• מסוק יסעור – סיקורסקי CH-53 בשימוש צה"ל, מאי 2015 (צילום: עופר צידון/פלאש90)
    עופר צידון/פלאש90
  • מטוס F-35 חמקן (צילום: AP Photo/Wilson Ring)
    AP Photo/Wilson Ring
  • מסוק סיקורסקי  CH-53K (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
    AP Photo/Michael Sohn
  • מטוסי KC-46 של בואינג (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)
    AP Photo/Ted S. Warren

צה"ל מתכונן למבצע הרכש הגדול

צה"ל צפוי להודיע בקרוב על תוכנית ההצטיידות הגדולה ביותר שלו מזה שני עשורים ● עם תקציב של כמעט 10 מיליארד דולר מכספי ארה"ב, המרוויח הגדול יהיה חיל האוויר ● החיל סובל מבעיית הזדקנות של מטוסים ומסוקים ויצטרך לבחור את התחליפים - ממטוסי תידלוק ועד המסוק שיחליף את היסעור ● אמיר בר-שלום סוקר את האופציות

אם לא יתעורר עלינו איזשהו משבר ביטחוני פתאומי, צה"ל צפוי להודיע בקרוב על תכנית ההצטיידות הגדולה ביותר שלו מזה שני עשורים.

אישור התקציב שניתן למשרד הביטחון בגובה של כמעט עשרה מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקאי, אמור לשחרר את חיל האוויר מבעיית ההזדקנות של מערכי המטוסים והמסוקים – בעייה שהוחמרה מאד בשנים האחרונות.

די להביט במטוסי התידלוק הישנים שאמורים למלא תפקיד מכריע בכל תרחיש לחימה – מבינוני (תקיפת עומק ממוקדת) ועד קיצוני (תקיפה באיראן). המטוסים הללו, מדגם בואינג 707, טסים כבר כמעט חמישה עשורים, כשחיל האוויר נאלץ לגרוע בכל פעם חלק מהם, כדי להחזיק אותם ברמת תיפקוד מבצעית.

מטוסי KC-46 של בואינג (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)
מטוסי KC-46 של בואינג (צילום: AP Photo/Ted S. Warren)

המחליפים של הראם, כפי שהוא מכונה בחיל האוויר, אמורים להיות שניים או שלושה מתדלקים מדגם בואינג 46-KC. המתדלקים הללו נכנסים בימים אלה לשירות בחיל האוויר האמריקאי באיחור של כמעט שנתיים, בשל תקלות חמורות שהתגלו במערכות התדלוק.

שתי ענקיות התעופה האמריקאיות בואינג ולוקהיד מרטין מנהלות קרבות מעל ומתחת לרדאר על רוב התקציב. הבעייה האקוטית של חיל האוויר היא מסוקי הסער הכבדים. מערך היסעור – סיקורסקי 53-CH – מזדקן עד כדי סיכון ממשי לחלק מהפלטפורמות.

הבעייה האקוטית של חיל האוויר היא מסוקי הסער הכבדים. מערך היסעור – סיקורסקי 53-CH – מזדקן עד כדי סיכון ממשי לחלק מהפלטפורמות

האירוע האחרון עם מסוק יסעור הסתיים לפני יותר משנה בנחיתת אונס בדרום הארץ. הטייסים שהבחינו בתקלה הצליחו לנחות בשטח ולהיחלץ ממנו עם צוות לוחמים של יחידת שלדג, שניות לפני שעלה באש ונשרף כליל.

מסוק יסעור – סיקורסקי CH-53 בשימוש צה"ל, מאי 2015 (צילום: עופר צידון/פלאש90)
מסוק יסעור – סיקורסקי CH-53 בשימוש צה"ל, מאי 2015 (צילום: עופר צידון/פלאש90)

בשל בעיות הבטיחות במערך היסעור, צמצם חיל האוויר בשנים האחרונות את הפעילות לכדי המינימום האפשרי, כך שהצורך המבצעי במסוק חדש הפך לעניין של "כאן ועכשיו".

בואינג מציע את הצ'ינוק 47-CH הוותיק, שצפוי לעבור מתיחת פנים ושדרוג משמעותי, כך שיטוס לפחות שלושה עשורים. לוקהיד מרטין, שרכשה את יצרנית המסוקים סיקורסקי לפני שנתיים, מציעה מסוק חדש לחלוטין – CH-53K, שנחשב למסוק הסער המתקדם בעולם, עם שלושה מנועים ויכולות טיסה מתקדמות.

לוקהיד מרטין, שרכשה את יצרנית המסוקים סיקורסקי לפני שנתיים, מציעה מסוק חדש לחלוטין – CH-53K, שנחשב למסוק הסער המתקדם בעולם, עם שלושה מנועים ויכולות טיסה מתקדמות

אם לחיל האוויר הייתה בחירה ללא התחשבות במחיר, הוא היה בוחר ב-CH-53K. הבעייה היא מחיר הרכישה הראשונית – קרוב ל 70 מיליון דולר, יקר בכמעט 30% מהצ'ינוק של בואינג.

הדגש הוא על מחיר רכישה ראשוני, משום שבלוקהיד טוענים כי ה-CH-53K הוא מסוק לארבעה עשורים ויותר, ולכן בסופו של דבר הוא זול יותר וטוב יותר בהיבט הביצועים.

מסוק סיקורסקי  CH-53K (צילום: AP Photo/Michael Sohn)
מסוק סיקורסקי  CH-53K (צילום: AP Photo/Michael Sohn)

חזית נוספת בין שתי החברות היא ההכרעה איזה מטוס קרב יחליף את ה-15-F המזדקן שהגיע לכאן ב-1976. בואינג מציעה את ה-F-15  XE, מטוס קרב לא חמקן, אבל בעל אוויוניקה מתקדמת ויכולת נשיאת חימוש גדולה. מולו ניצב ה-35-F החמקן של לוקהיד.

מחיר שני המטוסים דומה – בין 80 ל 90 מיליון דולר – כך שההתלבטות היא מבצעית בלבד. מסתמן שההחלטה בחיל האוויר בעניין מטוסי הקרב תהיה מעין "משפט שלמה" – טייסת אחת מכל דגם בעיסקה הנוכחית.

לעסקת הרכש הזו משתרבב שם נוסף. המטוס-מסוק 22-V שנמצא בשירות כוח המארינס האמריקאי. שר הביטחון בני גנץ התלהב ממנו מאד בהיותו רמטכ"ל, אבל הרכישה תידחה כנראה בשלב הזה, משום שבחיל האוויר חלוקות הדעות על הצורך בו. מה גם שבימים אלה מפתחות יחד בואינג ולוקהיד מרטין מסוק-מטוס חדש בשם DEFIANT X, שאמור להיכנס לשירות בצבא האמריקאי לקראת 2030.

מטוס F-35 חמקן (צילום: AP Photo/Wilson Ring)
מטוס F-35 חמקן (צילום: AP Photo/Wilson Ring)

בנוסף לכך, בחיל האוויר מתכוונים להצטייד בחימוש מתקדם, בעיקר פצצות מדויקות חודרות בונקרים. זה חימוש שצה"ל יזדקק לו בין אם לחזית הלבנונית ובין אם לתקיפה באיראן.

אמנם הרשימה הזו נשמעת ארוכה ומרשימה, אבל אם תשאלו את חיל האוויר, היא בבחינת "צורך מיידי" בכדי לשמר את עליונותה הצבאית של ישראל שנשחקה בשנים האחרונות. על משקל המשפט של הנשיא האמריקני תאודור רוזוולט: "דבר ברכות ושא מקל גדול".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
למי שעוד זוכר: הגעת מטוסי ה F15 ב 76 הייתה לאחר כניסת השבת, מה שהביא להצעת אי אמון של אגודת ישראל (שהייתה באופוזיציה), בה נמנעה המפד"ל (שהייתה בקואליציה). כתוצאה מכך פיטר רבין את שרי המ... המשך קריאה

למי שעוד זוכר: הגעת מטוסי ה F15 ב 76 הייתה לאחר כניסת השבת, מה שהביא להצעת אי אמון של אגודת ישראל (שהייתה באופוזיציה), בה נמנעה המפד"ל (שהייתה בקואליציה). כתוצאה מכך פיטר רבין את שרי המפד"ל, הממשלה התפרקה, נקבעו בחירות ל 77 ובהן ניצח הליכוד, והשאר היסטוריה. מעניין מה יהיה האפקט של הגעת המחליף של ה F15….

עוד 556 מילים ו-3 תגובות
סגירה