להקיא את הנפט בחזרה מן הים

נופר בהכנות לקראת הפעולה (צילום: יאיר גולן)
יאיר גולן
נופר בהכנות לקראת הפעולה

בתחילת החודש, ב-1.3, צעדו שלוש נשים לבושות כחול לכיוון בנייני משרד האנרגיה בירושלים. הנשים, שלוו על ידי פעילי "המרד בהכחדה" החזיקו שלט שקרא:

"האנושות בדרך להכחדה – פעלו עכשיו!"

נעמדו מול השער הראשי של המשרדים, הניחו לפניהן שלושה צבי ים עשויים קרטון – ו"הקיאו" עליהם נפט. מספרת נופר שמיר, בת 23, ממצפה רמון: 

"הצטרפתי לפעולה הזו כי נשבר לי. נשבר לי מתרבות ה'אוי ואבוי' אחרי כל אסון אקולוגי, שאחריו ממשיכים להתעלם עד האסון הבא. לבשנו היום תחפושות כחולות כי הן מסמלות את הים הכחול, שהגיע למשרד האנרגיה כדי להקיא עליו את הנפט, שגופים כמו משרד האנרגיה ממשיכים להוציא מן האדמה. המשרד מסרב להפנים שנפט שייך לעבר ושאנחנו חייבים להתקדם לדלקים נקיים. לא רק כדי להציל את הים – אלא את העתיד של כולנו".

כרמל איזנר לפני הפעולה. צילום: ארז חרודי
כרמל איזנר לפני הפעולה. צילום: ארז חרודי

ואכן, ברחבי העולם ניכרים המאמצים להפסיק את השימוש בדלקי מאובנים כגון נפט, גז טבעי ופחם ולעבור לאנרגיות מתחדשות כגון אנרגיה סולארית ורוח. מדינות רבות הצהירו שיעברו ל-100% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2050 וישנן מדינות רבות שכבר מייצרות עשרות אחוזים מהחשמל שלהן באמצעות אנרגיות מתחדשות, כגון מרוקו (50%) קוסטה ריקה (95%), גרמניה (45%) ודנמרק (43%). 

ואכן, ברחבי העולם ניכרים מאמצים להפסקת השימוש בדלקי מאובנים כגון נפט, גז טבעי ופחם ולעבור לאנרגיות מתחדשות כגון אנרגיה סולארית ורוח. מדינות רבות הצהירו שיעברו ל-100% אנרגיות מתחדשות עד 2050

בנוסף לכך, בעולם הפיננסי ניכרת נסיגה מהשקעות בדלקי מאובנים. בנק ההשקעות האירופי הכריז שיסיט השקעות מדלקים מאובנים עד 2021. אלפי גופים כבר הסיטו השקעות מתעשיית דלקי המאובנים בסכום שמוערך ביותר מ-14 טריליון דולר. אפילו בישראל בית ההשקעות כרמים הודיע כי חדל להשקיע בדלקי מאובנים וב"מגדל" הודיעו אחרי מחאות של פעילי "המרד בהכחדה", כי יסיטו בכל שנה עד 2030 לפחות 10% מהשקעות החברה הקשורות בדלקי מאובנים במטרה לשים סוף להשקעות בתחום.

הנסיגה העולמית מדלקי מאובנים נובעת מההשפעה שלהם על האקלים של כדור הארץ, או במילים אחרות: "משבר האקלים". שריפת הדלקים האלו גרמה עד כה לעלייה של 1.2 מעלות בממוצע בטמפרטורה עולמית ולפי אזהרות של ה-IPCC, הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם, עלול להגיע עד לארבע מעלות עד שהילדים של היום יצאו לפנסיה. עלייה כזו בטמפרטורות משמעה חום קיצוני ברוב ימות השנה בישראל, מחסור רציני במזון ומים ואף קריסה טוטאלית של הציוויליזציה האנושית.

פעילות המרד בהכחדה שלי שניידרמן, כרמל איזנר ונופר שמיר בפעולה מול משרד האנרגיה (צילום: ארז חרודי)
פעילות המרד בהכחדה שלי שניידרמן, כרמל איזנר ונופר שמיר בפעולה מול משרד האנרגיה (צילום: ארז חרודי)

אבל המציאות לחוד ומדיניות משרד האנרגיה לחוד. למרות הנסיגה העולמית מדלקי מאובנים, משרד האנרגיה בעידוד ראש הממשלה מקדם פרויקטי ענק לפיתוח תעשיית הנפט והגז הטבעי:

  • קו שינוע נפט מהאמירויות לאירופה שמתוכנן לעבור דרך מפרץ אילת, למרות אזהרות של 250 מדענים ישראלים מההשפעות ההרסניות של קו שינוע שכזה.
  • צינור ה-EastMed, צינור הולכת גז טבעי מישראל לאירופה בעלות של 6 מיליארד יורו ועם נזקים עצומים לטבע.
  • רישיונות לחיפושי נפט וגז לאורך חופי ישראל ובמיוחד באזור הפרעת פלמחים שמוכר כאזור עם מגוון אקולוגי בעל חשיבות עולמית. 

אבל המציאות לחוד ומדיניות משרד האנרגיה לחוד. למרות הנסיגה העולמית מדלקי מאובנים, משרד האנרגיה בעידוד ראש הממשלה מקדם פרויקטי ענק לפיתוח תעשיית הנפט והגז הטבעי

כרמל איזנר, בת 34, מורה ואמא לשלושה מירושלים מספרת:

"השתתפתי בפעולה כי אסון הזפת ממחיש בשבילי את המצב הכללי שאנחנו נמצאים בו כבני אדם. העולם הולך ונהרס בגלל המעשים שלנו. אסון הנפט הנוכחי הוא רק הדגמה קטנה לנזקים שאנחנו גורמים להם. אני דואגת לעתיד הילדים וחושבת שכולנו צריכים לצאת לרחוב ולצעוק למען העתיד שלהם".

ואכן, לפי פאנל ה-IPCC נותרו לנו פחות מ-10 שנים כדי למנוע את האסון ששמו "משבר האקלים". השאלה היא אם משרד האנרגיה יתפכח בזמן או ימשיך להתעקש להטביע את כולנו בדלקי מאובנים מזהמים, יקרים ומסוכנים.

מיטל לוקוף, בת 34 מירושלים, מורה לערבית. אחרי שלמדה על הנושא של משבר האקלים, החליטה להקדיש חצי מזמנה להעלאת מודעות למשבר האקלים ולהיאבק לקידום הפתרונות למשבר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 535 מילים
סגירה