תוצאות משפט ההדחה השני של דונלד טראמפ בסנאט, 13 בפברואר 2021 (צילום: Senate Television via AP)
Senate Television via AP

זיכוי טראמפ בסנאט מוכיח שוב: פוליטיקאים לא יכולים לנהל משפט

הראיות היו חותכות, צילומי הווידיאו היו מטלטלים - אך אמש זוכה טראמפ בגלל שיקולים פוליטיים של חבריו למפלגה הרפובליקאית ● זוהי עדות לכישלון הקונספציה, המניחה שניתן לצפות מפוליטיקאים להתעלות ולשקול שיקולים לא פוליטיים ● למסקנה הזאת יש משמעות גם בדיון המתנהל בישראל על סמכויות בתי המשפט לעומת אלה של הרשויות המחוקקת והמבצעת ● פרשנות

הליך ההדחה (Impeachment) השני של הנשיא ה-45 של ארה"ב דונלד טראמפ הסתיים אמש בזיכויו בסנאט, לאחר שהתביעה הצליחה לגייס רק רוב של 57 חברי הסנאט, עשרה פחות מהרוב הנדרש של שני שלישים מהסנאטורים. זוהי עדות לכישלון הקונספציה, המניחה שניתן לצפות מפוליטיקאים להתעלות ולשקול שיקולים לא פוליטיים.

ב-6 בינואר השנה התכנס, כמדי ארבע שנים, הקונגרס האמריקאי לדיון משותף לסנאט ולבית הנבחרים, שבו היו שני הבתים אמורים לאשרר את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-50 המדינות, ולתת תוקף רשמי לניצחונו של ג'ו ביידן על טראמפ. המון מוסת בידי טראמפ הסתער על בניין הקפיטול בשעת הדיון המשותף, ותוך ניצול חולשה משוועת של משטרת הקפיטול חדר לבניין והשתלט על המתחם.

תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

יד הגורל ותושייתם של אנשי השירות החשאי והשוטרים איפשרו פינוי יעיל של הסנאטורים וחברי בית הנבחרים, ומנעו פגיעה בהם. חוט השערה הפריד בין אירועי ה-6 בינואר לבין פגיעה חמורה בהרבה במרקם השלטוני האמריקאי, שהיה עשוי להוביל להפיכה שלטונית של ממש, שבסופה טראמפ היה נותר בשלטון, לא מכוח החוקים או החוקה האמריקאית, אלא בכוח הזרוע.

כל מדינה, ובפרט מדינה הרואה עצמה החזקה והמובילה בעולם, הייתה צריכה להיפרע ממנהיג שתקף את המשטר והחוקה שלה בצורה שכזאת. טראמפ טיפח במשך חודשים רבים, עוד לפני הבחירות בנובמבר, את "השקר הגדול" שלפיו אם ביידן ינצח זה יקרה רק בשל מעשי רמייה בהיקף עצום.

הוא התסיס והסית את ההמון, הוא שלח אותם להסתער על הקפיטול והוא סירב במשך שעות רבות לאפשר שליחת כוחות תגבורת לסייע לשוטרים, או לקרוא למפגינים לסגת.

לשם כך בדיוק נועד הליך ההדחה. כשהפרת החוק כל כך ברורה, כשהראיות שודרו וצויצו בשידור חי לכל העולם, כל שנותר הוא להביט בהן ולהסיק את המסקנה המתבקשת היחידה. אך הסנאט כשל – רק שבעה מבין 50 הסנאטורים הרפובליקאים תמכו בהרשעתו, הרשעה שמשמעותה היא שטראמפ יהיה מנוע מלהתמודד לכל תפקיד ציבורי אי פעם.

דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן, 20 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן, 20 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

רק שישה מבין ה-50 חשבו שקיום ההליך תואם את החוקה, בהינתן שלא ניתן עוד להדיח את מי שכבר אינו מכהן בתפקיד. את גישתם של 44 הרפובליקאים האחרים הגדירו הדמוקרטים כ"פטור ינואר", כאילו החוקה מאפשרת לנשיאים בשלהי כהונתם לפעול בניגוד לחוק ולהיות פטורים מהעמדה לדין, מאחר שהסנאט ממילא לא יספיק להדיחם בטרם תסתיים כהונתם.

הראיות היו חותכות, צילומי הווידיאו מתוך הקפיטול – שתיעדו את מנוסתם של הסנאטורים וחברי בית הנבחרים מפני הפורעים – היו מטלטלים, אך טראמפ זוכה בסופו של יום.

הראיות היו חותכות, צילומי הווידיאו מתוך הקפיטול – שתיעדו את מנוסתם של הסנאטורים וחברי בית הנבחרים מפני הפורעים – היו מטלטלים, אך טראמפ זוכה בסופו של יום

זה לא אומר שהנשיא לשעבר יהיה פטור מאחריות משפטית: חקירה פלילית כבר נפתחה נגדו בג'ורג'יה, בשל שיחת הטלפון שיזם עם מזכיר המדינה בג'ורג'יה, שבה לחץ עליו לזייף את תוצאות הבחירות שם, ולהוסיף קולות למניינו כך שניצחונו של ביידן שם יימחק.

חקירה זו מצטרפת לעוד עשרות חקירות תלויות ועומדות נגד טראמפ, בשורה של עניינים עסקיים ופוליטיים, המתנהלות כעת. יכול להיות כי אף שחמק מפסק דין מרשיע בסנאט, בסופו של דבר תוטל על טראמפ אחריות – פלילית, ולא רק פוליטית – לאירועי ה-6 בינואר.

את זיכויו של טראמפ אפשר להסביר, או לתרץ, במגוון דרכים. מנהיג המיעוט הרפובליקאי בסנאט מיטש מקונל, עשה אמש, לאחר ההצבעה, ניסיון נואש להסביר את עמדתו – מצד אחד להטיל את האחריות להתקפה על הקפיטול על טראמפ, ומצד שני להסביר מדוע הצביע לזכות אותו.

סנגוריו של טראמפ, לא עורכי דין מהשורה הראשונה בארה"ב, וגם לא מהשנייה או השלישית, התמקחו לאורך כל ימי השימוע על ענייני פרוצדורה, כאילו אנו מצויים בהליך הקראה בבית המשפט לתעבורה ולא מול עיני כל העולם.

הרשות השופטת פועלת לפי כללי משחק אחרים

גם לפני שנה התקיים לטראמפ הליך הדחה בסנאט, בגין ניסיונו ללחוץ על נשיא אוקראינה להודיע על פתיחת חקירה פלילית נגד בנו של ג'ו ביידן. גם ההליך ההוא הסתיים בזיכוי.

שני הליכי ההדחה הכושלים מהווים עדות לפשיטת הרגל של השיטה הזו, שנקבעה בחוקה האמריקאית, ושביסודה מונחת ציפייה מחברי בית הנבחרים והסנאטורים להפעיל שיקולים ממלכתיים, אובייקטיביים, ולא פוליטיים ומחנאיים.

שני הליכי ההדחה הכושלים מהווים עדות לפשיטת הרגל של השיטה הזו, שנקבעה בחוקה האמריקאית, ושביסודה מונחת ציפייה מהסנאטורים להפעיל שיקולים ממלכתיים, אובייקטיביים, ולא פוליטיים ומחנאיים

הציפייה הזו אינה ריאלית. הפוליטיקאים הם פוליטיקאים, והם שוקלים שיקולים פוליטיים. בדרך כלל, קצרי טווח.

בסדרה הדוקומנטרית "שופטים בשר ודם", ששידורה יתחיל מחר (ב') בכאן 11, אומר השופט בדימוס יצחק זמיר ליוצר הסדרה נפתלי גליקסברג, כי הפוליטיקאים אינם אוהבים לחוקק חוקים שמגבילים אותם, למעט במקרים נדירים שבהם אין להם ברירה. לא זו בלבד שהפוליטיקאים שוקלים שיקולים פוליטיים, הם גם מניחים שכל האחרים מתנהלים באופן דומה.

הפרומו לסדרה "שופטים בשר ודם" בכאן 11

זה קו הגבול העיקרי המבדיל בין הרשויות הפוליטיות לבין מערכת המשפט. כפי שטראמפ עתיד לגלות, כאשר יגיעו האישומים נגדו לבתי המשפט, הוא לא יזכה להנחות.

בין אם השופטים נחשבים ליברלים או שמרנים, שיקולי רווח והפסד לא ישחקו תפקיד בתוצאה השיפוטית. הרשות המחוקקת והרשות המבצעת צבועות בצבע פוליטי מובהק, אי אפשר לצפות מהן אחרת. הרשות השופטת פועלת בהתאם לכללי משחק אחרים.

בין אם השופטים נחשבים ליברלים או שמרנים, שיקולי רווח והפסד לא ישחקו תפקיד בתוצאה השיפוטית. הרשות המחוקקת והרשות המבצעת צבועות בצבע פוליטי מובהק, אי אפשר לצפות מהן אחרת

למסקנה הזאת צריכה להיות משמעות גם בדיון המתנהל בישראל על סמכויות בתי המשפט לעומת אלה של הרשויות המחוקקת והמבצעת.

אכן, אין בישראל הליך מקביל להליך ההדחה הנטוע בתרבות הפוליטית האמריקאית. כל ניסיון להקביל את ההליך למה שמתרחש בישראל הוא טעות. אך המסקנות בדבר היחסים שיש לגזור, כתוצאה מהניסיון הכושל הכפול להדיח את טראמפ בהליך הדחה, הן מסקנות שרלוונטיות גם לישראל.

מנהלי הליך ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט, משמאל: דיוויד סיסילין, אריק סוואלוול, ג'יימי רסקין וג'ו נגוסה. 13 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
מנהלי הליך ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט, משמאל: דיוויד סיסילין, אריק סוואלוול, ג'יימי רסקין וג'ו נגוסה. 13 בפברואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

גם בישראל, כמו בארה"ב, לא צריך לצפות מפוליטיקאים לשקול שיקולים מעבר לשיקולים פוליטיים. מאידך, צריך לצפות מבית המשפט לשקול שיקולים שאינם פוליטיים. יחסי הכוחות בין הרשויות צריכים להיות שקלול של מארג השיקולים השונים הנשקלים ברשויות השונות, לא ריב-סמכויות אינסופי.

והחשוב מכל: על מנת לאפשר לבתי המשפט לפעול בענייניות, יש לתת להם הגנה חוקתית מלאה, שתספק להם עצמאות מלאה. רק כך הצדק גם ייעשה וגם ייראה, בלי התחשבות בעוצמתו, מעמדו וכוחו של הגורם הניצב מול השופט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לא היה צורך בהסבר ונימוק ארוך כל כך, דעתך ואכזבתך מאי ההרשעה עולים בברור מהשורה השנייה, רק עובדה אחת נשמטה לך משקול הדעת,והיא ביטול דעתם של החושבים אחרת ממך שנמנים עם גדולי המשפטנים ומו... המשך קריאה

לא היה צורך בהסבר ונימוק ארוך כל כך, דעתך ואכזבתך מאי ההרשעה עולים בברור מהשורה השנייה, רק עובדה אחת נשמטה לך משקול הדעת,והיא ביטול דעתם של החושבים אחרת ממך שנמנים עם גדולי המשפטנים ומובילי דעת קהל בארה"ב ,למה להתייחס לדעתם,הם אספסוף נחות,ומוסת שלא נמנים עם מלח הארץ.

הדבר הטוב ביותר שיכל לקרות לדמוקרטים. ארה"ב תשתנה לטובה תחת מנהיגות 4שנתית של ביידן. מאידך, במחנה הרפובליקאי תפתח מלחמת הכל בכל. עכשיו, להבדיל מ 2016 כולם יודעים מיהו טראמפ ואם יהיה במר... המשך קריאה

הדבר הטוב ביותר שיכל לקרות לדמוקרטים. ארה"ב תשתנה לטובה תחת מנהיגות 4שנתית של ביידן. מאידך, במחנה הרפובליקאי תפתח מלחמת הכל בכל. עכשיו, להבדיל מ 2016 כולם יודעים מיהו טראמפ ואם יהיה במרוץ (ולא בבית סוהר על שלל כתבי אישום שמחכים לו) זה יפלג את המחנה ויאפשר לדמוקרטים להשיג ניצחון מוחץ.

עוד 905 מילים ו-2 תגובות
סגירה