מחקר: מדיניות הסביבה של טראמפ עלתה ברבבות חיי אדם

חודש אחרי שסיים קדנציה סוערת בבית הלבן, מגיע שלב הסיכומים של ממשל טראמפ - והמספרים לא משאירים מקום לספק ● מחקר מדעי שהתפרסם השבוע בכתב העת הרפואי The Lancet קובע כי בשנים 2017-2019, החלטות טראמפ בנוגע לסביבה גרמו לתמותה עודפת של 22 אלף אמריקאים מדי שנה ● בנוסף, 40% ממקרי המוות מקורונה היו נמנעים אם טראמפ היה מקשיב למדענים

  • מפעל "שרר" המופעל על ידי פחם, אחד מפולטני הפחמן הדו-חמצני המובילים בארה"ב, ניצב מרחוק בג'ולייט, ג'ורג'יה. 3 ביוני, 2017 (צילום: AP Photo/Branden Camp)
    AP Photo/Branden Camp
  • הפגנות בנושא משבר האקלים מול הבית הלבן, 1 ביוני 2017 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
    AP Photo/Susan Walsh
  • פסל החירות בשקיעה (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
    AP Photo/Seth Wenig
  • הפגנות בספרד סביב משבר האקלים, 15 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
    AP Photo/Bernat Armangue

דונלד טראמפ סולק זה עתה מהבית הלבן, וכעת מגיע תורם של המדענים והחוקרים לנתח את ההשלכות הדרמטיות של הכהונה שלו.

למי שהשלה את עצמו שלשינוי מדיניות בתחום הסביבה יש לכל היותר השפעות מעורפלות בטווח הארוך, צפויה הפתעה: מחקר שמתפרסם השבוע בכתב העת הרפואי הבריטי היוקרתי The Lancet קובע שבשנים 2017-2019 גרמה המדיניות הסביבתית (או האנטי סביבתית) של טראמפ לתמותה עודפת של 22 אלף אמריקאים מדי שנה.

בנוסף, החוקרים מעריכים ש-40% ממקרי המוות מקורונה בארצות הברית היו נמנעים אם טראמפ היה מקשיב למדענים בנושאים בסיסיים כמו חשיבות המסכות ומאמץ מדיניות בהתאם.

מגפת הקורונה בניו יורק (צילום: AP Photo/Kathy Willens)
מגפת הקורונה בניו יורק (צילום: AP Photo/Kathy Willens)

על הפרסום יוצא הדופן חתומים 33 מדענים בכירים ממגוון תחומי מחקר – ביניהם אפידמיולוגים ומומחי בריאות הציבור – בכמה מהמוסדות האקדמיים היוקרתיים בארצות הברית. הם מודעים לכך שפרסום כזה בעיתוי הנוכחי עלול להיתפס כמוטה פוליטית, מה עוד שה-Lancet כבר ביקר בעבר את טראמפ בחריפות, למשל כשהגדיר את פרישתו מארגון הבריאות העולמי כ"פשע נגד האנושות".

העובדה שהמדענים בכל זאת הסכימו לחבור למחקר משותף ולעמוד מאחורי אמירה חד-משמעית על אחריותו של טראמפ למספר כה גבוה של מקרי מוות, מעידה עד כמה הדברים חמורים לתפיסתם.

המחקר, שמתפרס על פני מעל 50 עמודים, מציג סקירה מדוקדקת של נתונים הנוגעים לקשר בין החלטות שלטוניות, סביבה ובריאות, תוך השוואה לקדנציות של ממשלים קודמים בארצות הברית ולנעשה במדינות מערביות אחרות.

הפגנות בספרד סביב משבר האקלים, 15 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
הפגנות בספרד סביב משבר האקלים, 15 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

הגרפים משרטטים תמונה מאלפת. אחרי עשרות שנים של ירידה בזיהום האוויר ועלייה בתוחלת החיים בארצות הברית, בשנים האחרונות חלה תפנית חדה והגרפים מתחילים לטפס: יותר זיהום אוויר ומפגעי סביבה, יותר מוות תעסוקתי (למשל של עובדים בתעשיות המזהמות), ירידה בתוחלת החיים (הרבה לפני הקורונה).

"ההוכחות כבר מצטברות", כותבים החוקרים, "ומצביעות על כך שהמדיניות של ממשל טראמפ להחליש את ההגנות הסביבתיות והסטנדרטים התעסוקתיים והבריאותיים גרמה לגידול בתחלואה בארצות הברית בעיקר בקרב ילדים, זקנים ועובדים".

"ההוכחות מצביעות על כך שהמדיניות של ממשל טראמפ להחליש את ההגנות הסביבתיות והסטנדרטים התעסוקתיים והבריאותיים גרמה לגידול בתחלואה בארצות הברית בעיקר בקרב ילדים, זקנים ועובדים"

יחד עם זה, צריך לציין שחלק משינויי המגמות נראים בגראפים כבר במהלך 2016 – שנת כהונתו האחרונה של ברק אובמה – אם כי הם תופסים תאוצה מ-2017 והלאה.

גראפים מתוך המחקר שהתפרסם ב-Lancetד"ר פיליפ לנדריגן, אחד המחברים, אמר לאתר "בלומברג" ש"ממשל טראמפ עצר רגולציה למען אוויר נקי שנכנסה לתוקף בתקופת ריצ'רד ניקסון ב-1970 והייתה בתוקף עד אובמה. תחת הכותרת של סיום 'המלחמה נגד הפחם', ממשל טראמפ עצר את הניסיון לשלוט בזיהום האוויר. כתוצאה, ריכוז המזהמים עלה מאז שהחלה כהונתו אחרי עשורים שבהם הוא הלך וירד.

"במקביל אנחנו רואים מגמות עלייה במקרי מוות מחשיפה סביבתית ותעסוקתית החל מ-2017, אחרי 50 שנה של דעיכה. קשה לחמוק מהמסקנה שיש כאן סיבה ותוצאה".

טראמפ ואנשיו, מציינים החוקרים, לא טענו שאוויר נקי אינו חשוב; הם רק גרסו שהנזק הכלכלי שנגרם לתעשייה מהרגולציה גדול יותר. במהלך הקמפיין לנשיאות השנייה טראמפ התגאה בכך ש"בארצות הברית יש את האוויר והמים הכי נקיים על כדור הארץ", למרות שבקדנציה שלו בוטלו כל האמצעים שנועדו להשיג את המטרות האלה.

מפעל "שרר" המופעל על ידי פחם, אחד מפולטני הפחמן הדו-חמצני המובילים בארה"ב, ניצב מרחוק בג'ולייט, ג'ורג'יה. 3 ביוני, 2017 (צילום: AP Photo/Branden Camp)
מפעל "שרר" המופעל על ידי פחם, אחד מפולטני הפחמן הדו-חמצני המובילים בארה"ב, ניצב מרחוק בג'ולייט, ג'ורג'יה. 3 ביוני, 2017 (צילום: AP Photo/Branden Camp)

המחקר מצביע על לא פחות מ-84 רגולציות סביבתיות שטראמפ ביטל זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד – החל מתקנים שמגבילים את כמות הרעלים המותרת במים ועד חובתו של הממשל הפדרלי לעשות שימוש במחקרים מדעיים.

האירוניה, או הטרגדיה, היא שהמושפעים העיקריים מהמדיניות האנטי-סביבתית של טראמפ, ורוב האנשים ששילמו עליה בחייהם, התגוררו במדינות שבהן טראמפ זכה לתמיכה גורפת – אלה שבהן מתבצעת עיקר פעילות כריית הפחם וקידוחי הגז והנפט.

האירוניה, או הטרגדיה, היא שהמושפעים העיקריים ממדיניות טראמפ, ורוב האנשים ששילמו עליה בחייהם, התגוררו במדינות שבהן טראמפ זכה לתמיכה גורפת

בעוד שבמדינות דמוקרטיות כמו ניו יורק וקליפורניה יש מערכת חוקים סביבתית משלהן והן הצליחו לפרוס מעליה רשת ביטחון, המצביעים של טראמפ במדינות כמו קנטקי, אינדיאנה, ארקנסו, אוקלהומה, מיזורי ואוהיו – שהאמינו שהוא יגן על הפרנסה שלהם – למעשה עזרו לו להרוג אותם.

הפגנות בנושא משבר האקלים מול הבית הלבן, 1 ביוני 2017 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הפגנות בנושא משבר האקלים מול הבית הלבן, 1 ביוני 2017 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

"טראמפ ניצל את התמיכה של לבנים מהמעמד הנמוך והבינוני שמונעים מזעם, גזענות ושנאת זרים, כדי לייצר מדיניות שתומכת בתאגידים ועשירים ופוגעת בבריאותם של מי שהצביעו לו", ציינו החוקרים.

"טראמפ ניצל את התמיכה של לבנים מהמעמד הנמוך והבינוני שמונעים מזעם, גזענות ושנאת זרים, כדי לייצר מדיניות שתומכת בתאגידים ופוגעת בבריאותם של מי שהצביעו לו"

בנוסף, החוקרים גם מצביעים על הקשר בין התמותה העודפת לעובדה שבמהלך כהונת טראמפ 2.3 מיליון אמריקאים – רובם מטבע הדברים משתייכים לשכבות החלשות – איבדו את ביטוח הבריאות שלהם. בלי ביטוח בריאות הרבה יותר קשה להתמודד עם תחלואה שנגרמת מזיהום אוויר ומפגעים סביבתיים.

"ההחלטה שלו לחתוך טריליון דולר ממיסים על תאגידים ובעלי הכנסות גבוהות", כותבים החוקרים, "גרמה לחור בתקציב שהצדיק צמצום סובסידיות למזון ובריאות".

דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של שנות טראמפ לא ייעלמו במהרה, והטראמפיזם ימשיך לרחף ולהיות חלק בכל דיון על משבר האקלים. "ברמה המיידית", מציינים החוקרים, "הגידול בריכוז החלקיקים הנשימים באוויר (תוצרי הפליטה של שריפת דלקים) הוא הסיבה הראשונה לגידול בתמותה.

"בטווח הארוך, הכחשת האקלים של טראמפ היא המורשת הסביבתית העיקרית שלו".

עוד 726 מילים
סגירה