במכה מקדימה בתחילת המלחמה

קיסינג'ר מכחיש את "השמועות שהתפשטו בוושינגטון" שהוא מנע מכה מקדימה של ישראל, במפגש מתועד בפרוטוקול בנוכחות סגנו הגנרל סקוקרופט ויועצו מהמועצה לבטחון לאומי פיטר רודמן. מרדכי שלו, שהשתתף בפגישה ושהעביר בעצמו את ההוראות מקיסינג'ר לישראל ב-6 באוקטובר שותק, ושמחה דיניץ אומר "בפליאה" שזו שמועה מגוחכת.

ועדת אגרנט פעלה על פי בקשת ראש הממשלה והטילה חיסיון על הפרוטוקולים של הועדה.

קשר ההשתקה של המחדל המדיני ומגיני הגולן

נראה שהסיבה שקציני המודיעין האמיצים של תל אביטל ומפקדם יואל בן-פורת לא הפכו לגיבורי ישראל ומגיני הגולן כמו קהלני, יאנוש, בן-שוהם, אורי אור, רפול, אורי שמחוני, יוסי בן-חנן ורבים אחרים – היתה, שהמידע הקריטי שהעבירו לאמ"ן לפני המלחמה לא נוצל במלואו. זאת בגלל חילוקי הדעות עם האמריקאים והתכתיב המדיני של קיסינג'ר.

דיין וגולדה הסכימו לקבל את התכתיב המדיני של קיסינג'ר בשל הטעות הפטאלית של דיין בהערכת הכוחות והחריגה שהרשה לעצמו לעשות מתורת הבטחון של צה"ל. אחרי המלחמה גולדה חיפתה על קיסינג'ר כדי למנוע פגיעה בסיוע האמריקאי הצבאי לישראל ואולי גם כדי לחפות על המחדל המדיני-בטחוני שלה ושל דיין.

מודיעין איכותי היה בשפע. גורל חיילי הסדיר של צה"ל ברמת הגולן ובקו ברלב בסיני, חיילי החי"ר, השיריון וטייסי חיל האויר נחרץ לא בגלל כשל מודיעיני, בודאי לא של יחידה 848, שסיפקה מודיעין איכותי ומדוייק לפני ובמהלך המלחמה, אלא בגלל הפער בהערכות המודיעיניות וחילוקי הדעות שנוצרו ערב המלחמה בין ישראל והאמריקאים.

את הפער המודיעיני שהיה למעשה מלאכותי, יצר קיסינג'ר שהסתיר מידע על המלחמה שהיה ברשותו וניהל מדיניות דו-פרצופית מאחורי גבה של ישראל וגם מאחורי גבם של חבריו לממשל האמריקאי והנשיא ניקסון. דיין טעה בהערכת הכוחות ולא איפשר לגייס מילואים ביום חמישי ושישי ולא לפתוח במכה מקדימה בשבת בצהריים כי רצה לייצר אליבי שישראל לא פתחה במלחמה הפעם.

דבר משה דיין, 11 בפברואר 1974, מתוך דיוני ועדת אגרנט
דבר משה דיין, 11 בפברואר 1974, מתוך דיוני ועדת אגרנט

יגאל ידין אמר שהפרוטוקולים של ועדת אגרנט הם חומר נפץ. השופט לנדוי הציע להטיל סודיות על הפרוטוקולים וגולדה אמרה שזה פתרון ושיקרה אסון אם יימסרו לממשלה ולועדת החוץ והבטחון של הכנסת וידלפו.

הסיבה שקציני המודיעין האמיצים של תל אביטל ומפקדם יואל בן-פורת לא הפכו לגיבורי ישראל ומגיני הגולן כקהלני, יאנוש, רפול ורבים אחרים, היתה, שהמידע הקריטי שהעבירו לאמ"ן לפני המלחמה לא נוצל במלואו

כך נולד קשר ההשתקה של המחדל המדיני של מלחמת יום-כיפור שנועד להגן על מעמדו של קיסינג'ר בוושינגטון, האיש שדחף את הנשיא סאדאת לפתוח במלחמה וששיתק את מנהיגי ישראל לפני, במהלך ובסיום המלחמה.

הגיע הזמן לפרום את קשר ההשתקה של המחדל המדיני של קיסינג'ר, דיין, גולדה וחברי ועדת אגרנט, ולהוקיר תודה לחיילי המודיעין של יחידת 848 מהר אביטל ולמפקדם יואל בן-פורת מגיני הגולן.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
פוסט חשוב מאד, אמין, שעושה צדק ממרחק של 47 שנים. פעם ראשונה שנכתב, שהיינו ראויים לצל״ש. יש בכך משום אמירה שעושה צדק פואטי, בהפרדה בין העבודה שעשינו תחת אש, לבין מעשיו הנפסדים של ראש אמ... המשך קריאה

פוסט חשוב מאד, אמין, שעושה צדק ממרחק של 47 שנים. פעם ראשונה שנכתב, שהיינו ראויים לצל"ש. יש בכך משום אמירה שעושה צדק פואטי, בהפרדה בין העבודה שעשינו תחת אש, לבין מעשיו הנפסדים של ראש אמ"ן דאז זעירא ערב המלחמה. תודה על הפוסט !

עוד 1,251 מילים ו-2 תגובות
סגירה